Jump to content

Prei 'Starozagorski Kamus'

Rantje

Recommended Posts

Ik heb bij Vreeken's prei uitgezocht en wilde vragen of iemand ervaring met deze soort heeft?

Voordeel: kan vroeg gezaaid worden dus voor zomerprei maar ook juist in juni zaaien voor de herfst. Wel zo handig een zakje voor meerdere seizoenen.

Daarbij afstanden van 15 cm dus dan kan ik er 9 in een vak kwijt en ze zien er zo lekker dun uit

Maar als ik het dan goed snap is deze weer niet geschikt om in de winter te laten staan, dus als het gaat vriezen moeten ze uit de grond weg zijn?

Want veel wintergroenten moeten al best vroeg de tuin in en dan heb ik daar vast helemaal geen plaats voor omdat alles dan nog vol staat.

Maar had gelezen, dacht hier op het forum, dat je zomerprei al in december kan zaaien...en ik wil zaaien...die winter duurt me veel te lang

En prei is nog helemaal nieuw voor me!

Oh ja het gaat om: https://www.vreeken.nl/2007/pages/web_zaden.php?page=web_zaden_detail&zoekwoord=221100

Juist en dan moet het ook nog een middenvak zijn en niet eentje naast de houten rand. Dat gaat niet zo werken Rantje, dan ben je in het andere vak al 15 cm kwijt, wil je daar een plant zetten die 25 cm afstand nodig heeft dan gaat dat al zeker niet lukken. Naar mijn berekening kun je er dan maximaal 4 in een vak kwijt en dan ben je nog afhankelijk van wat je daarnaast gaat zetten, als je in dat andere vak geen 7,5 cm over hebt kun je eigenlijk maar 2 preiplanten per vak kwijt!

Even a broken clock is right twice a day

Niet echt want dat vakje is ook weer 30x30

Dus daar kan weer iets anders in zeg maar, of nog een keer hetzelfde. Elk gewas groeit in zijn eigen vakje, soms groeit het er wel iets overheen dus als ik dat van te voren weet zet ik er iets neer wat daar dan geen last van heeft.

Maar heb ook nog heel veel geprobeerd natuurlijk want ik kreeg pas die bak in juni voor m'n verjaardag en dat waren 25x25 vakjes en dat was met de sla en andijvie bv. niet zo handig. In de achtertuin, onze oude pallet bak had 30x30 en daar heb ik nergens last mee gehad. Maar misschien dat ik wel tegen zo'n probleem aan ga lopen komend seizoen want nu heb ik veel meer verschillende dingen om te zaaien! Ook een heleboel onbekende gewassen!

Waar ik komend jaar wel meer op ga letten is op welke plek ik iets ga zetten. Nu stonden de bietjes nogal in de schaduw van de broccoli. De zon is niet helemaal optimaal in de tuin maar de heg die voor minder zon zorgde is weg dus dat is weer een probleem minder

Niet echt want dat vakje is ook weer 30x30

Dus daar kan weer iets anders in zeg maar, of nog een keer hetzelfde. Elk gewas groeit in zijn eigen vakje, soms groeit het er wel iets overheen dus als ik dat van te voren weet zet ik er iets neer wat daar dan geen last van heeft.

Nog een keer hetzelfde, dus weer 9 preien gaat echt niet! Teken eens twee vakjes van 3cm bij 3cm naast elkaar en probeer eens in elk vakje 9 stipjes te zetten met 1,5 cm er tussen , als je dan nergens precies 2 stipjes naast elkaar hebt dan pas mag je weer mee discussiëren

Je vak is ruim 30 cm... de helft daarvan is dus 15 cm.

Pfff net als met rekenen op school. Als je om de meter een paal zet en je hebt 2 meter hoeveel palen moet je neerzetten?

Antwoord: 3, je begint met 1, schuift een meter op en daar komt 2 en dan weer een meter en daar zet je 3.

Dat principe maar dan met prei en in een vierkantje

Uitleggen is niet mijn sterkste kant hoor

Neem nu plantafstand van 15cm, rijafstand van 40cm.

Neem als voorbeeld je gehele bak, dus 120cm X 120cm.

Deel 120 door de rijafstand van 40cm, geeft dus 3 rijen.

Deel 120 door de plantafstand van 15cm, geeft dus 8 planten.

3 rijen X 8 planten geeft in totaal voor de gehele bak zonder tasterverdeling 24 planten.

Deel het aantal planten door het aantal vakken.

24 gedeeld door 16 = 1,5 planten per vak.

Natuurlijk door de vakken begrens je de hele boel, kan je beter 1 lang vak nemen en daar dus 8 preiplanten in zetten, smakelijk.

Ik ben ff gaan zoeken in het boek van jelle maar kan het zo snel niet vinden maar wel iets gevonden op een engelse site:

http://www.mysquarefootgarden.net/leeks/

Ben helemaal aan het twijfelen nu hihi maar daar zeggen ze ook 9 in een vak...dus als het fout is ben ik niet de enige domoor!

Dit vind ik wel een grappige discussie. Misschien gebaseerd op een misverstand ?

Dat met die 3 palen op een stuk van 2 meter, is waar. Maar ja.... palen hebben geen wortels he ?

Koert : misschien ( ik weet het niet ) zijn de vakken volledig doorgaand van elkaar gescheiden ? en raakt geen wortel de grond van het aangrenzende vak ? Staan ze er idd gewoon lekker warmpjes opeen ?

Ik kan het niet anders omschrijven hoor hihi

Maar op alle engelse sites vind ik als ik google op square foot gardening en leeks hetzelfde aantal: 9

Met dat rekenen snap ik al helemaal niets van, heb dyscalculie...later word ik beroepsfraudeur... getallen zeggen me namelijk helemaal niets

Maar ik heb het boek van Jelle, dus als ik even tijd heb ga ik daar nog even in zoeken. Zal vast ook iets over prei in staan lijkt me.

Ik ga ffies duits leren, morgen proefwerk en dat vind ik toch net iets belangrijker dan perse nu te moeten weten hoe het nu met mijn prei moet waar ik nog niet eens zaadjes van heb

Want ik wilde eigenlijk weten wat jullie ervaringen zijn met dit soort!

Precies Jorieke!! Ik ben niet zo goed met computers, maar die tekening wilde ik Rantje laten tekenen. Op basis van 15 cm afstand is dat gewoon niet mogelijk. Het allersterkste is nog dat de officiële plantafstand van die starende gore kamus prei 60 x 15 cm is, wat zou betekenen dat je op 3 vakken maar 4 preien kwijt kan dan eigenlijk. Ik denk wel dat het in de praktijk wat minder kan zijn maar een minimum van 10 x 40 zal het toch wel moeten zijn als je de bladeren blijft knippen zo nu en dan, tenminste als je volgroeide preien wilt he!!!! Tuurlijk kan je er zelfs bv. 16 in een vak zetten, maar dan zullen het kleine bosuitjes worden.

Maar goed probeer het uit Rantje of het jouw bevalt met 9 in een vak, daar gaat het tenslotte om en heel veel succes morgen met je proefwerk, wel fijn dat het Duits is en geen wiskunde

Hihi kon er niet van slapen hoor...vanacht over preien en allemaal getallen gedroomd

Leuke tekening!!! Hihi en als je het zo stelt dan klopt het wel natuurlijk.

Maar in principe kan het iets dichter bij elkaar, dat zou het dan ook gaan worden.

Ja, met de wortels klopt natuurlijk ook maar door de mix hoeven de wortels minder hun best te doen waardoor het wortelkluitje vaak net wat beperkter is, ze hoeven niet zoveel moeite te doen omdat wat en voeding gewoon voor handen is. Das dan puur de theorie waarom het zou moeten gaan.

En dan is het principe van de MM natuurlijk ook dat je zo jong mogelijk oogst. Je hebt een beperkte ruimte, en je wilt daar zoveel als mogelijk is van kunnen eten. Dus oogsten, en gelijk iets nieuws zaaien of planten!

ook zijn dit vrij dunne preitjes...denk dat als je van die reuze preien wilt je dan uitkomt op max 4 per vak. Gewoon omdat de prei zelf dan veel dikker is en daardoor meer ruimte nodig zo hebben.

Leuk idee trouwens, 16 in een vak!!! Dan krijg ik baby-preitjes

Wie weet erg lekker!!!

Maar goed, ik heb nog geen zaadjes...en wil wel prei.

Deze leek me wel leuk...dat betreft is het zo moeilijk kiezen uit al die leuke gewasjes hoor.

Verder denk ik dat niet iedereen het principe achter de Makkelijke Moestuin wat vindt. Dit is wel voor mij de eerste kennismaking met een moestuin en tot nu toe vind ik het geweldig En ik heb nu eenmaal niet zo'n mega lap grond...dus ik denk dat ik met deze methode het maximale uit de tuin haal.

Weet dat een normale moestuin heel veel werk is, ik denk ook dat ik dat niet zo leuk zou vinden, al weet ik het niet omdat ik hier geen ervaring mee heb. Laatst zaten we te dollen over een volkstuintje...ergens heel leuk!

Denk dat ik daar wel vakantie gevoel van zou krijgen...maar nu loop ik elke dag een paar keer langs m'n tuin, om naar school te gaan, de hond uit te laten enz. Weet niet of de tuin er wel zo mooi bij zou liggen als die niet zichtbaar is... Overigens was de voortuin het absolute onkruid paradijs...

't Is al een enorme verbetering, sommige vinden het leuk, sommige begrijpen er geen snars van en sommige vinden het belachelijk en een onhaalbaar plan. maar IK vind het leuk, mams ook en daarbij heb ik wel regelmatig verse dingen op mijn bord...Want van die 2 kleine bakjes heb ik best een behoorlijke oogst gehad eigenlijk! Ben benieuwd hoe het is met hoe de tuin nu is...krijg er nu al honger van!

Proefwerk Duits ging goed hoor...en zelfs met wiskunde sta ik voldoende...zolang we maar een rekenmachine mogen gebruiken!

Maar nu dwaal ik ook enorm af!

Misschien kan ik de vraag beter anders neer zetten, met welke prei hebben jullie goede resultaten?

Gewoon maar doen hoor Randje. misschien dan geen 9 in 1 vak . dan 4 ? kan jou het schelen. Lekker vol proppen die bak, en weten dat het eigenlijk te vol is. En op gegeven moment wat extra mesten enzo. Welja mens. Laat je de lol van het bedenken en het doen niet wegredeneren hoor ! De lol is belangrijker dan het feit hoe het hoort. ( Wel eventuele teleurstellingen incalculeren )

Heej Rantje,

Square food gardening gaat er vanuit doordat jij een speciale mix van aarde in je bak hebt. En in een bak kweekt dat de voedingsstoffen niet zo snel weg gaan. Dat je daardoor dichter op elkaar kan planten. Dat klopt wel want in mijn verhoogde bakken kan ik ook iets dichter op elkaar planten dan op de pakjes staan aangegeven. Dus je plant ze iets dichter op elkaar en niet zo vlak langs de randjes van je vakje. Alleen in het geval van prei moet je je afvragen hoe dik je ze wilt laten worden. Nou kun je dat weer ondervangen door op een bepaald moment de nog niet volgroeide prei er tussen uit de oogsten, die lekker op te eten, en de rest door te laten groeien.

groetjes Nicolette

• 2 weeks later...

Dank je Nicolette! Zo iets had ik ook ongeveer bedacht maar vind het moeilijk het dan te omschrijven.

Maar ik heb ze hoor, de zaadjes!!! Gekregen met de Kerst!!!

Met nog vele andere dingen hihi ben mega verwend!

Nu wil ik ze gaan voorzaaien.

Dacht gelezen te hebben dat dit prima gaat in een bakje van de chinees.

De temperatuur moet rond de 15 graden zijn, in de woonkamer is het dus te warm. In de gang staat de verwarming nooit aan maar daar is het misschien iets te donker

Wil 9 planten in een vak zetten. Dus bedacht dat ik er 12 ga voorzaaien...

En dan iedere 3 à 4 weken een nieuw bakje zaai zodat je de oogst een beetje verspreid. Volgens het zakje is trouwens de afstand van de planten 10 cm en kan ik vanaf jan tot maart binnen zaaien en vanaf maart t/m mei buiten ter plaatsen. De oogst valt dan vanaf juli tot en met november.

Wat voor grond kan ik het beste gebruiken om voor te zaaien? Potgrond, zaai en stek grond of gewoon mm-mix? Of alleen compost.