Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Welke mogelijkheden zien jullie bij een tunnelkas van 22,5 x 8,5 m, kwa opzet, indeling, gewassen en ga zo maar door?

Met rijen van 80 cm, zijn 5 rijen van 22,5 m mogelijk waarvan tussen de rijen paden van 80 cm zijn. De beplanting op de bedden is weer afhankelijk van het gewas. 

Voor mais en anderen kruis gevoelige gewassen, zie ik wel mogelijheden.

Geplaatst:

Is het voor 'privé' gebruik of wil je de gewassen gaan verkopen (en moet het geld opbrengen? Ik vraag maar want +190m² begint behoorlijk groot te zijn.

Je moet zeker eerst gaan nadenken wat je echt wilt doen in die serre naast eetbare planten opkweken want dat gaat voor een stuk de indeling bepalen. Zaaien in de serre zelf; sierbloemen en planten opkweken; wateropslag op temperatuur (water is zeer belangrijk, in een serre regent het niet); gewasrotatie; koude maanden; orangerie;

Zo zou ik er nooit maïs insteken, buiten een uitzonderlijke proef, want dat groeit hier ook goed buiten de serre en je kan kruisingen zeer eenvoudig beperken door gebruik te maken van papier zakken over de bloemen zoals de pro's het doen.

Andere opdelingen:

Middelste rijen 120cm breed nemen. Die breedte vormt geen probleem want je kan eraan langs beide kanten. Dus: 80 + 120 + 120 + 120 + 80, nog steeds met 80 tussen. Buiten pas ik zelf ook 80 cm wandelpad toe en dat is rijkelijk breed. Eigenlijk is 60cm voldoende. In de serre heb ik 40cm pad en dat gaat ook maar zou ik niet aanraden als er 'volume' is aan groenten dat moet versleept worden.

Een andere mogelijkheid bestaat er uit om één centraal pad aan te houden. De 'zijpaden' zijn dan gewoon planken van 20 cm breed dat je neerlegt waar het op dat moment handig uitkomt. Het voordeel is dat die zijpaden om de zoveel tijd kunnen meedoen met de gewassenrotatie, je verspilt als het ware veel minder oppervlakte.

• Like 1
Geplaatst:

Bedankt voor je meedenken Swa, de maten van de bedden zijn op het gereedschap afgesteld dat werkt fijn. De paden kunnen smaller rond de 30 cm, maar vindt 80 fijner omdat je dan met kruiwagen door kan en ook mef gereedschap bewerken. Daarbij kun je de paden ook zo als bedden inzetten, mocht dat nodig zijn.

In de kas die we nu hebben, blijven we zaaien, telen en gewassen overwinteren. De Tunnelkas geeft een enorme oppervlakte "buiten" beschut te telen. Voor zaadwinning meer mogelijkheden, beschut en gescheiden om de oude heirloom soorten zuiver te houden. Vandaar het voorbeeld mais en zo anderen gevoelige kruisbestuivers.

Het is niet voor de verkoop, voor genenbanken en de groente en fruit gaat naar Kindergarten en school. Natuurlijk gebruiken we zelf ook een deel van de teeld. 

De bedoeling is het hele jaar door in de tunnelkas te telen, net zo als in de kas. Maar dan in de volle grond zoals nu het geval is zonder tunnelkas.

Gewasrotatie hebben we van 10, met fruit, meerjarige groente, granen, kruiden, bloemen en groenbemesting.

Geplaatst: (aangepast)

Wat is de hoogte van de tunnelkas?

Wat doe je aan ontluchting ? hoe voorkom je dat het te warm wordt in de tunnelkas?

in het midden heb ik een pad  van 1 meter breed . Hier door kan ik snel en makkelijk lopen evt met kruiwagen

aan de zijkanten heb ik ook een pad  

goed:

de snijbonen doen het goed in de tunnelkas

puntpaprika's

flespompoen  neemt al vlug heel veel ruimte in

bonen 

komkommer 

lavendel 

zonnebloemen

Op een begeven moment wordt het te warm in de tunnelkas maar dat heb je ook in een gewone kas

Dan worden alleen de planten gehouden die daar tegen kunnen.

sla en andijvi  gaat dan schieten

aangepast door spike
Geplaatst:

Omwille van de lengte van de kas moet je extra zorg besteden aan de verluchting om ziektes en te hoge temperaturen helpen te voorkomen.

