Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@acpronk Woon helaas niet in de buurt, woon in de provincie Drenthe, 
Bij de tuincentra ( waar ik regelmatig kom) heb ik dit niet eerder gezien en ze zijn goed en goedkoop.
Ik koop nu de potten bij de action maar ben ongeveer 7 euro per pot kwijt en af en toe ook bij de Lidl en daar kosten ze ook zoiets.
Ga even op onderzoek uit 

Geplaatst:

@Tony75 Mijne zijn 2e hands gekocht moest anderhalf uur rijden maar betaalde dan maar 1 euro per stuk, nieuw prijs daar was 2,50 per stuk voor 35L boomkuipen, en in de winkels zijn deze indd een stuk duurder richting 7 euro ik had ze via marktplaats gevonden met wat geluk en dagelijks afspeuren🙈🙈

Geplaatst: (aangepast)

@Tony75 en voor zover ik kan zien, zien jouw bomen er wel keurig uit, top gedaan hoor😇💪

Klopt ik had 100 potten gekocht, heb ook nog 41 90L boomkuipen daarin komen de best smakende / producerend planten straks in.

aangepast door Kevins Moestuin
Geplaatst:

@Kevins Moestuin Dank je wel, ik doe mijn best om het bij te houden :)
ik ben ook trots om de groene oase, al moet ik de potten straks verder uit elkaar zetten omdat de boomjes gestaag groeien in de lengte en vooral in de breedte, straks houd ik geen ruimte meer in de tuin om te zitten :) 

• Like 1
Geplaatst:

Er komen steeds meer meldingen dat de vijgenwesp ook in onze gebieden aanwezig is, en er zijn vijgen die kiembare zaden geven wat wijst op de aanwezigheid van de vijgenwesp.

Hebben jullie al Capri vijgen waarin de vijgenwesp kan overwinteren en in het voorjaar de vrouwelijke vijgen kan bestuiven?

Geplaatst:

@acpronk Dank voor het uitzoeken, Ik heb net gekeken op routeplanner en Hengelo is 85 km hiervandaan, als ik 10 stuks eerst koop dan loont het niet echt om er naartoe te rijden. Aangezien ik het volgend jaar pas echt nodig heb, kan ik het altijd in gedachten houden als ik toevallig in de buurt kom de komende periode. Ik heb het adres genoteerd voor de zekerheid.

• Like 1
Geplaatst:

@Roland Ik heb dit jaar als klein plantje de Bursa Black gekocht zonder eerst meer info op te zoeken ( niet handig van mij) later zag ik dat het een smyrna vijg is volgens de info op de site van plantenmaker. Ik hou het de komende periode om te zien of dit inderdaad Smyrna vijg is en of het inderdaad de vijgenwesp gaat aantrekken. je ziet idd dat er steeds meer insecten vanuit het zuiden hier komen, maar naast het positieve geluid dat er nieuwe soorten hier ook kunnen groeien bestaat ook de kans dat er ziektes en plagen die hier niet aanwezig zijn dat ze toch hier gaan manifisteren.

Geplaatst: (aangepast)

@Roland ik heb helaas nog geen capri vijg maar ben wel van plan er een op te gaan kweken, maar dan bij voorkeur een persistent capri waar ik de pollen handmatig ook uit kan halen om eventueel te injecteren in andere vijgen😇

aangepast door Kevins Moestuin
Geplaatst:

In de usa hebben ze een aantal goede Presistent Capri rassen. Deze zijn speciaal gekweekt voor een breeding program om betere vijgenrassen te verkrijgen.

Geplaatst:
23 uren geleden, acpronk zei:

@Tony75die heb ik ook, maar niet voor de vijgen. Ik kocht ze bij mij zelf om de hoek, ben de naam van de zaak even vergeten. Zit naast tuincentrum Sonneveld, in Boskoop. Iets van 2-2,50 per stuk voor 30 liter. Ze zijn er ook groter.

Bamboestokken zijn er ook heel goedkoop.

Jan den Hartog?

Geplaatst:

Zoooo dat is even geleden. Onze verse baby houdt me goed bezig hier. @acpronk ik heb nog geen wespen gespot 😂 Durf de vijgen schade nog niet in kaart te brengen, maar die was fors na de winter. Ik steek mijn kop nog even in het zand tot het najaar denk ik. Dan maar weer nieuwe stekken bestellen! 

• Like 3
Geplaatst:
12 uren geleden, acpronk zei:

Zeker na die 3 weken alleen oppassen...

ja, top hoor! Wij hebben alles tot nu toe samen gedaan. In augustus komt de vuurdoop, dan gaat mijn vriend een weekend weg. Drie weken alles alleen doen zou ik nog niet aan moeten denken, heel mooi dat je dat zo hebt gedaan. 

er was helaas veel vorstschade, of misschien wind schade? Zowel bij de vijgen in pot als in de grond. Het heeft allemaal weinig aandacht gehad dus het is even niet veel soeps dit seizoen. Stekken was ik nog niet aan begonnen, gezien de timing en de komst van dochterlief vorig jaar. 

Maar misschien dat ik dit jaar onze grote vriend Jesus weer een mailtje stuur! 

Geplaatst:

@acpronkimage.thumb.png.81a29eb55ef98f65768b53a929c0538f.png

Ik heb gisteren in totaal zo'n 2 uur gewandeld en gefietst in de nabije omgeving en zag sowieso 4 hele grote vijgenbomen ongeveer 4 meter hoog schat ik op 2 verschillende locaties op zo'n 1km bij mijn huis vandaan.
Dat zou het kunnen verklaren waarom ik zoveel last heb van de vijgenskeleteermot. Als de bomen daar zo hoog zijn en de eigenaren dit niet zien omdat het zo hoog is dan kan de mot zich makkelijk vermenigvuldigen en andere bomen besmetten.
nog geen half uur geleden zag ik een mot landen op de zijkant van mijn auto ( zat toevallig het journaal te kijken en zag het uit het raam) en ging naar buiten om het goed te zien en te pakken maar hij vloog gelijk weg.

Nuy weet ik waarom het zo'n plaag is. Ik probeer in ieder geval dagelijk 1 a 2 keer bij mijn planten alles te controleren. Hoop dat het minder wordt.

• Like 1
Geplaatst:

Wat ik wel prachtig vindt aan vijgen vooral dit jaar erg goed te zien, bijna al mijn fruit struiken en bomen hebben dit jaar problemen met bepaalde schimmelziektes van de vele regenval, maar je raad het al de vijgen hebben nergens last van 😇💪

Geplaatst:

@Frank Houweling De schade is gelukkig redelijk beperkt maar dat komt omdat ik weken lang elke dag 1 a 2 keer de ronde doe en alles controleer op aanwezigheid van de rupsen, doe ik het niet dan zullen ze meer van het blad eten en als er teveel bladeren beschadigen dan heeft het wel invloed ( lees ik op internet)  op de groei en daarmee indirect op de productie van de vijgen. 
Gelukkig tasten ze de vijgen niet direct aan.
Ik zal vanmiddag een aantal fotos maken van de schade aan het blad zodat je een idee hebt hoe het bij mij is.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...