rorror Geplaatst: 31 oktober 2022 Geplaatst: 31 oktober 2022 1 uur terug, woldistel zei: zijn groene reapers niet te eten (of te drogen)? Zijn gewoon te eten, maar alsnog heet. Vind wel dat de smaak groen van superhots niet het zelfde smaakt als groen van paprika's. Na afknippen op een zonnige warme plek leggen, en binnen een aantal dagen verkleuren ze wel. Of plant afknippen, bladeren eraf, en plant op ze kop hangen. Je kan er eventueel nog hete groene saus mee maken, zelf dingen toevoegen om op smaakt te brengen. Nog een stapje verder eerst pepers en overige fruit/groente te fermiteren en daarna saus maken. B.v. citroen, en pompoem of annanas mee in de mix. Of groen inmaken in zuur en zout. Na een tijdje heft dat de bitterheid ook een beetje op. 2 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Ruderalis Geplaatst: 1 november 2022 Geplaatst: 1 november 2022 22 uren geleden, woldistel zei: @Ruderalis met het risico dat ik een open deur intrap, zijn groene reapers niet te eten (of te drogen)? Of hou je er zelf niet van? Ik vind bijvoorbeeld het bittere in onrijpe groene paprikas ontzettend lekker, terwijl ik de rijpe rode variant ook heel lekker vind. Je kan er wel wat mee als je idd van groene pepers/paprika’s houd, zelf vind ik alleen de goed afgerijpte pepers/paprika’s lekker. Nu heb ik dit jaar zoveel geoogst dat ik niet meer op onrijp spul zit te wachten, ik heb het nu vooral nog staan om te kijken hoe lang ze het nog volhouden in de tunnelkas, wat er nu nog groen afkomt gaat rechtstreeks de kliko in. Over 3 maanden begint het nieuwe peper seizoen alweer dus ben blij met even geen pepers.😉 4 Quote
donaldk Geplaatst: 2 november 2022 Geplaatst: 2 november 2022 Op 17-10-2022 om 16:02, Ruderalis zei: de zaden voor ons reaper project zijn net op de bus gedaan, ik heb er nog een paar reapers bijgedaan van dit seizoen, de rode zijn erg goed van smaak, 1 rode reaper op je normale sambal recept en je hebt loei hete sambal!🥵👊 @donaldk, ook naar jouw zijn wat mooie zojuist geoogste reapers op de bus gedaan zodat je zelf je zaden kunt oogsten!🤙 Nu ben ik klaar met opsturen, wie nog zaden wil kan meedoen met de bio doos 📦 foto van mn reaper oogst vandaag, Dank je, ik heb de bruine en een rode vorige week ontzaadt. De bruine was duidelijk groter en stuk gegaan, dus werd nat en gaf witte fuss naar de naastliggende rode. De andere roden ga ik morgen alsnog ontzaden en proberen te drogen. Ik loop zo giga achter. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Mellie Geplaatst: 6 november 2022 Geplaatst: 6 november 2022 Ik heb de laatste aji de pineapple pepers geplukt en vandaag wee eentje gegeten. Ik kwam tot 3/4 van de peper. Loeiheet, maar wat een aroma zeg! Dat proefde je ook wel bij de eerdere die ik heb gegeten, maar dit, whooahhhh! Een explosie aan tropische fruitigheid. Heerlijk. Vind dit zo’n goede combi, pittig met dat fruitige. Echt dol op! Hij had alleen iets minder pittig gemogen, maar ach. Dan maar 1,5 cm minder eten toch?! Moet wel leuk blijven. Echt een smakelijke peper om te proberen mocht je hem niet kennen. 2 Quote
rorror Geplaatst: 11 november 2022 Geplaatst: 11 november 2022 Eerste peper fermentatie poging. 140gram pepers ongeveer 3gram zout (zonder jodium). Nu een week of 4a5 op kamer temperatuur laten liggen. Ben benieuwd wat voor smaakverschil dat gaat geven. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
fre3ke Geplaatst: 11 november 2022 Geplaatst: 11 november 2022 Ben benieuwd hoe dat gaat lopen. Moet je de zak iedere dag laten 'boeren'? Fermentatie heb ik een paar keer geprobeerd, maar het ging altijd schimmelen omdat ik het niet goed ondergedompeld wist te houden. En de smaak vond ik niet de moeite waard. Quote
rorror Geplaatst: 12 november 2022 Geplaatst: 12 november 2022 Ja elke dag even laten boeren. Ik sluit hem door de ziplock compleet in een bak water te doen, met een hoekje waar de lucht uit kan. Het water druk tegen de zak, en bubbels kan je dan naar boven leiden naar gaatje. Maar ik denk dat fermenteren met zelf ontluchtende pot beter gaat. Maar voordat ik dat koop wil ik wel weten of ik dit vaker ga doen en smaak goed is. Nu heb ik alles fijn gemaakt voor in de zak te fermenteren. Maar in pot, zou ik de pepers niet klein snijden, en dan met een glazen wek gewicht erboven op. https://www.staalslagerij.nl/shop/opslag-en-organisatie/deksels/fairment-glas-fermentatie-gewichten-4-stuks-met-handgreep-voor-fermenteren-van-zuurkool-kimchi-en-groente/ Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
fre3ke Geplaatst: 12 november 2022 Geplaatst: 12 november 2022 Je kan een met water gevulde fles/glas gebruiken als gewicht. Maar bij kleine hoeveelheden pepers moet je toch wat anders verzinnen. Omdat het na fermentatie nog steeds bederfelijk is, deed ik maar kleine hoeveelheden. Dan is jouw methode interessanter. Mijn probleem was dat hele pepers te weinig vocht loslieten, en bij ringen er altijd wel eentje langszij gaat en boven komt drijven. 1 Quote
woldistel Geplaatst: 12 november 2022 Geplaatst: 12 november 2022 Algemene tip qua onderdompeling; zakje/glas/ander passend bakje gevuld met glazen knikkers of pebbles. Zwaar en groot voordeel dat dergelijke gewichten erg flexibel zijn en gemakkelijk weer schoongespoeld in geval van ongelukjes. 1 Quote
acpronk Geplaatst: 13 november 2022 Geplaatst: 13 november 2022 Gisteren de tweede en derde Brazilian starfish geoogst, vandaag eentje ervan gegeten, rauw om te proeven of deze inderdaad naar groene paprika smaakt en totaal niet pittig zou zijn.De vorm is rond en plat, de zaadlijst is een bolletje in het midden. Net als bij een ronde vrucht zoals appel or pruim voelt het niet natuurlijk om de zaadlijst te eten, bij de eerste happen. Toch een beetje van gegeten, en ik kan niet zeggen dat het niet pittig is hoor, best wel eigenlijk. Maar ja, @Mellie is natuurlijk wel een gevorderde peper eter.Dus ik vond die best wel pittig, iets pittiger dan een Spaanse peper maar minder pittig dan rawit.En de smaak was gewoon peper, niet als groene paprika hier.Denk niet dat ik die nog vaker ga zetten, komt traag op gang en levert een kleine oogst. Heb van 3 planten tot nu toe 3 geoogst, zitten nog enkele kleurende aan, maar er waren ook enkele verdwenen. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Mellie Geplaatst: 15 november 2022 Geplaatst: 15 november 2022 @acpronk Ik heb 6 pepers in totaal geproefd en de eerste 4 waren nul pittig en echt vies onrijp. Maar wel rood. Ik heb het merendeel van de starfish weggegeven, maar had er een paar gemist. Die had ik vorige week geproefd en schrok toen ook wel van de pit! Heel groot verschil met de eerdere pepers. Die waren overigens ook gewoon rijp, maar misschien moeten ze langer narijpen? Die waren toen meer oranje en deze waren roder. Ondanks het smaakverschil met toen vind ik ze ook niet de moeite waard om opnieuw te zetten. Rijpen heel laat af. Had wel belachelijk veel pepers eraan itt acpronk, maar vind dit geen lekkere peper. Hoogstens een leuk gevormde peper. @mdubbelm hoe zijn de jouwe? Quote
mdubbelm Geplaatst: 16 november 2022 Geplaatst: 16 november 2022 Ik vind ze wel lekker maar niet bijzonder. Heb een deel in het droogapparaat liggen, ben benieuwd hoe de smaak dan is. We hebben er ook nog wat ingelegd, eens kijken wat dat doet. Ik vind ze qua vorm wel heel mooi. En ik geloof niet dat ik een hele kritische pepereter in vergelijk tot anderen hier. Quote
acpronk Geplaatst: 17 november 2022 Geplaatst: 17 november 2022 (aangepast) @Mellie zo weinig had ik er nou ook weer niet, maar de plant is erg laat en langzaam. Gisteren de vruchten met enig kleur geplukt. Het is wel een sterke plant, gisteren pas het eerste takje met botrytis weggehaald. De vruchten vertonen ook nog geen rot. En er zit nog een open bloem in, die zie je linksonder zitten. 17 november 2022 aangepast door acpronk Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Mellie Geplaatst: 17 november 2022 Geplaatst: 17 november 2022 Ja sterke plant idd. Was me ook opgevallen. Het zijn zeker veel pepers wat je daar hebt. Lief nog zo’n bloemetje. Vind ik altijd zo dapper als ze maar door blijven gaan die planten. Quote
Arebij Geplaatst: 17 november 2022 Geplaatst: 17 november 2022 Hoi, Had dit jaar verschillende soorten pepers, maar eerlijk gezegd viel de oogst bij mij wat tegen. Heel veel planten die alleen blad aanmaakten, en een hoop die ik achteraf in een (te) kleine pot had gezet, zodoende niet groot werden. had 2 planten met een ruime oogst, de sugar rush Peach en de Schots bonnet Ik ben laat in het seizoen begonnen met vloeibaar mest toevoegen. Moet daar nog even me weg in vinden, heb gelukkig wel een lekkere gele en rode sambal kunnen maken. ( niet alles op onderstaande foto, dit was de laatste ronde:)) Inmiddels aan het voorbereiden op het nieuwe seizoen. Ik heb wat nieuwe soorten al besteld, en een kweektent op marktplaats aangeschaft. Hier zat ook wat accessoires bij, zoals een lamp en thermostaat. Nu sluit ik de thermostaat aan op het lichtnet en het lijkt mij dat de spoel dan warm moet worden. Deze blijft gewoon koud. Stomme vraag maar doe ik wat verkeerd, of heb ik een kapot exemplaar ?? Verder dank voor alle leuke foto’s en verhalen op dit topic. Erg van genoten !! 2 Quote
marcelru Geplaatst: 17 november 2022 Geplaatst: 17 november 2022 Die "spoel" is je temperatuursensor. Als die warm wordt is het in de omgeving ook warm (zelfde temperatuur). Als-ie warmer wordt dan de omgeving, dan is er iets kapot. 1 Quote
Arebij Geplaatst: 17 november 2022 Geplaatst: 17 november 2022 Aha, ik dacht dat dat warm moest worden en via een ventilator dit dus door de tent verspreid werd. Hoe krijg ik dan temperatuur in de tent, heb je daar tips voor ? Warmtematten vind ik nogal prijzig moet ik bekennen... de tent is 120cm vloeroppervlakte. Kacheltje misschien, maar is dat veilig qua brandgevaar ? Quote
rorror Geplaatst: 17 november 2022 Geplaatst: 17 november 2022 (aangepast) 1 uur terug, Arebij zei: Aha, ik dacht dat dat warm moest worden en via een ventilator dit dus door de tent verspreid werd. Hoe krijg ik dan temperatuur in de tent, heb je daar tips voor ? Meer voor, als het te warm wordt in de tent, dan gaat de ventilator aan om lucht uit de tent te blazen zodat het weer afkoelt richting een normaal niveau. Ventilator wel de juiste kan op richten, uitgaande lucht gaat door opening bovenkant, ingaande lucht onderkant. Het te warm worden in de tent kan b.v. al door de lampen komen. (geven warmte af) Als de tent in huis staat, kan je gewoon kamer verwarmen, of goedkoper alleen in de tent met een verwarming. Maar ik zou eerst even testen met de lampen hoe warm het wordt, en dan verder kijken of het wat hoger of lager moet. Wat voor lampen heb je er bij? 17 november 2022 aangepast door rorror Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Erny Geplaatst: 18 november 2022 Geplaatst: 18 november 2022 @Arebij Vroeger kocht ik warmtematjes bij de voormalige Repshop. Deze werken nog steeds. Nu zie ik ze bij deze shop liggen: https://www.dekammieshop.nl/heatel-terra-heatmat-12w Maar weet niet of dat in je kweektent de aangewezen manier zal zijn om te verwarmen. Misschien even een testopzet doen? Tentje opbouwen, lampjes erin en meten hoe warm het wordt? Quote
donaldk Geplaatst: 19 november 2022 Geplaatst: 19 november 2022 (aangepast) Voor een kweektent kom je uit op meer dan 20 Watt. In VS is het meestal Airco vooral ook voor ontvochtiging en/of een ventilator kacheltje. @Erny Je doet niet mee met de Sol's snelle peperzaden ruil, Pass the Parcel turbo? Vroeger voordat het domein zonder s verloren ging deed je altijd mee. Mochten andere peperliefhebbers interesse hebben in de ruil, meld je aan. @Arebij De geslaagde planten zien er op de plaatjes in ieder geval mooi (vol)uit 19 november 2022 aangepast door donaldk Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Erny Geplaatst: 20 november 2022 Geplaatst: 20 november 2022 @donaldk Nee, denk dat ik 1x heb meegedaan? Heel leuk om aan nieuwe zaden te komen. Maar die heb ik op het moment niet nodig. Heb de soorten die ik wil wel en heb nu wel een beetje door welke soorten ik wil kweken en welke niet. Quote
fre3ke Geplaatst: 20 november 2022 Geplaatst: 20 november 2022 On 11/17/2022 at 9:43 PM, Arebij said: Warmtematten vind ik nogal prijzig moet ik bekennen Tweedehands electrische deken lijkt me voor zo een oppervlak wel geschikt. Niet de moderne nemen die na 1,5 uur uitschakelen, maar een oudere. Leuk om te lezen dat sugar rush peach goede oogst geeft, want die ga ik volgend jaar zetten. Gisteren heb ik nog snel een adjuma uit de tuin getrokken en in pot gestopt, er hangen drie pepers aan die half verkleurd zijn. Kijken of dat nog wil nakleuren op de vensterbank. Quote
rorror Geplaatst: 20 november 2022 Geplaatst: 20 november 2022 2 uren geleden, Erny zei: @donaldk Nee, denk dat ik 1x heb meegedaan? Heel leuk om aan nieuwe zaden te komen. Maar die heb ik op het moment niet nodig. Heb de soorten die ik wil wel en heb nu wel een beetje door welke soorten ik wil kweken en welke niet. Ik heb al weer te veel nieuwe soorten uitgezocht. (+25...) en dan nog mijn favoriete pepers die ik elk jaar wil. Keuze stress 😮 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
donaldk Geplaatst: 22 november 2022 Geplaatst: 22 november 2022 @rorror had ik vroeger ook last van, ooit 30 soorten gehad een seizoen. Is geen doen. Ik zag gisteravond dat je vooral bij mij had gewinkeld, kun je bijna beter zelf komen halen, lol. Hoe zat het met die 30L potten? Wanneer moet je het weten voor die inkoopactie? Ze kopen minder dan een pallet vol en laten het verzenden? Is er niemand in zo'n moestuinclub niemand met een busje of aanhangertje of stationcar? Alphen De Lier is voor een auto maar een stukkie. Je hebt mijn emailadres;-).Ik ben er nog niet uit. Heb ik een tussenmaatje nodig tussen 9L-12L en de 100L zakken... Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
rorror Geplaatst: 22 november 2022 Geplaatst: 22 november 2022 @donaldk Zo snel mogenlijk laten weten. Wat betreft het bestellen en verzenden, dat wordt geregeld, komt goed. Al wil je er een aantal dan kom ik wel een keer bij je op de koffie om ze af te droppen. Wat betreft de zoveel soorten, is niet veel meer werk dan allemaal dezelfde soort toch? Vind het gewoon een leuk gezicht om zoveel verschillende vormen en kleuren te hebben staan. Voor de pepers en paprika's zelf hoef ik niet neer te zetten. Krijg het nu al niet op in een jaartijd🤣 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.