Jump to content

Mijn kas voorzien van druppel irrigatie.

hein

Recommended Posts

Afgelopen herfst is het mij gelukt om een kas te bemachtigen voor afbraak, deze intussen mooi in orde gemaakt.

Nu kwam ik op het idee om er een druppelirrigatie systeem in te maken, dit omdat de laatste zomers best warm zijn geweest en ik zo de planten meermaals per dag water kan geven.

Nu wil ik het systeem op zwaartekracht laten werken doormiddel van de blauwe ton op hoogte te brengen, nu is de vraag wat zal de minimale hoogte zijn ?

Het systeem wil ik  uitvoeren met ongeveer 17 a 20 druppelaars zoals deze Slang 0,8 x 3,2mm 2 Liter Capillair slang 1 meter | Sproeipennen en Druppelaars | Greensell en    Capillair open T-steker prijs per stuk | Sproeipennen en Druppelaars | Greensell

De hoofd slang wil ik buitenom rond in de kas leggen op een hoogte van ongeveer 10 cm en een doorsnede van 20 mm.

Het systeem wil ik aan sturen door een beregening computer TOOLCRAFT 1530891 Besproeiingscomputer werkt op batterijen | bol.com

de keuze is op deze gevallen omdat ik op internet nergens anders een kon vinden die lager als 0,5 bar kan aansturen.

Ook heb ik zitten denken om er een aquarium pompje in te zetten om een beetje druk te kunnen bouwen, waardoor de afgifte bij alle uitlopen redelijk gelijk blijft.

van dit plan heb ik afgezien omdat deze pompjes de niet zo'n goede eigenschap hebben om geen druk te kunnen maken, of zijn hier andere ervaringen in ?

Ook heb ik even gekeken naar een kant en klaar systeem zoals deze Irrigatia SOL-C24 irrigatie systeem op zonne-energie - Da's slim water geven ! - Moestuin Weetjes

Mijn twijfels liggen een beetje bij de levensduur van dit systeem en de kosten van dit systeem, en natuurlijk is het leuker om zelf iets te fabriceren ;).

Als er nog mensen zijn met tips of opmerkingen graag !

IMG_5847.jpg

IMG_5848.jpg

IMG_5844.jpg

IMG_5846.jpg

Hallo Hein,

Mooi zo'n kasje.

Zelf heb ik ook een goedkope bewatering gemaakt.

Ik heb een (gratis) zonnepaneel, een (gratis) IBC nu op 1m hoogte, een (gratis) accu een (gratis) laadregelaar voor de accu.

De bedrading is gebruikt el. draad (oude stofzuigers)

Een gekocht pompje op12 V wat koppelstukken en stekkers en een slang maken het af.

Op mijn Blog kan je e.e.a. zien.

Voor weinig geld heb ik nu de mogelijkheid om bij droogte water te geven.

Hou er wel rekening mee dat zo'n blauw vat zo leeg is.

Edited by Patrijs

Ik denk dat je er ook nog een filter tussen moet zetten zodat de druppelaars niet verstopt raken.

Daarnaast vraag ik mij af hoeveel voordruk de druppelaars nodig hebben.

10 meter waterhoogte geeft 1 bar druk. je moet dus naar een systeem dat bijna drukloos werkt.

ps ik wil ook zoiets gaan maken in mijn kas. Regenton op hoogte zetten en vullen via de goten van de kas. op de regenton een drukloos druppelsysteem aansluiten.

Even een oud topic aan je tippen:

Borsalino (helaas niet meer actief) heeft destijds ook capillairslangetjes gebruikt voor zijn druppelaars, ook vanuit een waterton. Hetzelfde type als jij al naar linkte.

De beregeningscomputer die hij daarvoor toen gebruikte is niet meer te krijgen, maar mogelijk dat er in het topic nog wel alternatieven genoemd worden. Het is al lang geleden dat ik het heb doorgelezen/gevolgd dus dat weet ik niet meer.

Ik weet dat er magneetventielen zijn die werken met een nagenoeg nihil drukverschil tussen beide zijden. Bijvoorbeeld deze in 12V DC, of deze in 24V AC of deze in 230V. Deze werken met een drukverschil vanaf 0,2 bar (= 2 meter waterhoogte) en zijn goed betaalbaar. Of deze serie werkt drukloos (0 bar), maar die is gelijk wat duurder.

Met dit soort ventielen moet je werken met een beregeningscomputer die werkt met externe kleppen (en dan het juiste voltage klep erbij zoeken). Dan heb je bijvoorbeeld deze beregeningscomuter 4030 van Gardena of een vergelijkbare van Rainbird. Dan moet je een magneetklep erbij kopen van 24 volt AC, zoals deze die ik hierboven al noemde.

(al besef ik me nu dat ik niet weet of jij stroom hebt waar de kas staat, dus mogelijk moet je dan zoeken naar een dergelijk systeem op batterijen...)

Ik heb mijn watergeefsysteem met dezelfde capillairslangen + houders gemaakt als in het topic van Borsalino, gehaald bij Wildkamp. Alleen gebruik ik het op een grondwaterpomp (met een drukverlager ertussen om tot +/- 1,3 bar te komen, de pomp levert bijna 3 bar en dat is teveel). Ik heb dus niet te maken met een beregeningscomputer of kleppen die kunnen werken zonder drukverschil. En ik heb stroom voor de pomp en beregeningscomputer bij de kas omdat deze in de achtertuin staat ipv op het moestuincomplex.

Bij mij zit er nu een standaard Gardena beregeningscomputer op (de eerder genoemde Gardena 4030 met 6 groepen, dus verschillende beregeningsgroepen/slangen voor ook de siertuin/gazon). Maar ik ga mogelijk dit voorjaar zelf iets in elkaar knutselen met een Arduino-microcomputer, omdat ik het watergeefsysteem ook met m'n telefoon via wifi wil kunnen bedienen (en ook omdat ik het leuk vind om aan dat soort dingen te knutselen en uit te zoeken wat mogelijk is). Alleen nog tijd zoeken om dat te doen...

Oudholland

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Ik dacht dat Borsalino weer gestart was.. Volgens mij een berichtje van hem gezien.

Toen hij indertijd stopte heeft hij veel verkocht. De man die de aardbeistellingen

heeft gekocht is inmiddels ook gestopt. Die heb ik toen weer gekocht.

Mijn tank staat met bovenzijde op 2m hoogte, onderkant op 30cm boven maaiveld.

Dat druppelen, dat werkt drukloos gewoon goed, tank druppelt volledig leeg.

Alleen de aardbeien in stellingen werkt natuurlijk minder goed.

Als niveau in tank gelijk is aan de druppelaars in de stelling stoppen ze.

Ik heb een klein 12V accu en een chinees 12V pompje van €8,50 en een 12V tijdklokje van €4,50

Dat werkt al 2 jaar feilloos. Ja, dan moet je soms opladen. Of een mini zonnepaneeltje.

als je zonder pomp kunt werken, dus druppelslang op de grond kan je met een drukloze timer werken.

Dat deed ik ook met een Garden T1030 card. Werkt goed, alleen het plaatsen van de card was een handigheidje.

ik stuur je een PB

En geen kwekers of tuinders in de buurt? Die gebruiken dat spul bijna allemaal. En op een stevige druk.

Dan klapt er na een paar jaar een slang, die repareren ze. Maar na nog een keer trekken ze die sectie eruit en plaatsen ze nieuwe. Die zitten niet te wachten op een hoop schade door geklapte slangen.

Die oude gaat op een hoop en voeren ze eens per jaar af. Tenminste, die ervaring heb ik. Als je vraagt of ze een paar stukken hebben liggen zal dat wel gaan. Met jouw drukloze systeem gaat dat wel goed.

De kleine slangetjes verstoppen wel eens, vuiltje of kalk, losmaken, paar keer ergens flink tegen aan uit slaan, doorblazen, klaar.

Nieuwe capilairen kan je altijd nog kopen.

Bij van Cranenbroek hebben ze de passende PE koppelingen.

Het genoemde topic van Borsalino heb ik ook eens doorgelopen daar heb ik ook de overtuiging uitgehaald om het toch sowieso eerst met zwaartekracht te proberen.

stroom is geen probleem in principe deze is aangelegd in de kas, alleen de keuze om stroom componenten buiten en in contact met water, weer en wind te monteren heeft niet mijn voorkeur wel overwogen trouwens.

Inmiddels heb ik de bovengenoemde onderdelen besteld, de druppelaars en capillairslangen en tyleen slang incl koppelingen en filter besteld bij een andere site: Capillairs en stekers kopen? | Bestel online op Cityplants.nl - De basis voor iedere kweker

En de beregeningscomputer die in het eerste bericht genoemd is, is inmiddels thuis en getest deze gaat open zonder voordruk maar heb het idee dat ik toch wat waterflow mis maar we gaan het gewoon proberen.

Ook is het frame klaar waar het vat op komt te liggen, de onderkant van het vat komt ongeveer op 1 m hoogte te liggen.

De foto's en montage volgen nog.

• 4 weeks later...

Afgelopen weekeind het systeem compleet opgebouwd en getest.

Het frame waar de ton op ligt is eigen fabricaat.

Na montage van het systeem blijkt toch de doorlaat van de beregeningscomputer niet afdoende is, deze gaat wel open maar heeft inwendig veel te veel weerstand en laat een minimale hoeveelheid water door.

Inmiddels op marktplaats een Gardena t1030 Card op de kop kunnen tikken gelukkig, deze zal ik volgend weekeind uittesten of deze wel een vrije doorlaat heeft.

IMG_6129.jpg

IMG_6130.jpg

IMG_6127.jpg

• 1 month later...

Al een paar jaar aan het experimenteren met zo'n systeem. Heb daar dit over geschreven: https://www.moestuinforum.nl/topic/18609-een-eenvoudig-solar-watergeefsysteem/?tab=comments#comment-289346

voordeel is onder andere : geen drukgevoelige timer nodig. Werkt na al die jaren nog steeds prima, doe er nu twee kassen mee. Heb wel de druppelaars vervangen door die dunne slangetjes die wietkwekers gebruiken, maar een druppelslang gaat ook.

• 1 month later...
  • 3 weeks later...

Inmiddels het systeem nu een paar maanden in gebruik, ben er goed tevreden mee.

Eerst gebruikt voor de aardbeien, nu voor de vruchtgewassen.

Een klein nadeel is er wel soms komt er ergens lucht in de slang en dan verstopt 1 druppelslangetje doordat er een luchtbel voor zit.

Dit moet ik nog even onderzoeken hoe dit kan.

IMG_6943.jpg

IMG_6944.jpg

IMG_6946.jpg

Edited by hein

Hangt natuurlijk af van de omstandigheden, de grootte van de plant, soort bodem, temperatuur (ook 's nachts speelt een rol), mulch of niet, hoeveelheid verluchting, vochtigheid, schaduw (bescherming), enz... Ik voel zelf altijd eens hoeveel vocht er nog over blijft door een 5-tal cm diep een vinger onder de grond te steken. Dat is natuurlijk zeer subjectief maar geeft wel een indicatie.

Bij warm weer geef ik in de serre per beurt 5 à 10 liter water per m². Dat is 1 keer per week maar kan oplopen bij zeer warm weer tot een beurt om de 2 dagen. Ik ga ervan uit dat per beurt minstens 1 à 2 liter water nodig is voor de grotere planten (tomaat/meloen/komkommer/aubergine/aardappel/kiwano). 1 keer veel geven is beter dan 10 keer weinig, bij voorkeur vroeg in de morgen.

Observeer ook de planten, ze gaan je wel aanspreken wanneer ze dorst hebben of verdrinken. Ik kijk 's avonds ook hoe de plantjes er uitzien, als ze doorhangen omdat ze zich kapot gezweet hebben overdag dan durf ik wel eens extra te geven om zeker te zijn dat ze er door kunnen komen.

Nog iets belangrijk: Water gebruiken op 'kamertemperatuur'. Water rechtstreeks uit de put of van het stadsnet is echt wel super koud voor die warmteminnende plantjes

Eens om de zoveel keer en zeker als de plantjes nog moeten groeien wordt het water hier aangevuld met 10% zelfgemaakte plantenvoeding (van gefermenteerde netelen).

• Like 1

Dus een druppelsysteem met een watervoorraad van 10L/m2 is dus meer dan genoeg watervoorraad?

Voor een kas van 12m2 heb je dan een watervoorraad nodig van 120L welke je 1 maal in de week vult en dan binnen een dag of halve dag laat leeg druppelen.