Geplaatst: 9 augustus9 Aug Gisteraaf toen ik terug kwam van de honden uitlaten zat er een duif in de druiven tegen de zijmuur van ons huis………Onder tv kijken zag ik mussen pikken in de druiven onder het afdak…. 🤔Voor mij het teken dat de druiven rijp zijn!!! 😋Dus tv op pauze en naar buiten en aan de slag… alles geoogst en hier en daar nog wat voor de vogels laten hangen…😊🌱👩🍳🌱🐓🌱🌻🌱Kale tros door de vogels…hoe ze dat zo exact weten he…🧐Altijd maar kleine druifjes de Glorie van Boskoop bij mij…maar wel lekker 😋Nog niet eerder zoveel oogst van deze struik bij dit huis gehad…👍😊 Ik heb voor het eerst de takken 2 bladeren na de tros gesnoeid toen ze nog beginnend waren en 2 keer in de groei eigen compost rond de stam gestrooid 😊Ps; ik heb gegoogled en het blijkt dat rijp fruit een glans van uv licht krijgen die voor ons niet zichtbaar is maar voor vogels wel…🧐Zo bijzonder weer hè…🌱👩🍳🌱🐓🌱🌻🌱 9 augustus9 Aug aangepast door Vrouwholle
Geplaatst: 9 augustus9 Aug Wat veel! Wij hebben wat blauw eraan hangen, maar niet veel. Maar ze staan bij ons ook niet echt in de volle grond, meer openingen in de tegels.
Geplaatst: 9 augustus9 Aug Dat is toch gewoon volle grond? Het is niet dat de grond onder de tegels ook in hokjes is verdeeld
Geplaatst: 9 augustus9 Aug Bij mij ook in een kleine opening @Petrasmoestuin rechts ervan zit een groot luik met stenen trap naar beneden naar kelderruimte en links ervan grind en tegels en doorgang poort naar de patio… deze staat er nu zo’n 25 jaar ongv …dus het is geduld hebben…. Maar ook van kleine oogst kun je lekkere dingen maken hoor.. 😋 Ik ga er maar eens mee aan de slag….😊🌱👩🍳🌱🐓🌱🌻🌱
Geplaatst: 9 augustus9 Aug @Fruittuin17 @fre3ke Dank u wel samen, voor het reageren.Ik heb 7 jaar druivenstruiken buiten gehad, aan betongaas, in de volle grond.En toen ook enkele jaren gezocht, er was toen ook niemand die mij wilde leren snoeien opbinden.Ik heb 1 keer fruit gehad, kleintjes.Toen heb ik alle struiken verwijderd.Het buiten, in de volle grond kweken van veel gewassen ,is hier voorbij.Vandaar moestuinbakken gebouwd.Duizenden naaktslakken aten jaar na jaar alles op.Wij zagen ze in 3 lagen bovenop elkaar hangen aan de stokbonen enz.enz.Elke tuin die wij maakte was kansloos.Nu met de verhoogde bakken met stroomdraadjes vliesdoek en schaduwdoek lukt het weer eten te verbouwen.De kas is om te kweken wat buiten niet meer gaat.Dit is niet in een stad, dit is buiten af,Hier zijn geen droge straten, waar slakken niet komen. Maar het onderwerp is druiven kweken in een kas in bakken.Maar als niemand dat doet.Hoef ik geen vragen meer te stellen.Vriendelijk dank allemaal, Bonda
Geplaatst: 9 augustus9 Aug Één van de 3 of 4 zaailing druiven heeft al (bijna) rijpe vruchten. Aangezien hier veel Glorie van Boskoop geteeld wordt, zal dat er waarschijnlijk een zaailing van zijn. Slechts eentje vol vruchten, na 4 jaar. De rest lijkt niet goed bestoven te worden. Maar ze zijn mega zuur. Als ze na de vakantie nog zuur zijn, gaat de struik eruit. Het zijn kleine compacte trosjes met kleine bessen van ik schat 1cm. Heb niks meegenomen, alleen eentje geproefd. De nep Kodrianka (wat het dus niet is) is ook al bijna rijp, maar dan iets minder zuur. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 9 augustus9 Aug Auteur @bonda , dat klinkt heel jammer. Er is veel veranderd de laatste 10-20 jaar bij de druivenrassen. Er zijn meer vroegrijpende en schimmelbestendige soorten, geschikt voor het Nederlandse klimaat. En ook dat klimaat verandert. Er zijn verder veel onderstammen met verschillende eigenschappen te krijgen als je goed zoekt. Dus nu conclusies trekken op basis van ervaringen van langer geleden, is misschien niet zo een goed idee. Vooral omdat druiven kweken in een bak echt moeilijk gaat, daarom doet niemand hier het. Of bedoel je alleen een verhoogde rand en zit daaronder de vollegrond?
Geplaatst: 10 augustus10 Aug Dat maakt het wel ingewikkeld, dat de onderstam ook nog kan uitmaken voor ziekteresistentie. Het beste is nog altijd een ander nadoen als je al hebt gezien dat iets werktMaarja in bak, dat heb ik nog nooit gezien. Lijkt me ook echt onnodig, beter gewoon een beter ras kiezen
Geplaatst: 15 augustus15 Aug Ik heb mijn druiven achter in de tuin in verhoogde bakken staan. In de winter van 2023/2024 stond het grondwater daar tot 30 cm, afgelopen winter denk ik hooguit 80 cm. Met het idee dat druiven daar niet goed tegen kunnen zijn ze om die reden zo aangeplant, de wortels kunnen dus gewoon uit de bak. Ik geef ze regelmatig een gieter water, het blad heeft niet slap gehangen, wel heeft 1 druif wat verdroogde bessen. Ik heb in iedere bak 3 soorten staan. Ene bak is denk ik 60x60 en 50/60 cm verhoogd de ander 60x30 en 30 cm verhoogd. Helaas staan ze wel half schaduw, dus ze rijpen wat later maar komen wel tot smaak.Voor de geïnteresseerde de rassen zijn: Isabelle bleu, Muscat de Flandres, Muscat New York, Klubi, Niagara en Primus, die laatste is helemaal niks, doet het slecht, veel last van ziektes. Aan huis staat nog Vera.
Geplaatst: 15 augustus15 Aug Heeft er hier iemand ervaring met de druivensoort Vitis rotundifolia ook wel bekend als Muscadine. Ben nog opzoek naar een plant, maar moeilijk aan te komen in de EU.
Geplaatst: 16 augustus16 Aug @Fruittuin17 ze staan nu het 2e en 3e groei jaar, dus wat weinig ervaring. Tot nu toe is New York Muscat mijn favoriet, deze heb ik al meermaals bij een kennis uit de buurt geproefd. Van hem komen ook Primus en Muscat de Flandres. Primus had bij hem 1 jaar geweldig druiven gegeven en daarna was het niks dan ellende, inmiddels heeft die plant het geloof ik ook begeven bij hem. Bij mij doet die ook maar moeilijk. Niagara heeft een sterke Vitus labrusca smaak, bijna parfum. Daar moet je van houden, ik vind dat wel lekker. Isabelle blue draagt dit jaar voor het eerst redelijk, een sterke aardbei smaak. Muscat de Flandres heeft ook voor het eerst een redelijke oogst. Klubni draagt nog niet, verwacht daar veel van, trossen tot 1,5 kg, ik lees uit Oekraïne dat het een geweldig smakende druif moet zijn, een van de lekkerste zeggen veel mensen. Klubni betekend aardbei, zou dus naar aardbei smaken. Het is me alleen niet duidelijk of die uit zichzelf trossen maakt tot 1,5 kg of dat ze behandelen met van alles waardoor die dat doet, die informatie kan ik niet vinden, dat moet de toekomst uitwijzen. Vera komt van @Roland een stekje van 2 jaar oud, inmiddels een plant van 3+ meter. Had die geen last gehad van droogte, dan hadden er flinke trossen aan gehangen. Begint hier nu te rijpen, lijkt goed te gaan smaken dit jaar, beter dan de eerste kleine trosjes vorig jaar, maar persoonlijk ben ik erg fan van de Muscat druiven. Tot nu toe geen last van wespen aan de druiven in tegenstelling tot ander fruit, een deel is inmiddels ingepakt.
Geplaatst: 16 augustus16 Aug Mijn Vera stekje heeft het helaas niet overleefdJij hebt leuke rassen zeg! Muscat de Flandre heb ik zelf ook staan. Uitgekozen toen ik bij een kweker van elke druif mocht plukken en proeven, samen met Himrod. Zelf nog niet echt goed kunnen proeven, hopelijk dit jaar, want aan beide hangt wat
Geplaatst: 16 augustus16 Aug Auteur Ik ben benieuwd of Kyoho gaat lukken dit jaar. Ze kunnen nu geen zonnebrand meer krijgen, zijn ingepakt tegen wespen en we hebben een mooie nazomer. En er zijn weinig trosjes, dus betere smaak.Venus is al bijna voorbij. Muscat bleu wordt nu rijp. Verder heb ik wat verplaatst en nieuwe aanplant, dus minder oogst dit jaar.
Geplaatst: 16 augustus16 Aug Wordt Kyoto van zichzelf ook zo groot zoals ze bekend staan? Smaakt die goed? Mocht je ooit stekjes aanbieden houdt ik me aanbevolen.
Geplaatst: 16 augustus16 Aug Auteur Ze zijn ongeveer 3-4 cm groot. Ik vind ze niet zo lekker. Ze zijn mooi als ze geschild zijn, daar zit volgens mij de meerwaarde in. Ik heb vast weer stekhout deze winter, maar als het huis verkocht is kan ik niets aanbieden.
Geplaatst: 2 september2 Sep Auteur Vandaag een paar Kyoho druiven geoogst. Ze zijn 3 cm groot, rijp, en onbeschadigd door zonnebrand omdat ze op de pergola groeien.Zijn wel lekker, maar het schillen is nog steeds veel gedoe. 2 september2 Sep aangepast door fre3ke
Geplaatst: 4 september4 Sep Is die schil erg oneetbaar @fre3ke? Ik vind ze wel spectaculair zo groot. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 4 september4 Sep Auteur Ja @woldistel de schil is echt vies, heel veel tannine. En hij overheerst de smaak van het vruchtvlees. Het is zelfs niet prettig om de schil met je tanden ervan af te pulken, je proeft hem dan toch. Dus ik schil ze nu braaf, Eigenlijk moet je ook de pitten eruit halen, het vruchtvlees is daar wat zuur maar dat vind ik niet zo erg.De smaak is wel interessant, anders dan een andere druif, en ze zijn ook vrij stevig. Nu ik er een beetje aan begin te wennen, ben ik toch wel blij dat ik ze heb staan. Maar de oogst is wel zeer bescheiden, als ik kijk naar de ruimte die hij inneemt. 4 september4 Sep aangepast door fre3ke
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.