Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Problemen voor webshops die handelen in zaden, vanwege verscherping EU regelgeving

Goldfish

Recommended Posts

Het is niet mijn bedoeling dat dit topic evolueert in een discussie over alles wat er goed en slecht is aan de EU, de politiek, het kapitalisme of wat dan ook etc.   Ook al eindig ik het topic met een verwijzing naar een website waar iemand een petitie kan tekenen. 

Het is puur om jullie bewust te maken van regelgeving uit Europa dat als effect kan hebben dat nodige webshops zullen verdwijnen doordat het teveel geld en gedoe gaat kosten om aan de regels te voldoen.  Vooral de kleinere aanbieders zijn de pineut en dat zijn net vaak de aanbieders van allerlei bijzondere heirloom rassen.  Hobbyisten die op dit forum zaden uitwisselen ontspringen wel de dans.  De herziening van de bestaande regelgeving is nog niet definitief dus je kan als burger nog proberen invloed uit te oefenen via een petitie (zie link onderaan).  De Poolse verzamelaar die achter tomatoeden.com zit heeft echter al de autoriteiten op zijn dak gehad.  Hij mag zijn zaden alleen nog via afhalen verkopen (of betaalt 400 euro boete per keer dat hij dit illegaal per post doet).  Eerder kwam ik er al achter dat mijn favoriete leverancier uit de Oekraine , al helemaal niks meer per post mag verzenden naar de EU.

Vanaf een Duits tuindersplatform haal ik deze informatie: 

*  Met de bestaande "Plantgezondheidsverordening 2016/2031" wil de EU de verspreiding van plantenplagen tegengaan door Plant Health Offices (dus de lokale toezichthouders) in staat te stellen overal te zoeken naar virussen, bacteriën, schimmels of insecten, zelfs in tuinen en op het terrein van zadenverzamelaars die zeldzaam plantaardig uitgangsmateriaal delen met geïnteresseerden via webshops. De EU heeft enkele jaren geleden een uitgebreid controlesysteem ingevoerd.

Op dit moment zijn zij hun bepalingen omtrent webshops (die nu nog diverse vrijstellingen hebben) aan het heroverwegen. Algemene controle van degenen die hobbytuinders zijn, is niet de bedoeling van deze regeling. Maar wie de biodiversiteit van gecultiveerde planten in stand houdt en via webshops gelijkgestemden bereikt, moet zich nu registreren. Dit zal waarschijnlijk gevolgen hebben voor de meeste zadenverzamelaars in de meeste EU-landen.

Geregistreerde personen en organisaties moeten aan bepaalde verplichtingen voldoen, zoals: kennis van de EU-regelgeving, zorgen voor traceerbaarheid en het toestaan van uitroeiing van planten die plaagorganismen bevatten. Ze kunnen ook een erkend bedrijf inhuren dit voor hen te doen. Voor sommige planten die bijzonder gevoelig zijn voor bepaalde plagen, waaronder tomaten en bonen, moet bij elke webshopverkoop een plantenpaspoort worden afgegeven.

Vanwege de kleine omvang van de partijen zouden extra administratiekosten de prijs van speciale zeldzame zaden sterk verhogen, aanzienlijk meer dan voor massacommerciële zaadvariëteiten. Een kostendekkende regeling zou niet helpen, want ook dit betekent extra administratie. Ook zou elke "lichtere regelgeving", zoals door sommigen voorgesteld, niet helpen, omdat het nog steeds de registratie zou vereisen van mensen die zich bezighouden met het behoud van diversiteit. Zadenverzamelaars hebben tijd noch geld voor extra administratie. Ze hebben al de planten en mogelijk ongedierte onder de loep genomen, omdat ze geen enkele plant willen verliezen waarvan ze hebben gekozen om zaad te oogsten. Alleen bedrijven met betaald personeel hebben tot nu toe aan slechts enkele van de wettelijke vereisten kunnen voldoen.

Als je vindt dat b.v. tomatenzaden nog steeds via websites aangeboden mogen worden zonder dat deze partijen met al te strikte regelgeving geconfronteerd worden, overweeg dan deze petitie te tekenen. 

De organisatoren hopen op 10.000 handtekeningen, tot nu toe hebben 8500 personen uit heel Europa getekend.

