Mellie Geplaatst: 2 september 2023 Geplaatst: 2 september 2023 O dat stelt me enorm gerust Kevin! Dan ga ik er over 2 weken een flink stuk van afzagen en dan hopen dat ie volgend jaar iets eerder begint aan vruchtvorming. Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 2 september 2023 Geplaatst: 2 september 2023 (aangepast) Ronde de bordeaux is wel een vroeg soort, dat zou inprincipe vroeg vijgen moeten kunnen geven. En volgensmij heeft jouw boom al een best wortelgestel kunnen maken en zal die wel weer flink gaan groeien. Zelf ben ik voor nu begonnen met alle vijgen in potten te houden. Sommige variteiten zal ik als ze tussen 3-5 jaar oud zijn in de volle grond gaan zetten. Foto is van mijn gota de miel, dit jaar weinig vijg productie maar dat komt volgendjaar wel goed, ik focus mij eerst op de vorm van een boompje en bij deze is dat direct goed gelukt heb in mijn tweede jaar nu al een mooie lage stam, met 5 goed verdeelde gesteltakken en nu vanuit hier wordt het snoeien voor productie. 2 september 2023 aangepast door Kevins Moestuin Quote
Roland Geplaatst: 2 september 2023 Geplaatst: 2 september 2023 Vandaag mijn eerste Ronde de Bordeaux rijp. De plant staat in de volle grond tegen een zuidmuur. 2 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 2 september 2023 Geplaatst: 2 september 2023 @Roland heb jij van de i258 en golden rainbow al wel eens een rijpe vijg op? Hoorde van iemand die beide bomen gehad heeft dat het alleen mogelijk is wanneer je een kas hebt en ze een grote voorsprong geeft op het groei seizoen anders zijn deze variteiten bijna niet af te rijpen. Quote
Roland Geplaatst: 2 september 2023 Geplaatst: 2 september 2023 I258 heb ik in de kas en daar heb ik vorig jaar al vijgen van op. Golden Rainbow heb ik in pot en in de volle grond. Die in pot gaat nu zwellen. In de volle grond weet ik volgend jaar pas. Maar ik vermoed dat Golden Rainbow vroeg genoeg is voor ons klimaat. 1 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 3 september 2023 Geplaatst: 3 september 2023 @Roland oowh dat klinkt top dankjewel =] Volgend voorjaar ga ik beide soorten erbij halen en nog een lsu hollier en dan is mijn collectie voor dan even compleet denk ik xD Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 4 september 2023 Geplaatst: 4 september 2023 Vandaag enkele mooie variteiten opgehaald, de azores dark, michurinska -10, col de dame noir, bellone, stanleys dalmatie, goutte d'or en lsu scott black. En hierbij een ice crystal en een Ficus johannis ssp. afghanistanica 'Silver Lyre' gekregen. Foto is van het blad van de silver lyre echt heel mooi blad. 1 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 13 september 2023 Geplaatst: 13 september 2023 (aangepast) De vijgen obsessie is een beetje uit de hand gelopen, maar gelukkig geniet ik er wel enorm van, en vindt ik al die kleine verschillen of grote in bladeren, groei wijze, vruchten wel heel interresant, voor nu ben ik wel even klaar met de verzameling opbouwen nu maar eerst ervan genieten. Mijn verzameling voor nu: Smith Michurinska Green Michurinska -10 Dalmatie Stanley Dalmatie GP delicious Figo Preto Chicago Hardy Campaniere Brown turkey Morena Peretta two timer Ronde de bordeaux Desert King Bornholms Diamond Pingo De Mel Azores dark Col de dame noir Bellone Goutte d'or White Marseillas PallinGialla Stiekem de gehele beste variteiten plantjes gehaald volgens ross the fig boss, dat zijn de volgende soorten geworden die worden volgend voorjaar geleverd als jonge planten van 40-60 cm hoog in 2L potten. Black Celeste / The One Little ruby Nerucciolo d'Elba Verdolino I258 Hative d'argentueil Proscuitto Rossellino Monaco Sucrette De la roca De la senyora[hivernenca] Paradiso LSU Scotts blacK LSU Champagne [kleine stek] LSU Hollier LSU Improved Celeste LSU Tiger Sier variteiten: Ice crystal Ficus johannis ssp. afghanistanica 'Silver Lyre' 13 september 2023 aangepast door Kevins Moestuin 2 Quote
Mellie Geplaatst: 13 september 2023 Geplaatst: 13 september 2023 De vijg (rouge de Bordeaux) waar ik hier eerder over heb gerept, moet toch weg… hij schijnt sowieso te dicht op het huis te staan en vijgen gaan dwars door de fundering heen schijnt. Nu wil mijn broer de vijg proberen te redden en uit te graven morgen. Hij voelde mijn pijn geloof ik. Moeten we dat verplanten doen met de bovenste helft van de boom of zonder? Dus in zijn geheel verplanten als dat lukt of wat eraf zagen en dan proberen te verplanten? Wat heeft de grootste slagingskans? Quote
tielse flipje Geplaatst: 13 september 2023 Geplaatst: 13 september 2023 Wortels en blad weer in evenwicht brengen, dus wortelverlies; dan snoeien. Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 13 september 2023 Geplaatst: 13 september 2023 @Mellie ik zou in iedergeval zoveel mogelijk blad weg halen, zodat de plant nieuwe wortels kan maken en vocht niet te snel verdampt, eventueel kan je ook een dikke tak weg snoeien en dan stekken van maken en dan even een juiste manier vinden om die op te potten staan veel filmpjes van op internet. Quote
acpronk Geplaatst: 13 september 2023 Geplaatst: 13 september 2023 @Mellie hij staat te dicht op het huis, dus je mist heel veel wortels. Dus je moet ook heel veel takken eraf halen. Misschien alles boven de meter eraf? Maar als alles goed gaat zie het over 2 jaar niets meer van. Vijgen kunnen heel snel groeien. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
acpronk Geplaatst: 13 september 2023 Geplaatst: 13 september 2023 Kevin, mooie collectie!Zelf heb ik rond de 60 rassen. Maar ik moet (nog steeds) mijn plattegrond bijwerken, en de overleden planten vervangen door nieuwe stekken.Tot nu toe heb ik van 3 rassen al vruchten mogen eten. Vorig jaar kadota white breba en main, en main van RdB OF M10 (staan naast elkaar).Dit jaar tot nu toe Desert King breba, kadota white breba en M10 main. Desert King was veruit het beste!NB de planten staan pas sinds vorig jaar in de grond. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Kevins Moestuin Geplaatst: 13 september 2023 Geplaatst: 13 september 2023 @acpronk dankje, ben zelf heel benieuwd hoe alles gaat verlopen, van enkele variteiten zal ik volgendjaar al wat vruchten kunnen gaan proeven, maar de meeste variteiten zullen nog 1 jaar langer moeten wachten. Ik had dit voorjaar veel soorten gehaald die waren toen 20-40 cm en zijn nu planten van zo 80-100 cm hoog bij sommige zelfs al gesteltakken in vorming, volgend voorjaar ga ik de meeste planten toppen en dan focus leggen op vruchten en nieuwe gesteltakken. Bij de kleine planten die nu 20-40 cm zijn, en degene die ik volgendvoorjaar krijg zal ik ze eerst laten groeien en wellicht later in het seizoen toppen, of het jaar erop. Quote
