Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Regenwater in serre krijgen

Falaigai

Recommended Posts

Linksboven (op je foto) kan wellicht een driehoekje uitgesneden worden, met een glassnijder. Daarlangs kan dan PVC-pijp naar binnen.

Maar waarom in hemelsnaam het watervat IN de serre? Kost alleen maar ruimte, en je zit met de afvoer van overtollig regenwater. Dat moet weer naar buiten.

Het vat (2 goten, 2 vaten) kunnen toch veel beter buiten de kas?

Bij een druppelsysteem kan de -vrij dunne- slang vanaf de onderkant van het watervat wel ergens door / langs naar binnen

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

15 uren geleden, henkg zei:

waarom in hemelsnaam het watervat IN de serre

Het vat in de serre kan gunstig zijn voor de temperatuur beheersing, het water kan helpen de temperatuur wat omhoog te houden in de koude nachten en omlaag te brengen op hete dagen. Zo heb ik dat in ieder geval begrepen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

@appelvrouw Dat klopt wel maar het betekend ook dat het langer duurt dat je kas in het voorjaar na de winter opgewarmd is.

@Falaigai Je kan de afvoer van de dakgoot ook met een paar 90 graden pvc bochten onder de fundatie door steken. Die gaat makkelijk. In de kas weer omhoog en naar de bovenkant van het vat om het te vullen.

EN... zaag dan aan de buitenkant de pijp door onder de bovenkant van vat en zet daar een T-stuk in de pijp voor de afvoer.

Waarom? Je vat wordt dan gevuld tot de rand zonder dat deze gaat overlopen. Het teveel wordt dan automatisch afgevoerd.

Eventueel kan je in plaats van dat T-stuk er ook een bladvanger tussen zetten. Dat werkt ook

Groetjes,

Bram

43 minuten geleden, AshaiRey zei:

Dat klopt wel maar het betekend ook dat het langer duurt dat je kas in het voorjaar na de winter opgewarmd is.

Zou ook goed zijn dat water al op serre temperatuur is om de planten geen al te grote warmte schok te geven bij het watergeven aan de wortels .

Waarom een verschil maken winter/zomer ? 

Als je een ton plaats in een hoek en overloop met een buis tot iets onder de grond (20cm) en daar een drainage buis op aansluit . https://www.deboerdrachten.nl/414052-drainagebuis-kokos-80-mm-rol-50-meter/3.

Regen het veel in de zomer ga ton overlopen en in de grond . Heb je in de winter water nodig in serre heb je ook ter beschikking . Wel kraantje/stop voorzien ook al schep je normaal water uit langs boven om vat eens leeg te laten om uit te kuisen als het nodig is.

Ik denk dat ik dan buiten een IBC zou plaatsen, en in de serre  een of twee grote blauwe vaten van 200L. Met een paar doorvoeren koppelen aan elkaar en met de IBC. Goten op de IBC aansluiten en de vaten met bovenzijde 2cm hoger als bovenzijde IBC. Als je de IBC een 30 cm hoog zet kan je makkelijk een gieter onder de kraan plaatsen. Eventueel de vaten ook met kraantje. Kost bij Ali nagenoeg niks.

• 1 year later...

Tot op heden had ik er nog niets mee gedaan :)

Nu had ik het idee om in de serre een kokosdarm in te graven op ongeveer 40cm diepte en zo het regenwater rechtstreeks via de afvoer te laten infiltreren in de serre.

Is dit een goed idee?

Ik heb namelijk naast de serre geen plaats om een IBC vat te plaatsen 

Ik heb een regenton van 240L aangesloten op de goten en onderin de regenton een kraan met tuinslangen die de kas in lopen.

Zo komt nu al het regenwater dat op het dak valt in de kas.

Het water loopt uit de tuinslang over de grond en zakt dan langzaam weg. Ik merk wel dat er enorm veel water nodig is om de droge grond in de kas een beetje vochtig te maken.