Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoe stekken van aloe vera opnieuw planten ?


heidike_21

Aanbevolen berichten

Piep ,

De vraag zegt het zelf al : hoe stek je aloe vera ?

Ik heb er vorige week eentje gekocht en hier hingen al vijf stekken aan .

Gisteren heb ik deze van de moederplant verwijderd .

Enkele hadden al wortels , eentje nog niet .

Ik heb de stekjes gewoon in potgrond gezet .

Is dit voldoende of heb ik het verkeerd gedaan ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Mijn Aloe staat echt in een stukje woestijn ...nu krijgt hij maar 1 glas water per week....in de zomer ietsje meer....het is wel een grote plant...hangt over de potrand en krijgt aan de lopende band jonkies....Ik zou een stek van een cm of 10 niet meer dan een kwart glas per week geven....zo doe ik ook met de stekjes hier....bovendien heb ik zand en grond van buiten(klei) en potgrond vermengd om een redelijk droge grond te geven...in alleen potgrond deden ze het bij mij niet geweldig....bovendien niet in de zon gezet...dan blijven ze groen(anders worden ze bruinig)

 

img003723731330537064.JPG

 

aloejonkieresize99461330537240.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tjonge Geedee, ik moest twee keer naar die foto kijken en zag toen pas wat de grote plant is! haha

 

Ja, grappig, ik bedenk me nu dat ik de moederplant laatst tuinzand heb toegevoegd en die staat er aardig bij terwijl de babys het dus slapper en bruinig worden (alleen potgrond). Binnenkort ff de tuin in en allemaal een nieuwe lading zand (vermengd).

 

Ik wissel het wat omdat mijn ervaring leert dat teveel zon ook niet geweldig is voor ze.

 

Water zou niet zozeer het probleem moeten zijn. Maar goed, even op waterdieet dus ook

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja die foto is wat ongelukkig....maar de stekjes zijn ook mooier om te zien Van de moederplant worden de onderste bladeren steeds geoogst als er weer eens iemand zich verbrand heeft.

 

Moederplant hangt dus rechts over de rand en je ziet een stukje steel van zijn geoogste onderzijde...Ik heb die plant al ongeveer 15 jaar ....destijds aangeschaft omdat de pony erg exzeem had en de dierenarts maar zalfjes à 100 gulden bleef voorschrijven. Tip van een vriendin....smeer er pure aloe vera op....3 weken later was pony weer beter.

 

In de zomer een keer buiten gezet....hele plant werd bruin....maar dat hoort zo...zet je hem weer binnen is hij binnen een week weer groen. Dat zullen stekjes ook wel hebben...ze krijgen hier alleen indirect daglicht.

 

Om de stekken uit te doen, haal ik de hele plant uit de pot en kijk aan welke stekken al eigen worteltjes zitten....die krijgen een eigen potje met de grond uit de grote pot en moeders krijgt weer wat nieuwe grond erbij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha Geedee,

Ja het is een geweldig middeltje en stekken is heel makkelijk.

 

En die foto vond ik juist wel cool, ik moest alleen twee keer kijken wat die stam was. Ik wist niet dat ze zo konden groeien zeg!!

 

Die van mij ga ik morgen of zaterdag maar eens te hulp schieten met wat tuingrond

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze "in natura" gezien, tijdens een vakantie....staan ze gewoon als onkruid langs de weg....meter hoog en viesbruin......maar na een arm uit het raampje verbrand te hebben tijdens zonnige autorit....echt wel blij ermee.....stoppen...stuk plant afsnijden...en insmeren maar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geweldig he! Ik heb hier nog een tree stekken dus maar deel regelmatig aan familie en vrienden uit.

 

Ik stek ze trouwens als volgt:

Jonkies voorzichtig afscheuren en een week op keukenrol laten wachten (heel onvriendelijk van mij, ik weet het). Wanneer ik ze daarna in potgrond stop, slaan ze meteen aan. Heb tot nog toe een 100% slagingspercentage hiermee

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

hallo allemaal,

 

ik heb vandaag een aloe vera plant gekocht. de bladeren zijn ongeveer 40- 45 cm lang. ik zou deze plant graag willen stekken maar ik zie nergens scheutjes uit de grond komen. kan ik gewoon een blad bij de grond afsnijden en deze in een andere pot zetten? ik hoop dat iemand mij antwoord geeft =)

 

groetjes, rachel

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 years later...

Op de voorjaarseditie van de MTFD een aantal stekken meegekregen, ondanks mijn uitleg dat ik geen talent voor deze planten heb. Maar met de verzekering als ik ze maar droog genoeg houdt dat het moet lukken.... dus op hoop van zegen😇.

Ze waren al een hele tijd opgeslagen in een krant gerold, maar vandaag dan toch eindelijk weer aarde om de voetjes. 

Gewoon potgrond gepakt en gemengd met een goede lading vermuciliet. Een scheutje regenwater erbij en nu vooral niks doen. Had gelezen om ze in relatief kleine potjes te zetten zodat er weinig buffer voor water is en je de wortels beter in de gaten kan houden.

Ze staan met 3 kleine potjes in een grote pot met hydrokorrels als opvulling.

Gestald in de keuken met een raam op het oosten, later misschien meer richting zuid als ze zijn aangelagen.

20230423_160651.thumb.jpg.9b34c06879f84619c345370ca598c7e9.jpg

 

aangepast door Wortel
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nooit geweten dat dat zo hoort. Geinig. Ik zet ze direct in een nieuwe pot. Scheutje water en klaar. Werkt ook. Dus ik ga gewoon mijn eigen verkeerde methode volgen. Scheelt weer gedoe met overal stukjes plant.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Vorig jaar ben ik in april bij de kom in de kas dagen geweest. Dan kun je bij vooraf geselecteerde kassen langs gaan en zien hoe hun kweekproces gaat. Vorig jaar bij een pioenkwekerij geweest, want dol op pioenen. Dat was een bijzonder grote teleurstelling. Die man had oprecht niet gedacht dat er mensen zouden langs komen. Niets geregeld.

Aan de overkant hadden ze een stuk of 3 kwekers waaronder die van vetplanten zoals aloe vera en een paprika kweker. Over die paprika kweker heb ik toen veel geschreven in het peper topic.
Nu dan eindelijk aandacht voor de vetplanten man. Zij kweken zoals ik dat doe. De verkeerde manier volgens hier Heel lollig!
Bij de vetplanten kweker kon je een route volgen en een speurtocht doen. Er stond overal aangegeven hoe ze wat doen. Het voornaamste is dat ze stekken dmv afknippen en vervolgens in de grond zetten. Ze hadden daar bakken vol knipsels van diverse vetplanten. Afhankelijk van de soort zetten ze een knipsel in een bepaalde aarde. Dat was het grootste verschil, dat sommigen in schors zitten (wat je bv bij orchideeën hebt) of een luchtig medium met steentjes of juist potgrond. Dus volgens mij hoeft niemand meer een week lang tegen uitgedroogde plantenknipsels aan te kijken. De pro’s doen het ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet ook helemaal niet hoe het heurt 😂 Alleen ik weet wel hoe het niet moet... (vertroetelen....)

En omdat deze stekken toch echt een huisje moesten hebben  heb ik het nog een kans gegeven.

 

Eerst leken ze alleen maar te verdrogen. Maar braaf maar heel af en toe water gegeven.

Bij de 2 kleinste stekken zie ik nu wat leven komen, de grotere 2 lijken nog weinig te veranderen.

20230615_180014.thumb.jpg.dd380e973d933e3eb2fb426d89a0d3de.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...