Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zelf 'Midalgan' maken van pepers


fre3ke

Aanbevolen berichten

Ik wil een body-oil maken die warmte afgeeft. Om op te smeren bij spierpijn, zoiets als Midalgan. Ik heb veel hete pepers geoogst, en de zaadlijsten en zaden, die ik niet gebruikte voor de sambal, gaan in de body-oil.

 

Ik heb zaden en zaadlijsten net fijngemalen in de keukenmachine, en daarna olijfolie erover gegoten. Moet dit zo een paar dagen staan, of moet ik het nog verwarmen? Ik zou denken verwarmen tot 80-90 Celsius en een paar uur zo houden. 

 

Ik vraag me ook af wat de verhouding is. Ik heb er nu een laag van ongeveer 0,5 cm olie op liggen. Maar ik denk dat dat te heet wordt, ik ging spontaan hoesten toen ik het deksel van de keukenmachine afhaalde.

 

Ik ben benieuwd of iemand hier al ervaring mee heeft.

IMG_20210924_103752.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook bekende therapie bij zenuwpijnen. Soort van afleidende prikkel. Maar kijk even op youtube bij nilered, die heeft een capsaicine extractie video.Wanneer de olie de peper heeft opgenomen, kun je de olie opnemen in een andere zalf(dus geen creme=waterbasis, maar vetbasis) en zo de uiteindelijke sterkte bepalen.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24-9-2021 om 10:45, fre3ke zei:

Ik zou denken verwarmen tot 80-90 Celsius en een paar uur zo houden.

Tussen 40 en 50 graden lijkt me warm genoeg om de capsaïcine te extraheren in olie.

 

Verder: ik heb geen enkele behoefte aan iets midalgan-achtigs. Maar, meedenkend:

Pepers eerst kurkdroog drogen, dan superfijn vermalen in een koffiemolentje. Poeder oplossen in alcohol (40%, liever 60%). Minstens een week laten staan, want capsaïcine lost slechts redelijk op in alcohol. Daarna filtreren in een koffiefiltertje. Vloeistof op de huid aanbrengen. Een alcoholoplossing wordt veel beter / sneller door de huid opgenomen dan een vettige substantie.

Ik ga dit gewoon even proberen, peperpoeder en alcohol heb ik toch al in huis. 

  • Like 2

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, henkg zei:

Een alcoholoplossing wordt veel beter / sneller door de huid opgenomen dan een vettige substantie.

 

Ik lees mee, maar ik doe niet mee :) Maar ik denk dat het voordeel van de vettige substantie is dat het juist langzaam wordt opgenomen en dus langer werkt/warm is op de huid? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb uiteindelijk maar wat aangerommeld.De pepers een paar keer naar 90 graden gebracht en daarna het vuur weer uit. De olie ging op een gegeven moment ranzig ruiken, ik denk door het vocht in de pepers, of misschien de sponzige zaadlijsten. Ik heb het geheel in een potje gegooid en dat staat nu een week in de koelkast. Volgende week wil ik het gaan zeven en  testen. 

 

Ik lees nu online dat 65 graden de beste temperatuur is, een uurtje. En je moet gedroogde peper gebruiken in een verhouding 1:10. Maar peper drogen loont voor mij niet, dan gooi ik deze pepers liever weg.

 

Het nadeel van alcohol lijkt mij dat er geen plakmiddel is om de capsaïcine op de huid te houden. De alcohol verdampt en daarna blijft de capsaicine los op je huid liggen. Lastig smeren ook. Ik denk daarom dat de alcohol  vervolgens in olie moet worden opgelost.

 

aangepast door fre3ke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Je kunt de verse pepers in olie een 6 tal weken laten macereren, en elke dag even omroeren. Daarna zeef je ze er uit, en gebruikt het oliemengsel om er een zalf er mee te maken. Ja, ik heb t gemaakt (met kokosolie en bijenwas) Ook heb ik er wat etherische olie door gedaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of met geschoond varkensvet, hoe heet dat in NL? Hier heet het saindoux. Ik maak er smeerwortelzalf mee, het blijft er jaren in goed ( volle potjes behoud ik op een koele plek, en smeert zalig en trekt goed in. Kokos kan ook maar vind ik lastiger, wordt hard en bij smeren te snel olieachtig.  

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geschoond varkensvet ken ik niet. Reuzel is uitgebakken niervet, staat me bij. 

 

Dierlijk vet zal inderdaad beter werken dan plantaardig, het heeft meer verwantschap met onze huid. Maar het bederft normaal gesproken wel. Als ik varkensspek uitsmelt, dan gaat dat na een paar maanden schimmelen in de koelkast. Ook als ik Schmalz koop in de Duitse supermarkt, bederft dat.

 

Ik heb de midalgan trouwens nog steeds niet gebruikt, het staat een beetje achteraan in de koelkast en ik vergeet het steeds.🙄

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gisteren de pepers eruit gezeefd en mijn handen ermee behandeld omdat ik ze had overbelast. Het werd niet heel warm, een beetje maar. Ik ben matig enthousiast. 

 

En ik vond een boekje van mijn moeders huishoudschool, waarin stond dat reuzel inderdaad varkensvet is, zowel huid- als orgaanvet. Voor lange houdbaarheid moet het bindweefsel eruit gezeefd worden na het uitsmelten. Dat zal saindoux dan zijn.

Ik geloof dat Nederlanders wat verder van het dier afstaan dan Fransen, en het daarom hier onbekend is. Maar ik ga er wel naar op zoek, of zelf maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is mij niet onbekend, en inmiddels zie ik dat er wel het e.e.a. online wel te verkrijgen is. Mooi, dan ga ik dat eens bestellen. Welke pepers heb je gebruikt hiervoor?  Ik heb de madamme Janet en bhut jolokia gedaan, en dat verwarmd wel goed. 

 

aangepast door Indy
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt het varkensvet heel makkelijk zelf maken.

 

Vraag de slager om niervet. Snijd in blokken (circa 2,5 x 2,5 cm) of laat je slager dat doen.

 

Smelt op (zeer) laag vuur met een bodempje water in de pan om aanbranden te voorkomen. 

 

Zodra al het vet is gesmolten ontstaan goudbruine deeltjes: de kaantjes. Zeef die eruit.

De kaantjes kun je nog extra doorbakken in een koekenpan.

 

Doe het vet in een pot en laat afkoelen. Het stolt, maar blijft zacht.

Koel bewaard is het zeker enkele maanden houdbaar.

aangepast door speets
  • Like 1

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...
Op 4-12-2021 om 15:06, Indy zei:

Reuzel bedoel je?  Ik kan daar hier heel slecht aan komen, dus ik maak mijn zalven met olie bijenwas en kokosolie. 

Hier had slechts een van de vier Poolse winkels het, maar verder vind je het niet meer. Ik vind de smaak te varkensachtig gebruikte de schmalz alleen voor Schnitzel, maar ja als je die van kipfilet maakt wil je geen varkenssmaak. Ten minste ik niet dus aangebroken pakje ligt al twee jaar onder in de groentela (maximaal graad of 2), 

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Runderniervet onbewerkt stukje vroeg een slager hier een godsvermogen voor, kreeg dan nog korting 7 ons voor pondsprijs, jaja. Wijf kon maar niet begrijpen dat de prijs negatief was, want met een pondje vet, staat je element niet eens onder, dus nieuwe patatpan! Terwijl je eerst een gasbrander en pot moet regelen voor het smelten buiten... Dus dag werk. Dan kun je beter naar de enige supermarkt in de regio die nog Vandemoortele in het schap had staan. Zelfs op de fiets was dat minder werk en  minder geld. Okay, Vandemoortele verkoopt enkel gehomologiseerde boeuf de blanc, met 1% antibruismiddel en geen Premier Jus. Daarvoor moet je bij de Belgische merken van de inmiddels Canadese vetsmelterijen in Nederland zijn.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...