Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Gisteren in "koude kas" (temp. gister 30 graden daar...)

Broccoli Purple Sprout

Kailan

Koriander

Mexicaanse Koriander

Lemon Koriander

Oost Indische Kers (lage mix)

Mexicaanse Munt

Dille

Bieslook

Basilicum Genovese

Ricinus

Afrikaantjes (dubbele)

Goudsbloem (dubbele)

Polycress

Tuinkers Breedblad

Boomspinazie

Geplaatst:

Vandaag gezaaid:

* Little Gem - mini-bindsla

* Romaine - bindsla

* Valdor - kropsla

* Gentilina - krulsla

* Amerikaanse Roodrand - kropsla???

* 4 Seaons - kropsla

* Osaka - kropsla

* Tom Thumb - mini kropsla

* Zomerprei

* Aardbeispinazie

* Green Boy - oosterse bladkool

* Nuance - Andijvie

* Warmoes

* Stengel ui Ishikura

* Raapstelen

* pluksla gewone groene

Geplant in de tuin:

* Paksoi

* Andijvie

* Kropsla

* Snijbiet gewone groene

Geplaatst:

Een flinke lijst Rantje..je zou denken dat jij het "landgoed" hebt, en ik de metertuin .

Ik heb gezaaid: ABC kruid, Kervel, Slamix Mesclun, Platstelige snijbiet (Poirée staat op het pak).

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Pluksla gezaaid en 2 soorten rucola.

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Geplaatst:

Gisteren:

30 plantuitjes gezet

Gezaaid in volle grond: verschillende soorten pluksla; verder snijbiet, selderij, veel bloemen oa phacelia/calendula/gebakken eitjes/komkommerkruid, dille, daslook, radijs, spinazie Vroeg Reuzenblad

En thuis verschillende paprika's en pepers in een groter potje gezet.

Vandaag de tomaten in een groter potje gezet.

Geplaatst:

kropsla geplant in de tuin..

Geplaatst:

Alle pepers en paprika`s verspeend..ik kwam tot mijn grote vreugde toch nog enkele levende Fengyannetjes tegen..zeer ieniemienie..die staan nu in de kraamlkamer.

Gisteravond al tomaten bij-gezaaid, en Paprika Zwartzwald

Geplaatst:

Een boel zaailingen verspeend ( courgette soorten, pompoen soorten, borago, tomaten, augurk, komkommer, suiker mais, sla diverse soorten, sier kalebasjes en lathyrus )

Was warm in de kas... pffff..

Verder een grote zwarte bessen struik geplant die we van de buurman hebben gekregen!

Ook de aardperen zitten in de grond.

Geplaatst:

Jij ook al?

Ik kreeg al een boel commentaar van de "oude mannetjes" hier van de vereniging..

Ach.. als ze kapot gaan planten we nieuwe.

Geplaatst:

Hoezo zouden ze kapot gaan dan? Benieuwd naar 't oude-mannetjes-advies

Vandaag de reuzen-peulen, Sugar Snaps 2 soorten en de reuzen-erwten in hun nieuwe stukje grond geplant.

Niets gezaaid, morgen ga ik de tomaten doen!

En straks een paar paprika's en dé aubergine van een grotere woning voorzien

Geplaatst:

Jij ook al?

Ik kreeg al een boel commentaar van de "oude mannetjes" hier van de vereniging..

Ach.. als ze kapot gaan planten we nieuwe.

voila, en anders hebben wij al een voorsprong met kropsla in onze keuken

Geplaatst:

vaste rucola, bieslook, romanesco, bieten en snijbiet gezaaid.

Geplaatst:
Hoezo zouden ze kapot gaan dan? Benieuwd naar 't oude-mannetjes-advies

Vandaag de reuzen-peulen, Sugar Snaps 2 soorten en de reuzen-erwten in hun nieuwe stukje grond geplant.

Niets gezaaid, morgen ga ik de tomaten doen!