appelvrouw Geplaatst: 14 september 2023 Geplaatst: 14 september 2023 15 uren geleden, Mellie zei: gaan dwars door de fundering heen schijnt Daar hoorde ik in Frankrijk veel over maar hier maar heel weinig. Als ik dan lees dat iemand een vijg tegen zijn huis gaat planten denk ik dat het geen goed idee is. @Flup de Afghanistan stek die ik van jou kreeg doet het goed in de pot. De steker is allang kwijt..Afghanistan is de goede naam? Heb jij al vruchten daarvan en hoe winterhard is deze variant? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 14 september 2023 Geplaatst: 14 september 2023 Bedankt voor het me denken allemaal! Hij gaat zo een nieuwe plek krijgen. Bovenste helft eraf gehaald zodat hij een grotere overlevingskans heeft. Ik heb er vertrouwen in! 2 Quote
Flup Geplaatst: 14 september 2023 Geplaatst: 14 september 2023 Hier lees ik juist wel dat het goed is om een vijg tegen de huiswand te plaatsen. Dat voorkomt vochtproblemen en bij een normale fundering / muur, wordt die ook niet beschadigd door de vijg. Mijn Afghanistanica heeft het destijds niet gered, heeft de winter niet overleefd. Hoe de vruchten smaken, kan ik niet zeggen. Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 14 september 2023 Geplaatst: 14 september 2023 @appelvrouw als je de Ficus johannis ssp. afghanistanica 'Silver Lyre' bedoeld dan wordt die meer voor de sier gehouden dan voor de smaak van de vruchten. Quote
appelvrouw Geplaatst: 14 september 2023 Geplaatst: 14 september 2023 Getsie nee toch?Ik wil vruggies! @Flup kan jij uitsluitsel geven? Het boompje heeft in ieder geval niet zulke ingesneden bladeren als hierboven gezien. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 14 september 2023 Geplaatst: 14 september 2023 Heel jammer toch van de bovenste helft van de vijg, maar ja… hij hing helemaal slap na een ochtendje uit de grond, maar na een uurtje water geven doet hij het. Tenminste… vooralsnog. De blaadjes die die nog heeft, hangen niet meer slap. Goed teken lijkt me. Hij hing uit het niets wel heel vol… toch jammer. Heb er een geproefd. Niet te eten die harde dingen zeg. Had ik ook nooit eerder gedaan, maar ook de vijgen waren slap geworden. Ik kon er in bijten. Een hapje taaie zooi. Geen aanrader Ik heb wat snoeiafval in de grond gestoken. Wie weet gaan ze het doen. 1 Quote
Flup Geplaatst: 16 september 2023 Geplaatst: 16 september 2023 On 9/14/2023 at 7:31 PM, appelvrouw said: Getsie nee toch?Ik wil vruggies! @Flup kan jij uitsluitsel geven? Het boompje heeft in ieder geval niet zulke ingesneden bladeren als hierboven gezien. Silver Lyre is het niet, maar verdere details weet ik ook niet meer. Mijn exemplaar had de winter niet overleefd en daarna heb ik er ook geen moeite meer voor gedaan, beken ik. Vijgen die het niet goed doen, wil ik niet in mijn tuin. 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 16 september 2023 Geplaatst: 16 september 2023 Ok dank je wel. Dan plant ik hem maar ergens in een hoekje of geef hem weg. Ik wil in ieder geval een vijg die vruchten geeft. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Kevins Moestuin Geplaatst: 16 september 2023 Geplaatst: 16 september 2023 @appelvrouw dit is in iedergeval 100% zeker weten niet de Lyre variant, en ziet er uit als een mooie plant dus vermoed wel dat deze vruchten gaat dragen. 2 Quote
Flup Geplaatst: 17 september 2023 Geplaatst: 17 september 2023 Bij mijn weten geeft deze vijg ook vruchten. 1 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 22 september 2023 Geplaatst: 22 september 2023 @appelvrouw via een franse gevonden, maar weinig informatie over te vinden, lijkt wel erg op een black mission type vijg. https://www.jardin-ecologique.fr/produit/figuier-afghanistanica-ficus-carica-afghanistanica/ 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.