Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

opknappertje kas, wie kent het type....

sasschel

Recommended Posts

Van een kennis waarvan het agrarische bedrijf gesloopt wordt kan ik een frame krijgen, voor noppes dis.

Die kans wil ik niet laten schieten natuurlijk.

Er zit nog veel werk aan waarschijnlijk en het glas ontbreekt,.

Het frame is 2.60 x 3.80 en de nok 2.30 (of 2.20, dat ben ik even vergeten) hoog.

Herkent iemand dit frame?? kan iemand me vertellen welk type het is? 

Ik heb al flink rond gekeken maar kan nergens de exacte vinden omdat de deur precies in het midden zit, wat bij veel modellen niet het geval is.

Zoals op de fotos te zien is de "kas" erg vruchtbaar, er groeit van alles....:) 

tuinkas1.jpeg

tuinkas.jpeg

Poeh, dapper haha. Als ik dit zo zie zou de moed me in de schoenen zakken. Ik zou vooral goed uitzoeken wat de kosten zijn van het opknappen. Glas, eventuele onderdelen die vervangen moeten worden en kun je alles zelf of moet je iemand inschakelen? Zo hebben wij (totaal iets anders) zelf boekenplanken gemaakt omdat we de originele zo duur vonden. Onderaan de streep zijn  we met het zelf doen uiteindelijk een paar tientjes goedkoper uitgekomen, maar hebben er uren werk in zitten. Met een kas, waarvan je toch wil dat het staat en goed is, zou ik dan misschien kiezen voor een bedrijf dat het voor me doet. 

Sorry geen info over het frame dus! Maar goedkoop kan dus een stuk duurder uitvallen dan verwacht. 

dank voor je reactie,

Mijn man is megahandig en kan echt alles maken.

We gaan het gewoon proberen eerst thuis te krijgen en dan kijken wat we ervan kunnen maken.

Ik vrees dat ik echt geen 1000 euro voor een kas van onze rekening losgeputterd krijg, dus als we het zo voor elkaar krijgen ben ik al heel blij.

Daarom zou het wel fijn zijn als ik er achter zou kunnen komen van welke fabrikant het frame is, dan kan ik verder uitsnuffelen wat de bijkomende kosten zijn.

Die eerste foto begrijp ik niet… loopt er nou een schuin stuk voorbij het rechte verticale?

Ik kan zo niet zien wat voor merk het is, maar het ziet er in ieder geval uit als een kas waarbij de rubbers het glas vast houden. Het glas zal vermoedelijk het duurst zijn bij het opknappen, dus als je uitrekent hoeveel 3 of 4mm ruiten je nodig hebt en in welke maat (veiligheidsglas meestal voor het dak), dan heb je al een richtbedrag qua opknappen.

Speets, misschien ben ik niet helemaal helder geweest, ik bedoelde dat er ik geen deur in het midden kan vinden in mijn breedte maat :)

Bert007, Ik ga zeker eens Stappaerts serre opzoeken.  de bedoeling is om een fundering van betonklinkers te metselen, eventueel ook nog een 30 cm boven de grond en daar de kas op te zetten, zo is hij net wat hoger. de rechte kanten zijn nu 1.22, dus iets hoger lijkt me wel fijn.

MdubbelM, wat er tegen de rechte kant staat is een dakdeel, het geeft inderdaad een vertekend beeld. Ik heb wat rubbers zien zitten inderdaad, dus die vernieuwe lijkt me makkelijker dan met glasklemmen. Ik ga eens bij Stappaerts kijken wat glas kost, ook hou ik marktplaats in de gaten, jammer genoeg vaak platen die 73 breed zijn, ik heb 61.5 nodig.....

Wat ik zou doen is eerst alles demonteren . En dan kijken wat je heb in goede staat (recht niet beschadigt). Hierbij denk ik vooral op de foto te zien is de nok er bij en is deze nog in goede staat ?  

3 uren geleden, sasschel zei:

jammer genoeg vaak platen die 73 breed zijn, ik heb 61.5 nodig.....

Hier zijn de verticale latten aan de horizontale latten van de zijgevel gerevet  (blind nieten) . Dus deze kunnen uitgeboord worden en dan verplaatst worden voor glas breedte 73 . Dan moeten standaard glazen van 1m65 op 73cm enkel nog in lengte afgesneden worden .  Bij deze te verplaatsen naar 73 cm heb je per dak kant ook 1 lat minder nodig dus in het totaal 2 minder nodig is er 1 of 2 verloren beschadigd  heb je deze ook niet meer nodig . De 2 kortere van de zijgevel die je zo over heb kan je eventueel gebruiken om de dakramen te verbreden want deze dan wel te smal zijn (en mij lijk deze korter dan die voor het dak). 

Voor en achtergevel kunt je gewoon op die  61,5 cm houden .

De rubbers zijn normaal standaard maten die zou ik nieuw kopen en zijn volgens mij in de meeste tuincentrums wel te koop dan hier aveve (welkoop in nl dacht ik)

3 uren geleden, sasschel zei:

mmmm op de site van Stappearts staan niet heel veel onderdelen. weet er iemand een andere webshops voor onderdelen

Marktplaats 2dehands ? 

Zoek je op 2de hands op serreglas dan komt je heel wat advertentie van 2de hands serreglas  tegen . Vermoed dat dit vooral uit afbraak serres zijn . Dus contacteer er dan ik zou zoveel glazen willen kopen maar zou vb de nok ook nodig hebben (wat mij het meest waarschijnlijke lijkt op foto's af te gaan) anders ben ik niks met enkel het glas. Enkele weken geleden ook zo om enkele glazen geweest voor serre .② Serreglas/ ruiten grote partij 1.65x0,73 - Kweekspullen | 2dehands Blijkt een Nederlandse firma met vestiging in Belgie  

Kiek van de Kamp B.V. – Kassensloop en onderhoud

Edited by Waaslander

Waaslander, wat een goed idee om de staanders op te schuiven, ik zal eens gaan kijken ofdat dit mogelijk is. goede info! Dat scheelt in ieder geval al 1 snijzijde per plaat.

ik hou idd 2ehands al in de smiezen. de andere link ga ik eens snel bezoeken. :) 

Buiten besparing van die 1 snijzijde (volgens mij de moeilijkste ) . Zou het ook besparing zijn van 1 dak ligger per dakkant . Deze zijn er af op de foto's dus is er 1 of 2 weg beschadigt  heb je geen andere nodig . En dit zonder in te boeten aan stevigheid van de constructie volgens mij.

Hoi Saschel,

Ik denk dat je kas opgebouwd is uit standaard glasmaten. Anders is het geen slimme fabrikant.

standaard maten die zo te koop zijn:  82,5 x 73 cm 120,5 x 73 cm  160 x 73 cm  165 x 73 cm  185 x 73 cm

De maat die veruit het meest gebruikelijk is  is 165*73.

Ik heb een 2de gebruikte reeds gedemonteerde kas gekocht. Om tegen mijn bestaande te plaatsen.  Er waren alleen foto's. geen label, nummer oid.
Dat is ook gelukt, ik ga komende weken het glas plaatsen, kom veel tekort. Beste prijs bij https://www.geraertskassen.nl/  

Feit is dat mijn aangekochte kas bestaat uit een een stalen frame  met aluminium dakdragers van goot naar nok waar steeds een standaard ruit tussenin ligt. De staande ruiten zitten met rvs glas klemmetjes vast in aluminium staanders met klemmetjes tegen de horizontale regels. Voor het afbreken opmeten wat je standaard maten zijn.

Mocht je aluminium glasprofielen (voor glas 165) voor het dak nodig hebben, die heb ik genoeg over. En aluminium staande profielen ook meer als genoeg. Helaas niet genoeg nokprofiel. Maar dat heb je wellicht zelf. Wat ik wil zeggen, het is redelijk universeel. Het hoeft niet allemaal van een merk te zijn. 

Met wat handigheid en creatief denken kom je een heel eind.

succes!

• Like 1

• 2 weeks later...

En Sasschel, is het gelukt?

Met betrekking tot het opbouwen moet je een ding in het oog houden, je plaatst de kas niet voor aankomend jaar maar hopelijk voor vele seizoenen.

Natuurlijk is het leuk als je eind april klaar bent. En je opgekweekte stekjes uit kan planten in je kas. Maar zorg voor een stevige fundatie. Afgelopen week bleek dat maar weer eens op ons complex. Een paar minder zorgvuldige gebouwde kassen hebben toch wel flink windschade opgelopen. En als jullie van de zomer even schuilen voor een stevig buitje wil je wel veilig staan.

Ik heb hem inderdaad opgehaald, maar het blijkt nogal een incourante modelletje te zijn.

Voor bij mij is hij een mooie maat, maar de glaspanelen zijn lastig aan te komen, nu maar een partij 73x165 op de kop getikt en hopelijk kunnen we straks het glas op maat gaan snijden....

Nu we heb thuis hebben zitten we te denken aan betonbandjes, eventueel daar nog een rij betonklinkers op metselen... Hopelijk wordt het dan toch een stevig geheel.

Overigens, je tip om de profielen op te schuiven zodat we het glas enkel in de lengte hoeven te snijden, dat gaat lukken gelukkig!!

Edited by sasschel