Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Hallo allemaal,

Ik zou graag het een en ander willen kweken, nu heb ik geen tijd om een heel moestuin te beginnen en heb ik geen tuin .

Ik woon in een appartement (op de eerste verdieping) zonder balkon, maar ik heb wel voor het raam (buiten) een richel van 35cm breed en +/- 3m lang en een richel van 35cm breed en +/- 2m breed waar ik eventueel een bak kan maken die ik kan vast haken zodat hij er niet af valt. Er staat de hele dag zon op. Nu vraag ik mij af of dit een idee is wat haalbaar is. Ook gezien er redelijk wat wind op kan staan. En deze niet al te diep kan zijn, ik denk ongeveer 40cm. En dus ook niet te veel de hoogte in want dan heb ik geen uitzicht meer . Maar wat zou er dan in verbouwd kunnen worden? Ook gezien niet alles in het grond kan en dezelfde voeding nodig heeft (neem ik aan).

Ik bedenk me net dat ik eventueel ook de bakken kan maken van 1m lang de stuk.

Tevens heb ik de mogelijkheid om een bak te bouwen van +/- 50/60 cm breed en 2m lang echter staat deze dan volledig in de schaduw. Gezien de schaduw denk ik dat dit onbegonnen zaak is.

Gezien ik aan een parkeerdek woon heb ik nu een perenboom(pje) en een appelboom(pje) aan het parkeerdek staan welke de halve dag in de zon staan. Deze zijn beide al een heel stuk gegroeid, ong 15/20cm afgelopen jaar. Ik zou hiernaast eventueel een bak kunnen zetten van ongeveer 1m om niet te veel gezeur te krijgen met de vve . Ik vond op internet een mini perzik die ik daar wel in zou willen met bijvoorbeeld de rest aardbeien.

Ik hoop genoeg informatie te kunnen krijgen of dit allemaal haalbaar is en zo ja, wat kan ik kwijt.

Alvast bedankt!

Gr,

Jeffrey

aangepast door Gast
Geplaatst:

Hallo en welkom op dit forum.

Groenten die het goed doen in de schaduw zijn zowiezo sla(soorten) en andijvie. De rest wordt vanzelf hier aangevuld

Good things come in small packages

Geplaatst: (aangepast)

Ik zou zelf beginnen met kruiden. Basilicum, bieslook, peterselie, oregano, stengelui, salie, tijm, koriander, dragon, ...... dat soort plantjes.

Die worden niet zo groot. En veel smaak op weinig ruimte. Volgens mij wortelen de meeste kruidjes ook niet zo diep, dus dat wel moeten lukken. Wel opletten met water. Een bak op het zuiden kan vrij snel uitdrogen. Awel, in sommige zomers. Lavas (=maggikruid) en dille lijken me dan weer minder handig, die worden best hoog.

Bij wat meer ruimte zou ik ook wat "sla-dingen" proberen. Snijsla, veldsla, rucola, barbarakruid, radijsjes, kleine worteltjes (Parijse Bak bijvoorbeeld), andijvie, zuring, palmkooltjes, .... Wat je maar lekker vind. Verder zijn er van diverse groenten ook "minirasjes". Even op de site van een goede zaadhandelaar kijken (zie bijv. de linkpagina op dit forum).

Succes!

Aanvulling: misschien ook eens zoeken op MM (= makkelijke moestuin = square feet garden, o.a.: http://www.makkelijkemoestuin.nl/) voor meer inspiratie.

Meer aanvullig: post kruiste met die van Rantje.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Welkom!

Probeer me een voorstelling te maken van de situatie, is niet mijn sterkste kant!

Schaduw, bedoel je echt nul komma nul zon of toch nog wat zon maar dan korte tijd?

Aan de zonkant kan van alles natuurlijk. Mijn tuintje is maar 20 cm diep en ik zet er gewoon alles in. Misschien kan je met dat groenige doek, weet niet hoe het echt heet, iets maken om de ergste wind op te vangen?

