Lsjr33 Geplaatst: 1 april 2022 Geplaatst: 1 april 2022 @MSDG ik had nog geen plannen om ze te verplaatsen, zoals je leest gaat het om iemand anders. Quote
Roland Geplaatst: 1 april 2022 Geplaatst: 1 april 2022 @fre3ke Green zebra Zou zeer gevoelig zijn heb ik vanuit diverse bronnen gehoord. Vleestomaten zijn niet gevoeliger. Het is tomatenras en phyto stam afhankelijk. West Virginia 17A is een vlees tomaat en zeer resistent. Galahad F1 en F2 zijn vleestomaten en zeer resistent. Echter voor eigenlijk alle rassen geld dat wanneer ze de juiste genen missen ze allen gevoelig zijn zolang de infectiedruk hoog is (bladeren die lang nat blijven). 1 Quote
Waaslander Geplaatst: 1 april 2022 Geplaatst: 1 april 2022 Volgens weerapp zou zondag morgen het koudste zijn en morgen overdag gans de dag bewolk zodat serre minder kan opwarmen overdag en dus al met lagere temperatuur aan de nacht beginnen . Moesten de temperatuur nog geweest zijn van vorige week vrijdag dit weekend zouden de planten natuurlijk heel vlot langs de kassa gepasseerd zijn dit weekend . Ik gok een 5 tal jaar geleden in zelfde winkel nog mensen vroeg in het voorjaar horen vragen achter tomatenplanten . En gehoord dat men toen zijden nog te vroeg kan nog te koude periode aanbreken voor de tomaten . Maar volgens mij moeten ze mee , hebben zij niet vroeg in het jaar planten zullen de klanten deze wel gaan halen met de concurrentie en de rest van de benodigdheden meteen er bij . Maar krijg je daardoor ook niet dat ze overal worden aangeboden en dat de mensen denken ze worden overal aangeboden en het is zonnig weer . Dus het kan zonder er erg in te hebben dat het nog (te) koud kan worden . 1 Quote
Mai Pensato Geplaatst: 1 april 2022 Geplaatst: 1 april 2022 3 uren geleden, Roland zei: @fre3ke Green zebra Zou zeer gevoelig zijn heb ik vanuit diverse bronnen gehoord. Vleestomaten zijn niet gevoeliger. Het is tomatenras en phyto stam afhankelijk. West Virginia 17A is een vlees tomaat en zeer resistent. Galahad F1 en F2 zijn vleestomaten en zeer resistent. Echter voor eigenlijk alle rassen geld dat wanneer ze de juiste genen missen ze allen gevoelig zijn zolang de infectiedruk hoog is (bladeren die lang nat blijven). Uiteraard zijn er verschillen tussen rassen die genetisch bepaald zijn. Maar gemiddeld genomen zijn vleestomaten gevoeliger dan cherry en snack tomaten om de redenen die ik aangaf. Doordat ze gedrongener en langzamer groeien en relatief grotere bladeren hebben blijven de bladeren ook gemakkelijker langer nat. Maar over Phytophthora infestans kun je hele boeken schrijven. Dat gaat hier teveel off topic denk ik. Zelf heb ik nooit last hiervan, dit komt door de teeltomstandigheden en manier van telen die ik toepas. Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
fre3ke Geplaatst: 2 april 2022 Geplaatst: 2 april 2022 (aangepast) Gisteren heb ik direct alle vleestomaten behalve Pineapple onthoofd. @Roland, vorig jaar is alles bezweken. Green Zebra hield het wel langer vol omdat hij wat hoger en luchtiger groeide, daarom kon ik zaad oogsten. Ik las 'ergens' dat hij een beetje tegen phyt kan maar blijkbaar klopt dat niet als ik jouw reactie lees. Ik houd nu van de F1- soorten de grootste aantallen aan, en van Pineapple, Green Zebra en onbekend zeer weinig. Onbekend had de natte zomer het beste doorstaan en smaakte goed. Waarschijnlijk een F1 maar ik neem wel een beetje risico. 2 april 2022 aangepast door fre3ke Quote
redzebra Geplaatst: 2 april 2022 Geplaatst: 2 april 2022 (aangepast) @Mai Pensato Pyth kijkt niet naar de vorm of grootte of gedrongenheid, het hangt gewoon af van omstandigheden, enige resistentie van de soort (volledige geldt voor geen enkele) en infectiedruk, ook met welke variant Phytopthora infestans je te maken hebt (zoals bij covid ontstaan hier telkens ook meer agressieve varianten, bv mindere nat duur nodig, lagere temperaturen etc) Daarop kan je inspelen door bv de omstandigheden beter te maken: o.a. afgeschermd telen, soms bladsnoei/snoei om de plant luchtig te houden vooral bij struikvormen of bossige cherry , coctail tomaatjes, etc. Zomaar zeggen "gemiddeld genomen" brengt niet veel bij, je zegt zelf dat je met jouw teeltmethode er geen last van hebt. Houden zo ! Zelf kan ik het ook meestal goed onder controle houden omwille van afgeschermde teelt, maar zie geen verschil in infectie als die begint tussen cherry, coctail of grote tomaten. Wel of een plant al dan niet beter resistent is en hoe goed zo'n plant door bv een infectie kan doorgroeien. Vele telen echter buiten of op een moestuincomplex en daar is de infectiedruk vaak een pak groter bij een slecht teeltjaar (op zo'n complex zijn wel al altijd enkele initiële haarden aanwezig) , de kans op succes is daar dan ook veel groter met een soort die enigszins resistief is, of dit nu een kers, coctail of grote tomaat is. O.a. Velt en ook @Rolandproberen bij te dragen aan deze problematiek, de commerciële tomatenteelt hier in de lage landen gebeurt in een afgeschermde omgeving en daar is druk niet zo hoog om zoals bij aardappelen veel onderzoek te doen op resistente varianten. 2 april 2022 aangepast door redzebra Quote
fre3ke Geplaatst: 2 april 2022 Geplaatst: 2 april 2022 12 minutes ago, redzebra said: bv de omstandigheden beter te maken Maar een luchtige groei is toch ook een omstandigheid die invloed heeft? En in dat opzicht zijn vleestomaten wel minder geschikt. Quote
redzebra Geplaatst: 2 april 2022 Geplaatst: 2 april 2022 (aangepast) Waarom @fre3ke ? die kan je gewoon ook luchtig laten groeien, maar als het lang vochtig is maakt ook dit niet uit. 2 april 2022 aangepast door redzebra Quote
fre3ke Geplaatst: 2 april 2022 Geplaatst: 2 april 2022 Luchtiger laten groeien kan wel maar het zijn van nature geen luchtige planten. Echt luchtig kreeg ik ze ook niet. Bij de Marmande moest ik bovendien een dikke gevorkte stam verwijderen om hem luchtiger te krijgen. Dat geeft groeivertraging en stress die de Green Zebra niet had. En de Marmandes bleven laag natuurlijk. Als het lang vochtig is maakt het inderdaad niet uit, maar als het kort vochtig is maakt het wel uit. Ik heb geen glazen bol. Ik wil gewoon de risico's voor komende zomer matigen. Quote
redzebra Geplaatst: 2 april 2022 Geplaatst: 2 april 2022 (aangepast) Marmande kan je perfect ook op 1 stam laten groeien (1m/1,60 buiten) (een vork veel eerder verwijderen) en eventueel bladsnoei (of bladeren inkorten). Green zebra kan je bv ook op meer stammen laten uitgroeien. Marmande is natuurlijk ook maar 1 van de vele vleestomaten, ik zie geen wezenlijk verschil tussen kers, coctail en vleestomaten. Voor alle heb je stuikvormen en ongedetermineerde, het hangt er vooral vanaf hoe je hem laat groeien voor luchtigheid. Niemand heeft een glazen bol en risico's beperken in welke vorm dan ook is altijd aangeraden in het geval van pyth. 2 april 2022 aangepast door redzebra Quote
loes Geplaatst: 2 april 2022 Geplaatst: 2 april 2022 Ik kweek buiten en snoei alles als stamtomaat. Ook struiktomaten, dan maar wat minder oogst per plant. Soms een dubbele stam maar zeker niet in struikvorm. Kwestie van regelmatig dieven en splitsingen zo vroeg mogelijk verwijderen. Quote
FruitLent Geplaatst: 3 april 2022 Geplaatst: 3 april 2022 Vraagje aan de deskundigen hier: Dit jaar wilde ik de oude Heirloom 'Pink Brandywine' in onze hobbykas gaan testen. Uit de diverse beschrijvingen lees ik dat deze aardappelblad zou moeten hebben. Mijn zaailingen hebben echter gewone bladeren. Iemand enig idee wat hier aan de hand is ? Iemand ermee bekend of er wellicht normaalbladiger versies van dit oude ras bestaan ? Of hebben ze mij gewoon iets verkeerds geleverd ? Vriendelijke groeten, Marcel Joosten. 1 Quote FruitLent: Exclusieve vruchtentuin op de rand van de stad.
redzebra Geplaatst: 3 april 2022 Geplaatst: 3 april 2022 @FruitLent misschien heb je hier iets aan : listing en historie van de brandywine en soms verkeerde naamgeving. Er wordt ook aan gegeven welke een aardappel en een gewoon blad hebben. A History of the Brandywine Tomatoes by Craig LeHoullier - Victory Seed Company (webgrower.com) 3 1 Quote
Mai Pensato Geplaatst: 3 april 2022 Geplaatst: 3 april 2022 In de professionele tomatenteelt in kassen worden 99% van de planten geent op een onderstam. Belangrijkste redenen zijn resistentie tegen ziekte (met name Fusarium voetrot) een een hogere groeikracht. Zelf heb ik dit jaar ook geent. Vorig jaar heb ik voor het eerst de Costoluto Fiorentino gekweekt, een rode vleestomaat die zeer geribde vruchten geeft. Ziet er apart uit en ze smaken ook goed. Alleen viel de groei wat tegen: op een gegeven moment werden de bladeren kleiner en werden geel. Later herstelde dit zich weer wat doordat ik de trossen gesnoeid had en zelfs een tros helemaal eruit gehaald. Nu heb ik deze geent op een onderstam (Protector). Het lijkt heel griezelig en destructief maar toch gaat het vrij gemakkelijk. Er zijn veel instructiefilmpjes te vinden op internet hoe dit te doen. Enkele foto's van mijn geslaagde experiment: 25 maart, 2 dagen na het enten idem, gesloten propagator (erg belangrijk om de eerste dagen 100% RV te hebben). 30 maart dus 7 dagen na het enten: de ent is duidelijk geslaagd, het entclipje is er vanzelf afgevallen. De kap kan er af: 3 april (vandaag dus) 11 dagen na het enten: 4 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Amrutten Geplaatst: 3 april 2022 Geplaatst: 3 april 2022 Dag Mai, Waar koop jij de steenwolblokken ? Antoinette Quote
Mai Pensato Geplaatst: 3 april 2022 Geplaatst: 3 april 2022 16 minuten geleden, Amrutten zei: Waar koop jij de steenwolblokken ? "connecties" (lees mijn introductie toevallig eerder vandaag geplaatst onder "Voordeur" 🙂 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
redzebra Geplaatst: 3 april 2022 Geplaatst: 3 april 2022 (aangepast) Het enten gebeurt ook ( en daar gaat mijn interesse dan meer naar uit) in de grond bio tomatenteelt ( niet substraat) omwille van de lage rotatie. Belangrijk daar is dan weer kurkwortel en knobbelvorming (aaltjes). https://www.proeftuinnieuws.be/wp-content/uploads/2021/09/Onderstammen-biotomaat-aan-elkaar-gewaagd.pdf 3 april 2022 aangepast door redzebra Quote
Mai Pensato Geplaatst: 3 april 2022 Geplaatst: 3 april 2022 @redzebra je hebt helemaal gelijk. Het principe is hetzelfde. Ik zie in het Belgische onderzoek ook dezelfde onderstammen terug die ook in de substraatteelt gebruikt worden zoals Maxifort en Emperador Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Lsjr33 Geplaatst: 6 april 2022 Geplaatst: 6 april 2022 Voor een ieder die nog wat planten af wil halen (zie lijst) kan dat. Het liefst deze week want heb geen ruimte meer om ze neer te zetten in p9. Dus je krijgt ze mee in een verteerbaar bamboe zakje 😁 en ze willen echt uit de zaaitree. 1 Quote
Arja Geplaatst: 6 april 2022 Geplaatst: 6 april 2022 Mijn Venus tomatenplantjes, de enige soort die ik vroeg zaai omdat het zo'n klein struikje is, staan al in bloei! Ze staan nota bene nog in P9 potjes. Wat is wijsheid? Bloemen verwijderen, of gewoon laten gaan? Iig grotere pot? Voeding? Quote
redzebra Geplaatst: 6 april 2022 Geplaatst: 6 april 2022 (aangepast) Normaal niks verwijderen bij die dwergsoorten, ik zie meestal een 5l pot aangeraden worden bij degene die lager als 40cm blijven op verschillende sites. Bij mij staan ze voorlopig in drie liter potten en geef ze wat voeding bij om de 14 dagen (wel maar halve aangeraden dosis), begonnen bij al redelijke vruchtvorming . Kleinere potjes gaan blijkbaar ook (zie bv de aangeboden minitomaatjes in het voorjaar waar al rijpe tomaatjes opzitten), maar drogen sneller uit en is moeilijker goed te houden zonder voortdurende aandacht of 1 of ander geautomatiseerd systeem. edit: oorspronkelijk stonden ze bij mij in p11 en zijn daarin blijven staan tot bij meerdere trosjes al bloemen open waren, groter gezet toen de onderste blaadjes iets gelig werden en ik te vaak water moest geven. 6 april 2022 aangepast door redzebra 1 Quote
Lsjr33 Geplaatst: 6 april 2022 Geplaatst: 6 april 2022 Heeft iemand het al aangedurfd hier tomaten richting kas te verhuizen? Ik twijfel, zondag nog wat kouder en daarna ziet het er redelijk goed uit. Misschien morgen maar een test tomaat opofferen. Mocht het mis gaan natuurlijk. Quote
Roland Geplaatst: 6 april 2022 Geplaatst: 6 april 2022 ik heb een min/max thermometer in de kas gehangen en afgelopen weekend werd het kouder dan -2*C in de kas, Twee vijgen die uitgelopen waren hebben vorstschade opgelopen aan de knoppen en balderen. Dit lijkt me te koud voor de tomaten. Quote
Lia56 Geplaatst: 6 april 2022 Geplaatst: 6 april 2022 Nee....ze staan wel "groot" te wezen in /bij t raamkozijn maar waag mij er nog niet aan.. Quote
Lsjr33 Geplaatst: 6 april 2022 Geplaatst: 6 april 2022 Hmm @Roland nu was het natuurlijk ook wel koud, -6 hier. Maar nul schade aan de vijgen en bloemen zaailingen, ik had wat kaarsen staan. Maar het ziet er een stuk beter uit de komende twee weken qua temperatuur. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.