Lsjr33 Posted August 21, 2021 Share Posted August 21, 2021 Ik heb nog plaats voor drie of vier laagstammen in mijn bomen collectie. Ik heb staan: kersen, appels, peren, pruimen, abrikoos, perzik (van alles twee verschillende rassen), en een nashi- en kweepeer. Nu vind ik appels lekker maar niet bijzonder. Peren en pruimen heerlijk! Perzik nog beter, maar die zijn me te veel moeite. Liever iets met zekerheid op oogst. Kersen zijn top, maarr de vogels zijn me vaak voor. Dus daarom denk ik nu nog wat pruimen en of peren neerzetten. Ik heb de Opal en Victoria, en Conference en Du Comice. Natuurlijk heb ik al flink geneusd in de beschrijvingen van de kweker, maar advies van ervaringsdeskundige vind ik altijd leuk. Ik ben op zoek naar fruit voor consumptie! Wat zou je neerzetten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted August 21, 2021 Share Posted August 21, 2021 In de tuin van het ouderlijk huis hadden we 3 pruimenbomen, waarvan een een Victoria. De andere 2 onbekend, maar haalden het niet bij de Victoria.In mijn huistuin heb ik enkele jaren geleden ook een Victoria gezet.Dit voorjaar in de moestuin ook een Victoria (die moet die in de huistuin vervangen, daar komen meer bloemen) en een Anna Spath geplant. Qua peren staan er sinds dit jaar de winterrietpeer, charneux en triomph de vienne.Uiteraard nog geen oogst gehad, hopelijk volgend jaar. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted August 21, 2021 Share Posted August 21, 2021 (edited) Kan je niet helpen met pruimen of peren. Al kan ik wel nog andere zaken aanraden 🙃 - Hazelnoten: al worden deze wel eerder 5m hoog, maar is natuurlijk maar op te rapen - lekker ras Krentenboom: wij hebben amelanchier alnifolia smokey. Vogels zijn er ook wel zot van. Edited August 21, 2021 by simonvb 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lsjr33 Posted August 21, 2021 Author Share Posted August 21, 2021 40 minuten geleden, simonvb zei: Hazelnoten Hazelnoten en amandelen, die was ik even vergeten. Ook interessant! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mastert Posted August 22, 2021 Share Posted August 22, 2021 Misschien nog even kijken voor inspiratie, bij de lijstjes van Fruitbomen.net. Staan nog flink wat rassen, van allerlei vruchtboompjes. Al hoef je de planten daar niet perse te kopen. Sowieso moeilijk aangezien er bijna geen voorraad is. Maar zelf denk ik bijvoorbeeld aan de "Aprimira", of de pluot "Dapple Dandy", alhoewel die wel een bestuiver nodig heeft. Zelf wil ik nog een Russische Kaki, of uit eigen ervaring , aan te raden Kornoelje Kers, erbij hebben. Het krentenboompje bij mij, is trouwens een fantastische bijenplant. Zelf ook zeer tevreden over de "Kioto"abrikoos, en de "Revita"perzik, waar ik geen problemen mee heb. Bij mij word trouwens al het fruit, door de vogels opgegeten.Soms zelfs ondanks bescherming van netten, en plasitc zakjes.. Hazelnoten zijn te snoeien, dus dat is zeker ook een idee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brabantse Tuinprins Posted August 23, 2021 Share Posted August 23, 2021 Gezien de steeds verder toenemende problemen met Monilia in pruimen zou ik deze niet aanplanten, zeker niet als je nu pruimenbomen hebt staan die gezond zijn. Ik zou voor iets totaal anders gaan zoals bijv. Cornus officinalis, benaamde soorten van Cornus mas (gele kornoelje) of de langstelige olijfwilg (Elaeagnus multiflora, niet te verwarren met de herfstolijfwilg Elaeagnus umbellata). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lsjr33 Posted August 23, 2021 Author Share Posted August 23, 2021 (edited) 24 minuten geleden, Brabantse Tuinprins zei: Gezien de steeds verder toenemende problemen met Monilia in pruimen Ik moest even googelen, maar herken het direct. Is dit een groter wordend probleem, ligt dit niet aan het natte jaar van nu? Edited August 23, 2021 by Lsjr33 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brabantse Tuinprins Posted August 24, 2021 Share Posted August 24, 2021 Nee, is al een aantal jaren aan de gang. Niet alleen in NL, ook in België en Duitsland. Kan zijn dat de Monilia schimmel de laatste jaren virulenter is geworden, net zoals bijv. de Phytophthora infestans schimmel (aardappelziekte) in de jaren 80. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts