Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hartnoot

Dennis29

Aanbevolen berichten

Weer iets op m'n verlanglijstje.... de hartnoot

Er is van de week een grote den omgewaaid in de tuin, dus er is weer wat ruimte

Heeft iemand de hartnoot al? Lijkt me een grappige boom.

Hier wat informatie(bron: Permacultuur Nederland)

Plant familie: Juglandaceae (Okkernootfamilie)

Plantenlaag: Hoge bomen

Plantenfuncties: noten, vers eetbaar, verwerkt eetbaar, houtproductie,

Bloeitijd: juni

Oogsttijd: september

Beschrijving:

De hartnoot, ook wel bekend als Japanse walnoot komt van origine voor op de eilanden Japan en Sakhalin. De boom kan 20 tot 30 meter hoog worden. De hartnoot is van nature bestand tegen de kankerziekte waar de boternoot door wordt gevelt. De boom dankt de naam aan de vorm van de noot die in dwarsdoorsnede lijkt op een hart. De noot is makkelijk te kraken en heeft een zoete smaak zonder een bittere nasmaak zoals die vaak bij zwarte noten wordt gevonden. De echte hartnoot is een botanische variëteit van Juglans Ailantifolia, en wel Juglans ailantifolia cordiformis. Deze soort op zich, heeft ronde nootjes die niet op een hartje lijken.

small_Juglans%20ailantifolia%202.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee, ik kan er niet echt iets over vinden. Wel zag ik bij demallekamp een zelfbestuivend soort

staan:http://www.desmallekamp.nl/Walnoot-Juglans-Productiebomen/Juglans-ailantifolia-%C2%B4Grimo-Manchurian%C2%B4.html

Dus ik denk niet dat de andere zelfbestuivend zijn, maar of ze ook door gewone walnoten bestoven worden geen idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

O wat een leuke boom...nog nooit van gehoord ...Ik vraag m voor valentijn Hebben jullie die Frank?Of waar ga jij m kopen dennis?

En die knutselfoto aan een zelfgebrouwen kadokaartje....leuk!!

977_048d708e1eefd106a5ace353a71f5b64.jpg

iets voor een meerjarige forum teeltwedstrijd: wie heeft de eerst hartnoot?

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, heb ik (nog) niet. We proberen dit jaar wat meer notensoorten en als dat bevalt gaan we er nog meer doen. Voorlopig eens proberen bij de smallekamp of http://www.walnoten.nl/ (goedkoper, en ook goed).

Notensoorten die ik wel heb:

http://www.fruitbomen.net/notenboom/

(daar missen nog een paar walnotenrassen, die moeten nog steeds op de site )

Ik vind zo'n bijzondere noten topic erg leuk, heb er zelf nog weinig verstand van en wil er zeker meer over leren!

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een walnootje 3 jaar oud...maar is nog steeds erg klein....misschien in de verkeerde grondsoort geplant (klei).

Hebben notenbomen een speciale voeding nodig?

(Frank ff off topic: bij wilde walnoot op je site klein spelfoutje: splivorm ipv spilvorm...kun je meteen mee aanpassen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De hartnoot en ook de andere vindt ik cool, maar de grote en volgens mij ook de onwijs lange

wachttijd tot er ooit een noot verschijnt houd mij wel tegen, zou mij niet verbazen als dat tientalle jaren kan duren

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De hartnoot en ook de andere vindt ik cool, maar de grote en volgens mij ook de onwijs lange

wachttijd tot er ooit een noot verschijnt houd mij wel tegen, zou mij niet verbazen als dat tientalle jaren kan duren

Zou mij niets verbazen als dat bij al die notensoorten zo is!

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap je niet, volgens mij is hazelnoot en walnoot een snelle groeier en bv de Ginkgo heel langzaam,

het gaat mij erom of het de moeite is een jonge Ginkgo aanteplanten voor noten opbrengst als dat bv 20-30 jaar duurt.

Het zou mooi zijn waneer er een lijstje bestaat met de verschillende leeftijden waarop een noot soort noten draagt.

Verder lijken het mij best dure bomen, maar wel cool ik wil best een Ginkgo maar dan gewoon omdat ik

de boom en blad heel mooi vindt.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen idee hoe lang het duurt tot ze vruchten geven, als ze geënt zijn duurt het zeker geen 10 jaar. Maar bij zaailingen denk wel.

@Jorieke, ik heb ook geen idee waar ik ze kan kopen. Ik ken wel iemand die denk ook wel bijzondere soortjes walnoten heeft. Misschien heeft hij zaailingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jorieke, ik heb ook geen idee waar ik ze kan kopen.

bij smallekamp op de website is de duurste Juglans ailantifolia ´Grimo Manchurian´(die bedoelen jullie toch of niet?) 140 euro en heeft een stam van 14 cm dik(1 mtr boven de grond) de goedkoopste is 45 euro en is plantgoed dat dit jaar ge ent is incl btw en afhaalprijs

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja klopt, maar 45 euro vind ik een beetje duur voor een net geënt 1jarig sprietje.

Prima prijs voor zoiets bijzonders! Bij mij betaal je ook 72,50 voor een spil bij bijzondere soorten walnoten. En dies 1 a 2 jaar ouder.

Maar zoiets is natuurlijk alleen voor de échte liefhebbers, er zijn nog heeel veel andere leuke dingen die wel betaalbaar zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allen,

Mooi te horen dat de noot zo gewild is.

Wij hebben op Kwekerij Westhof de nationale planten-collectie van de walnotenfamillie staan. Alle soorten die wereldwijd voorkomen zijn bij ons aanwezig. Niet overal hebben we verkoopbare bomen van natuurlijk maar een geënte boom is ook vrij snel groot.

De Juglans ailantifolia cordiformis (hartnoot) is deels zelfbestuivend en wij hebben hier enkele dragende bomen staan. Een ent draag normaal na 6 jaar noten. Normaal staat hij van de 6 jaar 3-5 jaar bij ons op de kwekerij. Vrij snel noten dus.

Kom gerust eens een kijkje nemen in het mooie Zeeland.

Onze website http://www.walnoten.nl wordt binnenkort vernieuwd met veel foto's en veel informatie van de diverse soorten.

Geef anders even een belletje op 0113-561219 of mail naar [email protected]

Groet,

Peter van 't Westeinde

ps. Frank, leuk je hier ook te zien opduiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...