appelvrouw Posted December 18, 2011 Share Posted December 18, 2011 Omdat ik grond genoeg heb (en erover las op het topic van Guus) dacht ik om maar eens te beginnen met mijn eigen kerstbomen te kweken.De blauwspar schijnt goed te groeien, het kan ook de Servische blauwspar zijn.Wie heeft deze boom in de tuin en wil voor mij enkele kegels met zaden oogsten?Ik weet niet precies wanneer de zaden rijp zijn, dat kon ik niet vinden op het web, wel dat je ze in het voorjaar zaait. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted December 18, 2011 Share Posted December 18, 2011 NU. Rijp, koudeperiode, en kunnen ook nu gewoon de grond in, of iets gecontroleerd, in bakjes ofzo, gewoon buiten. Kou doet ze niks.Ook de blauwspar zou je overigens bij jou in de buurt in Fr moeten kunnen vinden. Maar 100 zaden zijn zo opgestuurd natuurlijk; helaas heb ik ze niet voor je. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted December 18, 2011 Author Share Posted December 18, 2011 Ja, ik kijk wel rond naar de spar. Naast ons staat er een heel erg groot..er ligt geen kegeltje onder, overal gezocht. wel onder alle gewone groene sparren...misschien vind de eekhoorn -die daar inderdaad woont- die blauwsparzaden lekkerder dan die van de groene spar? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted December 18, 2011 Share Posted December 18, 2011 Zonde die lelijke dingen, ik zie een druivenwijngaardje, een appelboomgaardje, kersen boomgaardjeen nog wel meer fruitboomgaardjes. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted December 18, 2011 Author Share Posted December 18, 2011 Haha Hans, je hebt gelijk...maar enkele sparren langs de rand van al dat fruit is toch echt niet gek...wij zien ook kinderen met kerst, en kleinkinderen..en nog meer kleinkinderen...en die willen allemaal een boom bij Oop en Oom zien enz. enz. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted December 19, 2011 Share Posted December 19, 2011 Ja ik begrijp je wel hoor, maar als ik zelf ergens een hekel aan heb zijn het corniferen en dennebomennouja noem maar op en waarschijnlijk de kerstboom buiten seizoen het ergst, de taxus en japanse gomboom is de enigste die ik echt mooi vindt meestal vindt ik een best mooie tuin door een grote cornifeer echt lelijk, doorn in me oog, beetje dat idee, vindt ze ook totaal niet matchen in zomerse tuin Ik zou een partij buxus doen en dan je gaan verdiepen in vorm snoei, lijkt mij geweldig om een vorm optebouwen erin te knippen en de kids vinden een grote buxus beer of een compleet schaakspel met paarden enzv van buxus nog gaver durf ik te wedden, je kan ermee bijna sprookjes tuin aanleggen, doolhof trouwens ook gaaf Bij vormen van buxus wordt ik altijd enorm hebberig, gelukkig heb ik geen plek Maar ik draai altijd lang om de schaakstukken paard heen en wens me dan rijk.Nog een interesante investering ook na 20-30 jaar zijn oude vorm buxus struiken vermogen waard, als de vorm maar perfect is Zowiezo zo ik met zo'nbest groot vrij brok grond wat je ook ermee gaat doen, door middel van heggen en bogen "'tuinkamers'' aanleggen hellemaal bijzonder en gaaf wat uiteindelijk ook in zo''n ""tuinkamer"" komt. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted December 19, 2011 Author Share Posted December 19, 2011 Yo, ik ga jou inhuren..wanneer kan je komen? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted December 19, 2011 Share Posted December 19, 2011 Bij goede verzorging ga ik jaren mee, maar ik hou van wilde veel omvattende plannen dus waarschijnlijk na eenweek breng je me hard gillend terug naar asiel of bind je me aan een boom in het bos Maar sprookjes/droom tuin alles in wit beplant, tuinkamers veel natuurlijke takken-tuinbeelden, overal witte rozenheel veel grijs bladige planten, veel kruiden en vorm-buxus plus tuinspiegels en van die windmobiles met rinkelende belletjes een vijver met witte waterlelies en steigertje ga ik ooit nog maken, en als het mist dan ga ik daar rond lopen Die knotwilgen passen er trouwens perfect in, beetje geheimzinnig. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted December 21, 2011 Share Posted December 21, 2011 Jaja zoals Hans het al zei druiven, of is het daar bij jou in de streek er niet ideaal voor?Het verwondert me dat jij die nog niet hebt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted December 21, 2011 Author Share Posted December 21, 2011 Jongens ik heb een druif tegen een muur, en een in de kas. Voor een tweepersoonshuishouden wel genoeg.Wat jouw mooie tuinkamers betreft hans: allemaal geweldig, maar ik heb er de energie en kwaliteiten niet voor, bovendien hou ik best van bloemen, maar vooral van groenten in de tuin. IK WIL BLAUWSPARREN!! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olive Posted December 21, 2011 Share Posted December 21, 2011 Ik krijg helemaal Jane Eyre, Wuthering Heights achtige ideeën bij die mistige sprookjestuin. Mist alleen nog het spookachtige oude kerkhofje met scheefgezakte zerken waar je dan plotseling beland na je omzwervingen door de mist. Quote If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted December 21, 2011 Share Posted December 21, 2011 Nou een mooie oude zerk of beter een kruis best heel erg mooi, maar laten we dan dierenkerkhofje bij Jet maken,dat is praktisch ze gaat toch varkens fokken om opeten, maarja wat er dan in kisje terecht komt weet ik niet Jet draaid alles in haar worsten mischien een snuit of een oortje paar kiezen dat overblijft. Ik protesteer volgens mij horen blauwsparren niet in Frankrijk thuis, kun je geen jeneverbessen planten dat is een cornifeer die ik vergeten was bij mooi en in de mist zien die er ook mooi griezelig uit Is Olijfbomen gaard geen goed idee, ik heb weleens gehoord dat daar flinke subsidie aan vast zit bij aanplant waar zelfs onze koningin gebruik van maakt bij vakantiehuis Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olive Posted December 21, 2011 Share Posted December 21, 2011 Oh jeneverbes vind ik ook mooi... en bruikbaar voor in de keuken en medicijnkastje dus multifuncioneel. Weet alleen niet of een jeneverbes met lichtjes en ballen nou zo'n geweldig gezicht is. Mooi hoe iedereen zich bemoeit met wat je moet planten he Appelvrouw. Een dierenkerkhof op je landgoed? Pet Cemetery wel gezien Hans? Nee, ik vind het dolen door zo'n oude begraafplaats wel rustgevend, eindelijk gezelschap dat z'n kop eens houdt. Zo af en toe beschilder ik oude grafzerken (in opdracht hoor, geen vandalisme), de vervaagde lettertjes en/of tekening weer bijwerken. Zijn de beste klanten, klagen nooit. Quote If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted December 21, 2011 Author Share Posted December 21, 2011 Zeg Olive en Hans, jullie zitten er niet ver naast...soms dwaal ik als een van de zusjes Brönte in de herfst over mijn landgoed..in een afgelegen hoekje van de boomgaard liggen mijn ouders begraven..nou ja in ieder geval hun as..mijn vader onder een jeneverbes Monarch..hij hield wel van een borreltje, mijn moeder onder een klimroos Naheglut..het krioelt er van het leven..muisjes op de grond, en nestjes van puttertjes in de jeneverbes..en soms komt de stem van mijn vader onder het boompje vandaan gebulderd:"JET, ZOU JE HIER NIET EENS KOMEN WIEDEN"...(Mijn vader hield niet van rommel.) De bessen laat ik lekker zitten, maar een roosje pluk ik wel eens Trouwens de roos staat er pas twee jaar en heeft wel moeite met de jeneverbes..soms gaan haar blaadjes/groeipunt dood, maar toch slaagt ze erin omhoog te klimmen. De a.s. blauwspar-plantage komt in hetzelfde hoekje Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted December 21, 2011 Share Posted December 21, 2011 O echt wat bijzonder en ook wel mooi, ik heb zoiets nog nooit meegemaakt maar zou me inderdaad afvragen wat zal ik met as doen, nuja best mooi idee zo dichtbij in tuin ook en met toepasselijke plant erop geeft het wel special plekje om even te denken aan iemand.Zou je niet nog een huis nemen in Zweden of noordpool Jet daar past een blauwspar plantage Wat schilder je op de zerken Olive ?Was jij nou kunstenares ? ik zoek er nog ? maar staat me ook iets van dans bij volgens mij hebben we het daar een x over gehad. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olive Posted December 21, 2011 Share Posted December 21, 2011 Klopt helemaal hoor Hans. Werk idd als kunstenares, hoewel ik het het laatste jaar eigenlijk te druk heb met lesgeven, ook leuk hoor, maar mis het wel. Die grafzerken is slechts een kwestie van oude teksten en tekeningen weer bijkleuren, weinig artistieks aan, maar wel handig als je een vast hand hebt. Gewoon restoratiewerk dus. De steen van mijn opa was ooit zo vervaagd, die heb ik toen weer bijgekleurd en toen mensen dat zagen kreeg ik wat meer van dat soort klusjes binnen. Niet echt iets om je beroep van te maken, maar om af en toe te doen, heel meditatief. En dankbaar werk. De eerste keer een beetje vreemd met je billen op iemands opa, maar dat went al snel. En met dans zit je ook niet zo gek. Tot m'n 20e fanatiek gedanst maar toen gestopte o.a. wegens studie. Ik ben niet zo goed in half dingen doen en dans kostte zo veel tijd. Daarbij kwam ook nog eens dat m'n dansleraar me vertelde dat ik niet meer aan mocht komen (woog toen 56 kg bij 1.74 ), dat was wel de druppel eigenlijk, want ik hou gewoon van eten! En daarmee komen we op de volgende droom.... van danseres, naar beeldend kunstenaar, naar hopelijk ooit, een klein restaurantje met streekproducten en zoveel mogelijk uit eigen tuin. Maar dat is iets voor over jaren, voorlopig heb ik het best naar m'n zin, beetje pubers schoppen enzo. Quote If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guus D Posted December 21, 2011 Share Posted December 21, 2011 Ik wil wel zaden voor je oogsten, stuur maar een PM Quote Omdat het kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted December 21, 2011 Share Posted December 21, 2011 Ah kunstenares ik ga je pm sturen Guus kan ik je ook omkopen om geen zaden naar Jet te sturen Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guus D Posted December 21, 2011 Share Posted December 21, 2011 Ah kunstenares ik ga je pm sturen Guus kan ik je ook omkopen om geen zaden naar Jet te sturen Uh waarom Quote Omdat het kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted December 21, 2011 Share Posted December 21, 2011 Nee is geintje ik wilde appelvrouw/Jet even plagen, ze is vast heel blij met je dat je zaden voor haar hebt Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted April 11, 2012 Author Share Posted April 11, 2012 Nou en of dat ik blij ben. En de zaden kiemen Guus! Ik heb ze gezaaid en het bakje een paar weken in de koelkast gehouden...daarna warm in de kamer gezet (wel bij een raam) nu lopen ze allemaal uit. Ik had eerder nog een bak met zaden hier uit de straat gezaaid, maar daar is niets van opgekomen..dus ik ben extra blij met jouw blauwsparzaden Guus Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted April 11, 2012 Share Posted April 11, 2012 Zijn wel erg groen.....voor blauwsparren nee flauwekul....leuk om te zien...weer eens iets anders dan groenten én leuk om er een update van te zien Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted April 11, 2012 Share Posted April 11, 2012 super! Wat gaan je blauwsparren kosten over 8 jaar Jet ?Kan ik vast een mooie reserveren ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted April 11, 2012 Author Share Posted April 11, 2012 Eerst zien dat we ze groot krijgen..(én blauw).Als jij over 8 jaar in Fr. kerst viert krijg je er een gratis Bit.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted April 11, 2012 Share Posted April 11, 2012 ooit 1x kerst gevierd in dat natte, steenkoude huis, in een dikke laag sneeuw. Bevroren wc-pot enzo. Nooooit weer hahah.... was wel sfeervol wel ja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts