Geplaatst: 17 december 20222 j En natuurlijk havermout gestrooid en vetbollen voor onze gevederde vrienden op gehangen
Geplaatst: 17 december 20222 j Het was afschuwelijk koud vandaag. Even het compostemmertje geleegd en wat palmkool geplukt. Vogelvoer aangevuld en snel terug naar huis 🥶
Geplaatst: 18 december 20222 j Kas opgeruimd. Ondanks twee anti-vorst-oliepitjes toch een paar stijf bevroren gieters en wateropslag, binnen. Buiten -8 op 1,50m afgelopen nacht, binnen -4 aan de grond. 18 december 20222 j aangepast door marcelru
Geplaatst: 18 december 20222 j Alleen even gekeken hoe alles er letterlijk bij hangt na de vorst. Benieuwd hoe de kolen zich gaan herstellen. 😊 Overigens ziet de veldsla er in de kas nog super uit, scheelt daar dan toch een paar graden en net genoeg. 🧐 Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 18 december 20222 j Op 15-12-2022 om 07:55, aalterse-willy zei: @Patrijs we zien zo graag foto's. Ik heb nu voor de eerste keer drie compostbakken en eentje zou moeten verzet worden maar dat is een wreed werk voor mij. Met extra veel foto's van de compostbakken. 🍻 18 december 20222 j aangepast door Patrijs De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 19 december 20222 j Mijn compostbakken heb ik gekocht op het groenpark van de gemeente, recup pvc. De eerste zou ik moeten omkeren in de tweede maar dan zit het groen allemaal onder en het reeds half en half gecomposteerde komt dan boven. Is dat de bedoeling? Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 19 december 20222 j Auteur Mooie bakken, die heb ik zelf ook al jaaaaren. Ik doe dat hele groene spul even in een andere bak of kruiwagen en schep dan het spul wat al wat verder is vergaan naar de volgende compostbak. Het groene spul gaat dan weer op de bodem van de leeggeschepte en daar bouw je weer verder op met laagjes. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 20 december 20222 j Ik heb beduidend minder pijn en heb zowaar wat rondgescharreld in de tuin. We hadden een 1 m3 zak met snoeiafval van de druiven. Al maaaaanden. Dat was inmiddels al aardig ingeklonken. In de klikos gedaan en dat is mooi weer uit het zicht. Hehe. Dat werd tijd [emoji33] tis maar een kleine tuin en het stond toch al een poos in de weg. Bij de kippen geweest. De dames krijgen veel te weinig aandacht. Ze het hooi uit het kerstpakket gegeven. Daar zat hooi als milieuvriendelijk alternatief voor vulling in. Heb ook wat in de ren gegooid. Misschien wel lekker voor ze om tussen te scharrelen. Nog snel een paar rijplijkende vijgen geplukt, maar smerig… nee. Niet voor herhaling vatbaar.
Geplaatst: 21 december 20222 j Vandaag voor het eerst sinds deze vorstperiode weer naar de moestuin geweest, spruitjes en palmkool geoogst. Wat gekeken naar de planten, en een derde kuip met aardperen geoogst. In het midden van de kuip kwam ik een grote stevige klont tegen, dacht raar zo'n stevige brok potgrond. Maar bleek nog een grote klomp bevroren potgrond in de kuip te zitten... Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 24 december 20222 j Hier ook voor het eerst na de vorst weer naar de tuin. De vorstschade valt wel mee gelukkig. De tuin weer wat leger gemaakt, jonge ui, boerenkool en de laatste slechte prei geoogst. Wat vierkante meters gespit, zonder jas in de zon. Over een paar weken moet daar het eerste peulenrek komen. De munt was weer wat doorgegroeid in de kas, dus ook nog een potje thee gedronken. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 25 december 20222 j Vijgen gesnoeid en stekmateriaal opgepot om uit te delen volgend jaar. Kas wat opgeruimd en tenslotte een begin gemaakt met het pad achter de kas. Nu dus last van de rug, wat zijn die verdraaide 60x40 tegels toch een drama om te verslepen. 😩 Verder veel mosvorming in de kas, zou mooi zijn als we wat zonnig weer gaan krijgen. De kleigrond is na zo’n weekje winterregen echt zompig. Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 25 december 20222 j Hier is het ondanks het zand ook zompig. Het glas moet ook nodig eens aangepakt. Maar nu eerst drie ramen van de platte bak gehaald en daar de laatste N-Z spinazie opgeruimd. Ik denk zelfs dat er nog wat leven in zat na de vorst maar toch alles op de composthoop gegooid en daar weer wat karton en een kruiwagen paardenmest op. Begonnen met een laag grond uit de platte bak te halen. Daar staat door de losse grond en het jaarlijks mesten de grond 20 cm hoger als naast de bak. Het zand is nu ook kurkdroog dus de ramen er af gelaten om wat motregen te vangen, dan kan ik het tenminste spitten zonder dat het van de schep of spitvork valt. Kleine pastinaken en palmkool geoogst voor het Kerstgebeuren. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 27 december 20222 j Zon, maar ook wat regen. Twee ramen van de plattebak een stukje afgegraven, compost toegevoegd en gespit. Daarna flink water gegeven. Een wateropvangbak leeggemaakt en van blad ontdaan. Ook de plantjes in de plattebak water gegeven en een kruiwagen mest op de composthoop gegooid. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 27 december 20222 j Wat riet uit de sloot geharkt, bollen gepoot en afgedekt met gaas, wat gewied. In de kas beetje water gegeven en opgeruimd. Oh en een megacourgette die nog in het tuinhuis lag afgevoerd omdat ie was leeggelopen door de vorst. En dus ook nog gedweild 🙄
Geplaatst: 27 december 20222 j Dood hout uit de bramen/frambozen/japanse wijnbes/jostabessen geknipt. 1 jostabes gerooid ten gunste van twee goji bessen. En passant een halve emmer akkerwindewortels uit de grond getrokken. Zinloos geweld, maar die wortels lopen in elk geval niet meer uit (de 10x zo grote rest van de familie wel, waarschijnlijk ...). Na de middag bij een erfgoedfruitcollega gezamenlijk twee appelbomen gesnoeid.
Geplaatst: 28 december 20222 j In de regen de laatste ramen van de platte bak gemest en gespit. De kop van de composthoop op de naastgelegen hoop die geslonken was gegooid. 'S middags in de regen en wind nog een paar M2 gespit op mijn a.s. peulenvak. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 28 december 20222 j Heb de jonge perenboom gesnoeid.. met pijn in t hart veel lange scheuten en knoppen geknipt. Weet dat t de groei ten goede komt maar toch..
Geplaatst: 28 december 20222 j Vandaag toch al 4 uitgelopen en gewortelde chayote opgepot in 5L pot. Veel te vroeg, maar de wortels begonnen al lang te worden.Nu dus maar kort houden, zodat de planten al goed vertakt in mei naar buiten mogen. Althans, dat is het plan. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 28 december 20222 j De druivelaar in de kas gesnoeid. Goed dat ik me kon vasthouden aan de latten waar ik de koorden voor de tomaten aan vast bind, anders was het niet gelukt. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 29 december 20222 j Ik zie je al aan het werk als een soort marionet.😉 Hier moet de druif ook nog gesnoeid maar vandaag eerst maar gepoot, geplant en verplant in de platte bak. Ook nog een stukje gespit want dat gaat ook door. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 29 december 20222 j De regen getrotseerd en de helft van de composttoninhoud in de kas gegooid. Geconcludeerd dat de andere helft nog wel even mocht blijven zitten en er na een gietertje water (want gortdroog zand) verder de brui aan gegeven. Onderwerken komt nog wel een keer.
Geplaatst: 30 december 20222 j Hoogstam fruitbomen geplant, na 3 van de 5 waren we toch wel erg nat en weggewaaid. Inmiddels zijn er nog 3 nieuwe bomen gebracht die 'over' waren, nog 5 van 8 te gaan.
Geplaatst: 30 december 20222 j Natgeregend en alleen even de keukencompost weggebracht en de opengewaaide kasdeur dicht gedaan. Oh en nog even de daadkracht van het zonnepaneel bewonderd: nog steeds 4/5 streepjes!
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.