Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
6 uren geleden, Kevins Moestuin zei:

(...) Overigens is die wel te koop in frankrijk voor 20 euro bij jardin alleen zit je met verzendkosten🙈

Heb meteen even gekeken, maar zie m bij jardins niet staan? Wel Goutte d'or, Sultane en Longue d'août, maar geen idee of deze net zo goed voldoen aan [betrouwbaar - winterhard - vroegheid - zelffertiel - smakelijk]. 

Of heb jij een linkje @Kevins Moestuin

Geplaatst:

@EdelSpintik zal in de zomer even ene goede update geven. Korte samenvatting tot nu toe: geen taksterfte in de winter en 4 breba vijgen. Groei komt er nu in dus ik kan weer verder gaan aanbinden. Nog niet gekeken of er ook al main crop vijgen te zien zijn. Alle gesnoeide knoppen beginnen uit te lopen met 1 of 2 vijgen. Natuurlijk gaat het weer ook deels bepalen hoe succesvol het uiteindelijke afrijpen is en de boom is nog jong dus de groeikracht moet nog wat toenemen.

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

@Tony75 Is ook wel een hele vroege variteit zal nog wat fotos delen van andere variteiten die zeer vroeg zijn en enkele die ook wel vroeg tot midden vroeg zijn.

De vroegste van deze selectie voor maincrop zijn Michurinska -10, Improved Celeste, Gp Delicious [UNK], Azores Dark en Chicago Hardy gevolgd door Goutte d'Or, LSU Scotts Black, Noir de Nice[Sultane], Verdino Del Nord [VR], Brown Turkey.

Stanley Dalmatie, CDD Noir en Figo preto hebben nog geheel geen main crop maar dit zijn ook late variteiten ben benieuwd of ik daar uberhaupt rijpen main crop aan kan krijgen.

20240522_200817.jpg

20240522_201208.jpg

20240522_200911.jpg

20240522_200534.jpg

20240522_200331.jpg

20240522_200454.jpg

20240522_200246.jpg

20240522_200126.jpg

20240522_195944.jpg

aangepast door Kevins Moestuin
  • Like 1
Geplaatst:
Op 21-5-2024 om 21:39, Kevins Moestuin zei:

@EdelSpint hier noemen ze hem de michurinska en laten het getal 10 weg maar als het goed is wel dezelfde variteit sinds de gehele omschrijving over michurinska 10 gaat en ze uit bulgarije komen. https://www.jardin-ecologique.fr/boutique/toutes-nos-plantes/comestibles/figuiers/figuiers-tres-resistant-au-froid/figuier-bulgare-mischurinska-ficus-carica-mischurinska/

Is dus niet meer op voorraad 😭

Geplaatst:

Haha. Ik was helemaal niet van plan om nog andere vijgenrassen aan te schaffen tot je me enthousiasmeerde voor Michurinska-10. En nu ik toch zat te neuzen op jardins ga ik toch alvast wat anders kopen denk ik. Zit toch in een wat impulsieve bui denk ik. 😅😅

@Kevins Moestuin wat is jouw ervaring met Goutte d'Or en Noire de Nice tav vroegheid, smaak en productiviteit? En ik lees dat ze allebei zowel breba als main geven, maar welk ras geeft wat vooral? 

En smaakt de breba beter of de main? (Het is namelijk niet altijd main die t lekkerst is)

Over de groeikracht van Goutte d'Or lees ik conflicterende dingen. Trage groeier of juist snelle groeier? Wat is jouw ervaring?

• Like 1

@Kevins Moestuin Ik zie dat de blad van de Mischurinska-10 totaal anders uitziet op jouw foto dan de foto op de site van Jardin. Kan jij dit bevestigen?
dan vraag ik me af welke de echte Mischurinska -10 is.

Ik zal morgen overdag een foto maken van mijn Mischurinska-10 van 3 jaar oud en helaas nog geen breba of vijg te zien. Misschien heb ik de verkeerde dan.

aangepast door Tony75

@EdelSpint over de smaak kan ik nog weinig zeggen omdat deze dit jaar voor het eerst vrucht dragen en beide variteiten geen breba droegen maar alleen nu maincrop figlets hebben. Groeikracht kan ik straks wel even naar kijken en laat ik nog weten. Maar wat eventueel ook kan is naar plantenmaker.nl gaan zij verkoopt de echte M10 is nu wel uitverkocht maar even herinneringen aan zetten en dan krijg je een berichtje als die er weer is.

@Tony75 Ik heb zelf ook twee michurinska 10, de een is al een grote stam met gesteltakken en zijtakken die volop vrucht draagt, maar helaas is dat zeker weten geen M10, degene van wie de foto nu gemaakt is met de naam michurinska 10 is de echte gekocht van palmi.bg de *uitvinder* van dit ras. Ik weet ook niet of alle fotos kloppend zijn op Jardin sinds het blad daar erg lijkt op dat van een longue d'aout of dat het toch een andere variteit verkopen sinds de 10 er niet achter staat zou dat kunnnen.

@Tony75 hier is een link van palmi.bg dit is de echte verkoper van het ras en de uitvinder. Blad lijkt wel iets anders dan die van jouw maar het zou nog steeds wel een M10 kunnen zijn.

Weet ook niet wie jouw verkoper was, helaas had ik hem ook eerst bij iemand persoonlijk gekocht en dit bleek ook niet de echte m10.

https://palmi.bg/product/1398/smokinya-michurinska-10.html

Geplaatst:

@Kevins Moestuin Ik heb mijn mischurinska-10 3 jaar geleden bij een particulier via marktplaats gekocht. Dacht goedkoper uit te zijn.
Ik zal bepaalde sites na de zomer of anders begin volgend jaar in de gaten houden en echte Mischurinska kopen.

Geplaatst:

@acpronk Ik zal de site van palmi ook raadplegen of ik meer soorten tegelijk koop want op zich zijn ze redelijk goedkoop of normaal geprijzd zij het niet dat de verzendkosten zo hoog zijn, zo rond de 35 a 40 euro terwijl 1 plant goedkoper is. 
Heb dus 3 goede opties om uit te kiezen later, palmi, jardin en de plantenmaker

@Tony75 klopt de verzendkosten zijn sinds de oorlog heel erg omhoog gegaan bij palmi, maar als je meerdere variteiten daar koopt dan is het goed te doen volgensmij moeten ze ook best wat variteiten hebben die tussen 10 en 20 euro zitten voor wat kleinere planten.  Net nog even op palmi gekeken maar het assortiment is lang niet meer wat het geweest is, en je hebt daar ook vijgen die smyrna typen zijn maar dat staat er niet altijd bij.

Geplaatst:

@Kevins Moestuin Palmi inderdaad heel weing keus. Of ik heb die soort of het is mij totaal onbekend. Aangezien ik zoveel soorten heb gekocht dit jaar en ruimte gebrek om te experimenteren, hou ik het voorlopig hierbij en bij de wensenlijst die ik eerder met je deelde :)
Ik heb mijn mailadres bij Jardin en Plantenmaker ingevuld en zal een mail krijgen als het beschikbaar is.

Geplaatst:

@acpronk en @Kevins Moestuin Als ik naar jullie foto's kijk van de Mischurinsk-10 en vergelijk het met die van mij dan vermoed ik dat die van mij geen Mischurinska is.
ik wacht nog max 2 jaar ( omdat ze al 3 jaar oud zijn) en hopelijk kan ik dan op basis van de vrucht zien wat het wel is, en als ze geen vruchten geven dan gaat het weg, want als het na 5 jaar geen vruchten heeft dan heeft het geen zin meer.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...