Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Die 'bresse' kippen die ik geslacht heb hadden twee weken melkpoeder gekregen met hun eten.

Maar het kan ook met karnemelk naar het schijnt.

Dit is om een beetje vet te kweken, anders zijn ze te droog die buitenlopers maar 15 weken buiten en dan een tiental dagen binnen met die melk en het worden delicatessen.

Véél beter van smaak dan die plofkiekens uit de super(rommel)markt.

Enkel jammer dat we er drie dagen moeten aan eten voor ze op geraken en in stukjes klaarmaken is niet hetzelfde als een goed gebraden kippetje, niet?

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Wij hebben Noord Hollandse Blauwe kippen, parelhoenders en pekingeenden.

De eenden en kippen leggen nagenoeg het hele jaar door eieren. Nu zijn ze voor het eerst in 2 jaar gestopt. Of ze leggen op een plek waar ik ze niet kan vinden

Wij eten voornamelijk biologisch en zeker alleen maar biologisch vlees. Je wilt niet weten wat voor rotzooi er in ander vlees zit. Daarnaast eten we weinig vlees (2x per week ofzo) omdat dat gewoon beter voor alles en iedereen op deze planeet is ivm grondstoffen, voedselverdeling, watergebruik, etc. etc.

Biologisch kippenvlees is heel duur in de winkel. Boffen dat we zelf kippen hebben. We geven ze ook bio-voer. Je moet toch een beetje consequent zijn he

Slachten vind ik niet zo fijn. Dat moment dat het leven uit zo'n beest wegvloeit is wel naar. Je zou het ook zelf kunnen zijn. Maarja. Als het dan eenmaal geplukt is dan gaat het wel weer. Rauw kippenvlees stinkt wel vind ik. Daarom doe ik altijd keukenhandschoenen aan.

Verder smaken ze heerlijk. Beter dan in de winkel. We laten ze inderdaad ook besterven (1 dag).

Soms vil ik ze, want dat plukken is zo'n heisa. Sowieso is het slachten een heisa. Ik ben er wel een dik half uur mee bezig.

Onze pekingeenden broeden altijd heel fanatiek, maar er is nog nooit wat uitgekomen. Roofdieren, kou, onbevruchte eieren. Ik weet niet of pekingeenden zou kunnen slachten. Denk het wel. Maar ze hebben wel veel meer karakter dan kippen.

Parelhoenders hebben ook niet zo goed gebroed. We hadden een paar kuikens, maar die zijn weer doodgegaan. Jammer want parelhoender is erg lekker.

Volgend jaar willen we ook kalkoenen nemen.

Zijn konijnen lekker? De moeite van het houden waard? En kunnen ze af met groenafval en onkruid?

Wat de hele bio-industrie betreft. Het verschilt nogal per boer zie ik hier in de omgeving. Sommige dingen worden wel een beetje overdreven, qua dierenwelzijn. Ik heb wel het idee dat boeren, net als veel tuinders en dergelijke, gewoon uitvoeren wat ze hun collega's zien doen en wat ze ooit geleerd hebben, zonder er bij stil te staan dat dat slechts één paradigma is en niet onderzoeken wat dat voor gevolgen heeft voor mensen aan de andere kant van de wereld en het milieu. Maar ja, dat geldt voor eigenlijk alle mensen, incl. mezelf vaak.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Zijn konijnen lekker? De moeite van het houden waard? En kunnen ze af met groenafval en onkruid?

Konijnen zijn lekker. Naast brok en hooi kunnen ze mooi groenafval en oud brood opeten.

Witte Nieuwzeelanders zijn hiervoor prima geschikt.

Geplaatst:

Gisteravond op de tv was er een vrouw die een kip slachtte door middel van een stok. Ze lieten het niet goed zien, maar het leek erop dat ze de kip met zijn kop onder de stok legde en er een ruk aan gaf ( aan de kip) Iemand een idee?

Wij willen een dezer dagen twee eenden en een kip slachten..maar we zijn er nog steeds niet echt goed in en stellen het daarom steeds uit.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Dame, als ge die beestjes bij hun poten pakt en ze zo omhoog heft zult ge zien hoe braaf ze worden, ze verroeren niet meer. Dan kunt ge ze ofwel zo omhoog hangen en de keel over snijden, of ze op een kapblok laten rusten en de kop afhakken. Ze gaan dan wel spartelen maar ze zijn bijna onmiddellijk dood, alleen de spieren trekken nog wat na. Voor het pluimen hebt ge heet water nodig, 70 à 80° dat gaat het best.

De ingewanden en longen kunt ge gemakkelijk aan de kippen of de varkens voederen die eten alles op, geen afval en geen geurhinder.

Binnen een goede week moeten er hier ook weer zeven bresse haantjes geslacht worden. Lekkerrrrrrr.

Nu eten die een mengeling van gemengd graan, gebroken maïs, melkpoeder en karnemelk, de karnemelk zorgt ervoor dat de melkpoeder aan het graan blijft kleven en ze alles binnen krijgen, de smaak is dan wel eersteklas hoor, alleen, de kweekprijs is ook navenant.

Tegen dat ze geslacht worden zijn ze zeventien (17) weken oud!!

Hoegenaamd geen plofkippen zoals in de supermarkt.

Geplaatst:

Dank je wel Willy. Je zegt het nu wel zo gemakkelijk, we is ons ook wel een aantal keren voorgedaan dit jaar, maar zelf doen is een ander verhaal( de voordoeners waren dan ook wel erg snel)

Geplaatst:

Willy,

Gemengd graan gebroken mais is normaliter aanvullend voer en geen volledig voer. Tenminste niet voor de leg. Maar voldoet dit bij jou als volledig voer?

Vriendelijke groeten,

Holland

Geplaatst:

Wat ik begrepen had van BZV aflevering is dat ze de kop heel snel omhoogtrok en dan zal ze wel op die manier de nek breken denk ik.

Maar één ding mensen, mocht je een kip zelf willen slachten zorg dat je zeker weet dat het goed gaat in een keer, om onnodig dierenleed te voorkomen.

Vriendelijke groeten,

Holland

Geplaatst:

als ik een kip van mij uit haar lijden verlos, want ik slacht niet voor het opeten, dan leg ik haar met haar lijf en nek op het hakblok en gaat het bijltje in 1 keer erdoorheen. Het kippetje spartelt dan nog wel even, spiertrekkingen dus, maar voelt niks. Daarna wordt ze begraven

Geplaatst:

Die bresse haantjes krijgen die speciale mengeling om de smaak te verbeteren, daarvoor worden ze twee weken opgesloten in een donker kot, dan vechten ze niet.

De kippen en een haan lopen dagelijks buiten en krijgen dus de graanmengeling en gebroken maïs als bijvoer maar veel eten ze daar niet van, ze vinden nog genoeg buiten.

Na de winter een hennetje laten broeden. Kuikens van vijf weken oud kosten ook vijf euro en dan zijn het heel kleine beestjes hoor.

Slachten, vroeger, als kind, mochten wij ook kippen slachten, de nek op het blok en de kop er af kappen, ze dan laten lopen maar ons moeder was altijd kwaad toen want die liepen al bloedend overal tegen, wat wilt ge, een kip zonder kop!

Geplaatst:

gemengde graan met gebroken mais gaat hier ook al jaren goed, en daarvoor bij mn vader ook zo, ze scharrelen verder zelf wel bij elkaar wat ze willen

Geplaatst:
opgesloten in een donker kot, dan vechten ze niet.

Dat vind ik toch een beetje zielig Willy, sorry, want ik wil niet betweterig doen tegenover jou. Moet dat persee in het donker?

Geplaatst:

In geval van twijfel hóé te slachten zou ik voor de vlijmscherpe bijl gaan. Kleinste kans dat je de kip laat lijden.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:
als ik een kip van mij uit haar lijden verlos, want ik slacht niet voor het opeten, dan leg ik haar met haar lijf en nek op het hakblok en gaat het bijltje in 1 keer erdoorheen. Het kippetje spartelt dan nog wel even, spiertrekkingen dus, maar voelt niks. Daarna wordt ze begraven

Vind het knap dat je het zelf kan Nynke.

Ik kan het nog steeds niet, ben er echt te week hartig voor..

Daarom vraag ik mijn buurman om het te doen.

Die kan het snel en trefzeker.

Ik ben bang dat ik uit stress ga lopen stuntelen..

Dat is slecht voor het toch al zieke dier en slecht voor mijn geweten..

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Geplaatst:
Vind het knap dat je het zelf kan Nynke.

Ik kan het nog steeds niet, ben er echt te week hartig voor..

Daarom vraag ik mijn buurman om het te doen.

Die kan het snel en trefzeker.

Ik ben bang dat ik uit stress ga lopen stuntelen..

Dat is slecht voor het toch al zieke dier en slecht voor mijn geweten..

Ik heb daar dan wel hulp van nodig van mijn man hoor, want ik heb maar hele kleine kippetjes met hele kleine nekjes, dus ik hou het diertje vast bij hoofd en lijf en mijn man hanteert de bijl. Ik zou dat zelf wel kunnen, die bijl, maar zo werkt het voor ons goed. Als mijn kippetjes moeten gaan, zijn ze ziek, dat is weer net anders dan het slachten van gezonde kippen denk ik En dan nog sta ik erbij te huilen hoor

Geplaatst:
opgesloten in een donker kot, dan vechten ze niet.

Dat vind ik toch een beetje zielig Willy, sorry, want ik wil niet betweterig doen tegenover jou. Moet dat persee in het donker?

Als ze niet donker zitten dan vechten ze gegarandeerd, nu niet. Het is daar niet volledig donker hoor, schemerig zou ik zeggen.

In de Bresse streek zitten ze elk apart in een hok, soort mand van latten gemaakt ook omdat ze niet zouden kunnen lopen en vechten, ze zijn heel sterk en mager als ze van buiten komen, daarom moeten ze een beetje bij vetten en verzwaren een lekker laagje geel vet kweken zeg maar.

Zoek de prijs maar eens op, als ge die al kunt vinden maar niet verschieten als ge aan 4 euro komt voor 100 gram hé.

Geplaatst:

Als wij hier een groep hanen op laten groeien bij elkaar, dan vechten ze niet. Er is er dan ook maar 1 die echt hanig wordt. De rest heeft een minder grote rode kam, en kukelt ook niet of veel minder.

Zet je er dan een nieuwe haan bij, dan vechten ze meteen. Maar 'broertjes', zijn zeer rustig met elkaar.

Wij hakken ook de kop af als we slachten. We hebben dan een touwtje om de poten gebonden, en hangen de kip snel op. Daar kan hij nog wat flapperen en leegbloeden. Dan hoef je hem zelf niet in bedwang te houden. Want zeker volwassen dieren kunnen flink flapperen na het doden.

We plukken niet, maar trekken de hele huid + veren van de kip af. Gewoon zijn jas uittrekken dus

Geplaatst:

Jorieke, die hanen van mij vechten al als ze buiten lopen, dat begint al vanaf vijf-zes weken. Hoe oud worden die hanen bij u? Hier worden ze geslacht aan 17 weken!!!!

Het vel afstropen is niet goed bij de bresse kippen want juist het dun laagje vet onder de huid geeft de beste smaak aan het vlees.

Dat zijn kippen voor sterrenrestaurants.

Geplaatst:

Helaas durf ik niet mijn eigen kippen en kwartels te slachten. Ik wil eigenlijk in het voorjaar weer kwartels uitbroeden (ik heb nog maar één hennetje en ik vind de eitjes zo lekker) maar ik moet eerst weten waar ik met de haantjes heen kan. Dus mocht iemand interesse hebben in een stuk of tien kwartelhaantjes...

Geplaatst:

Deduk, moest ge nu in Gent of Brugge wonen..............

Maar Amersfoort is me wel een beetje te ver hoor.

Maar die hoef je niet te pluimen maar wel het vel afstropen, zoals vroeger met de spreeuwen, waar is de tijd dat er nog zoveel wilde vogels waren?

Geplaatst:
Helaas durf ik niet mijn eigen kippen en kwartels te slachten. Ik wil eigenlijk in het voorjaar weer kwartels uitbroeden (ik heb nog maar één hennetje en ik vind de eitjes zo lekker) maar ik moet eerst weten waar ik met de haantjes heen kan. Dus mocht iemand interesse hebben in een stuk of tien kwartelhaantjes...

In dat geval zou ik gewoon in het voorjaar een paar hennetjes kopen die tegen de leg aan zitten.

Misschien iets duurder qua aanschaf maar je hebt geen gedoe met haantjes.

Ik had bij mijn kippen afgelopen jaar ook 3 haantjes en 2 hennetjes uit een broed.

heb iemand 2 haantjes en 1 hennetje laten nemen ( en die lopen nog vrolijk rond) en heb zelf 1 hen en 1 haantje gehouden.

had al een volwassen haan, maar het gaat erg goed moet ik zeggen.

denk omdat de cochin er als kuiken bij kwam.

het zijn wel de behamels van de groep, de 2 jonge cochins.

hennetje legt sinds 2 weekjes!

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Geplaatst:

Leuk zijn ze hè, die cochins! Ik had er eentje en die liep altijd als een hondje achter me aan. Zodra ik in de tuin ging zitten sprong die op schoot.

Maar weer even over de kwartels: ik heb er ook wel aan gedacht om gewoon hennetjes te kopen, maar ik heb nu een ''super-kwartel'' die zelfs de hele winter door grote eieren legt. Daar wil ik graag kuikens van. En eerlijk gezegd vind ik het ook altijd weer heel leuk om die kuikentjes uit het ei te zien komen en op te zien groeien in de woonkamer de eerste paar weken.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...