En straks een paar paprika's en dé aubergine van een grotere woning voorzien

Ze bedoelen ivm nog mogelijke nachtvorst.

Maar ja, dat zien we dan wel weer.

Geplaatst:

Oke, snap hem. In het najaar bleef m'n sla ook na een beetje nachtvorst nog mooi. Maar het ene ras kan meer hebben dan het andere natuurlijk. En nachtvorst kan je ook nog in mei kijgen. Afdekken met vlies mocht het zo zijn! Maar mijn eerste kroppen zijn al bijna te oogsten!

Geplaatst:
  • Auteur

De resterende tomatenplantjes omgepot....dat zijn de planten die straks in de vollegrond komen te staan....daarom niet in een al te grote bak gezet.

pict2216a53791332702020.jpg

Geplaatst:

#Rantje... in een beschutte woonwijk is de kans op vorst anders als op doorgewaaid land. En situatie in het Noorden hier verschilt ook enorm met de `beneden de rivieren` regio bijvoorbeeld. Vorig jaar in de nacht van 4 op 5 mei heeft het hier min 8 graden gevroren )aan de grond... aardappelloof bevroren, heeft landelijk nieuws nog gehaald Sla kan niet tegen min 8... Dus probeer hier vooral geduld te hebben...

Ze hebben die naam IJsheiligen vast niet voor nix verzonnen ooit...

Geplaatst:

Beetje eikenbladsla, spinazie en radijsjes. Het was ook de bedoeling om rode uien te zaaien, maar ik heb het kommetje zaad in het gras laten vallen - dat wordt dus eerst naar de winkel om nieuw zaad morgen

Geplaatst:
De resterende tomatenplantjes omgepot....dat zijn de planten die straks in de vollegrond komen te staan....daarom niet in een al te grote bak gezet.

pict2216a53791332702020.jpg

mogen die nu al buiten geplant worden?

wat als het vriest?

Geplaatst:
  • Auteur

Staan nu in de kas...is daar niet verwarmd en tot nu toe in de nacht 4 graden de laagste temperatuur. Ik zie dat de stengels steviger worden en donkerder van kleur....moeten sterk worden hè?!...voor die kilo's tomaten straks te kunnen dragen

Ze gaan in mei naar buiten.

aangepast door Gast

Geplaatst:
Vorig jaar in de nacht van 4 op 5 mei heeft het hier min 8 graden gevroren )aan de grond... aardappelloof bevroren, heeft landelijk nieuws nog gehaald

Nog verder beneden de rivieren was dat ook zo. Mijn walnoot is vorig jaar 3 x bevroren..en alle bloesems van het fruit behalve de appels die wat later waren. Dat is het probleem van een mooi vroeg voorjaar. Geen pruimen, abrikozen en kersen dus.

Ook bij mij buren waren de aardappels bevroren, maar ik moet zeggen dat de planten zich goed herpakt hebben..de oogst was prima. Maar hier in landklimaat moet je met vorst rekening houden tot in de IJsheiligen.

Het baart me soms wel zorgen dat iedereen bv pompoenen en courgettes zo vroeg zaait..Volgens mij helpt het vrijwel niets om de oogst te vervroegen, -niet zoals bij tomaten of paprika`s- maar je loopt wel risico op vorstschade of veel te groot uitgegroeide(lees zwakkere) planten. Zelf zaai ik pompoenen niet voor de derde week van april, en ik zal geen onsje minder oogst hebben dan diegene die nu zaaien. Wil je courgettes in de kas kweken of pot dan kan je inderdaad vast vervroegen door nu te zaaien.

Geplaatst:

Peultjes en Wilde Rucola. En ik ben weer aan het kliederen met zaadjes uit een supermarktpaprika.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:

Pompoenen en courgettes zaai ik ook pas vanaf half april. Twee weken om uit te komen, twee weken om enkele blaadjes te krijgen en dan rond 15 mei uitplanten in volle grond. De komkommers zaai ik wel iets vroeger.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.