Charly Posted August 1, 2021 Share Posted August 1, 2021 Luitjes! We vonden een interessant filmpje op FB: https://fb.watch/75k_TvwG0u/ Samenvatting: zaai tussen terrastegels, en u zult oogsten (en niet hoeven wieden!) We weten niet of het filmpje authentiek is. Maar Jootje heeft alvast de stoute schoenen aangetrokken en wat Chinese koolzaad in de voegen op haar terras gestrooid. Als dat allemaal een beetje wil (maar ook als het niet wil) wellicht leuk om te kijken of we daar wat experimentjes mee kunnen doen. - is er meer vocht nodig? of valt dat door de bedekking van de bodem met tegels juist mee. - is voldoende voedsel te geven - in t filmpje lijken vooral koolsoorten succesvol. Daar mss idd eerst es mee proberen- is het gebrek aan ruimte tussen de tegels geen probleem? Misschien wat bredere ‘kieren’ zoeken tussen de voegen. Of op een plekje waar 4 tegels bij elkaar komen ofzo?- kan het op wit zand of moet je eerst een terras op aangestampte gewone aarde leggen? Nou ja. Dat soort vragen dacht ik spontaan aan. Maar laten we es kijken. Ik zal morgen ook es wat gaan strooien dan. Wat paksoi lijkt me wel leuk. Groeit lekker snel. 1 Quote wees bevriend met kleine dingen Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted August 1, 2021 Share Posted August 1, 2021 Ik heb het filmpje niet gezien, maar het lijkt me dat rucola wel lukt (smalle basis en weinig voeding nodig) en Chinese kool is lastig (brede basis want dikke stam en grote bladeren die veel voeding vereisen). Paksoi lijkt me gevalletje Chinese kool, maar in iets mindere mate.Tussen de voegen in mijn tegels kunnen mieren nog net tussen, dus ik probeer het niet. Vrouwlief zal het al helemaal niks vinden, die wil huistuin en moestuin gescheiden houden.Misschien bloemen tussen de tegels zaaien? Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted August 1, 2021 Share Posted August 1, 2021 Die voegen in dat filmpje leken ook niet zo groot, en ze zaaide opnieuw terwijl je de oude resten nog zag zitten. Zie haar wel een aantal keer in de ton voor water roeren, is dat het secret element ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengel Posted August 2, 2021 Share Posted August 2, 2021 Bieslook kan in ieder geval wel (ook viooltjes, maar daar ging het niet over😋 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted August 3, 2021 Share Posted August 3, 2021 Ik heb een zonnebloem en tomaat en een aardbei tussen de voegen door piepen. Leuk! De zonnebloem en aardbei groeien goed. De tomaat is vruchtloos. Dus wellicht toch iets te veel van het goede om daadwerkelijk vrucht te dragen, maar het lukt wel. Heel leuk! Ben dol op groeilistige plantjes. Kruiden doen het trouwens ook prima tussen de tegels. Ik trek overal oregano en citroenmelisse uit. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted August 3, 2021 Share Posted August 3, 2021 TegeltomaatTegellaurier 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charly Posted August 3, 2021 Author Share Posted August 3, 2021 Paksoi is gezaaid. En ook wat Romeinse sla. Gewoon. Ff testen. Ik hou ze in de gaten en jullie op de hoogte. Ik ben trouwens van plan om te begieten met stikstofrijke vloeistof. Anders wordt t sowieso nix. Denk ik. Als er nog mensen mee willen testen: gezellig. 4 Quote wees bevriend met kleine dingen Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted August 4, 2021 Share Posted August 4, 2021 Misschien bladvoeding geven? Het lijkt me dat je niet echt kan gieten. Het spreekt mij wel aan. Maar de plaatsen waar planten goed kunnen groeien zijn al ingepikt tussen mijn tegels. Door onkruid en goudsbloem en phacelia. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted August 4, 2021 Share Posted August 4, 2021 Misschien een idee om in het midden van de tegel een gaatje te boren. Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted August 4, 2021 Share Posted August 4, 2021 @rorror jij laat al een paprikaplant goed uitgroeien in een paar kubieke centimeter, dus dit lijkt een kolfje naar je hand. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted October 13, 2021 Share Posted October 13, 2021 Hoe is het experiment verlopen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted October 13, 2021 Share Posted October 13, 2021 Ik heb nog steeds een tomaat zonder enige sporen van pytho die vrolijk tussen de tegels door groeit. (Maar tomaten geven ho maar!) wel erg resistent gebleken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charly Posted October 13, 2021 Author Share Posted October 13, 2021 Nou. Weet je. Het viel me helemaal niet tegen! Ik had Chinese kool, paksoi en Baby cos (Romeinse sla) gezaaid. Kwam heel aardig op:Heb ze toen braaf een tijdje regelmatig wat stikstofrijkere vloeibare meststoffen gegeven. En toen (zoals dat soms gaat) ben ik ze een beetje vergeten... En dus stopten ze wel met groeien. Ik denk vooral omdat ze geen voeding meer hadden in dat witte zand. Desalniettemin heb ik gisteren de sla geoogst. Toch prima voor een lekkere portie. De kool heeft het ook niet onaardig gedaan. Alleen zijn daar wel rupsen in gekomen. Dus er staan nu vooral nerfjes. Kooltjes zijn wel kleiner gebleven dus. En dat kan ook gebrek aan ruimte geweest zijn. Maar ik vermoed gebrek aan voeding eerder toch nog. Uiteraard had ik jullie dit allemaal willen laten zien. Maar ik ben een sufmuts die er steeds wel aan dénkt om foto’s te maken. Maar het vervolgens niet doet. Sorry. En nu heb ik dus alleen nerfjes nog staan. Niet echt uitnodigend fotomateriaal. Maar misschien maak ik er toch wel even een foto van. Denk ik Desalniettemin ga ik er volgend jaar zeker verder mee experimenteren. Lijkt me wel wat. Tegels als onkruidremmer. Daar komt zelfs heermoes niet doorheen. Dus ik ga tussen de regels op t terras gewoon weer es wat zaaien. Maar ook wat tegels (veel losser) leggen op 1 van de groentebedden. Voor groenten die wat meer ruimte om zich heen nodig hebben, als kolen en kropsla, lijkt het me wel potentieel bieden. To be continued! 4 Quote wees bevriend met kleine dingen Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted September 6, 2022 Share Posted September 6, 2022 Ik heb onbedoeld weer een stoepplantje: ananaskers. Ben benieuwd of het hem gaat lukken om zo te overwinteren. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted June 12, 2024 Share Posted June 12, 2024 Dille tussen de tegels en een stukje verder witte nigella 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EdelSpint Posted June 13, 2024 Share Posted June 13, 2024 Ik had kamille uitgestrooid, blijkbaar ook wat op het terras gekomen. Heb enkele stevige bloeiende kamilleplantjes gehad tussen de tegels. Ondertussen wel verwijderd weer. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts