Metje Posted December 22, 2011 Share Posted December 22, 2011 Ik wil deze winter voor het eerst frambozen gaan aanplanten. Nu heb ik me al een beetje ingelezen, maar ik vroeg me nog wat dingen af. Ik hoop dat er frambozenkenners zijn die me kunnen adviseren! Mijn vraagjes: - kun je herfst en zomerframbozen door elkaar planten? Ik zat te denken aan een combinatie van Fallgold, Malling Promise en Autumn Bliss. - kan daar een zwarte framboos (occidentalis, black jewel) naast? Of groeit die heel anders dan normale frambozen? - kan er een loganberry naast? Of stelt die andere eisen aan de grond? - ik wil een kleine haag planten, op een stuk van 2 meter. Hoeveel planten kan ik hierop kwijt? Ik zat zelf te denken aan 6 stuks... - en tot slot: kan ik de frambozen tegen gaas laten opgroeien? Ik heb hier nog een grote rol stevig gaas staan. Geen kippengaas, de mazen zijn een stuk groter. Ik heb gelezen dat je normaal twee palen in de grond slaat en daar draden tussen spant, maar ik vraag me dus af of ik tussen die twee palen niet gewoon een stuk gaas kan vastmaken. Is dat slecht voor de planten? Ik hoop dat ik niemand overval met mijn enorme stortvloed aan vragen... Hopelijk kan iemand me helpen! Groetjes,Metje Quote Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted December 22, 2011 Share Posted December 22, 2011 (edited) hoi.Niet een super kenner hoor, maar wat ik weet : Alle soorten frambozen bijten mekaar niet. Kan. Alleen, als je ze op een kort stuk bij elkaar , naast elkaar zet, is het later wel wat meer zoeken , weten, wat je moet snoeien en hoe. Omdat je zomerframbozen nu eenmaal anders snoeit dan herfstsoortjes, maar dat wist je al. Dat is dus de consequentie van naast elkaar poten , ze groeien door elkaar heen dan.Op 2 meter kan je er zeker 6 kwijt ( althans zoals ik het doe, maar ik ben een heftige snoeier ) Gaas kan ja. het is maar dat je de lange takken ergens aan vast kan maken he ? ( omhoog , waaier , whatever ) Verder goed mulchen , na maart, daarvoor kan ook , maar warmt de aarde langzamer op, ligt ook aan je grondsoort. Lekker organisch voeden. Mja. wat verder nog ?Die zwarte framboos heb ik geen ervaring mee Malling Promise is een laf, slap ( te weinig smaak ( maar smaken verschillen ) ) soortje vind ik wel. succes !! Edited December 22, 2011 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted December 22, 2011 Share Posted December 22, 2011 Ja hoor, ze kunnen allemaal naast elkaar. Ik zou alleen wel mooie bordjes/kaartjes maken en die bij de voet van de planten steken/binden. En dan niet de kaartjes die er bij zitten, die wapperen in no-time weg of breken af. Dan weet je in ieder geval welke soort ook alweer waar stond, en dus welke je tot de grond moet snoeien. Gaas is goed Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens Link to comment Share on other sites More sharing options...
sugar Posted December 22, 2011 Share Posted December 22, 2011 Loganberry heeft volgens mij een pak meer plaats nodig... Groeit als een braambes (met lange stengels . Een zwarte framboos zit er een beetje tussenin maar groeit absoluut niet als een framboos Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted December 22, 2011 Share Posted December 22, 2011 Loganberry neemt niet veel meer ruimte in dan een gewone framboos. Zwarte framboos kan wel rustiger groeien dan zijn rode zussen en mag dus beschermd worden tegen de familie. Verder zijn framboosachtigen erg goed samen aan te planten en geven ze nauwelijks problemen. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Metje Posted December 22, 2011 Author Share Posted December 22, 2011 Bedankt voor de supersnelle antwoorden! Ik ga het dus lekker met gaas doen en ga voor vijf of zes struiken op 2 meter. Frank, jij bedankt voor het antwoord over de zwarte frambozen en de loganberry! Kun je me misschien vertellen wat de minimale plantafstand voor deze twee is? Ik heb nu circa 35 centimeter per framboos, maar ik ben toch bang dat dit voor een zwarte framboos of loganberry te weinig is. Worden die laatste twee eigenlijk hoger, of klimmen ze meer? Ik zal proberen om de zwarte framboos niet te laten overgroeien door de anderen. En Bit, ik heb jouw advies over de Malling Promise ter harte genomen. Vandaag was ik toevallig (nouja, toevallig...) in het tuincentrum en ik zag tussen alle Malling Promisen één andere zomerframboos