Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

suzuki fruitvlieg


sjakiehesen

Aanbevolen berichten

De vliegen zijn er wel degelijk😒.  Heb er zeker 200 weggevangen in vallen, waar ik had gehoopt op 20.000 eerlijk gezegd.  Ergens hoop ik dat de vorst een verschil heeft gemaakt dit jaar, maar er lag een isolerend sneeuwdek dus verwacht er niet veel van. 

 

Maar ik ben benieuwd of de tip die je van PawPaw veredelaar Hans K gehad hebt ook bij jou werkt.   De oorspronkelijke bewoners van Noord-Amerika gebruikte aftreksels van de bast al als natuurlijk insecticide (24 uur weken in een waterbekken).  Niet zo vreemd als je kijkt wat voor anti vraat stoffen daar allemaal in zitten (cel & zenuwbeschadigend).  Bij succes dan gaan mijn 9 Paw Paws volgend jaar ook wat bladeren doneren (hoeveel heb je gebruikt?).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...
  • 5 maanden later ...

Langzaam komen er strategieen om de Suzukietjes op natuurlijke wijze het moeilijker te maken. Zoals aantrekken van mezen en mussen en( zoals in dit  artikel uit Vlaanderen) zorgen voor gunstige omstandigheden voor dwergvleermuizen. 

 https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/02/17/primeur-in-blauwe-bessenbedrijf-schrijnwerkers-in-oudsbergen-ac/?linkId=vrtnws|radio2|%2Fregios%2Flimburg|main&fbclid=IwAR0onhityXFYXuPHpg0Dn3G7kTFKSOz8Ebs1MDl5Ro1Pac4beYocQ29C63k

  • Like 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit jaar gaat bij ons op het complex een plan worden gemaakt samen met Staatsbosbeheer om de ecologische waarde van het complex te vergroten, natuurlijk vooral voor inheemse soorten. Er zijn al een aantal zeldzame moerasorchideeën gevonden, maar de amfibieënstand is erg terug gelopen in 40 jaar tijd. Ik ga het thema van de suzuki vlieg daar sowieso eens inbrengen in de werkgroep en neem dat stukje van de vleermuizen mee! Vorig jaar viel de schade overigens enorm mee, terwijl in droog en heet 2020 de schade op kleinfruit echt behoorlijk was. Is er een verband tussen weersomstandigheden en heftigheid van de plaag?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, MSDG zei:

Is er een verband tussen weersomstandigheden en heftigheid van de plaag?

Daar lijkt het zeker op. Het geldt wel voor veel plaag-insecten dat ze in een warme zomer meerdere generaties krijgen. (Hoewel er ook sommige zijn die liever ook vochtig bij warm weer willen.) Van de Suzuki-vlieg is bovendien bekend dat de verspreiding samenhangt met klimaatverschuiving, zoals nog een aantal nieuwe insecten in de moestuin en fruitteelt. 

  • Like 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Suzuki kan 7 tot 10 generaties in ons klimaat voortbrengen en blijven bij een zacht najaar tot in november actief (snik).    De proef met die dwergvleermuizen (er is dus nog niks bewezen) las ik recent ook en ik heb gezien dat je voor 25 euro, twee nestkasten kan kopen op Marktplaats.  Ik weet dus nu al wat ik ga vragen voor vaderdag dit jaar.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...