Ga naar inhoud

Wat hebben jullie allemaal al gedaan voor de moestuin ?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Nou ik heb niet zoveel grond, en een makkelijke moestuin, en een koude kas. en veeeel potten, specie kuipen emmers. dus nog niks gedaan, in de mm staat nog winter bloemkool, groeit goed moet ik zeggen, en in de kk knoflook, en poot uien, ga er wel aan toevoegen, beetje tuin aarde, beetje potgrond, beetje compost,lijkt mij niet erg dat de knoflook en uien wat aangeaard worden. mocht het zo zijn dan graag een beter idee. nu de aubergine van de wedstrijd gaat ook in een pot. heb er al wat over gelezen, toch niet zo een makkelijke plant.maar het idee om mee te doen is al leuk joh. kom ik aan met mijn a 4tje, 5 cm ha ha. dus dit is voor het mij, ja ik krijg nog wel een kast model koude kas, maar daar komt vooral tomaten en komkommer in, en sla in pot. misschien ook de aubergine weet ik nog niet. Ligt er ook een beetje aan wat voor voorjaar en zomer we krijgen, het voorjaar kan wel weer beter zijn als de zomer zelf,zoals dit jaar, nu een verhaal.

Geplaatst:

Hmm, wat heb ik al gedaan.. Ik heb mn zaden al in huis en heb zat ideeen/plannen/zaadkalenders/indeling in mijn hoofd

In de tuin is nog niks gebeurd

Heb wel 8 inimini tomaten plantjes in de vensterbank, maar of die het tot het juiste uitplant moment overleven is nog maar de vraag. Was ook meer om de kiemkracht te onderzoeken

Geplaatst:

Ik zit toezicht te houden hoe de regen in de tuin valt... Er is heel wat te doen en het schiet niet op.

Wel veldsla geoogst vandaag (uitdunnen a la Jet - de grootsten van het spul opeten). Het was weer erg lekker. Er staat sowieso nog veel lekkers in de tuin...

Ben erachter gekomen dat de knoflook nu in het verkeerde vak staat... dat doen we volgend jaar dus anders. Er gaat dus dit jaar het een en ander door elkaar staan.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

Nou al heeeel veel

Of te wel ik bedenk van alles, kom er niet uit, begin weer opnieuw met denken...tot ik het zat ben en hier maar weer ga lezen

Pfff ik baal als een stekker en ik heb te veel leuks!

En met Kerst weer heel veel leuks erbij gekregen!

Ben ook al 2 weken mijn peper aan het zaaien... En de prei die ik zoooo graag wilde hebben zit nog steeds in het zakje.

Probeer m'n zaden goed te sorteren...lukt ook al niet

Maar goed heb het wel druk met mijn aardappel in de vensterbank Jeetje wat groeit dan ding goed!

Maar na Oud&Nieuw gaat mijn Koude bak erin! Kan er niks mis gaan met vuurwerk enzo alleen moet opa even helpen want we hebben de onderkant al in elkaar maar de bovenkant lukt niet zo

En dan kunnen de winterplantuitjes die ik van Jeanne gehad heb de grond in!

Oh ja, ik ben ook alles aan het lezen over Aubergines...ik wil natuurlijk wel winnen

Geplaatst:

In januari ga ik de zaden inventariseren en eventueel bijbestellen samen met mijn vader.

In februari ga ik mijn definitieve indeling maken op ruitjespapier en een beetje snoeien als het weer het toelaat.

In maart begin ik met spitten en mesten en langzaamaan binnen voor te kweken.

Vanaf april zaai ik buiten.

Dus... ik heb nog niks gedaan. Met een tuin op het noordoosten hoef ik het niet proberen om er vroeg bij te zijn.

Geplaatst:

Oude aardbeien afgedekt zodat ik die bak straks voor andere planten kan gebruiken, knoflook tussen de nieuwe aardbeien gedaan(november ergens), aardperen zitten al in de grond en verder is het gewoon een bende in de tuin. januari/februari zie ik verder, houguit wat bladeren vegen of de appelboom omhakken.

De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht.

Geplaatst:

alleen nog maar schetsen gemaakt en via marktplaats etc achter tegels en mest aan gegaan .

en zaden proberen te ordenen op zaaimaand .

Mest word volgende week geleverd , en de tegels kan ik ophalen wanneer dat me uitkomt (bergen gratis op marktplaats).

Geplaatst:

Ik heb van allerlei plannen, al prei en super ui gezaaid. Ook al pepers en paprika's, en de tomaten worden dit weekend gezaaid. Ik weet het: heel vroeg

Verder stek ik van alles (houtige kruiden, fruitstruikjes en de kamperfoelie) en ben ik al wat vakken aan het voorbereiden (lees: veel onkruid wegtrekken)

En ik verplant alvast wat vaste planten die in veel te kleine potjes zitten. Die komen dan lekker in de kas te staan, waar het met dit weer lekker toeven is

Geplaatst:

Ben momenteel heel druk bezig om mijn verhoogde bakken te maken. Heb er inmiddels al 1 gemaakt, en er moeten nog vele volgen .

Aankomende week ga ik mijn prei en pepers binnen voorzaaien.

Heb inmiddels al wel de indeling gemaakt waar alles moet komen

Gisteren werd er paniek gezaaid, vandaag stond het al een meter hoog.

Geplaatst:

Nog druk aan het plannen, er moeten nog aardig wat verhoogde bakken worden gemaakt. En palen en trellissen geplaatst, ik gebruik mijn achtertuintje en het moet een soort sier/moestuin verhaal worden maar dan een stuk grootser dan vorig jaar. Alles wat minder mooi is ga ik verbouwen op het dak terras (kolen, uitjes etc.).

Qua zaden begin ik nu redelijk compleet te raken, geen idee waar ik alles moet gaan laten!

Heb ik een klein kasje eergisteren weer een lading pepers en paprika's gezaaid. Deze staan binnen onder groeilampen. Voorzichtig ook al wat tomaatjes erbij gezaaid, drie maar. Ook die blijven in het begin nog onder de lampen tot ze wat groter zijn en dan verhuizen ze naar de vensterbanken om plaats te gaan maken voor de volgende lading, enzovoort. Binnen niet super veel ruimte om te zaaien dus ga het in etappes doen, dan is het ook niet heel veel werk in eens.

Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.

Geplaatst:

Helemaal niks, nada.

Vind het veel te koud en te nat.

Ben ook al een aantal weken niet op de moestuin geweest.

Ik wacht met zaaien van tomaten en parika tot zeker eind van de maand.

Heb niet veel ruimte in huis om al die bakjes met zaaigoed ergens te plaatsen,

als ze verspeend zijn.Hoop dat ze dan tegen die tijd naar de kas kunnen verhuizen.

Geplaatst:

Ik heb ook nog niets gedaan op de moestuin.

De foto,s die ik laatst heb geplaatst waren van eind september.

Ook ik begin pas met zaaien eind deze maand.

Ik heb een grote lange tafel voor het raam staan waar alles eerst komt te staan.

Ook hier is het in de moestuin veel te nat.

Geplaatst:

Vandaag heb ik mijn zaadgoed geïnventariseerd en bepaald wat er gekocht moet gaan worden. Normaal probeer ik elk jaar een "nieuw experimentje" er bij te hebben. Of dat er dit jaar ook van komt, weet ik nog niet. Na de groenlof ben ik een beetje uit-geëxperimenteerd. Gisteren heb ik nog 3 witlofstronken uit de grond gehaald. Over een paar dagen kunnen die in een grote pot in het donker weggezet worden.

Geplaatst:

Op 1 januari broccoli-kers gezaaid.

Gister op pad geweest voor potgrond en zand.

Vandaag tussen de regenbuien in de tijdelijke sierplantjes weggehaald want een deel van de bloembollen komen al op!!!!

Nu vind ik het wel koud hoor, gure wind! Alles vol met water en blubber, de vijver stroomt over, staat gewoon op sommige plekken 10 tot 20 cm water behalve in mijn MM-bakken. Dat ziet er goed uit en geen blubebrtoestanden

Morgen zet ik ze maar maar de vijver, das toch nog helemaal kaal

Geplaatst:

Uit ander topic:

Kiemen gaat al zeer slecht, maar dat komt wsl omdat het bij ons in de huiskamer vaak niet warmer is dan 16-17 graden.

Je zou het kunnen proberen met een koffiefilter in zo'n plastic gripzakje?(Deno-methode)

http://ruudendiana.webs.com/denomethode.htm

Ik wilde het gaan proberen met m'n peper en paprika.

Ik heb gisterenavond n.a.v. van bovenstaande tip van Randje (bedankt!) pepers en paprika's 'gezaaid' vlgs (ongeveer) bovenstaande methode. Ik had wat moeite een warm plekje te verzinnen om ze neer te zetten, maar het is bovenop de modem geworden. Die staat altijd aan en is lekker warm

Wat ik me nu wel afvraag is of ik dat bakje ook 's nachts op dat warme plekje moet laten staan. Zou het goed zijn ze zo warm mogelijk te houden tijdens het kiemen gedurende alle 24h, of zou een dag-nacht ritme (zoals het in de natuur natuurlijk ook altijd 's nachts kouder is) beter zijn?

Geplaatst:

Haha ik begin nog nuttig te worden

Ik had begrepen dat een constante temperatuur beter is dan grote temperatuursverschillen.

Dus liever 20 graden dag en nacht dan overdag 24 en 's nachts 15 graden.

Modem is een goede! Maar ach die koelkast had ook gekunt hoor

Laat je nog even weten hoe het allemaal gaat? ben er benieuwd of het je gaat lukken!

Geplaatst:

Bij ons blijft het modem wel aan, want anders zijn we via de vaste telefoon niet te bereiken en dat vind ik niet prettig. Constante temperatuur dus

Ik ben benieuwd of het iets gaat worden, zal jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen

Geplaatst:

Wij deden de modem vroeger ook uit 's nachts. Tegenwoordig moet die altijd aan omdat hij na 30 minuten opnieuw geinstalleerd moet worden Slecht systeem.

Nou wel goed voor mijn zaadjes. Goed idee.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

Behalve als zo'n ding plat aan de wand hangt

Ik heb nog niets gedaan aan mijn tuin. Wil wel eind januari paprika en tomaat gaan zaaien. Maar dan krijgen ze in de vensterbank overdag warmte maar 'snachts staat alles uit, ook de cv dus dan krijgen ze het misschien te koud Is dat erg slecht voor de ontwikkeling? Ik ga m'n verwarming niet aanlaten voor een paar zaadjes

Good things come in small packages

Geplaatst:

18 dec. had ik een klein beetje sla gezaaid in mijn kleine platte kasje. van de week stond alles boven de grond! Dinsdag heb ik wat pepeprtjes en paprika gezaaid. Staat nu in een bak op de verwarming. Die overigens snachts uitgaat. Zodra de boel gekiemd is, verhuizen ze naar de brede vensterbank op zolder Veel licht, en als de zon er is, ook zon! Wel leuk om al een beetje bezig te zijn met de tuin!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...