petit potager Posted January 4, 2012 Share Posted January 4, 2012 Goedenavond iedereen, als aanstormend moestuinder met heel veel vragen ben ik toevallig op dit forum terecht gekomen én blijven hangen (ongelooflijk interessant, weet je wel ). Mijn eerste vraagje alvast: ik ga voor wisselteelt en dacht de perkjes af te boorden met pallethout maar vraag me nu af of dit wel veilig is (kwestie van de gezonde groenten niet te vervuilen met chemicaliën). Kan iemand me zeggen of ik me hier idd zorgen over dien te maken of dat ik wat overbezorgd ben?Alvast bedankt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted January 4, 2012 Share Posted January 4, 2012 Hallo en welkom, Ik ben ook nieuw hier, maar volgens mij heeft pallethout geen behandeling tegen houtrot meegekregen, dat zou te duur worden. Het is volgens mij echt wegwerp spul. Dus ik denk dat je het gerust kunt gebruiken. Het zal dan ook niet al te lang meegaan als je het gebruikt. Maar hou me ten goede, eens kijken wat anderen ervan zeggen? Misschien kun je wel zien of er creosoot op zit? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rantje Posted January 4, 2012 Share Posted January 4, 2012 Welkom! Pallets kunnen ook volgens mij niet zo veel kwaad, is onbehandeld.Je zou ook steigerhout kunnen gebruiken, dat is ook onbehandeld en gaat langer mee. Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted January 4, 2012 Share Posted January 4, 2012 Welkom!Wij gebruiken stapels met pallets voor van alles hier. Nooit aan gedacht of het goed of slecht zou zijn.Lijkt mij inderdaad onbehandeld wegwerphout. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted January 4, 2012 Share Posted January 4, 2012 (edited) Pallets worden van onbehandeld waaibomenhout gemaakt (inside information, van een palletfabrikant ).Eigen ervaring: als je compostbak van pallets maakt, dan is het geval na drie jaar rot. Ik ben met m'n neus in de compost geland toen ik even een steuntje nodig had Aanvulling: je kunt er een fantastisch vreugdevuur mee maken. Denk Asterix en Obelix, laatste blz. Edited January 4, 2012 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted January 4, 2012 Share Posted January 4, 2012 geen idee maar welkom, alhier jeanne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guus D Posted January 5, 2012 Share Posted January 5, 2012 Welkom hier! Quote Omdat het kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted January 5, 2012 Share Posted January 5, 2012 welkom. We zijn niet allemaaal van die angsthazen hier hoor ! Wat als het WEL behandeld zou zijn ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
petit potager Posted January 5, 2012 Author Share Posted January 5, 2012 Welkom! Pallets kunnen ook volgens mij niet zo veel kwaad, is onbehandeld.Je zou ook steigerhout kunnen gebruiken, dat is ook onbehandeld en gaat langer mee. [/quote Steigerhout zou idd ook kunnen maar is hier niet zo gemakkelijk aan te raken én bovendien niet kosteloos, wat voor pallethout wèl geldt. Daarom dus pallethout Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
petit potager Posted January 5, 2012 Author Share Posted January 5, 2012 @HuubvG: spannend hè, ben nu al benieuwd hoe ik het er vanaf ga brengen!@RvO: je brengt me op ideeën, zo'n vreugdevuur zie ik zeker zitten @Jorieke123: heb je nog hergebruik ideetjes voor de pallets want binnen enkele dagen komen ze hier een vrachtwagen lossen!@Jeanne en Guus: dank je voor de welkomstwoorden@Bit: als ze wèl behandeld zijn komen de chemicaliën in de grond en dus ook in de groenten... dan kan ik ook groenten uit de supermarkt blijven kopen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted January 5, 2012 Share Posted January 5, 2012 haha. jawel jawel ( hoewel ik me dat afvraag hoor , maar ale ) IK ben niet zo van die angsten dus. Niet onaardig bedoeld verder hoor. Ik rij wel es op de fiets naar mijn tuin, en je wil niet weten wat ik dan aan stoffen binnenkrijg als ik net ff achter die ene bus zit.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simone Posted January 5, 2012 Share Posted January 5, 2012 Welkom en heel veel plezier op dit forum Quote Gisteren werd er paniek gezaaid, vandaag stond het al een meter hoog. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted January 5, 2012 Share Posted January 5, 2012 Van de zwaardere, dikkere (niet-wegwerp) pallets maken we hekjes, we hebben een 6-tal pallet bovenkanten (dus daar hebben we de blokken en onderplanken van verwijderd) die we in kunnen zetten als snel dieren verblijfje of als schot ofzo.Ook hebben we van dat soort pallet-delen ook een verdieping gebouwd in mijn magazijn. En we maken er bakken van waar we kippenmest+stro in dumpen. Soort compostbakken, maar dan voor mest Ehm... dat was het geloof ik wel.Restjes gaan de kachel in. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted January 5, 2012 Share Posted January 5, 2012 Welkom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted January 6, 2012 Share Posted January 6, 2012 Welkom en veel plezier op dit forum.Pallethout is meestal onbehandeld en idd het rot na een jaartje of 2 wel zo'n beetje weg. Handig om t eerst maar mee te gaan proberen voor je iets definitiefs neemt wat goed (en verantwoord) is voor je moestuin. Mijn vader heeft er vorig jaar een bak van gemaakt, waren flinke brede planken. Ging wel krom staan na een paar regenbuien maar t staat nog wel prima overeind. RvO: ik zie je zo gaan Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
petit potager Posted January 9, 2012 Author Share Posted January 9, 2012 Goh, dankjewel voor alle welkomstwoorden. Ik heb zin om er meteen in te vliegen, al is het wel wat wachten op beter weer... tja, ben ook écht een newbie hè Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harry's moestuin Posted January 11, 2012 Share Posted January 11, 2012 Leuk, nog meer leden. Quote Mijn "vriend" de roodborst, tuiniert altijd met me mee.Dat doet me glimlachen en genieten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts