Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

Als je rekening houdt met die kalender had je nog ff moeten wachten volgens mij, het is nu planttijd en geen zaaitijd ! Of niet ?

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Geplaatst:

Ik heb een poosje geleden tomatenplantjes gezaaid. Kun je ze ook als een plant laten groeien, in plaats van twee aparte planten?

Er zijn zoveel dingen die belangrijk zijn in het leven, mijn tuin is daar een ding van.

Geplaatst:
Als je rekening houdt met die kalender had je nog ff moeten wachten volgens mij, het is nu planttijd en geen zaaitijd ! Of niet ?

Echt waar? Ik heb er eigenlijk weinig verstand van hoor. Op de kalender die ik heb staat alleen aangegeven of het wortel/blad/vrucht/bloem-tijd is, of dat het een slechte tijd is om wat dan ook te doen. Tussen zaaien en planten wordt geen onderscheid gemaakt.

Geplaatst:
  • Auteur
Ik heb een poosje geleden tomatenplantjes gezaaid. Kun je ze ook als een plant laten groeien, in plaats van twee aparte planten?

Dat zal gerust gaan...je hebt dan van die twee planten samen, evenveel opbrengst als van 1 plant omdat ze gezamenlijk met dezelfde voeding moeten doen. Je hebt ook kans dat eentje gewoon dominant gaat worden en de 2e klein blijft.

De twee apart zetten geeft meer opbrengst per plant.

Geplaatst:

Het is nu dalende maan, groen op mijn kalender:

Dus verplanten, bodembewerking, mesten, compostbakomzetten dat soort dingen.

Bij stijgende maan, geel op mijn kalender, is het bodemleven niet actief maar zijn die dagen geschikt voor zaaien, oogsten, snijbloemen knippen, zijn ze langer vers, snoeien, oude bloemen verwijderen.

Alles wat 'in de lucht' gebeurd.

Maar ergens anders las ik weer dat als je met stijgende maan zaait het ook niet werkt omdat de zaden uit de grond getrokken zouden worden dus er is nog al verschil per kalender denk ik.

't Is wel een grappig iets vind ik

Geplaatst:

Vandaag mijn vierde echte zaaironde begonnen.

de eerste was pepers,

tweede was paprika's.

derde was aubergine en

vierde was kruiden, solanum, pepino, en sla.

zodra de dooi goed doorzet ga ik ook al in de moestuin zaaien

Geplaatst:

Vandaag ook weer wat gezaaid!

Puur als experiment

- Amsterdamse bak (wortels)

- Walla Walla (ui)

- Egyptische platronde (bietjes)

En tot mijn grote verbazing zag ik dat bijna alles wat ik donderdag gezaaid had al gekiemd is op een aubergine (kermit) na. Alle paprika's, aubergines en de peper heeft een worteltje!

Super snel, dacht dat dit minstens een week moest duren?

Geplaatst:

Gezaaid direkt in een zaaitray ( manier Jorieke) Bietjes regala.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

stengelui in een chinees bakje

Geplaatst:

Vandaag gezaaid ( binnen) : Sla, knolvenkel en bosasperges!

Geplaatst:

Vandaag opnieuw de erwten en peulen in lauw water gelegd, had ik al een keer gedaan en in de kk gezet, maar door de vorst is er niets boven gekomen, nu gaan ze gelijk de grond in, in de makkelijke moestuin bak. Hopelijk geen vorst meer, zodat ze het nu wel doen.

Geplaatst:

Een beetje vorst kunnen ze wel hebben Jeanne!

Let er wel op dat ze niet te nat staan, zeker als je ze hebt laten weken en er komt nu veel regen dan heb je kans dat ze rotten nog voor ze kiemen.

Misschien afdekken met een plaatje glas of plastic?

Hoeveel zet jij er in een vakje?

Geplaatst:

Eindelijk weer is wat anders gezaaid dan kiemgroenten!

Tomaten (ronde 1)

- Tiny Tim

- Micro Tomaat (Florida Petite)

- Pot Tomaat Donna F1

- Fuzzy Baby

En verder nog wat peterselie (Moss curled 2)

aangepast door Gast

Geplaatst:

Net wat kool soorten en slasoorten gezaaid. Ook aardbeien en dille

Mn neefje wil ook wat gaan telen voor 't eerst, dus die kan bij mij op de volkstuin wat doen(sla,radijs enz.)

Gr.Wesley

Geplaatst:

Leuk voor je neefje Wesley, en ik vandaag binnen gezaaid de millefleur van Miranda,zaadjes vandaag binnen gehad en vanavond gezaaid, vond het een heel leuke tomaat soort,nu heb ik 3 verschillende ben benieuwd.

Geplaatst:

Jorieke,

Knolvenkel zat in een ruilzakje, met sticker waarop stond: zaaien febr-mrt en augustus.....Dus dat doe ik dan braaf?

Geplaatst:

gezaaid vandaag, courgette en wortel.

en heb erwten en bonen in de week liggen, dus die ga ik morgen maar zaaien..

Geplaatst:

Ik heb de tomaatjes en de pepers die ik vorige week vrijdag 10-02 op vochtig keukenpapier heb 'gezaaid' overgezet naar potgrond. Morgen gaat de knoflook de grond in en ga ik prei (binnen) zaaien.

Geplaatst:

Platte peterselie

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Paprika's, tomaten, bindsla, ananaskers, tuinkers en 1 peper.

Good things come in small packages

Geplaatst:

witte, rode, savoye en rode boeren kool gezaaid, en 7 verschillende sla soorten.

Geplaatst:

Ik zie dat je verschillende dingen in wc-rolletjes kan zaaien. Is dat ook een goed idee voor tomaten/paprika's of alleen voor de wat stevigere dingen zoals mais e.d.?

Geplaatst:
Vandaag opnieuw de erwten en peulen in lauw water gelegd, had ik al een keer gedaan en in de kk gezet, maar door de vorst is er niets boven gekomen

Ik had erwten en peulen 13 jan. gezaaid in kistjes, met de vorst in koud kasje gezet met wat bubbelplastic erop. Van de week buiten gezet zodat ze van de regen konden genieten, bovenlaag was uitgedroogd, en warempel, er komt leven in, kiempjes komen boven piepen. m.a.w. Jeanne, goed kijken

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.