Jump to content

Sweet sensation (peer)

powerlite

Recommended Posts

dag powerlite, ik heb dat ras in de colruyt of delhaize gekocht en vond het echt een superlekkere peer. Ik ben dan ook begonnen met een zoektocht naar dat ras, maar blijkt dat dit nog niet aan particulieren wordt verkocht.

In een artikel stond er dat je beter een alternatieve soort kon kiezen zoals de Rode Williams of Rode Clapp’s Favourite. Moeilijk te vinden maar heb ze dan toch gevonden

Voor de sweet sensation zal het nog even wachten worden dus

Bron artikel: http://www.hoogstamfruitnh.com/contentFiles/sweet_sensation.html

Aanvullend een stukje uit een document van de Verbond van Belgische Tuinbouwcoöperaties (VBT) : "Naast Conférence ziet men heil in het ras Sweet Sensation. Kleuring en behang van dit ras waren kwalitatief en kwantitatief uitstekend tijdens 2007."

Het zou een mutant zijn van de Doyenné de Comice. Een andere naam zou de 'Rode Doyenné Van Doorn' zijn volgens het Belgisch Staatsblad.

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

In een artikel stond er dat je beter een alternatieve soort kon kiezen zoals de Rode Williams of Rode Clapp’s Favourite. Moeilijk te vinden maar heb ze dan toch gevonden

Ja, wanneer het je alleen om een beetje rood gekleurde peer gaat? Zou je deze twee rassen kunnen kiezen. Maar,....

Rode Williams of Rode Clapp’s Favourite zijn absoluut niet in smaak met Sweet Sensation te vergelijken, het is een kleurmutant van Doyenne du Comice, ik koop ze regelmatig, Smaakt Subliem.

Echt mooi rood vind ik ze trouwens niet, dit in tegenstelling tot de rode wangen peer 'Forelle', maarja, ook deze peer is hier als boom niet te krijgen.

Extra: ik wist dat de rode peren een voordeel hadden ivglm groene peren maar wist niet meer wat. Heb het teruggevonden: "Het is een broertje van de doyenné du comice, maar net door die rode kleur heeft deze peer de helft meer antioxidanten (stof die kankerverwekkers kan uitschakelen, nvdr)."

Het is dus een nederlands ras (bedankt Nederland ) en in Belgie heeft BFV de rechten op het ras.

Bron: http://www.hbvl.be/limburg/sint-truiden/120-000-boompjes-van-rode-peer-geplant.aspx

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

Ik verkoop ze een hoop, ik hoor van iedereen dat ze erg lang te bewaren zijn en de smaak verbazend goed. Het rode valt alleen een beetje tegen; ze zijn meer rozig van kleur; maar ik heb toch het gevoel dat dat het gene is waar veel mensen ze op kopen

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Nee, sorry. Daar heb ik niet genoeg ervaring met het ras voor. Misschien kun je het eens vragen bij een Pomologische vereniging? http://pomolo-npv.bataviagroep.nl/home.aspx?page=ras&id=1512 Iemand heeft hem hier staan dus als je daar contact mee op neemt kan die je denk ik wel verder helpen.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Doelde op sweet sensation. Ik ben ze nog niet tegengekomen.

In Belgie worden ze verkocht in de Colruyt winkels. Smaak is hetzelfde als Doyenée de Comice. Vele bronnen zeggen dan ook dat dit gewoon een kleurmutant is van de comice.

Alleen de patenthouder zelf zegt dat het een kruising is.

Door de rode kleur beweert men dat hij ietske zoeter zou zijn dan de comice , maar dan zou je ze beiden gelijktijdig moeten proeven en ik heb geen comice staan. Als er een verschil is , denk ik toch dat het redelijk miniem is.

Vele bronnen zeggen dan ook dat dit gewoon een kleurmutant is van de comice.

Alleen de patenthouder zelf zegt dat het een kruising is.

Een kruising? Beweert de patenthouder dit?

Ik citeer even een stukje text uit het officiele patent van de patenthouder, Van Doorn, ‘Rode Doyenne Van Doorn’ inmiddels is deze naam nu vervangen door een meer aantrekkelijke Sweet Sensation

Het gaat hier duidelijk om een Spur Mutant en geen kruising.

" The new variety is similar to the ‘Doyenee du Comice’ variety. The ‘Rode Doyenne Van Doorn’ variety is distinguished from other pear varieties by its distinct coloration which makes the fruits unique and offers proximate consumers a greater variety of pears from which to choose. Typically, the fruits of the standard ‘Doyennee du Comice’ variety are distinguished by their full green coloration. However, the fruits of the ‘Rode Doyenne Van Doorn’ variety, a mutation of the ‘Doyennee du Comice’, are significantly different in appearance as they have a coloration which is 40-60% red against a green background

Although the appearance of the ‘Rode Doyenne Van Doorn’ variety is different, the new variety maintains many of the same qualities as the ‘Doyenee du Comice’ such as the flavor, texture and perfume. Therefore, the quality of the fruit is not compromised for aesthetic appeal."

Beweert de patenthouder dit?

In de tekst die ik had zeiden NFG dat men de ouders van de kruising niet vrij wilde geven.

Maar die tekst is dus ondertussen achterhaald blijkbaar. Waar vind jij die officiele patenten ? in het staatsblad ?

ook hoogstamfruitng schreef : "Over de genetische ouders van de Sweet Sensation houdt het bedrijf uit Deil uiteraard wijselijk de mond. "

Vandaar mijn lichte twijfel , maar zoals ik schreef , de meeste bronnen spreken van een mutatie , en het zal er dus ook wel 1 zijn .

• 1 month later...

Mag ik vragen hoe je eraan bent gekomen? Het vermeerderen/verkopen van exemplaren aan particulieren is verboden en kan je als verkoper flink in de problemen helpen. Ik ga er vanuit dat ze niet erg streng zijn als jij als particulier er 1tje hebt weten te bemachtigen, maar ik ben wel benieuwd wie er zich niet aan de regels houd.

Verkoop aan particulieren is verboden.

Haha, prachtig! Occulatieknoppen uitdelûûûh!

Na hoeveel jaar zou dit patent komen te vervallen denken jullie?

Ik kan me niet voorstellen dat dit patent te vergelijken is met die van een sierteeltproduct.