Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Groenten in potten kweken


Gast jack

Aanbevolen berichten

ik weet niet of het hier goed staat

maar ik wil komend jaar zo veel mogelijke groente soorten in potten kweeken

welke grond kan ik het ebst gebruiken als ik zo iets van plan ben /tuin aarde of gewoon aarde uit mijn tuin

en de bemesting gewoon met goed verteerbare paarden of koeien mest ?

heb ook nog een stukje tuin waar iets in de volle grond zou kunnen komen

 

ik dacht aan de volgende groenten

 

sla

tomaten .

boontjes ..

sjalotte .

pijpuitjes

 

wat zou er nog meer in potten kunnen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf denk ik ook aan kruiden. Veel kruiden kunnen prima in een pot.

Boontjes? Twijfel. Beetje groot voor een pot?

Zaadhandelaren verkopen steeds meer minigroenten. Aubergine, tomaat en diverse kolen zag ik al langs komen. Ik heb zo snel geen concreet adres voor je.

Oh en (bos)aardbeien natuurlijk.

Nog wat ideen:

- veldsla

- sterrekers, rucola en verwanten

- misschien volgt er nog meer inspiratie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog belangrijker: hoe hoog of hoe breed zijn de potten.

Worteltjes en aardappels moeten een hoge diepe pot. Sla en radijsjes (en zo) kunnen in hele brede (lange) ondiepe bakken.

Tomaten en bijv. courgettes willen toch echt wel een diepe pot, liefst met een inhoud van 10 of 15 liter. En meer is altijd beter... En omdat bijv. een tomatenplant eerst een stam heeft, en bovenaan pas blad, kan je rondom zijn stam nog weer sla of radijsjes zaaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

we hebben vroeger 2 grote stukken groenten land gehad

er stonden allemaal verschilende groentes op .er werd zelf uitgedeeld aan mensen die minder hadden ..

 

dit mis je toch wel en veel vergeet je ook weer hoe alles ook al weer werkt

 

maar tips wat ik nu hier krijg ga ik zeker gebruiken

 

en zal zeker foto,s zetten van mijn potten groenten tuin ..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Beste Jack,

 

Je kunt heel veel soorten in potten kweken, maar niet alle rassen let daar goed op. Meestal moet je gaan voor kleine snel groeiende rassen. Probeer ook eens knoflook, pootuien, sjalotten en aardappelen. Verassend makkelijk! En vergeet niet voeding door de potgrond te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik gebruik ook veel zwarte bouwemmers, maak onder in de zijkant gaten en ze zijn 10liter, hierin gaan boontjes, sugarsnaps, courgettes, paprika, tomaten,bosui enz.

gaat werkelijk prima! Bouwemmers gaan erg lang mee, makkelijk te verzetten en goedkoop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar met succes brocolli en verschillende sla-soorten in pot groot gebracht. Op ouderwetse potgrond. Mijn moeder kwam met zeer jonge plantjes aanzetten en op dat moment wist ik even niet waar ik ze anders kwijt moest. Werkte perfect! Ik heb de sla verdeeld over potten aan een schutting en potten op de grond, en ik moet zeggen dat de sla aan de schutting eigenlijk helemaal niet aangevreten werd. Ook weer een voordeel.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vindt de zwarte plastic kisten van Jorieke ook wel goed idee voor bepaalde groente moet dit best heel

makkelijk en praktisch werken, ik ga dat zelf overwegen voor bv veldsla, postelijn enzo

Lijkt me gaaf voorkweken in kas en dan waneer kan lekker buiten zetten.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga denk is sla zaaien op die manier van Jorieke, maar dan in van die houten sinaasappel kratjes die je soms wel is bij de supermarkt kan scoren. Geen idee hoe snel het weg rot... Maar dat zal ik vanzelf zien. Heb er toch nog 3 liggen waar ik NIKS meer mee doe.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...