ehutink Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 (edited) Ik ben een oude boerderij aan het opknappen ( http://www.groningen.tk) nu hoort daar ook een moes en kruidentuin bij. Afgelopen jar heb ik eea geëxperimenteerd met een kleine moestuin en heb daarvan genoten. Voor het komend jaar heb ik twee stukken grond bewerkt van elk 15 bij 15 meter. Ik ga er een moestuin van maken, mijn vrouw richt de kruidentuin in. We komen beide uit de stad... moeten nog veel leren.. ik zal hier komend seizoen wel meerdere vragen gaan stellen.Ik ga een 6- vaks wisselteelt voeren met daarnaast 12 ruiters. ( +- 6 bij 3 meter plat glas)Ik zit op zanderige grond en heb hier afgelopen seizoen compost op gedaan en het geheel geploegd. De twee vakken zijn afgezet door 800 beukenboompjes. tot zo ver groet erik Edited December 21, 2010 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LucV Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 Welkom Erik! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 Mooie foto's. Er is al flink wat werk verzet zo te zien! Een flinke stap lijkt me zo van de stad naar een boederij 2x 15m bij 15m zijn flinke lapjes grond! Is dat inclusief de ruimte voor de dieren? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 Welkom! Wij zijn 1,5 jaar geleden ook verhuisd van de stad naar een boerderij. We leren dagelijks over planten, groenten, beesten, het weer, verbouwen (en nog eens verbouwen) en bijvoorbeeld ouderwetse conserveer methoden. Leuk! Quote Kom 15 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! www.moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Addie Posted December 21, 2010 Share Posted December 21, 2010 Hallo Erik, welkom op het forum. Ik moet ook nog heel wat leren dus hopelijk kan ik ook van jou vragen leren komend seizoen. Jullie huis/boederij ziet er al prachtig uit, super! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ehutink Posted December 21, 2010 Author Share Posted December 21, 2010 Dit wordt de indeling. 6 vlakken van 5x5 meter.12 eenruiters en een paar losse stuken voor meerjarige groenten.De composthoop is wat aan de grote kant... ik heb 3 schapen en 2 geiten, welke af en toe uitgemest moeten worden. Dit jaar kreeg ik hem toch 1 m hoog gevuld. ( ik denk eraan om ergens een kleine koude kas 2x3m neer te zetten voor tomaten, komkommers etc. maar twijfel of dit echt handig is) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ehutink Posted December 21, 2010 Author Share Posted December 21, 2010 ( ik denk ook aan een kleine koude kas 2 bij 3 meter....)dit voor tomaat komkommer paprika.... maar is dat handig of neem ik nu te veel werk op me? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Posted December 21, 2010 Share Posted December 21, 2010 Mooi perceel Erik, en een prima indeling om de wisselteelt toe te passen lijkt me zo (al weet ik natuurlijk nog niet wat je er in gaat zetten voor groente en fruit). En ja een kas is zeker aan te raden voor tomaten. Komkommer en paprika (vroeg ras kiezen!) lukken meestal wel maar met tomaten in de open lucht loop je het risico op phytophtora (aardappelziekte). Met een beetje pech heb je dan nog niet eens kunnen oogsten. Soms lukt het en soms lukt het niet maar phytophtora krijgen ze sowieso Oh en welkom op het forum Groetjes van Erik (naamgenoot) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicoline Posted December 27, 2010 Share Posted December 27, 2010 fantastisch wat een prachtboerderij en omgeving!Is nog altijd een beetje een droom van ons...........Wanneer moet alles "klaar"zijn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ehutink Posted December 30, 2010 Author Share Posted December 30, 2010 Ik dacht dat het afgelopen juni klaar zou zijn.... maar dat is utopie.de woning moet in mei af komen.... vooral de afwerking kost veel tijd.. de moestuin wordt direct na de vorst opgepakt. deze moet dit seizoen werken.ik wil in de moestuin nog een waterbak van 1m2 maken en een eigen bron slaan. ik heb ondertussen 2000 boompjes geplant van 70cm hoog. dat duurt nog 4 jaar voordat dit een dicht geheel wordt. volgens mij wordt het een project voor het levengroet erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted December 30, 2010 Share Posted December 30, 2010 Wij hebben een grondwater'put' met een pomp. En dat bevalt goed! We hebben er 3 sproeiers op aangesloten die de moestuin in no-time nat maken. Echt handig, en een enorme luxe na al dat sproeien met de hand, of het mini sproeiertje steeds verplaatsen,... Quote Kom 15 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! www.moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
de boomboerderij Posted December 30, 2010 Share Posted December 30, 2010 Beste Erik, Toch van mij ook een welkom, al ben ik pas sinds gisteren ook actief geworden.Een project voor het leven... Er is altijd wel iets te doen op de boerderie. Succes en vooral, veel plezier met alles. En een geit op het dak? dacht dat ie van ons erg waren Ziet er overigens prachtig uit allemaal. Chapeau! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts