Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Pruim / peer of beter idee?

Lsjr33

Recommended Posts

Ik heb  nog plaats voor drie of vier laagstammen in mijn bomen collectie. Ik heb staan: kersen, appels, peren, pruimen, abrikoos, perzik (van alles twee verschillende rassen), en een nashi- en kweepeer. 

Nu vind ik appels lekker maar niet bijzonder. Peren en pruimen heerlijk! Perzik nog beter, maar die zijn me te veel moeite. Liever iets met zekerheid op oogst. Kersen zijn top, maarr de vogels zijn me vaak voor. Dus daarom denk ik nu nog wat pruimen en of peren neerzetten. 

Ik heb de Opal en Victoria, en Conference en Du Comice. Natuurlijk heb ik al flink geneusd in de beschrijvingen van de kweker, maar advies van ervaringsdeskundige vind ik altijd leuk. 

Ik ben op zoek naar fruit voor consumptie! Wat zou je neerzetten? 

In de tuin van het ouderlijk huis hadden we 3 pruimenbomen, waarvan een een Victoria. De andere 2 onbekend, maar haalden het niet bij de Victoria.
In mijn huistuin heb ik enkele jaren geleden ook een Victoria gezet.
Dit voorjaar in de moestuin ook een Victoria (die moet die in de huistuin vervangen, daar komen meer bloemen) en een Anna Spath geplant. Qua peren staan er sinds dit jaar de winterrietpeer, charneux en triomph de vienne.
Uiteraard nog geen oogst gehad, hopelijk volgend jaar.

Kan je niet helpen met pruimen of peren.

Al kan ik wel nog andere zaken aanraden 🙃

- Hazelnoten: al worden deze wel eerder 5m hoog, maar is natuurlijk maar op te rapen

- lekker ras Krentenboom: wij hebben amelanchier alnifolia smokey. Vogels zijn er ook wel zot van. 

Edited by simonvb
  • Thanks 1

Misschien nog even kijken voor inspiratie, bij de lijstjes van Fruitbomen.net.  Staan nog flink wat rassen, van allerlei vruchtboompjes.  Al hoef je de planten daar niet perse te kopen. Sowieso moeilijk aangezien er bijna geen voorraad is. Maar zelf denk ik bijvoorbeeld aan de "Aprimira", of de pluot "Dapple Dandy", alhoewel die wel een bestuiver nodig heeft. 

Zelf wil ik nog een Russische Kaki, of uit eigen ervaring , aan te raden Kornoelje Kers, erbij hebben. Het krentenboompje bij mij, is trouwens een fantastische bijenplant.

Zelf ook zeer tevreden over de "Kioto"abrikoos, en de "Revita"perzik, waar ik geen problemen mee heb.

Bij mij word trouwens al het fruit, door de vogels opgegeten.Soms zelfs ondanks bescherming van netten, en plasitc zakjes..

Hazelnoten zijn te snoeien, dus dat is zeker ook een idee.

Gezien de steeds verder toenemende problemen met Monilia in pruimen zou ik deze niet aanplanten, zeker niet als je nu pruimenbomen hebt staan die gezond zijn.

Ik zou voor iets totaal anders gaan zoals bijv. Cornus officinalis, benaamde soorten van Cornus mas (gele kornoelje) of de langstelige olijfwilg (Elaeagnus multiflora, niet te verwarren met de herfstolijfwilg Elaeagnus umbellata).

24 minuten geleden, Brabantse Tuinprins zei:

Gezien de steeds verder toenemende problemen met Monilia in pruimen

Ik moest even googelen, maar herken het direct. Is dit een groter wordend probleem, ligt dit niet aan het natte jaar van nu?

Edited by Lsjr33