Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Nou niet zo lang wachten, want in kleine potjes is het altijd al zo'n gesjouw;-). Dit keer had ik in de later herzaai al zowel opkomst vooral van de Thai sun (56 stuks) dat ik ze nekel in het kas kwijt kon niet binnen dus plastic waarmee paar jaar geleden de zakken potgrond op de pallets zaten* opgehangen als licht diffuser en temperaar en geluk gehad.

*netjes en voorzichtig uitpakken en wie wat bewaard heeft wat.

• Like 1

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:
26 minuten geleden, donaldk zei:

@rorror@Ruderalis Ik zoek al jaren goede zaden van de Carolina Reaper in de Zadenruil, maar degene die ik een of twee keer heb gehad, deden het niet, dus nooit eigen zaad kunnen winnen. Ook wil ik weer de Bhut terug. Zonder toppen worden het hier in 12L meer hoge planten dan struiken, maar best flink. Ach ja zelfs met open pollinatie heb ik zelden ongewilde kruisbestuiving in mijn oerwoudje gehad.

Oh ja Ruderalis, van andere telers, waaronder Stan Kelder die hier vooral bekend was als paddestoelenman en groot Reaper liefhebber, weet ik dat ze in zijn ervaring het beter doen in niet superhete omstandigheden. Buiten planten deden het in een warm jaar beter dan die in kas.

De variatie in de  Reaper was niet zo groot, die 2.2 piek bij New Mexico testteelt was voor de Trinidad Scorpion Morouga. Maar die had een gigantische variatie rond gemiddelde van 1,2 Miljoen. Reaper zat gemiddeld ergens op 1.46, uit het hoofd.

Ik volg de ontwikkelaar van de Carolina Reaper “ smoking “ Ed Currie, uit South Carolina die zijn beroemde Pepers ook in tunnel tenten kweekt dus volgens mij moet het kunnen!😆

Waarom het bij Stan Kelder beter open buiten ging dan in de kas kan aan zoveel verschillende factoren liggen dat ik er niet eens aan ga beginnen die op te noemen, wel staat mijn tunnel kas goed in de ochtend zon maar smiddags is de zon over het huis naar de voorkant en staan ze uit de directe zon dit zou volgens meerdere bronnen ideaal zijn dus voor nu heb ik er nog alle vertrouwen in, verder is goed ventileren een must!

Ik zit verder ook nog in het Noorden en in een kweek seizoen stormt het hier meerdere keren in de tuin waardoor ik bijna zeker weet dat de Peper planten hoogstwaarschijnlijk kapot waaien zonder bescherming in de volle grond, dus daar ligt in ieder geval mijn winst en nog maal we gaan het zien met z’n allen, meer kan ik er op dit moment ook niet van maken.😉

Uiteraard als alles goed gegaan is en er valt wat te oogsten wil ik je best een paar Reapers opsturen waarmee jij dan aan de slag kan, of er kruisbestuiving heeft plaatsgevonden weet ik dan niet aangezien er meerdere soorten in de tent zullen staan.

Grt.😎

Geplaatst:
Op 8-5-2022 om 17:51, Peper zei:

Hoe pakken jullie het afharden van de planten aan? 

Ik laat je vraag even aan anderen over maar volgens mij doe je het goed, verder is het in de zon goed opletten dat ze niet slap worden dan moet je ze weer naar binnen halen en wat water geven!

Ik wou eigenlijk vooral even zeggen dat ik t leuk vindt nog iemand te zien die de Reaper kweekt en je plant staat er mooi bij dus succes. 🤞 

• Like 1
Geplaatst:
18 minuten geleden, Ruderalis zei:

Ik laat je vraag even aan anderen over maar volgens mij doe je het goed, verder is het in de zon goed opletten dat ze niet slap worden dan moet je ze weer naar binnen halen en wat water geven!

@Peper

Hoe ik afhard, eerste dag paar uur in de schaduw.

Tweede dag, half uurtje in de zon, daarna schruif ik ze de schaduw in, waar ze de hele dag blijven.

Volgende dag 2uur, en daarna weer schaduw.

4de dag, 3a4uur en daarna weer schaduw.

na 7 dagen, staan ze ongeveer wel de gehele dag in de zon.

Deels met @Ruderalis eens, dat als de planten hun blad gaan hangen, dat de positie gewijzigd moet worden. Ik zou ze dan weer in de schaduw zetten, maar nog even een uurtje wachten met water geven. Waarom? Soms zit er nog genoeg vocht in de grond, maar zijn de wortels nog niet gewend om zoveel vochtverlies via de bladeren te compenseren. Dus de druk van water toevoer is laag, en de bladeren gaan gangen. Als ze in de schaduw dus na 60min nog hangen, dan geef je ze water. Zijn de bladeren na 60min toch weer firm/stijf geworden, dan schuif je ze weer even de zon in, tot ze weer gaan hangen. Repeat. Door ze dus droger te houden, moeten ze wel meer wortels gaan aanmaken om te compenseren.

• Like 1
Geplaatst:

Bedankt voor de antwoorden! 😁

Dan ga ik het zo langzaam opbouwen, ook even testen qua water geven nu de pepers in stoffenpotten staan (geen idee of het water nu diep genoeg komt) 🤞

Geplaatst: (aangepast)

@Ruderalis Dat klinkt als een tunnel waar het niet te heet gaat worden, dus mooie plek.

@PeperDe growbags kun je toch niet overbewateren bij topwateren. Bij gewoon van onderen bewateren, kun je altijd water exxtra geven, mocht het na een flinke tijd niet bovenop ook vochtig is.

aangepast door donaldk
  • Like 1

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

Nog even terugkomend op het afharden @Peper

Met een dag zoals vandaag of gister is de zonkracht een stuk sterker. Als er nog mensen zijn die nu pas gaan beginnen met afharden, kijk even in de volgende tabel, om ee 

Bladverbranding door de zon.

Planten welke nog niet aan de zon gewend zijn, zoals pepers die binnen voorgekweekt zijn. Moeten eerst afgehard worden voordat ze volledig in de volle zon gezet mogen worden. Gebeurd dit niet correct dan is er kans op verbranding van het blad. Dit kan zelfs al binnen 15min gebeuren tijdens de middag uren als de zonkracht op de UV index hoger dan 7 is. Na de periode in de zon, daarna rest van de dag in de schaduw.

De zonkrachtschaal van het KNMI

Zonkracht Omschrijving in het weerbericht Aantal minuten in de zon, zonder afharding. Blad verbranding
1 - 2 vrijwel geen 60 - 90min -
3 - 4 zwak 25 - 35min -
5 - 6 matig 15 tot 25min gemakkelijk
7 - 8 sterk 10 tot 15min snel

9 - 10 en hoger

zeer sterk minder dan 10 min zeer snel

Kijk hier voor de actuele zonkracht van vandaag bij buienradar.nl:

Kenmerken:

- Blad wordt wit.

- De witte plekken voelen na een aantal dagen aan als droog papier.

Wat kan je verwachten:
- Plant heeft minder energie om te groeien, vanwege de beschadigingen op het blad.

- Plant zal eerder zijn beschadigde blad afstoten, waarschijnlijk binnen enkele weken.

• Like 2
Geplaatst:

Het begin is gemaakt met de tunnel kas voor de Pepers 🌶 het geraamte staat op z’n plek en nu verder op ons gemak de rest van de dingen die moeten gebeuren en dan verwacht ik dat we ergens aankomend weekend wel een eind resultaat hebben!

foto’s,

19B0C8A1-E14C-46C8-8C53-B66F146BE390.thumb.jpeg.a1ffafa1f651d4369b1cd70f919a9371.jpeg

D7B1C5F2-FE2A-4008-946A-6ABA42E755AF.thumb.jpeg.244de74451e52c2a4dc041f514e687b2.jpeg

Grt en groei ze!😎

• Like 6
Geplaatst:
Op 3-5-2022 om 22:05, rorror zei:

@Arebij Ik gok meerdere issues.

Als planten te nat staan, kan door zuurstof tekort gebreken optreden omdat ze geen voeding kunnen opnemen. (b.v. de kleinste pepper die gelig is in het nieuwe blad).

Ik vermoed dat dit het probleem was. De planten heb ik vorige week donderdag uit hun potje gehaald en 90% was zeer nat. Ik gaf maar 1x in de week water maar dit is achteraf veel te veel geweest. Beginnersfout je zullen we maar zeggen 😊

Ik heb de helft cold turkey gelijk buiten geplant zonder afharden. Dit waren de wat grotere planten. Een aantal andere en kleineren heb ik in potten gezet en nog even een paar nachten naar binnen gehaald. Ze staan nu sinds gisteren 24/7 buiten. 

De groei zit er nog niet echt in, maar dat zal niet vreemd zijn na het verpotten. Wel vraag ik me af of sommige het nog gaan doen, omdat de “ kroon” wel erg aangetast lijkt (jonge blaadjes die opgerold zijn en het lijkt of de groei stilstaat…) De tijd zal het leren, lees vaak dat het sterke planten zijn 😉

Ook heb ik niet echt info hoe groot en breed sommige planten gaan worden. Heb ze op zo’n 35/40 cm staan en sommige per paar in potten gezet. Als het te gek wordt, moet ik ze dus wellicht nog eens verpotten 😊

Voor de geïnteresseerde

Murupi Amarela

Tomato Pepper

Little Elf

Chilhuacle Negro

Fajita

Serrano

Rawit

Nagabon

Scotch Bonnet

Jamaican Mushroom

Sugar Rush Peach

C7390E63-425F-4E8C-A24A-CB0FF736D25A.jpeg

3615B511-6D7E-4145-B8E4-FB96B3FC43F3.jpeg

23F6BD65-D558-4F03-B0C0-5811433C9A72.jpeg

754DFA17-F14F-491A-A491-C97AEA48E2E0.jpeg

• Like 5
Geplaatst:

Die komen er wel door @Arebij, zonder afharden is natuurlijk een risicootje op wat extra bladschade , de planten bij mij waren al deels afgehard maar hebben een tijdje terug binnen gestaan vanwege de koudere nachten. ook al ben ik voorzichtig, elk jaar zie ik dit toch een beetje bij planten die binnen opgekweekt zijn, het hangt er natuurlijk ook vanaf waar je ze zet en hoeveel uur ze volle zon krijgen. En ik moet zelf ook nog altijd opletten dat ik niet teveel water geef, ik wacht nu zelf   tot wat @rorror aangeeft (als de bladeren wat beginnen hangen) of de pot heel licht weegt. Je hebt snel de neiging om alle potjes tegelijk water te geven, maar potjes met minder blad verdampen minder en daarbij kan je wat langer wachten.