Wanneer het zo super warm gaat worden is het goed te voorzien in de mogelijkheid om de zijkant van een lange tunnelkas te kunnen oprollen, of toch een deel ervan.

Voorzie in een deur langs beide kanten van de tunnel. En liefst deuren tot helemaal bovenaan, dat help enorm voor de verluchting.

Heirloom soorten die honderden jaren bestaan hebben geen kas, serre of tunnel nodig. Ze zijn daar nooit in gecultiveerd geweest. Ik denk zelfs dat een kas die rassen negatief gaat beïnvloeden ivm rusticiteit en weerbestendigheid. Eventueel is een kas wel bruikbaar om in voor te zaaien, maar zeker niet om de plant helemaal te laten uitgroeien.

Er is maar één goede manier om maïs rasecht te houden (sorry is in het Frans, hier een voorbeeld om een F1 te maken maar het principe is geheel hetzelfde):

Geplaatst:

Spike de tunnelkas is 3,25 hoog en 2,15 m doorgang hoogte, luchtelementen bij de bijde zijdes en deuren. En luchtelement helft van de kas, is uit te breide naar wens. Dat is zonder de ventilatie, vanaf 22,5 m is eigelijk pas een ventilatie element tussen de bogen nodig.

De gewassen op de lavendel en zonnenbloemen na, telen we al in de kas en tuin. Met de paden komt overeen, met een centraal middenpad en smallere paden is te werken. 

Doorschieten is niet zo een probleem voor zaadwinning, maar we houden rekening met de tijd in de kas telen ivm de warmte. Welke percentage schaduwdoek is aan te bevelen, de zon is in korte tijd feller geworden. 

De kas zal avondzon hebben, aan de rand van de bosrand. Zodat er met de tijd nog een of meer voor kunnen. Ochtend en middagzon zal meer dan genoeg zijn. 

Swa we houden rekening met de gewassen en hun gewenste temperatuur, hebben ook gewassen en soorten die voor buiten te koud zijn. De ontwikkeling, groei en opbrengst is dan te traag en weinig, die gedijen goed in de kas met gecontroleerde war,te en beluchting. De gewassen en soorten worden verdeeld over de kas en tuin en zo ook gescheiden gehouden. Met zaaien wordt er rekening gehouden en gebruik gemaakt van de tijd en periode. De mannelijke delen verwijderen van de vrouwelijke lijn en alleen zaadgoed winnen van de vrouwelijke lijn, dus de mannelijke lijn bevrucht de vrouwelijke lijn. En met zeer fijn gaas afdekken en geisoleerd houden van alles. Verschillende afdelingen en delen van de kas en tuin, ver genoeg uit elkaar en met afschotting, we doen wat mogelijk is.

Daarbij een soort per familie om kruisbestuiving te voorkomen, maar soms is kruizing ook gewenst om "nieuwe" soorten, kleuren en vormen te krijgen. 8e generatie is weer stabiel, na 7 jaar selecteren. 

Vergeet niet dat het niet ons werk is, soorten behouden en vermeerderen zodat het met de tijd beschikbaar komt en blijft voor ieder. En de Kindergarten, school, wij, familie, vrienden en co groentjes, kruidjes, fruit en bloempjes hebben. Voor de kids is het een levenservaring, dat is toch onbetaalbaar.

Geplaatst:

persoonlijk vind ik het erg warm worden in mijn tunnel kas  (hier kan ik de rest van de dag last van hebben)  ik dacht 20 x 9 x 3,5

onderste +/- 1,8 meter geen plastic . 

schaduwdoek zit er het hele jaar overheen .

beter zou zijn als je een ventilatie raam / luik had boven in het dak van de kasof aan de kopse kanten boven in maar dat heb ik niet . hierdoor kan de warmte ontsnappen.

de nieuwe tunnelkassen kunnen vaak het dak openen boven in google maar eens

Aardbeiplanten ging bij mij ook niet goed in de grond in de tunnel en in bakken kregen ze het ook te warm .  

het kan midden in de zomer te warm zijn om overdag in de tunnel te zijn. bij de normale planten kassen hebben ze de deuren ook open staan in de zomer en hebben dan alleen druiven tomaten en paprikaas in de kas dacht ik.

Geplaatst:

Beste Tunnelskas heb je, is je ervaring met zo heet in tunnelkas als glazen kas? 

Het is met luchtelement halverwege de tunnel kas en voor en achterkant in de gevel. Daarbij kunnen de deuren ook open, we zullen het zien in de praktijk.

Komt aan de rand van het bos, ochtend en middagzon. Avond schaduw zal ook wel schelen en bij de bomen verkoeling.

Sla afhankelijk van de soorten doen het ook in de glazen kas, bonen, tomaten, paprika, meloen, courgette, komkommer, mais. En in de herfst winter sla, kool, spinazie, wortels en voorjaar ook met nog aardappels er bij.

Aardbeien doen het buiten beter, maar uitlopers in potten in de kas voor een goede start en na wortelen naar buiten in de vaste grond.

Geplaatst: (aangepast)

Het kan ook zijn, dat een deel van de tunnelkas voor de kips gebruikt wordt, met ophokplicht een oplossing dat ze toch een beetje ruimte hebben te kunnen scharrelen.

aangepast door Jane Doe
  • 2 maanden later ...
Geplaatst:

8 bedden van 10 m in de kas met paden naast, tussen, voor en achter. Die opzet wordt dan ook in de moestuin genomen, we zijn er uit. 

De tunnel is afgebouwd, nu is het wachten met hoeveel weken die wordt opgebouwd. De plaats is klaargemaakt en wordt bijgehouden. Hopelijk hebben we nog tijd landbouwplastick neer te leggen.

• Like 1
  • 4 maanden later ...
Geplaatst:

Hopelijk zijn er toch meer kas telers, klein of groot, bakken, kas of tunnel. 

Landbouwfolie is besteld, zodra de tunnel geplaatst wordt kunnen we met de planning van start. Eerst folie uitleggen zodat alles verstikt met 3 weekjes, kan de folie bed voor bed wegleggen en dan de grond beweken en planten. 

Tomaten, paprika, komkommer, meloen, bonen en co zullen een mooi plekje krijgen met de bouwhekken. Speciale frambozen, bramen en kruisbessen stekken krijgen tijdelijk beschermde onderkomen. En een hoekje voor de kips, denk ook een tafel waar de kiem en steklingen tijdelijk kunnen staan. Afharden buiten de tunnel op een tafel en dan de akker op, hie zouden jullie dat alles gaan doen?

Geplaatst:
29 minuten geleden, Jane Doe zei:

hoe zouden jullie dat alles gaan doen?

Ik zou het stap voor stap doen. Lees nu al bijna 7 maanden over een tunnelkas. Maar er staat nog niks. Dus de eerste stap is nu die tunnelkas te gaan plaatsen. En de rest van hoe het te gaan indelen op het moment te doen als deze geplaatst is.

• Like 2
Geplaatst:

In een tunnelkas kan het wel eens te warm worden voor kippen denk ik zo.

En dan nog, met al de plaats die je hebt is dat toch niet nodig?

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Het is alleen voor de ophokplicht,dan is het koel of koud weer, luchting voor en achter en 2 aan beide lange zijdes.

Normaal vanaf 20 meter zijn pas luchtings bogen nodig, zat er een in en heb 2e extra nieuw er bij gekocht. 

Als de volieres bij de hokken van de bouwhekken voldoende zijn, wordt de tunnel in zijn geheel voor de groentjes.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...