staan: Glen Ample. Nu heb ik die dus maar meteen gekocht, want ik was bang dat ik straks alleen nog maar uit MP's zou kunnen kiezen. Heb jij (of iemand anders) toevallig ervaring met dit ras? Las op verschillende websites dat het een heel populaire framboos is. Ik zit nu nog een beetje te twijfelen over de rassen. Mijn plan is nu van links naar rechts: loganberry - zwarte framboos - Glen Ample - Autumn Bliss - Fallgold. Onderstreept heb ik al aangeschaft. Nu zag ik bij het tuincentrum alleen ook een Heritage (herfstframboos) staan. Kan iemand me vertellen hoe Heritage is in vergelijking met Autumn Bliss? Welke kan ik beter kiezen? Eventueel wil ik dus nog een 6e toevoegen, ik zou één van de rassen dubbel kunnen doen. Nogmaals bedankt voor alle snelle antwoorden - dit helpt me echt op weg. Quote Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted December 23, 2011 Share Posted December 23, 2011 Als je er 1 dubbel doet, dan zou ik de fallgold doen. Ik heb geen ervaring met dat ras, maar wel met de gele framboos. En die vind ik echt stukken lekkerder dan de rood/roze. Veel zachter en zoeter van smaak. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted December 23, 2011 Share Posted December 23, 2011 Fallgold ( vind ik ) is wel een lekkere ja. En zelf heb ik het idee dat die ( hoewel langer draagt , over langere tijd ) minder productief is. En dat je er dan best 2 van kan hebben misschien ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Metje Posted December 23, 2011 Author Share Posted December 23, 2011 Ik zie het al, als ik er één dubbel doe wordt dat de Fallgold. En anders kijk ik of ik ergens aan een golden everest kan komen: ook geel. Helaas heb ik die nog niet bij het tuincentrum gezien... Iemand nog ideeën over Autumn Bliss versus Heritage? Ik vind het erg moeilijk om als nieuweling een keuze tussen de rassen te maken. Zijn er misschien rassen die ik beter kan mijden? Quote Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted December 23, 2011 Share Posted December 23, 2011 Volgens mij zijn er geen hele verkeerde rassen hoor. Er zijn volgens kenners misschien betere... maar die andere zijn ook goed. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted December 23, 2011 Share Posted December 23, 2011 Volgens mij zijn er geen hele verkeerde rassen hoor. Er zijn volgens kenners misschien betere... maar die andere zijn ook goed.Verschil zit vooral in de grootte van de bes en hoe goed hij te bewaren is. De rassen in de tuincentra zijn vaak slecht te bewaren en daarom niet erg handig voor echte "frambozentelers". Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted December 23, 2011 Share Posted December 23, 2011 Tja, maar de meeste frambozen komen hier niet eens tot de keuken hoor Die eet ik van de plant tijdens het moestuinieren. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted December 23, 2011 Share Posted December 23, 2011 das ook wel waar ja. Smaakverschillen zijn niet heel groot bij de frambozen, en worden nog het meest bepaald door grondsoort / mate van bezonning / weersgesteldheid enzo.Maar toch. Zelf zoek ik naar het lekkerste van het lekkerste, en niet zozeer naar veel/maat/ ziekteresistentie ed Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sugar Posted December 23, 2011 Share Posted December 23, 2011 Ik heb geen ervaring met Glen Ample, maar dit is een eerder late zomerframboos die vrij lang doordraagt. Autumn Bliss is een vroeger hersftframboos (die zal beginnen dragen wanneer Glen Ample over zijn hoogtepunt heen is). Is trouwens een goede en gezonde framboos. Er bestaan ook herfstfambozen die nog later in het jaar vruchten geven (bij mij vooral Pokusa en Himbotop). Ik heb geen ervaring met Heritage ... Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted December 23, 2011 Share Posted December 23, 2011 Ik heb geen ervaring met Glen Ample, maar dit is een eerder late zomerframboos die vrij lang doordraagt. Autumn Bliss is een vroeger hersftframboos (die zal beginnen dragen wanneer Glen Ample over zijn hoogtepunt heen is). Is trouwens een goede en gezonde framboos. Er bestaan ook herfstfambozen die nog later in het jaar vruchten geven (bij mij vooral Pokusa en Himbotop). Ik heb geen ervaring met Heritage ...Oew, iemand met himbotop. Daar ben ik blij mee. Die ga ik namelijk ook over enkele weken verkopen.. Wat zijn jou ervaringen ermee? Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
sugar Posted December 24, 2011 Share Posted December 24, 2011 Ik heb geen ervaring met Glen Ample, maar dit is een eerder late zomerframboos die vrij lang doordraagt. Autumn Bliss is een vroeger hersftframboos (die zal beginnen dragen wanneer Glen Ample over zijn hoogtepunt heen is). Is trouwens een goede en gezonde framboos. Er bestaan ook herfstfambozen die nog later in het jaar vruchten geven (bij mij vooral Pokusa en Himbotop). Ik heb geen ervaring met Heritage ...Oew, iemand met himbotop. Daar ben ik blij mee. Die ga ik namelijk ook over enkele weken verkopen.. Wat zijn jou ervaringen ermee? Heel lekkere en mooie vruchten. (Eigenlijk vielen dit jaar alleen Glen Magna wat tegen qua smaak (erg flauw, ik hoop dat dat volgend jaar beter gaat), alle andere rassen waren uitstekend. 't zijn dan ook frambozen... Ik had Himbotop twee jaar in mijn vorige tuin, dit jaar opnieuw aangeplant.Ik heb hem gekocht vanwege zijn late vruchten en de goede houdbaarheid van de vruchten. Heeft dit jaar gedragen tot in november. Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Judje-1986 Posted December 26, 2011 Share Posted December 26, 2011 Ik lees hier even mee. Wil deze zomer ook frambozenstruiken in de tuin zetten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Metje Posted December 28, 2011 Author Share Posted December 28, 2011 Wil deze zomer ook frambozenstruiken in de tuin zetten.Volgens mij kun je frambozen beter nu planten Judje. Ik geloof dat het tussen oktober en februari het beste is, zolang het niet vriest. Maar misschien heb ik het mis hoor, ik moet zelf dus ook nog beginnen... Quote Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted December 28, 2011 Share Posted December 28, 2011 Met frambozen maakt het niet zo heel veel uit wanneer je ze plant, maar als je ze plant met het blad eraan moet je wel zorgen dat je de eerste maanden zorgt dat ze niet uitdrogen. Een groot voordeel van in het voorjaar planten is dat er blad aan de planten zit, en zo kun je dus zien of de frambozen nog leven. Er wordt op sommige plekken puur troep verkocht... Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Metje Posted January 3, 2012 Author Share Posted January 3, 2012 Nog even een vraagje! Ik heb gisteren de rest van de struiken gehaald bij het tuincentrum. Zowel de Loganberry als de Autumn Bliss (herfstframboos) hebben een aantal blaadjes en knoppen. De Automn Bliss heeft zelfs een takje met bloemen, maar dat takje is bij het vervoeren geknakt, dus ik overweeg om het te verwijderen. Is dit alles normaal? Moet ik de bladeren en/of bloemen eraf snoeien? Knoppen laten zitten? Quote Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted January 3, 2012 Share Posted January 3, 2012 Normaal voor de tijd van het jaar is het niet; voor het weer wel. Je ziet dat heel veel planten nu al denken dat het voorjaar is. Kan gelukkig weinig kwaad. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted January 3, 2012 Share Posted January 3, 2012 bloemen wegbreken sowieso. Maar herfstframboos nu gewoon tot op de grond wegsnoeien ook ok. Je koopt in wezen een pot wortels he ? vooral niet binnen laten . Lekker naar buiten sorry Frank , zag jouw post niet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted January 3, 2012 Share Posted January 3, 2012 bloemen wegbreken sowieso. Maar herfstframboos nu gewoon tot op de grond wegsnoeien ook ok. Je koopt in wezen een pot wortels he ? vooral niet binnen laten . Lekker naar buiten sorry Frank , zag jouw post nietHoezo sorry? Je vult me juist heel goed aan! Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Menph Posted January 3, 2012 Share Posted January 3, 2012 Wat betreft het gemengd planten van frambozen; Bevorderen twee verschillende rassen elkaars vruchtgrote (kruisbestuiving) of is dit verwaarloosbaar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted January 4, 2012 Share Posted January 4, 2012 ehmm. die is vrij simpel he ? Vruchtgroote = Geniddelde opbrengst per ha, per soort gedeeld door m2. Dan vliegsnelheid van bij ( Hommels zijn luie beesten, die tellen we niet mee ) : plantafstand per meter en aantallen takken op je waaier. Dan snoeilengte x vliegafstand : vruchtgroote. Uitkomst geeft rendement. ( ik kon het niet laten , sorry ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts