Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Voor de mensen die heel veel (20+ planten) in de tuin zetten. Hoe groot is jullie moestuin en op welke afstand planten jullie de tomaten van elkaar? Ik heb een kleine kas en daar passen 8 tomaten in en de rest komt her en der in de tuin of op het terras te staan. Net waar ik plaats heb.

Geplaatst:

Planning dit jaar in open lucht is 26 tomatenplanten op 4 perceeltjes van 6m x 1,2m (28,8m² totaal). Dus ongeveer 1m² per plant. Klinkt schoon hé, echter mentaal ga ik dat nooit aankunnen 🤪, en er gaan weer veel meer planten gezet worden dan wat het plan voorschrijft. Dan komen er +/- 44 planten op +/-50cm van elkaar op 2 rijen.

In de serre komen ze op één rij met 50cm tussen de planten.

Ik snoei zeer weinig, en ze groeien dus ook redelijk door elkaar. In de serre kon ik vorig jaar op gegeven moment zelfs niet meer door zonder iets te vertrappelen. Wel super mooie oogst gehad. Misschien dat ik die wildgroei dit jaar toch wat inperk.

• Like 3
Geplaatst:

Ik heb ook een kleine kas en bij mij passen daar 16 tomaten in 😅

voor de rest plant ik onder een afdakje van het tuinhuis. En een paar in potten op het overdekt balkon. Vorig jaar voor het eerst ook wat planten in de vle grond buiten, zonder bescherming. Dat is net zo afgelopen als bij iedereen.

mijn afstand in de kas is dus krap. 40cm?

• Like 1
Geplaatst:

Buiten zet ik mijn tomaten op ca 70 x70 cm en laat ze tot +2 meter hoog worden. de stamtomaten dief ik.

Dit jaar alleen phyto resistente rassen buiten.

• Like 1
Geplaatst:

De eerste ronde tomaten zijn gezaaid, slechts een paar soorten, maar ik heb nog niet zoveel verschillende zaadjes.
Trostomaat Moneymaker
Pruimtomaat Roma VF
Vleestomaat Liguria
In de loop van volgende week krijg ik San Marzano zaad als familie overkomt uit Italië, misschien dat ik nog 1 of 2 soorten zaai als ik iets leuks tegenkom.

• Like 3
Geplaatst: (aangepast)

Hier zijn de tomaten ook gezaaid, dit jaar is de keuze gevallen op:

Kosovo

Gargamel

Banana cream

Black brandy wine

Black cherry 

Roma tomaat die ik vorig jaar ook had (de taal op het zakje snap ik niet dus geen naam)

Mijn twee favoriete dit jaar niet gezaaid ik moet keuzes maken misschien heeft er iemand op de MTFD nog iets leuks?

Op de MTFD nog wat gekregen en van de ruiltafel mee genomen:

Beaute blanche 

Coral queen

Marizol gold

Willard Wynn

Coeur de boeuf geel

coeur de boeuf bicolor 

+ een niet gelabeld bakje dat word dus een verrassing 

aangepast door angela
  • Like 1
Geplaatst:
On 3/12/2022 at 7:47 AM, mdubbelm said:

2x3 meter 😁 

Zo groot is mijn kasje ook, maar er staan dus slechts 8 planten in. Ik dief wel flink, want dat voorkomt toch phythopthora. Het eerste jaar (jaren geleden) diefde ik veel te weinig en dat was funest voor de oogst. Dus dat wil ik niet nog een keer meemaken. Heb nu heeeeeeel veel tomatenplanten voor mijn doen. Bedenk net dat ik nog wat bij moet zaaien ook, want er zijn meerdere mensen die altijd planten van mij krijgen. 

Op mijn terras komen veel planten en alle cementkuipen worden ook maar gevuld met tomaten. En dan nog wat in de tuin planten, wordt een uitdaging.

Geplaatst:
On 3/12/2022 at 10:12 AM, Pomodori said:

De eerste ronde tomaten zijn gezaaid, slechts een paar soorten, maar ik heb nog niet zoveel verschillende zaadjes.
Trostomaat Moneymaker
Pruimtomaat Roma VF
Vleestomaat Liguria
In de loop van volgende week krijg ik San Marzano zaad als familie overkomt uit Italië, misschien dat ik nog 1 of 2 soorten zaai als ik iets leuks tegenkom.

Veel soorten maakt het ook alleen maar verwarrend. Stel dat je zaden wilt winnen van al die soorten, dan moet je goed bijhouden wat je waar hebt staan. En bij het overpotten ook. Kortom, weinig soorten zaaien heeft ook voordelen.

Geplaatst:

Nog precies twee weken, dan zaai ik al mijn tomatensoorten.

- Over twee weken? kan max. een weekje eerder zijn

- Alle? Ja, twee soorten. Roma voor de tomatensaus, Balkonstar (variëteit die ei-grote tomaten levert, veel) voor de snack en de salade.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:
10 uren geleden, Flup zei:

Veel soorten maakt het ook alleen maar verwarrend. Stel dat je zaden wilt winnen van al die soorten, dan moet je goed bijhouden wat je waar hebt staan. En bij het overpotten ook. Kortom, weinig soorten zaaien heeft ook voordelen.

Klopt, maar het is natuurlijk wel leuk om wat te verschillende soorten te hebben. 

Geplaatst:

Hoe ik het doe . Om soorten uit elkaar te houden .

Ze zijn gezaaid in kleine potjes (6cm) die genummerd zijn . Nadat ze allen gezaaid zijn kleine labels gemaakt  die in potjes komen als ze van propergator naar vensterbank gaan na ontkieming .

Ook van elke soort 2 groter labels gemaakt voor als 2 planten verpot worden (1 dan mag blijven en 1reserve plant ). Worden de definitieve planten in serre geplant word er onmiddellijk ketting naast gehangen   met daar een groot label aan bij de struiktomaten deze komen in potten label in pot . 

Bij oogsten zaden word het kleinste label gebruikt aan het potje voor zaden uit elkaar te houden .En ander in zakje om zaden uit elkaar te houden.

Als labels print ik ze uit in exel lijst met randen waardoor je een kniplijn heb. Dan op lamineerbladen en terug uitknippen dus volgens mij wel duurzaam .

Dus soorten uit elkaar houden valt wel mee. Het is wel de bedoeling met de tijd minder soorten te planten na selectie .

Waarom dan nu zoveel soorten ? 

Om objectief te kunnen kiezen tussen soorten .

- Welke tomaat is de beste ? Deze dat je vandaag eet of die van vorig jaar ? 

- Vroegheid van oogsten paasvakantie 2020 zomerkledij weer en 2021 winterkledij weer dus logische toch dat die van 2021 meer groeidagen nodig hadden dan die van 2020 tot oogst eerste tomaat .

-Totale opbrengst hangt natuurlijk ook af van weer over gans het groeiseizoen .

Dus volgens mij om optimaal te vergelijken moet je ze op zelfde moment naast elkaar kweken .

Wat volgens mij een grotere uitdaging is dan ze uit elkaar te houden is de kans op kruisbestuiving te beperken . 

Hoe ik dit zou willen uitsluiten . Bij ontwikkeling van trosje deze afschermen met theezakje . Bij begin ontwikkeling theezakje weg en tros merken met ring. En van deze tomaten de zaden oogsten .

Het is de bedoeling ook over het ganse seizoen een exel lijst   bij te houden met gegevens zoals (zaaidatum eerste bloei eerste/laatste tomaat rijp opbrengst ,....)

• Like 2
Geplaatst:

Meerdere soorten telen heeft zeker voordelen. Ik heb ook meerdere soorten, dan kun je de lekkerste soorten houden. En krijg je ook een beter zicht over welke tomaten het in "mijn" klimaat goed doen. Robuuste tomatensoorten wil ik hebben, niet de hippe soorten die ook lekker zijn, maar te kwetsbaar voor ziektes.

Ik heb een moestuindagboek en daar noteer ik de smaak ook in van de tomaten, naast natuurlijk de gevoeligheid voor ziektes. Ook wil ik geen tomaten hebben die een lang groeiseizoen nodig hebben, daarvoor is het groeiseizoen bij mij gewoon te kort (helaas).

Zelf hou ik ze uit elkaar doordat ik voor elk potje een label heb. Plastic labels van de deksels van yoghurtemmers gemaakt. 

859621111_3_13_allesgepot.thumb.jpg.2f5adb2264d3610a5847f90f82d160c1.jpg

Dit label verhuist mee bij elke overpotactie en ook als ze naar de uiteindelijke plek verhuizen. Daarnaast noteer ik in mijn moestuindagboek ook waar ik welke soort precies heb staan. De tekst op de labels blijft zeker een seizoen goed leesbaar, dus daarna kun je de labels ook makkelijk opnieuw gebruiken. 

• Like 1
Geplaatst:

Het valt me op dat bij een drietal soorten tomatenzaden die vorig jaar geoogst werden de zaden iets groter zijn dan de zaden die ik aankocht. San Marzano 2; Purple Russian en Cherry Yellow Pearshaped. Alle drie van een ander merk (Franchi ; Horti Tops en De nieuwe tuin).

Ik heb de andere soorten er nog niet op nagekeken.

Met een weekje vertraging ga ik vanavond heel veel zaaien.

Geplaatst:

Bij mij zijn tot nu toe alleen Beymes Erntesegen (na 3 dagen al!) gekiemd en Tigerella. Dan nog sporadisch wat, maar de oude zaden niet. Kortom, tijd voor de tweede ronde tomatenzaaien. 

Geplaatst:
Op 19-3-2022 om 10:03, Swa zei:

Het valt me op dat bij een drietal soorten tomatenzaden die vorig jaar geoogst werden de zaden iets groter zijn dan de zaden die ik aankocht.

Heb je de zaden gefermenteerd zo nee zou dit een logische verklaring kunnen zijn .

95 plantjes verspeend van  50 soorten . Dus bedoeling dat 50 planten blijven .

Geplaatst:

Tijd voor een tweede zaaironde.
Sommige soorten van de eerste ronde waren slechter ontkiemt dan verwacht.
Ik heb dit maar als smoes gebruikt om gauw nog wat soorten te bestellen en te zaaien.
Volgende soorten heb ik vandaag nog binnen gekregen en gezaaid:
- Banana Legs
- Delicious (grote vleestomaten)
- German Orange Strawberry
- Soldacki (rozige vleestomaat)

• Like 1
Geplaatst:

Gisterenavond was het zover, 16 soorten gezaaid:

- Roma (onbekend ras)

- San Marzano

- supersweet 100 F1

- Green zebra

- chocolate cherry

- yellow pearshaped

- glacier (struik)

- king cole (struik)

- cherry cascade (struik)

- yellow brandywine (vlees)

- chocolate stripes (vlees)

- long tom 

en nog vier andere die ik me even niet kan herinneren 😄 Hopelijk dit jaar in de kas wel wat tomaten om te oogsten! Vorig jaar alle tomaten verloren aan de phyto namelijk…

• Like 1
Geplaatst:

Gisteren heb ik deze gezaaid uit de selectie velt zaden die ik dit weekend bij reclaim te seeds heb gehaald. Ik heb ze genummerd voor de verandering ipv voluit de naam op het kaartje te zetten. Geen idee of me dat gaat bevallen.

1. Sibirsky skorospeliy een vroege Siberische tomaat. Neem aan als je Siberië overleefd, je het Nederlandse klimaat ook wel kunt handelen.
2. stoke’s Alaska
3. Gargamel schijnt een goede bewaartomaat te zijn, minstens 1 maand
4. Azoychka licht citroenig van smaak.. erg benieuwd
5. Supermama omdat ik dat ook ben
Roma tomaat die vroeg is en alsnog in de kas wil. We gaan zien hoe ver we komen

6 ace 55 vf. Eerder gehad. Prima tomaat niet bijzonder ofzo
7. negro azteca vanwege de kleur
8. Stupicke Tsjechisch ras schijnt ideaal voor de volle grond te zijn. Deze heb ik dan ook 10 x waarvan de helft zo’n beetje naar school gaat straks
9. Auriga/earl of edgecombe schijn je zelfs tot aan de winter te kunnen oogsten in een kas
10. Mountain princess
11. Black prince komt uit Siberië/Irkutsk
12. Black Krim komt van de Krim. Kan goed in potten schijnt
13. Tigerblush deze heb ik ook eerder gehad. Vind deze qua kleur en vorm prachtig
14. Purple calabash is wel niet vroeg, maar wel een plaatje
15. White tomesol witte tomaat ook laat
16. German red strawberry rozerode stamtomaat

En dan had ik al gezaaid, even kijken:

Northern lights
Evil olive
Lucid gems
Plan 9 from outer space
Dwarf amandine
Kaleidoscope jewel
Blue pitts

Ik had nog in mijn oude tomatensoorten willen neuzen, maar gezien de hoeveelheid ga ik dat niet doen. Er gaat van alles wel wat naar school, maar al zou ik maar 1 plant per soort zetten, dan heb ik… even tellen. 23 planten staan. Dat lijkt me iets te veel van het goede.

Waar laat ik alles… het grote peinzen is begonnen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...