Geplaatst: Zondag om 14:584 d Ik heb gisteren ook de eerste vijgen geoogst. Maar sommigen nog niet helemaal rijp.En de Desert King begonnen al te scheuren, normaal pas later want ze zijn nu nog niet helemaal rijp.Wel de eerste breba vijgen van de Madelaine des deux Saisons geoogst. Normaal vallen die altijd af. Misschien vorig jaar eentje niet.Ondanks dat ze nog niet helemaal rijp waren is het record zwaarste vijg (bij mij althans) verpulverd.Het was vorig jaar de Cerrato van 182 gram (net gekeken) , en nu de MddS van 206 gram! De volgende keer ook even bij de Cerrato kijken, daar was ik gisteren nog niet geweest.
Geplaatst: Zondag om 15:064 d Jeetje @acpronk 😳, wat een knoeperds! Ik vond die van mij al groot, maar dit slaat echt alles. Erg mooi van kleur ook 😍.
Geplaatst: 7 uren geleden7 u Gisteren de tweede vijgenoogst gehad, maar geen enkele haalde de 200 gram. Wel eentje 192 gram, en dat was een ander ras.De Cerrato die vorig jaar de zwaarste was, heeft nu 150 gram. Maar er hangt er nog 1.@Limoncello 4 uren geleden4 u aangepast door acpronk iemand getagd
Geplaatst: 6 uren geleden6 u @acpronk Wat een heerlijke diversiteit en wat heb je al veel rijpe vruchten! Op die ene na is alles hier nog groen. Zijn dit allemaal vruchten van dit seizoen?Na het succes van vorig jaar, maak ik het grootste gedeelte dit seizoen weer groen in. Gekonfijt. De grootste laat ik afrijpen, maar dat duurt hier echt nog weken.
Geplaatst: 6 uren geleden6 u Dit zijn breba vijgen, dus de eerste oogst. De main crop duurt nog wel even hoor, ik denk september. Hebnze net even geproefd, maar die grote op het linker bord, met name 1 en 19/20 en 25, hebben tocht wel minder smaak dan de kleinere. Onbekende nummer 4 is dan weer zoeter dan die andere 3 grote.Maar nummer 43 is ook wel een afknapper, heel waterig qua smaak. Maar 1 vrucht zegt nog niet zo veel, het kan van meerdere dingen afhangen. En de getallen zijn zoals mijn plattegrond weergeeft, met de legenda erbij.
Geplaatst: 4 uren geleden4 u 19/20 is dus nummer 20, Dalmatie.Volgens Ross the fig boss kunnen de breba (eerste) vijgen wel 200 gram of zwaarder worden, de mijne was 192 gram. Maar niet zo lekker als hij zegt. Zaterdag maar de volgende oogsten.
Geplaatst: 4 uren geleden4 u @acpronk Dat is een flinke oogst en ze zien er heel erg lekker uit en divers.Elke dag rijpen bij mij ergens tussen de 3 a 6 vijgen. De bomen zijn nog niet groot en eerlijk gezegd heb ik liever elke dag een paar dat ik vers kan eten dan een hele berg waar ik niet weet wat mee te doen, invriezen gaat niet en bewaren in de koelkast kan maar een aantal dagen.Ik zal zo even een foto plaatsen van de vijgen die ik vanmiddag heb geplukt en net ook geproefd. 4 uren geleden4 u aangepast door Tony75
Geplaatst: 4 uren geleden4 u Bijlage uploaden...Bijlage uploaden... 4 uren geleden4 u aangepast door Tony75
Geplaatst: 4 uren geleden4 u De Brunswick is de grootste maar nadeel, althans bij mij, dat de ene helft erg rijp en lekker is maar de andere helft nog niet. Heb ik vaak met grote vijgen.De Jannot en Gold Feige en BT zijn lekker.De Emerald Strawberry smaakt chemisch, niet lekker, vorige jaar ook niet en dit jaar al 4 gehad en zit geen verbetering in, gaat dit jaar uit de grond. Heb niks aan niet lekker soort.en dan de kleinste vijg, de Valle Negra die dit jaar voor het eerst rijpe vijgen gaf, dit is van vandaag de lekkerste wat ik heb geproefd en het meest intense smaak. Jammer dat er maar 3 vruchten aan zitten
Geplaatst: 2 uren geleden2 u @Tony75 Ziet er op het oog allemaal lekker uit, maar die Valle negra intrigeert (mij) het meest. Zeker met jouw review. Wordt dat ook zo’n mega-boom (onze vijg groeit als onkruid) of is deze soort met kleine vruchten misschien ook wat meer gedrongen, net als de vruchten? 2 uren geleden2 u aangepast door Dahli Typo
Geplaatst: 1 uur geleden1 u @Dahlia Ik heb helaas weinig info over deze ras. Ik heb deze in 2024 gekocht. vorig jaar gaven ze geen vruchten. Het staat op dit moment in een pot en is ongeveer 90 cm hoog. Het blad lijkt op die van de RdB ( Ronde de Bordeaux ) . maar de vruchten van de RdB zijn rond terwijl deze Valle Negra een beetje peervormig is. Er zitten/zaten 3 vruchten aan dit jaar (Breba) en zie helaas nog geen teken van een maincrop. dus dan zal ik nog een jaar moeten wachten in de hoop dat het boompje meer info gaat verstrekken over zichzelf Ik moet zeggen dat de RdB ook ontzettend lekker is. je zou zeggen dat ze familie van elkaar zijn gelet op de grootte en bladvorm, kleur en lekkere smaak.Ik heb helaas weinig ruimte om alle soorten die ik heb in de grond te doen om ze uit te proberen. Dat is namelijk het beste, in een pot groeit het niet zo goed. Mijn uiteindelijke doel is om een stuk of 10 a 15 soorten over te houden die lekker zijn en die uiteindelijk ergens in de grond kunnen staan en die mij vanaf half juli tot en met oktober rijpe vruchten kunnen geven. Ik zit dus in de experimentele fase en de meeste van soorten die ik heb komen uit 2024, 2025 en dit jaar, en bij elke soort moet ik 3 tot 5 jaar wachten om echt te weten hoe die het presteert.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Kan echt niet wachten straks op de main crop, heb zo 50 variteiten waar allemaal vijgen aan hangen😇
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.