Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Verzamelwoede zaden / plantjes

Featured Replies

Geplaatst:

ooh Tania, dat is nog heel onschuldig....

ik ben benieuwd hoe het volgend jaar met je gaat.

want met zo'n verslaving wil je steeds meer en meer en meer

ik ben ook helemaal weg van pepers en tomaten trouwens!

al met al heb ik dit jaar zo'n 50/60 pepers en 25 tomaten soorten gezaaid...

zit je ook op het chilli forum?

zo nee, kijk hier maar eens!

http://www.chillipeper.nl/forum/index.php

Geplaatst:

Donders, net even snel geteld, ik heb over de 30 soorten pepers/paprika's, 23 soorten tomaten, 5 soorten bonen, 6 soorten courgette, 5 soorten aubergine, 6 soorten munt, 6 soorten wortellen, 17 verschillende rassen aardbeien (van sommige soorten maar 1 of 2 planten)... en dit is pas mijn tweede moestuin jaar!

Wat vorig jaar begon met de achtertuin aanpakken en een gazonnetje aanleggen is volledig uit de hand gelopen, al lopend door het tuincentrum zagen we een schattig tomatenplantje en daar begon het allemaal mee, volledig uit de hand gelopen.

Volgend jaar zal het allemaal wel wat minder soorten worden, maar wilde dit jaar lekker veel verschillende soorten zetten.

Mijn vrouw wil steeds bellen naar 'Help, mijn man heeft een hobby"...

Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.

Geplaatst:

Krisis manolito! jij hebt een vergevorderd stadium van verslaving.... en dat zo snel! tja, ik denk dat jouw geval hopeloos is...

6 soorten munt

9 soorten bonen

6 soorten peulen/erwten/sugarsnaps

2 courgette

1 aubergine

8 soorten aardbei

van die aardbeien heb ik nog veel te weinig...dus we moeten maar eens kletsen

Geplaatst:

Ik heb de afgelopen winterperiode aardig wat sla/bladgewassen verzameld. Stiekem toch wel gaaf hoeveel variatie er kan zijn in smaak, kleur en groei in iets wat veel mensen alleen maar kennen als de groene krop. Heb nu denk ik een stuk of 25 verschillende bladgewassen en kom ik af en toe nog een mooi of vermeend goed smakend ras tegen

Geplaatst:

Ssssttt... ik ben al in een hopeloos stadium: dat ik mijn zakjes al helemaal niet in volle glorie thuis durf te showen.... dat ik nieuwe trofeeën stiekum ondermoffel.... beetje kreukel, om ze niet nieuw te laten lijken...

bang voor gezeik van de echtgenoot... die dat allemaal fronsend aankijkt zo nu en dan...

en zeg nou zelf... als je een zakje bindsla gescoord hebt... en twee weken later bindsla met rode vlekjes, en je had al een soort die mini bleef... en ja had al genoeg slazaad in het algemeen... en dan ga je ook nog eens zuring proberen, en snijandijvie...

Het slaat allemaal nergens op.... want nou heb ik het alleen over sla... nog niet over de variatie in bietjes, in knolletjes, in bladkool.... ach, hou op....

Geplaatst:

pff en die zadencarrousel en moestuindag maken het NOG erger....

Geplaatst:

Volgens mij zijn onze kerels broers.

Wacht maar tot het grote oogsten begint, dan is het ineens ge-wel-dig allemaal.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:

Ik hoop het... want manlief valt het echt niet op dat zijn salade is opgebouwd uit 8 speciale soortjes... die schept hooguit nog een keer op... dat is dan het compliment waar ik het mee moet doen...

Maar hij zit wel uit te kijken naar de aardbeien... wat hem betreft mag ik die 144 vierkante meter omzetten in aardbeien productie, en voor de groente naar de groentboer... lomp he?? Duidelijk waar zijn voorkeur ligt...

Geplaatst:

Hahaha heel herkenbaar allemaal. En als ik dan nog niet genoeg verschillende soorten sla, bieten of courgettes heb, zijn er bij mij op het volkstuincomplex altijd nog 139 andere tuinders waar ik kan bietsen Ik heb nu een bakkie van de Chinees vol staan met jonge knolselderijplanten, al geregeld dat een deel geruild wordt tegen 2 spaghetticourgettes en een ander deel tegen twee gele kerstomaten

Geplaatst:

Ik ben wel weg van akeleienzaad. Misschien dat ik daar mijn verzamelwoede eens op moet gaan richten.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:

allemachtig, als ik dit lees ,40 van dit 10 van dat en ga zo maar door, krijg ik ergens de neiging me af te vragen,wie gaat dat allemaal opeten?

Zelf heb ik verschillende tomaten rasjes, honing tomaat, cherry tomaat, pommodoro, trostomaat, snoeptomaat.Maar van andere zaken neem ik er steeds maar 1 soort van. Behalve van sla.toch blijft een gewone krop sla favoriet.