• Like 3
Geplaatst:

Inmiddels staan de palen erin om het frame met ti-rip’s aan vast te maken, nu eerst het zeil er over heen en de rand ingraven en dan staat ie als een huis!🤘

9E4F5F98-8D75-432B-B0E3-40922D8CE7F0.thumb.jpeg.723fc7a4be06c8b6bbd56e334f721161.jpeg

Grt en groei ze!😎

• Like 3
Geplaatst:

Gisteren kreeg ik eindelijk een pakketje Peper 🌶 zaden uit Italië binnen het zijn de Pepper X zaden de Peper met op dit moment de hoogste Scoville score van 3.180.000, hopelijk blijft hij nog even de hoogste want de zaden zijn voor volgend jaar!!

De Pepper X komt van de maker van de Carolina Reaper; Smoking Ed Currie!

Zaden,

1A1112E6-2EFE-4995-8605-190D4D9890FF.png.6d2d8dd0d58473add092b0a29bc7ae02.png

Pepper X,

D0E550BC-B7A0-471C-A3DF-C12526308F9E.jpeg.9202a4bd543a59d7c0055251a88e0337.jpeg

😎

• Like 4
Geplaatst:

Zoals beloofd een update! Het is 50x50 geworden buiten, de ruimte was er. Verder her en der nog een plant in andere bedden gepropt. En dit jaar gezwicht voor de chillie grow max 😅 het belooft heel wat, dus ik ben benieuwd!

20220513_173940.jpg

IMG-20220513-WA0009.jpeg

• Like 4
Geplaatst:

Vraagje aan de peper kenners. Ik heb twee soorten, Aji Mango en Aji Pineapple. Beide soorten flubberen en kunnen zichzelf niet omhoog houden. En het geldt voor alle zes de planten, dus er is er niet per ongeluk 1 zielig. Zit hem dit in de fruit naam (😉) of is er een andere verklaring voor die slappe hap? 

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

@Ruderalis bedankt, maar dat kan het echt niet zijn. Ze zijn al ruim twee weken afgehard en van 15 soorten zijn het alleen deze twee die moeilijk doen. 

Toevoeging: het zijn ook niet de bladeren, het is echt de plant die gewoon ombuigt. Alsof hij niet sterk genoeg is zichzelf te dragen zeg maar. Verder zien ze er prima uit. 

aangepast door Lsjr33
Geplaatst:

Ik heb dat niet @lsjr33. Heb alleen de aji pineapple, maar herken dat ook niet met andere ajis.
Raar en heel vervelend voor je. Das Wat gek dat alleen die 2 dat hebben. Ander potgrond? Mieren in de pot gekropen die de boel los hebben gewoeld? Ik roep maar wat. Heb dat zelf ook gehad dat een plant van onderaf half weg was geduwd.

Geplaatst:

Hmm niets geks gezien met verpotten. Maar goed  om te weten dat het geen trekje van de soort is 😁 Ik stut ze nog een tijdje dan zal het vast loslopen.

Geplaatst:

@Lsjr33

Denk niet dat het heel veel kwaat kan. Ik heb het zelf nog niet ervaren dat de toppen gaan hangen terwijl de bladeren van onderaan de plant niet slap zijn. Zo ervaar ik het dan met mijn pepers soorten. Maar ik kweek te weinig van die soorten om er echt ervaring mee te hebben. Andere planten in de tuin laten wel hun toppen hangen bij water te korten, of te weinig wortels met warm weer, maar blijven de onderste bladeren wel slap. Dus ik denk dat beide varriaties tussen verschillende soorten best kunnen voorkomen.

Ik zie dat dus ook af en toe op andere fora's voorbij komen, zoals de foto hieronder. 

Ik gok zelf dat door te weinig vochtdruk vanuit de wortels, "de snel gegroeide scheuten" niet op druk kunnen houden en dus gaan hangen. Dit aangezien de toppen bij snel groeien nog niet verhout zijn, dus ook niet omhoog blijven staan. (waarschijnlijk ook een teken van te veel stikstof (veel waterige groei))

Hoogwaarschijnlijk is er nog te weinig wortelgestel om bladtranspiratie bij te kunnen houden. Dit even los zien van het afharden van bladeren, de rest van de plant moet zich ook nog aanpassen.

image.png Guam Boonie "Capsicum Frutesens"

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...