Franka Posted January 2, 2012 Share Posted January 2, 2012 Hallo allemaal.Ik ben Franka, 46 jaar en een enorme leek op groententuingebied Komend jaar wil ik toch graag een moestuin, dus ik heb alvast een stukje van de paardenwei in beslag genomen van 50 m2 en wil daar graag sla, bloemkool, boontjes, ui, tomaten, komkommer gaan planten plus wat aardbeien, frambozen etc. Hebben jullie alvast wat tips om beginners valkuilen te voorkomen en wat een beetje "makkelijke" groentes zijn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted January 2, 2012 Share Posted January 2, 2012 Welkom!Makkelijk? Tja... courgette, boontjes, sla, pompoen, aardappels, bietjes. Die vind ik makkelijk, maar ook die kunnen mislukken, terwijl een moeilijke tomaat of aubergine het ineens heel goed doet. Ik zou dit forum flink doorspitten (en veel termen zoeken, in de zoekbalk hierboven), en proberen zoveel mogelijk te onthouden. Zeker als het gaat over indeling en grondsoort etc. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens Link to comment Share on other sites More sharing options...
Franka Posted January 2, 2012 Author Share Posted January 2, 2012 Grondsoort, ja das wel een goeie We hebben hier dus klare zandgrond en ik neem aan dat je daar toch wel goed rekening mee moet houden. Op kleigrond gedijt iets waarschijnlijk veel beter als op zandgrond waar we eigenlijk zogauw het een beetje zonnig is al na 2 weken weer kunnen gaan sproeien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted January 2, 2012 Share Posted January 2, 2012 Alle grondsoorten hebben voor en nadelen. Kleigrond is wel voedzaam, maar in deze tijd van het jaar is het 1 kledderbende. Het verbeteren van kleigrond is ook lastiger. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted January 2, 2012 Share Posted January 2, 2012 welkom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted January 2, 2012 Share Posted January 2, 2012 Welkom en veel lees en leerplezier hier Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted January 2, 2012 Share Posted January 2, 2012 Hallo Franka en welkom op dit forum.Makkelijke groenten zou ik ook zeggen courgette, sla in vele soorten, bieten, boontjes, uien en aardappels. En idd, dat ligt geheel aan de grond waar je de zaden in stopt. Maar wees gerust, hier staan zoveel tips op het forum dat je wel vooruit komt! Succes ermee Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rantje Posted January 2, 2012 Share Posted January 2, 2012 Welkom!  Ik ben vorig jaar begonnen en vond sla, andijvie, radijs, brocoli, paksoi, pluksla. wortels en de aardappels best goed gaan! Boontjes deden het iets minder bij mij, maar ik was te laat eigenlijk en had problemen met kiemen  Afrikaantjes gingen ook goed, bestrijdt aaltjes in de grond. Dit jaat komt er meer oost indische kers in en goudsbloemen! Maar ik heb niet zoveel kennis van grondsoorten omdat ik een makkelijke moestuin heb. Dus in verhoogde bakken met een vaste grondmix erin.Dacht dat worteltjes het heel goed doen op zandgrond  Arme paardjes, moesten ze gewoon een stukje wei inleveren  Veel plezier op het forum en succes met de tuin! Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica (†december 2016) Posted January 2, 2012 Share Posted January 2, 2012 Welkom ! Ach.....,'k zou willen dat ik hier zandgrond had, daar kun je echt wel veel mee, misschien meer dan je zou verwachten, alvast beginnen met een mooie composthoop met ,.. ja je hebt paarden? stalmest goed laten verteren. Ook veel bladaarde maken als je dat hebt, niet moeilijk maar geweldig goed voor de grond.Een tip, bij vrijwel alle beginnend tuinders zie ik dat de oogst voortijdig wordt opgepeuzeld door, konijnen,.. rupsen en bladluizen. Zorg eerst dat je tuin d.m.v. gaas konijnproof is , dan ben je al goed op weg. En voor de rest, lezen,.. heel veel lezen op dit forum .Succes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guus D Posted January 2, 2012 Share Posted January 2, 2012 Welkom! Quote Omdat het kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simone Posted January 2, 2012 Share Posted January 2, 2012 welkom en veel lees plezier op dit forum Quote Gisteren werd er paniek gezaaid, vandaag stond het al een meter hoog. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted January 2, 2012 Share Posted January 2, 2012 yep. welkom !! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted January 2, 2012 Share Posted January 2, 2012 Welkom, veel plezier met je tuin en hier op 't forum. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts