Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2022


Jorieke123

Aanbevolen berichten

De tomaten weghalen uit de serre.

Jammer genoeg heb ik daar dagen voor nodig omdat ik bijna niet omhoog kan kijken. Mijn hoofd begint dan te draaien en ik word ziek, ellendig voel ik me dan.

De druiven snoeien doet de kleindochter, na een paar keer kent ze het al redelijk goed.

  • Like 2

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alvast 12 P11 potjes met oca opgepot, en 12 maal mashua, en 3 maal yakon. Staan in de schuur. Als het -5 of lager wordt, dan ga ik er 6 oca en 6 mashua naar binnen halen, voor het geval dat. Maar voorlopig laat ik ze liever in de schuur staan, zodat de nog in rust blijven.

Ook wat palmkool geoogst, en winterstekken geknipt van kwee en appel onderstam.
Wat is het toch koud zeg!!!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De dahliaknollen uit hun potten in de kas gehaald en van grond ontdaan, zodat ze als ze droog zijn naar zolder kunnen om vorstvrij te wachten op 2023. Ik had er zowaar eentje met een gal. Ook nog wat mashuaknollen in de kas opgegraven. Gaan ook naar zolder, net als wat kleine aardappelen die ik volgend jaar als poters wil gebruiken. Ook twee bovengrondse watertonnen laten leeglopen en afgekoppeld van de dakgoot. Nr drie moet nog maar die staat voor de helft in de grond en bevriest minder snel.

 

@acpronkJa, echt koud! Op de volkstuin worden de waterkranen vandaag ook afgesloten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren 15 kruiwagens mestcompost van de ingang van het tuinpark naar onze tuin gereden. 50/50 ik en wederhelft. Foutje van mijn kant, tuincomplex heeft geen heftruck, alleen tractor met aanhangers. En de pallet had dus op een aanhanger gelost moeten worden ipv op de grond 🫣. Enniehoe weer voldoende beweging gekregen.

 

vandaag een appelboom omgezaagd en wat compost uitgeharkt. Nog een stukje gras afgeplagd.11082D11-F906-4837-95D3-669BB596395B.thumb.jpeg.f88d5bfc7786c3b0b0c1ca7d5739f664.jpeg

aangepast door mdubbelm
  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmiddag dahlia's gereed gemaakt om de winter door te komen. De knollen laat ik in de grond zitten. Dat scheelt werk en gaat bovendien een stuk sneller dan uit de grond halen en in het voorjaar weer te poten.

 

Eerst loof afsnijden en nog even apart leggen.

 

dahlia_1.thumb.JPG.44a4c10bd34fa7a021b10dbe38ffc9a7.JPG

 

Een paar kruiwagens bladeren tussen de stengelstompen kiepen.

 

dahlia_2.thumb.JPG.f401204f33d031c6c593b3bd6ba5ad0d.JPG

 

De een tijd geleden afgesneden zonnebloemstengels kunnen nog wel even wachten voor ze naar de composthoop gaan. Nu geven ze meer volume aan het geheel. 

 

dahlia_3.thumb.JPG.331618b88941e9db9dd5b44a31076b3e.JPG

 

Het verwijderde dahlia loof komt over de zonnebloemstengels heen.

 

dahlia_4.thumb.JPG.333190be246c23a5837b5ec582530df7.JPG

 

Als laatste afdekking een dekzeil. Niet persé nodig, met de eerder genoemde maatregelen bevriezen de knollen al gegarandeerd niet meer, maar als je hier dagelijks langs loopt ziet het er op deze manier wat netter uit.

 

dahlia_5.thumb.JPG.5ea3b01e8787e742d453d18fa61f9e58.JPG

  • Like 6

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft het daar nog amper gevroren? Hier waren de dahlia's snot.

Wel ook de knollen beschermd met aspergeloof en een laag verse mest, moet ik ze niet vergeten......

 

Vandaag twee ramen leeg gehaald, er stonden nog kleine preitjes en raapstelen.

Die schoongemaakt en meegenomen en de grond gemest en gespit en weer ingeplant.

Gelijk een van de nieuw gemaakte schone ramen er over tegen de koude.

 

Wat verse muntthee gedronken in de kas en naar de opkomende volle maan gekeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn "tuin" is 'terras' en 'indoor jungle'. Alle kamerplanten (30+) preventief tegen insecten ingespoten. Noemen het maar de winter behandeling. Straks nog even alles afspoelen met schoonwater, is ook meteen al het stof weg wat zich op de bladeren had ophoopt.

 

Vanavond mijn grootste plant uit de opslag halen, zou die het overleefd hebben? 🎄

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorkomen is beter dan....

Hier staat er eentje in quarantaine in de douche...

 

Vandaag gezaaid en gemest en gespit.

Prei geoogst want die stond in de weg.

Thee in de kas tijdens een winterse bui.

Ook spontane selderij geoogst, maar die mogen straks weer netjes in de rij in de platte bak.

Er ligt al weer een stukje grond daar gemest, gespit en gekalkt klaar.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7-12-2022 om 17:16, Patrijs zei:

Heeft het daar nog amper gevroren? Hier waren de dahlia's snot.

 

Klopt, maar de eerste serieuze nachtvorstjes schijnen er nu wel aan te komen.

 

Vanmiddag dus ook de rij dahlia's die verderop in de tuin staat gereed gemaakt om te overwinteren. Als de vorstbescherming begin april afgevoerd wordt naar de composthoop is er nog geen dahlia te zien. Daarom geven tomatenspiralen aan waar de knollen zitten om te voorkomen dat er over de eerste boven de grond piepende scheuten heen gelopen wordt.

 

dahlia_6.thumb.JPG.fae9f0301db59e51b696cfcd5408764e.JPG

 

dahlia_7.thumb.JPG.c2dc6650a915e992d4f4e654784a8749.JPG

 

  • Like 4

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier was het relatief koud vannacht en vanmorgen ook ijs en aan gevroren rijp.

Zo konden we niet in de auto's, de deuren waren dichtgevroren.

 

Verder gegaan met de platte bak.

Een raam vol geplant, kalk en mest gegeven en een klein stukje gespit.

Daarna de plattebak en de lage kas dichtgemaakt met de eenruiters.

Een zware klus en daarna de betonnen gewichten er op.

Mocht de vorst de komende tijd in de grond gaan dan kan ik hier toch doorwerken.

 

De knoflook e.d. uit de kas naar de schuur verplaatst en een bosje selderij mee naar huis.

Het was zonnig en rond het vriespunt.

In de zon lekker omdat het windstil is.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kunnen die niet tegen een beetje vorst?

Hier was het somber en waterkoud, net boven nul met lichte wind van zee.

 

Twee ramen gespit van de platte bak.

Een kant is nu klaar.

Gelijk een raam vol geplant, ingewaterd en voor nu even open laten liggen.

Het laatste pootgoed er ook vast ingezet en een stuk gaas er over zodat de katten er hopelijk niet in gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minutes ago, Patrijs said:

Kunnen die niet tegen een beetje vorst?

In principe wel, maar er staan een paar vrij zeldzame exemplaren tussen, en komende week wordt het hier -7 als de weerberichten een beetje uitkomen. Bij de bomen in de volle grond is die vorst niet zo erg, maar voor die in potten weet ik het zo net nog niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...