aardbeijim Posted December 26, 2010 Share Posted December 26, 2010 Nu er niet meer veel te doen valt,vraag ik mij toch af wat jullie nog allemaal doen in de moestuin.Ik zelf eigenlijk niks maar wil wel dingen doen:De prei uitdoen(gaat dat nu met sneeuw),Aardbeien planten en spitten.Is het nu te laat om te spitten of de beste tijd? Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Posted December 26, 2010 Share Posted December 26, 2010 Tja ook niet veel, zeker niet zolang het vriest. Af en toe een beetje mest kruien om later om te spitten, composthoop omzetten en dat was het wel. Zodra de vorst weer uit de grond is kun je weer gaan spitten en de prei uitdoen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted December 26, 2010 Share Posted December 26, 2010 Voor al deze sneeuw hadden we de composthoop al omgezet. En nu doe ik niet veel meer. Ik wil in januari weer het een en ander gaan zaaien in bakken in de kas. En ik maak me zorgen om mijn spruitbroccoli onder al die sneeuw. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted December 26, 2010 Share Posted December 26, 2010 Schade: 1 boompje heeft het begeven door de hoeveelheid sneeuw. Voor de rest ook erg rustig hier. Ik kan lekker aan de site werken met dit weer! Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
LucV Posted December 26, 2010 Share Posted December 26, 2010 Dat valt nog mee dan frank, ik kwam vrijdag langs een bomenkwekerij in oudenbosch en daar lagen behoorlijk wat boompjes plat/geknakt door de sneeuw. Nog een winterklus tip nu er nog sneeuw ligt en het aan het dooien is:Breng eens een laag sneeuw aan op de kas grond. De geleidelijk smeltende sneeuw zorgt voor uitspoeling van de grond. Dit willen we meestal voorkomen maar door jaren achtereen gebruik van (kunst)meststoffen kunnen er zich zouten ophopen in de grond. Doorspoelen kan dan zinvol zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DVL Posted December 27, 2010 Share Posted December 27, 2010 Ik doe ook niet veel nu, al begint het wel al weer te kriebelen. Spitten heb ik in november gedaan, maar om op je vraag terug te komen, als het straks niet meer vriest kun je weer gaan spitten. Het voorjaar is een prima tijd, zeker op lichtere gronden waarvan de kluiten niet kapot hoeven te vriezen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aardbeijim Posted December 27, 2010 Author Share Posted December 27, 2010 BIj mij is het toch wel zware grond. Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
DVL Posted December 27, 2010 Share Posted December 27, 2010 Dan is het beter om net voor een vorstperiode te spitten zodat de kluiten mooi uit elkaar vallen. Maar in het voorjaar spitten is ook geen probleem hoor, zeker niet als je er ook nog met de frees overheen gaat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jos Posted December 28, 2010 Share Posted December 28, 2010 Ik blijf er in deze tijd van het jaar helemaal vanaf.De zware loss-grond klinkt helemaal in als het nat is en je loopt er een paar keer overheen. Straks in het voorjaar krijg je het zwaar met spitten of bewerken. Gewoon even geduld totdat de weergoden ons weer goedgezind zijn.En het lijkt aantrekkelijk om zo vroeg mogelijk aan de slag te gaan maar de ervaring leert dat de meeste groenten gewoon warmte en vooral licht nodig hebben om het goed te doen.Het is een jaarlijks terugkerend ritueel op het tomaten-forum, enthousiaste collega's die al supervroeg plantjes hebben maar dan moeten wachten tot half mei voor ze naar buiten kunnen. Iele,slappe naar het licht getrokken planten die echt niet meer of betere vruchten leveren, vaak het tegendeel.Geduld is een schone zaak, gewoon wachten op warmte en licht. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts