Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2022

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ja, een mooi moment om te kijken of de bouwsels stormvast zijn.

En dan nog zo'n grote plastic kas (?) langszij, die mag ook boffen als er geen schade is.

Hier ook wat schade maar bij mij alleen hele lichte schade. 

Het ging net goed met de extra betonbalken op de kasjes, maar toch lagen er ramen scheef.

Alles weer recht gelegd, Rucola geoogst en een hoekje gespit. 

Rustig aan vandaag want gisteren naar het strand gefietst/ gelopen en dat voel je dan de volgende dag.

• Like 1
Geplaatst:

Zonde van al die kassen. Hoewel het lijkt dat bij sommige de houdbaarheidsdatum allange tijd verstreken was.

4 minuten geleden, Patrijs zei:

Het ging net goed met de extra betonbalken op de kasjes, maar toch lagen er ramen scheef.

Het verbaast me hoeveel kilo de wind zo kan optillen en verschruiven.

Tafel van 14kilo, 4stoelen eraanvast, 2x25kilo parasolvoeten 3x5kilo granieten stenen op de tafel. Bij elkaar 80/85kilo en nog is de boel een halve meter verschroven... De volgende keer als er zo'n storm als gister voorspelt wordt, zet ik het boeltje wel een dag binnen. Dan zit je toch met minder spanning binnen in de hoop dat het goed gaat :)

• Like 2
Geplaatst:

Gelukkig hier geen enkele schade. De kas staat vol op de wind, maar staat/is blijkbaar stevig genoeg om dat aan te kunnen. Enkel wat pannen afgewaaid bij de buren. Dudley had wel 1 van onze zonnepanelen losgewrikt uit het frame, maar toen zijn ze allemaal dezelfde dag nog eens goed vastgezet en heeft Eunice geen kans gehad. Maar ik vond die wind wel echt akelig hoor. Sterkte aan iedereen met schade!

Geplaatst: (aangepast)

20220219_123601.thumb.jpg.7854021878dc716f0d1d0e56bd347f68.jpg

Zwaar achterstallig coniferensnoeiwerk van buurvrouw ("nou, ik heb er geen last van") levert weer een boom van haar in mijn tuin op. In 2015 moest ik er ook al één afzagenomdat ie richting mijn huisje ging (buuv weer: "Tja ik heb er geen last van"). De stormwind komt namelijk bijna altijd vanaf die richting. Dit keer bijna op mijn huisje gelandt, maar met dank aan een schuttingdeel is ie er net boven blijven hangen.

20220219_123703.thumb.jpg.ce6a9bd708101b4c6683762512b5a2cd.jpg

Gelukkig kwam er hulp met kettingzaag (had die van mij thuis liggen) en zo was het ergste gevaar snel geweken.

Niet dankzij de buurvrouw trouwens. Die kwam pas aan toen het werk gedaan was en daarna, bij het afzagen van de rest van de overhellende coniferen en het afvoeren van het gezaagde richting pad, heeft ze ook geen poot uitgestoken. Had nog wel het lef om een opmerking te maken over haar uitzicht op mijn met zooi volgestouwde afdakje. Of ik dat ook eens ging opruimen. :wtf::classic_wacko: Dus heb haar maar laten weten dat het nu absoluut niet het moment was om dáárover een opmerking te maken. Jeetje wat een lef, mijn tuin ligt vol met haar bomen en zijn de hele middag bezig om háár shit op te ruimen. Grrrrr.

20220219_123735.thumb.jpg.d5c4ae3c166ce0fc660491267dc9e99e.jpg

Maar deze rij woei ook erg heen en weer in nu nog maar windkracht 4. Kun je nagaan hoever ze zijn doorgebogen tijdens de storm. Dus deze moesten ook weg. Niet meer veilig.

20220219_164302.thumb.jpg.90582e6e7a360e5b19c725c48e150793.jpg

En zo is het nu. Veilig en ruimte voor zon. Moeten nog wel wat meer bomen weg. Ben benieuwd wanneer madam daar mee bezig gaat. En anders zaag ik zelf die dooie staken aan de rechterkant nog wel weg en gooi ze in haar tuin. Ozo.

Oja, ze vond het nu toch ook wel fijn dat licht... zucht... zeur dus al jaaaaaaaaren over het inkorten van die coniferenrij en madam wilde maar niet.

Ben echt blij dat ik dus komend jaar mij daar niet meer druk over hoef te maken. Problem solved.:mrgreen:

Op de moestuin alleen wat plastic verwaaid. En een soort oud bouwsel voor mijn schuurtje (soort van kasje was het maar al deels weggerot) is nu echt kapot, inclusief het mooie grote raam, das wel jammer.

Dak van nieuwe schuurtje van buurman lag in de sloot. Heeft hij er ondertussen weer uitgevist.

20220219_131025.thumb.jpg.a6c05c78f41b6e875c4fd37b2f267dd0.jpg

20220219_131038.thumb.jpg.b451f6b741f617ee4fa2257d3deb6397.jpg

aangepast door Erny
  • Like 4
Geplaatst:
1 minuut geleden, Erny zei:

(buuv weer: "Tja ik heb er geen last van")

Tja sommige mensen. Ik had wel even geholpen met afzagen tot aan erfgrens en het hout dan in haar tuin gelegd, aangezien het haar eigendom is. Schutting gaat op haar verzekering neem ik aan? 

Bij mijn schoonzus is de boom van de buren op de garage/schuur gevallen. Daar gaat het op de buren hun verzekering.

Geplaatst:

Verder op het complex veel grote bomen omgewaaid. Op de 31ste ook al een aantal. We zitten op het veen dus de bomen hebben weinig houvast.

20220219_125324.thumb.jpg.d04c66bfb32aba013ca182279b126e34.jpg

20220219_125350.thumb.jpg.89fdaf31f7b52298d03cd0d59a1f7411.jpg

20220219_125905.thumb.jpg.b1f378e8e5452f386d6398ba19388252.jpg

20220219_130100.thumb.jpg.3a9eda72a20f72a8df2fdd25c03ea4d3.jpg

20220219_130625.thumb.jpg.ed599c4622f6873de9bcdba1de513d05.jpg

20220219_131610.thumb.jpg.feba5e3c8c2ae3e8f0cb81927933f62c.jpg

20220219_131640.thumb.jpg.5e59538f063462b07652941c0a4424fc.jpg

En nog veel meer bomen om maar ik moest aan de bak dus geen tijd voor verder ramptoerisme.

Opmerkelijk is dat er geen enkel huisje is geraakt terwijl er echt grote hoge dennen om zijn.

• Like 2
Geplaatst:
13 minuten geleden, rorror zei:

en het hout dan in haar tuin gelegd,

Naar haar tuin slepen was veel meer werk. Het pad was dichterbij, als ze het wil hebben haalt ze het zelf maar haar tuin in. Maar dat doet ze vast niet zelf, daar regelt ze vast iemand voor die het voor haar opknapt, zoals gewoonlijk. :roll:

• Like 1
Geplaatst:

Zo, dat is weer voor een wintertje brandhout. 🙄

Vandaag een pondje kleine prei geoogst, gelijk dat stuk gespit.

Extra zwaar want de grond is helemaal doorweekt.

Ook een rand van drie steken langs de frambozen gespit en alle uitlopers weggehaald, een jaarlijks terugkerend opruimklusje.

En vandaag de eerste narcis en krokussen in boei op de moestuin. 

• Like 3
Geplaatst:

Zo toe maar bezig bijtje geweest Pateijs, waar haal je al die tijd weg mij lukt dat niet zucht.

Tussendoor in de pauze wat kunnen poten en zaaien, knoflook, tulpen en tuinbonen. 

Geplaatst:

hemdsmouw.jpg.d78ff65fbdd3d69ee0582624ef51808f.jpg 

Vandaag het onkruidstukje langs de frambozen afgemaakt, maar ik denk dat de frambozen  zelf er ook "even" uitmoeten want ook daar zit kweekgras in.

Ook langs de composthopen gespit. Eerst alle troep daar weg want het is daar net een vergaarbak, ik zet er van alles eventjes tegenaan.

Daarna spitten en heermoes weghalen. Ik heb er mijn Anais primeur aardappels bedacht, lekker in de luwte van de bakken en daarna vanaf juni de pompoenen.

• Like 1
Geplaatst:

Vorige week al begonnen met het spitten van perceel hutspot (aardappels, ui, wortel). Net als vorig jaar wil ik weer een fikse laag compost óp de grond voor de piepers, en niet, zoals eerder, compost ondergespit. De planten met veel compost bovenop de grond werden beduidend groter dan de planten zonder, en gaven ook minder kriel.

Afgelopen zaterdag was de grond om. Een deel is voorzien van gedroogde koemest, aangeharkt en over dat deel is flink wat gezeefde compost gestort uit een vat dat hiervoor sinds november al klaar stond. Dat weer aangeharkt, en het lag er prachtig bij.

Vervolgens is hier in Drenthe kolossaal veel neerslag gevallen. Vennen liepen over, stroomden leeg, over fietspaden heen naar lager gelegen delen van het bos. Het kolkte en het klotste. Imposant natuurgeweld, nooit eerder meegemaakt. In de tuin zag ik nauwelijks gevolgen van de regen, behalve dat de laatste spitgeul helemaal vol water stond.

Vandaag verder. Compost zeven om het over de aardappelakker uit te rijden. Of nee, eerst maar even met de emmer storten, niet met de kruiwagen.

Eén stap op de gespitte grond: zacht. Tweede stap: zak wel diep weg zeg. Stap drie: het zuigt. Stap vier: ik kom niet meer los. Binnen een seconde zonk ik in de waterverzadigde bodem weg tot de bovenkant van mijn laarzen. Meteen het besef: dit is drijfzand geworden. Ik kon geen voet meer optillen. Impulsieve reacties: uit de zinkende laarzen stappen en op sokken vallend naar het pad? Of een laatste krachtsinspanning? Ik heb nog aan de bovenrand van een laars staan trekken, om tenminste één voet uit de grond te krijgen – alsof dat helpt met de druk die je zet op de andere voet. Hoe het uiteindelijk ging weet ik niet, ja – rustig blijven – en het ging zo snel, maar ik heb beide laarzen en voeten uit de zuigende grond gekregen nadat ik echt doodsangst had. Niemand in de buurt.

Daarna gewoon verder met het zeven met compost.

Maar op de vraag:  Wat heb je vandaag in de tuin gedaan? Doodsbang worden op je eigen grond, had ik nooit bedacht als antwoord.

• Like 4
Geplaatst:
51 minuten geleden, Vinky zei:

Meteen het besef: dit is drijfzand geworden.

Ja, dat is schrikken he!  Ken het, bij ons is het ook erg soppig en moerassig, vooral in het begin van het jaar, en zak je snel tot je knieen weg.

Dit jaar is het extreem nat op het complex, veel tuinen bij de huisjes staan volledig onder water (gelukkig bij die van mij niet, maar is wel erg drassig.

En zodoende: heb ik niks op de tuin gedaan. :wink:

Behalve een beetje coniferengroen (van de toppen van die omgevallen/omgezaagde exemplaren)  knippen om het pad begaanbaar te houden.

• Like 1
Geplaatst:

Hier was het ook soppig, maar gelukkig droogt het zand wel snel op.

Omdat er vandaag zon en wind was en het morgen ook droog blijft vandaag maar een stuk geschoffeld.

Daarna op de knieën door de knoflook gegaan en het meeste is nu weer onkruid vrij. 

Geplaatst:

Vorige week vrijdag 3* Beurré Hardy en paar andere (mogelijk Doyenne de Comice) geënt op 4 stuks vertakte kwee A van vorig jaar, d.m.v. spleetenting en Engelse griffel. Van enkele is er al een paar dagen geleden een knop aan het uitlopen, weet niet of dat handig is.. staat bij ongeveer 17 graden (was zelfs 13 graden op maandag na de storm), met een plastic zak erover om de verdamping te minimaliseren.

Vandaag 3* oogent Beurré Hardy en 5* spleetent en Engelse griffel op kwee Adams.
Deze staan rond de 20 graden.

Hopelijk wordt het wat.

• Like 1
Geplaatst:

Vandaag genoten van de stralende zon. Een paar bedden schoongemaakt, dus onkruid en oude plantenresten vrijgemaakt. Dan kan binnenkort de compost erop. 

Geplaatst:

Een iep omgezaagd. Het klinkt als een kleine klus, maar al 6 uur mee bezig.
Hij is allang om hoor. Dat duurde een uur of 2.
Alleen dat opruimen ervan…

ccbcf997c766b3161347b23d218a047b.jpg

0a8268fe5017c940d371f581ae1f0909.jpg

7a70f49c85d9e9a8617939e730965b68.jpg

f0722d873e43cbbca3d5f3c5f9f5813e.jpg
715b960c4c4b13083467c2b6beff5ecb.jpg

966e8638fd5d8c94e38f5b3334c8aea3.jpg

De kinderen hadden de tijd van hun leven.
Een hut gebouwd. Een takkenwal gemaakt. Gespeeld. Gegeten. Gedronken. Gechilled.

8c87f9600069a83b73a0fcfab850ee58.jpg
Verschil moet er zijn zal ik maar zeggen

• Like 8
Geplaatst:
22 uren geleden, mdubbelm zei:

1000 liter compost op de tuin gekruid

Dat ziet er vanaf een afstandje toch een beetje uit als water naar de zee dragen met die veengrond.

Ook hier stralend weer en ook in de zon gezeten met bezoek.

Ook een stukje voor de tuinboonplantjes klaargelegd, touwtje gespannen en een bak plantjes er bij.

Toen bedacht ik dat het een flinke overgang is voor de plantjes, uit de warme kas vanachter glas zo in de volle grond en vannacht weer goede nachtvorst....

Dus de plantjes naast me gezet in het zonnetje en aan het eind van de middag weer veilig achter glas gezet.

Ook het restje van de knoflook schoongemaakt na vier maanden groeide er ook flink wat onkruid.

Prei geoogst van onder glas vandaan en een bosje narcissen gesneden.

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)
2 hours ago, Patrijs said:

veengrond

Nou de veengrond is voor onze komst op deze tuin  totaal verturft. Houdt helemaal geen vocht vast. 

edit: geloof me, ik heb genoeg ervaring, ook met wél goede veengrond.  Ik heb het 3 tuinseizoenen aangekeken maar de grond moet echt verbeterd worden, wil ik er een beetje betere oogst van afhalen. 

aangepast door mdubbelm
  • Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...