Hoge gewassen wil je niet ivm. uitzicht en lagere gewassen kunnen wel iets meer wind hebben denk ik.

Er zijn gewoon veel te veel leuke gewasjes maar wortels, bietjes, sla, andijvie, uien, tomaatjes, knoflook, aardbeien, paksoi, pluksla, kruiden, snackkomkommertje, lage maïssoorten, paprikaatje etc. etc.????

Verder vaak zat blogjes gelezen van mensen die op balkonnetjes groenten telen en de meeste zijn erg enthousisast! Dus het is denk ik echt wel mogelijk hoor!

Succes!

Geplaatst:

Iedereen bedankt voor je reactie!

De opzet zal niet zijn om nooit meer groente en fruit te hoeven kopen, daar is simpelweg te weinig ruimte voor. Maar ik vindt het gewoon leuk om te doen .

@Rantje: Met schaduw bedoel ik echt 100% schaduw.

Ik zal morgen foto's maken voor de beeldvorming, nu zie je ook niet zoveel he .

@RvO: bedankt voor de linkpagina tip, die was ik nog niet tegengekomen.

Ik zat net nog even na te denken over hoe ik het zelf zou willen , graag jullie mening:

De bak aan het parkeerdek (1m lang) halve dag zon:

- mini perzik

- aardbeien

Daarnaast (al in potten) de peer en de appel.

Bak op het zuidwesten (2m lang of 2x 1m):

- sjalotten

- prei

(eventueel) -knoflook

Bak op het zuidwesten (3m lang of ook opgedeeld):

- diverse sla

- diverse kool

- rawit(als ik dat kan vinden, tot nu toe niet gelukt :s)

- Diverse kruiden

De rawit kan desnoods ook binnen achter het raam.

Dan rest mij nog de bak ik de schaduw waar ik geen idee heb wat ik er mee moet.

Geplaatst:

Hoi. Welkom hier.

Niet de bedoeling welk enthousiasme dan ook te temperen hoor ! Maar alhoewel best wat mogelijk is, en sterker nog ; ik van alles uit zou proberen als ik jou was. Is een bak op het Zuid-Westen niet hetzelfde als de hele dag zon ! Zal de bak wel aardig kunnen 'bakken' op de zomerdag, dat wel. Maar een zonloze dag maakt dat de bak in feite weinig licht vangt, alleen al door het feit dat aan 1 kant de bak een muur heeft ( huiswand / raam )

Alles gewoon doen en proberen. Basilicum zou ik in lekker diepe potten zetten voor het raam , aan de binnenkant dan he ? schotel water eronder, en elke dag water bijvullen. Kunnen veel warmte hebben en als ze maar water hebben: heeeerlijk mals blad zo. In de wind is dat niks.

laat maar es wat aan foto's zien als je zo ver bent. In die "schaduw-bak" ?? waait het daar ook zo ?

Geplaatst:

Ik woon in een hoefijzervormig gebouw dus moet altijd even gokken hoe het precies is hehe. Maar op een gewone normale zomerdag staat de zon van 's ochtends vroeg tot dat hij ondergaat op mijn ramen.

Op de "schaduw-bak" staat in principe amper tot geen wind, behalve als het zo waait als van de week, maar dan waait het in elk hoekje en gaatje :s

Als dat de algemene conclusie is ga ik snel aan de klus Als ik zo ver ben zal ik uiteraard foto's maken!

Geplaatst:

Welkom!

Ik zou gewoon proberen. Sommige dingen zullen lukken en anderen mislukken. Dat hebben we hier allemaal. Ik denk dat de suggestie van Rantje een goede is: kijk eens naar Squarefoot gardening. Daar houden ze ook rekening met dat je in een bak wat meer aandacht ervoor moet hebben dat het niet uitdroogt. ... en voor je het weet staat heel het parkeerdek vol met vierkante meterbakken

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...