Paprika, dit jaar voor t eerst, gele punt, grote blok,oranje snack aan t proberen.

Verzamelwoede? nee niet echt, maar als er iets bij mij opkomt wil ik er 1 van hebben. Dus ,,,wel hebberig, schaam mij diep.

wilma

Geplaatst:

ik zit hier met tig tomatenplanten, paprikaplanten en komkommerplanten opgescheeept, en dat is nog niet het ergste,

het ergste is ik lust geen van allen

tomaten lust alleen mijn jongste dochter, ik vermoed dat ze volgende winter geen tomaten meer lust

en ik heb een overvloed aan kolenzaaisels, ik blijf het zaaien, alleen maar voor het geval dat (ze niet opkomen, opgevroten worden door 1 of ander vies beest, dat ze het loodje leggen, voor elke week 1 of weet ik veel wat nog meer)

maar als die zaaisels.. ik kan ze nergens meer kwijt en ik vind het zo zonde om ze weg te gooien want wat als....

en dan sla, ook een verschrikking, zoveel sla dat ik straks wel elke dag sla kan gaan eten.

Ik vermoed dat die waanzin van vorig jaar is gekomen, net begonnen en werkelijk alles wat ik had is zo'n beetje mislukt, 1 krop andijvie, 1 stronkje broccoli en wat boontjes hebben we kunnen eten, de rest is allemaal opgevreten door luizen, rupsen en slakken

Schrijffouten onder voorbehoud

Geplaatst:

Je had er gezellig bij moeten komen staan afgelopen maandag op de Vrijmarkt Was je nu ook van je overschot afgeweest.

Enne herken het overzaaiprobleem... vorig jaar was een vreselijk traumatisch (non)oogstjaar!! Probeer er nu ook voor te zorgen dat er zéker íets gaat overleven.

Liever overschot dan lege pannetjes en potjes!

Misschien kan ík je nog van wat kool en komkommer afhelpen?

Geplaatst:

Oh god, ben benieuwd hoe erg het wordt als ik eenmaal m'n kweek-kastjes heb o.o Zware houten stellingkasten waar een vriend van me wat lichten in wil knutselen, omdat ik wegens m'n gordijnen nu niet -heel- veel licht heb in m'n kamer. Daardoor zijn veel van m'n zaailingen erg zielig.

Andere maat van me neemt me binnenkort mee naar de intratuin, dus het wordt nog veeeeeel erger. Ben ook onderzoek aan het doen naar volkstuintjes in Zwolle XD Oh dear...

Geplaatst:

But of course! Onderzoek ik allemaal grondig. Heb al een oplossing voor een aantal van de overschotjes: een gedeelte van de warmoes en boerenkool mogen bij m'n oom gaan wonen, die passen mooi in zijn heemtuin-moestuin ^^ En bij wijze van ruilen mag ik hem dan helpen met het oogsten van de tuinbonen/snijbonen. Kan niet wachten =D

Geplaatst:

Geen groenten wel fruit (15 appels, 10 peren, 10 pruimen, 12 kruisbessen, 7 blauwbessen, 4 hazelaars, 5 rode aalbessen 4 wite en 4 roze aalbessen, 10 braambessen, 8 frambozen).

En mijn Hostaverzameling is helemaal uit de hand gelopen (ongeveer 150 verschillende soorten).

Volgend jaar begin ik met groenten

Geplaatst:

Maak je borst maar nat... en alvast een planning voor 2013

Good things come in small packages

Geplaatst:

oei Sugar....ik moet maar nooit bij jou op de tuin kijken dus...

ik ben ook erg gecharmeerd van hosta's, en voor je weet wil ik ze ook allemaal!

• 2 weken later...
Geplaatst:

Tja... ik ben vooral heel jaloers op alle mogelijkheden die velen hebben voor verzamelwoede. Aangezien wij delen van het jaar niet in Nederland zijn, moet ik hier met de tuinplanning behoorlijk rekening mee houden.

Nu houd ik het meestal bij een van iedere soort. Van de twee soorten tomaten hier heb ik er nu al een laten verwaarlozen...

Mijn probleem is dat ik meer heb dan ik plant :S

Veel soorten pepers lijkt me nog een keer leuk! Zo lekker kleurig.

Geplaatst:

Ik heb op het moment vooral een bollentic, omdat planten die ik opkweek uit bollen het beter lijken te doen hier dan wat ik vanuit zaad opkweek. Anemonen, begonia's, dat soort spul. Leuk om te zien hoe uit zo'n bonkige begonia-knol langzaamaan leuke toefjes rafelend blad komen steken.

En daar komen nu nog campanula's, dahlia's, en een voordeelverpakking gemengde anemonen bij.

...oeps.

Geplaatst:

Dank zei Jorieke en Hans heb ik nu een miniverzameling zuring ( Spaanse, rode, 7-jaarsspinazie en breedbladige)..zo lekker een(twee) gescheurd blaadje in de sla

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.