Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Het weer in 2022

Featured Replies

Geplaatst:

Wat is het verschil tussen windkracht 6 begin van de week, en windkracht 6 vandaag en morgen?
Tenminste, Weeronline had in de app staan dat er windkracht 6 was toen het stormde..

Geplaatst:

We spreken van storm als de gemiddelde windsnelheid minstens 1 uur gelijk is aan windkracht 9.

Geplaatst:
  • Auteur

Verwachting voor vanochtend, bij /op de Oosterscheldekering: 8 Bft, ZW.

Daar wordt het NKT 2022 gehouden. Nationaal kampioenschap Tegenwindfietsen.

Niet op racefietsen, maar op herenrijwielen (terugtraprem, geen versnellingen).

Zie b.v.: https://nos.nl/index.php/artikel/2415687-matseditie-nk-tegenwindfietsen-aerodynamische-ventieldop-1-4-seconden-wind-mee

Helaas geen live verslaggeving, zelfs niet bij omroep Zeeland ...

Geplaatst:

Jammer, zonder verslaggeving, al staat er wel wat op Facebook.

Er was zelfs vanuit de U.S. belangstelling.

Ze hebben wel de perfecte dag uitgezocht:

De harde wind van vandaag kan nu ook officieel gerekend worden als de tweede storm van het jaar. Op meetpunt Vlissingen hield de wind namelijk een uur lang stormkracht 9 aan. Het KNMI heeft code geel afgeroepen voor zware windstoten in alle regio's behalve Groningen, Drenthe en Overijssel.

Geplaatst:

Hier was de storm niet zo erg, de potten rolden wel door de tuin. Maar we hadden wel 55 liter water in 20 uur..er is weer een meer ontstaan enkele honderden meters verderop.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Er komt weer een storm langs deze week. of eerder 2 Dudley en Eunice.

De eerste komt op gang rond 21:00 op woensdag en duurd tot in de avond op donderdag met windkracht 7.

Vrijdag overdag weer redelijk rustig, en de volgende storm begint dan op vrijdag avond, en duurd tot in de ochtend op zaterdag met windkracht 8.

https://www.weer.nl/nieuws/2022/op-hol-geslagen-straalstroom-stuurt-stormen-dudley-en-eunice-op-ons-af

Onzekerheid over koers Eunice

Van de twee grote weermodellen op aarde, het Europese ECMWF en het Amerikaanse GFS, berekent het Europese voor de depressie van aanstaande vrijdag op dit moment vervolgens de meest noordelijke koers. Het zwaarste windveld voor Nederland lijkt daarmee vooralsnog op de Noordzee te blijven. Vooral in het noorden van het land kan het dan alsnog gaan stormen, met in het Waddengebied een windkracht 9 tot 10 en windvlagen ruim boven 100 kilometer per uur, maar verder naar het zuiden toe zou de impact ervan wellicht nog mee kunnen vallen. 

In het geval het Amerikaanse model het met zijn nu berekende koers bij het recht eind heeft, wordt het gebied in Nederland dat met stormweer te maken krijgt een stuk groter. Dan kan aan de gehele kust een windkracht 9 tot 10 komen te staan, met windvlagen ver in de 100 kilometer per uur en is ook het gebied in het binnenland dat met zware en mogelijk zeer zware windstoten te maken krijgt nog een stuk groter. In potentie is Eunice vrijdag als storm een stuk zwaarder dan Dudley op donderdag, maar van de uiteindelijke koers zal afhangen of het ook bij ons zo zal zijn. We zitten er bij Weer.NL de komende dagen bovenop en blijven je dagelijks op de hoogte houden.

aangepast door rorror

Geplaatst:
4 minuten geleden, rorror zei:

storm langs deze week. of eerder 2

Het waait hier al flink, vannacht o.a. een metselkuip met bamboe omgewaaid.

Geplaatst:

Dat worden dan storm 3 en 4 in 3 weken tijd! Dacht dat het de afgelopen 2 jaar al flink waaide, maar dit slaat echt wel alles.
Link lagere CO2 uitstoot met meer wind?

Was vanochtend bij ons lokale tuincentrum, veel omgewaaide planten gezien, en losgewaaid vliesdoek.

Kan helaas niet naar de moestuin om eventuele schade te bekijken of verhelpen...

Geplaatst:
17 minuten geleden, acpronk zei:

Link lagere CO2 uitstoot met meer wind?

Ik dacht juist dat het laatste jaar een record aantal CO2 de lucht is in gegaan. Denk aan al die oer/bosbranden. En de grote vulkaan uitbarsting van paar weken terug. Toen zijn er tonnen CO2 vrijgekomen.

Geplaatst:

Dit zegt mijn interwebs:

Het mogelijke stormweer wordt veroorzaakt door een straalstroom.

Het gaat om een poolwervel, een straalstroom in de stratosfeer die het noordpoolgebied omsluit. Het fenomeen houdt het weer bij ons al sinds december in zijn greep. De poolwervel is namelijk veel sterker dan gewoonlijk en wordt alsmaar sterker. De daardoor op hol geslagen straalstroom krijgt steeds meer ruimte nu hogedrukgebieden, die het weer bij ons bepaalden, naar het zuiden zijn teruggedrongen.

Die sterke straalstroom gaat vanaf woensdag het weer in onze regio bepalen. Donderdag en vrijdag kan het ook in Nederland flink gaan stormen. Donderdag krijgen we te maken met Dudley en vrijdag zorgt Eunice voor mogelijke overlast door zware storm.

Geplaatst:

Bah

Geplaatst:

Regen kan ik mee leven, wind daarentegen… kan me herinneren dat het vorig jaar ook rond maart enorm heeft gewaaid een periode, of heb ik me dat ingebeeld? Wordt er in ieder geval gestoord van en hoop dat het snel weer rustig is. 

Geplaatst:

Op 14-2-2022 om 17:53, acpronk zei:

Dat worden dan storm 3 en 4 in 3 weken tijd!

De derde officiële storm van dit jaar is een feit. Omdat vanavond in IJmuiden een gemiddelde windkracht 9 is gemeten, is Dudley officieel een storm.

Ik hoop dat het mee gaat vallen hier. Deze komt uit het zuidwesten en geeft bij mij meer kans op schade.

Geplaatst:

Ik verwacht ervan wel wat schade door nederland heen, hier stukje vederop is op een hoek van de woning het dak losgeraakt.

8 minuten geleden, Patrijs zei:

Ik hoop dat het mee gaat vallen hier. Deze komt uit het zuidwesten en geeft bij mij meer kans op schade.

Hopen dat het meevalt als je morgen op de tuin komt... En dan moet de zwaardere storm vrij/zat nog komen.

aangepast door rorror

Geplaatst:

Zelfs hier stormt het..ik denk steeds dat er iemand op t raam staat te kloppen. Of. Zoiets. Ik hou er niet van storm.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

yr5xovxa1pw2_wd1280.jpg

Geplaatst:

En dan hoor je op de tv, dat waarschijnlijk maandag de 3de storm heeft ook al een naam gekregen: Franklin 

Geplaatst:

Hier geen last van stormen,maar wel regen en nog eens regen hopelijk volgende week beter 

Geplaatst:
En dan hoor je op de tv, dat waarschijnlijk maandag de 3de storm heeft ook al een naam gekregen: Franklin 
Weeronline loopt dan waarschijnlijk wat achter, daar staat voor maandag slechts windkracht 5..

Zou de gemeente met deze storm nog wel de beschoeiing vervangen? Straks zijn ze wel 3 weken bezig, en is de moestuin voor 3 weken afgesloten [emoji33]
Geplaatst:
  • Auteur

Dudley heeft hier enkel een paar lege kliko's een metertje verplaatst.

Eunice (morgen, vanaf ca. 14:00u) gaat daar een fors schepje bovenop doen.

KNMI: Aan zee en op het IJsselmeer komt dan een (zware) westerstorm te staan, 9-10 Bft.

Morgen maar eens vroeg boodschappen doen ...

Geplaatst:

Morgen worden de kliko's bij ons opgehaald, maar ik denk niet dat iedereen de kliko voor 14:00 binnen heeft gehaald..

Geplaatst:

Ik ga morgen maar binnen tuinieren en wat zaailingen van deno naar potgrond verhuizen. Op de tuin is me veel te link, vorige winter is er ook een aantal zieke populieren omgewaaid. De windrichting is voor de meeste bomen om ons heen gunstig voor ons. Ik hoop dat ons 50 jaar oude tuinhuis ook solide genoeg is.  🤞🏻🤞🏻🤞🏻🤞🏻🤞🏻

Geplaatst:
  • Auteur

Eunice komt er aan.

Ik kijk nu naar mijn barometer en zie dat in 5 uur de luchtdruk gedaald is met 10 mbar / hPa.

Twee punten per uur. Dat betekent -over een paar uren- een windkracht van >= 7 Bft gemiddeld. Dat is excl. de windstoten.

Het bepalen van de windkracht of wind berekenen of wind bepalen:
Op de barometer valt goed te herleiden wat de windkracht wordt.
Drukdaling op de barometer
1 mbar/uur > 6 bft
2 mbar/uur > 7 bft
3 mbar/uur > 8 bft

Bron: http://www.allesovervaren.nl/alles-over-het-weer/wind-verwachting-met-barometer-bepalen/

Geplaatst:

En hier in de Kop van Noord-Holland:

Maximum, om 00:50       1007,62 HPa

Minimum, om 10:22         990,45 HPa

Trend:                                Zeer snel dalend

BarometerHistory.jpg.6217849cc05df54010169e308b4ba85a.jpg

Nog ruim 5 mbar:

Barometer.gif.0e140a95cf60e9097b33b233889587f3.gif

aangepast door Patrijs

Geplaatst:

Ik zit thuis op de bank tegen een muur aan op het westen. Is een piepschuim nep stenen muur, isolatie en gipsplaten aan de binnen kant. Nu de harde wind er op staat, dreund het het hele huis door. Met andere stormen dit nog niet zo erg meegemaakt. Af en toe zo erg, dat ik verschrikt op de bank zit. 😅 De bank trilt zelfs mee...

Herinneringen komen weer omhoog toen ik in okt 2015 een afgebroken tak (15cmdik) door de vooruit van de auto kreeg terwijl ik met een gangetje van 70 op de weg reed. Zat geheel onder het glas, wat wondjes daarvan. De schrik zat er toen goed in. Auto was daarna twee weken weg voor reparatie.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.