Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ter info Thierry van Figuesdumonde heeft nu eindelijk een webshop waar hij voor nu stekken verkoopt van veel van zijn variteiten enige nadeel is de stekken kosten 35 euro maar dan krijg je er 3 van minimaal 20 cm. 

Nu maar hopen dat hij in de toekomst ook planten via de webshop gaat aanbieden dat maakt het kopen een stuk gemakkelijker.

https://figuesdumonde.fr/

Geplaatst: (aangepast)

@Kevins Moestuin Bedankt voor het delen van de info. Ik heb de website opgeslagen in mijn favorieten. En ik wacht idd of hij ook planten gaat verkopen in de toekomst.
Stekken zijn duur maar het zijn ook bijzondere rassen die niet algemeen verkrijgbaar zijn, echter voor mij heeft geen nut om 3 stekken van hetzelfde te kopen want heb er maar 1 nodig van elke soort. 
Maar fijn dat er nu een webshop is :) 

Ik zie dat er alleen met paypal betaald kan worden. Die heb ik niet, dus zal binnenkort een paypal account aan moeten maken.
Ik zie ook dat de verzendkosten 20 euro zijn, dus ben je 55 (35 plus 20) euro kwijt voor 3 stekken van hetzelfde soort. auw :(

aangepast door Tony75
  • Like 1
Geplaatst:

@Tony75 Klopt ik zit met hetzelde dat ik het liefst geen 3 van dezelfde stekken heb al moet ik zeggen dat ik wel denk dat als ze allemaal aanslaan je prima plantjes dan kan gaan ruilen / verkopen omdat het wel soorten zijn die verzamelaars willen hebben. Als je de juiste soorten koopt kan je prima gewortelde stekken voor 15-20 euro verkopen van de FDM variteiten. 

Geplaatst:

Zijn er geen mensen die willen uit ruilen van een Thierry bestelling? Beetje rare tijd voor stekken wel. Maar als een aantal mensen verschillende soorten bestellen ruilen we onderling weer uit 😄

Het lastige is dat dit niet echt een goed tijdstip is om stekken te kopen naar mijn idee, want de stekken zullen afgelopen winter genomen zijn en het liefst werk ik zelf met zo vers mogelijke stekken die wel verhout zijn. Eind dit jaar ga ik wel weer enkele stekken starten maar er is alsnog wel een kleine kans dat ik misschien toch nog 5 varianten ga kopen omdat ik dan nu wel volop tijd heb voor die stekken.

aangepast door Kevins Moestuin
Geplaatst:

Ik heb me voorgenomen pas uit te breiden zodra een van mijn rassen afvalt, ik heb nu:

Smith

Golden Rainbow

Colonel Lithmans Black Cross

I258

Michurinska-10

Dotato

Ronde de Bordeaux

Brown Turkey

Hardy Chicago

En ik denk dat deze laatste: Hardy Chicago de eerste afvaller gaat zijn omdat de oogst minimaal is met te kleine, wel lekkere vijgjes. Dit ras elk jaar wel iets heeft zoals schimmel waardoor een tak afsterft, te laat uitloopt waardoor hij geen vijgen geeft, de vijgen afvallen, de plant in pot de snoei niet goed verdraagt, de plant in de volle grond nog maar 2 vijgen heeft gegeven en er nu nog geen vijgjes in zitten.

(de plant in pot is 5 jaar oud en in de volle grond 3 jaar)

Misschien dat ik HC ga vervangen voor Azores Dark oftewel Sao Miguel Roxo.

En de Brown Turkey vervangen door Dessert King

@Roland mooie selectie, en indd ook fijn het klein te houden en alleen te vervangen als het moet. Ook een uitstekende keuze om dan de HC te vervangen en dan een AD te halen. 

Zelf ben ik het meeste benieuwd dit jaar naar de GP Delicious[unk] kan een veel belovend ras worden en de fotos van de vijgen kan ik verliefd op worden.

Groen/zwart met gele stippen en de rode binnenkant is de maincrop, geel bruine buitenkant met amberkleurige binnenkant is de breba.

Screenshot_20231002_083613_Chrome.jpg

Screenshot_20231002_083618_Chrome.jpg

Screenshot_20231002_083609_Chrome.jpg

Screenshot_20231002_083603_Chrome.jpg

Screenshot_20231002_083559_Chrome.jpg

Geplaatst:

@Kevins Moestuin Het ziet er heel smakelijk uit. Ik kan echter niks vinden op internet met de naam GP Delicious[unk], is dit een synoniem van een andere naam? 
je brengt me weer in de verleiding door deze ras op mijn wensenlijst te zetten :)

Geplaatst:

@Tony75 de [unk] tag aan het einde of begin van een naam betekend dat het een onbekend soort is, ik heb mijn uiterste best gedaan om te achterhalen welke variteit dit kan zijn maar was onsuccesvol weet wel waar de moederboom staat maar bij de boom stond al in de tuin toen de eigenaar het huis kocht en degene daarvoor weet ook niet meer of de boom gekocht was of spontaan opkwam, dus dit zal vermoedelijk altijd een unk soort blijven en dus nooit op een webshop komen alleen enkele verzamelaars hebben deze boom of stekken hiervan op dit moment.

Geplaatst:

Ik hoopte vandaag de 1e vijg van het seizoen en tevens de 1e vijg van de All Year Hector te proeven. Helaas ben ik voor de gek gehouden door de vorm en kleur van de vijg want het bleek sponsachtig en van binnen onrijp te zijn :( 
Nu geduldig afwachten op de volgende en hoop een lekker en rijpe vijg.

image.thumb.jpeg.1b8a7d4f1e042b78300075cd7cd5b871.jpegimage.thumb.jpeg.59f570c10d2468076bf34d3377e6bb32.jpeg

@Tony75 Wel een hele mooie kleur van de vijg, als je een test wilt doen of een vijg rijp is kan je met bijvoorbeeld een naald prikken in de nek van de vijg die nog aan de boom hangt, komt er na een paar seconden geen sap of vocht meer uit is dan is de vijg volledig rijp, door deze methode toe te passen weet je altijd 100% zeker dat je vijg volledig rijp is.

Geplaatst:

Het ziet er mooi uit. komende week wordt het mooi zonnig warm weer en mogen de vijgen gaan groeien. Want de lage temperaturen en de vele rgen remt een beetje de groei.

• Like 1

De breba van een dalmatie is flink gegroeid maar nog niet zacht, de eerste main crop vijg of toch breba van de improved celeste is nu zacht en op kleur aan het komen nog een paar dagen wachten en dan kan deze geoogst worden😇

20240623_131657.jpg

20240623_124956.jpg

Geplaatst:

@Kevins MoestuinMooi moment :) 
Ik heb ook onlangs een 1 jarige plant van de improved celeste gekochte. Hoop volgend jaar de 1e vijg te kunnen proeven.
Vraagje, is dit de normale grote van de improved celeste? want het lijkt heel erg klein. of komt het omdat het een breba is en geen mailcrop?

• Like 1

@Tony75 ik zie 2 varianten voorbij komen online, een die lijkt op die van mij en een andere die wat groter en rond is. Of dit komt omdat het een breba is weet ik nog niet omdat de main crop er op dit moment hetzelfde uitziet kwa vorm. De vorm van mij lijkt op degene van figlife en ross radi en ze kunnen indd nog iets groter worden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...