• Like 5

Een voorbeeld van de kosten die ik ontving via een gevorderde verzamelaar van tomatenzaden uit Belgie die wat bijverdient door via Facebook zaden te ruilen en te verkopen:  als hij alles laat registeren etc, moet hij jaarlijks betalen voor een controleur die langs komt, die een uurtarief heeft van 56 euro.  Geen idee hoelang zo'n persoon moet rondlopen bij de kweker en moet neuzen in zijn boeken, maar dat bezoek alleen al kost je dus honderden euro's.   Daarmee ontken ik dus niet het nut van EU toezicht op plagen en ziektes, maar de proportionaliteit is soms ver te zoeken. 

• Goldfish changed the title to Problemen voor webshops die handelen in zaden, vanwege verscherping EU regelgeving

De oplossing is deels om zaden niet meer te verkopen, maar deel te nemen aan initiatieven die zadenvermeerdering en verdeling zelf (gratis) in handen nemen. 

Dit soort gecontroleer is  om de grote bedrijven te beschermen en de vrijheid en kansen van voedsel-verbouwen- is eigendom-van -iedereen te verkleinen. Daar zit enorme macht, geld en lobby. 

• Like 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Daarom ben ik ook lid van zaadgoedvermeerderingsclubs. Door deze regeling verdwijnen ook oude soorten en dat zou jammer zijn.

Er is een levendige (ruil)handel voor zaadgoed en stekjes en die moet blijven. Daar doe ik ook aan mee, dat is ook een principekwestie. Ik teken deze petitie dus ook. Dank voor de link.

De petitie ondertussen ook ondertekend, ik ondersteun wel Europa om via een aantal wegen op een redelijke manier verspreiding van plantenplagen tegen te gaan, maar dit is redelijk ongenuanceerd en lijkt zoals weknow zegt, sterk op een stuk hevig  lobbywerk van heel grote bedrijven, consortiums, deze manier leidt tot verarming van soorten.

Edited by redzebra

• 2 weeks later...

Ik zag vandaag bij een verkoper van tomatenzaden, naar aanleiding van de eu-wetgeving, dat hij de eigen zaden nadrukkelijk als sierplant of verzamelobject aanbiedt, en dat de tomaten niet gegeten mogen worden. Hij vindt het culinair wel zonde en schrijft erbij dat zijn honden wel graag tomaten eten. Met andere woorden: het is hartstikke eetbaar maar hij mag dat niet zeggen omdat de soorten niet geregistreerd staan.

Treurig hoor.

Edited by fre3ke

Getekend

Op 14-1-2022 om 14:57, Goldfish zei:

EU de verspreiding van plantenplagen tegengaan door Plant Health Offices (dus de lokale toezichthouders) in staat te stellen overal te zoeken naar virussen, bacteriën, schimmels of insecten, zelfs in tuinen en op het terrein van zadenverzamelaars die zeldzaam plantaardig uitgangsmateriaal delen met geïnteresseerden via webshops.

Gaan ze dat ook doen in China om maar iets te zeggen   

• 2 weeks later...

Goldfish een zaadgoed pakje uit België was netjes open gemaakt en na controle weer verpakt en doorgelaten. Maar ben bang dat je ook zo een briefje kan krijgen, dat het in beslag is genomen. Als bedrijf is er een hele boekhouding wat je bij moet houden en de kosten die daar bijkomen. Maar denk niet dat je al particulier extra kosten en een boete wil betalen, wat nu al gebeurd bij de zoll als je daar je pakje moet ophalen.

Maar een groot pakket uit USA was vanaf bestelling tot aankomst onder controle van de zoll, je wil niet weten hoe dik dat papierwerk is. De kosten vielen mee, was in USA meer geweest.

Op 13-2-2022 om 21:39, Jane Doe zei:

Goldfish een zaadgoed pakje uit België was netjes open gemaakt en na controle weer verpakt en doorgelaten.

Zaden uit Nederland ondertussen al meer dan 5 jaar vermoed ik . Omslag met zaden was ook open gedaan en terug gewoon dicht geplakt met stikker van douane. Er zaten erwten in dus voelbaar was dit verdacht ? Maar was wel omslag met naam van afzender op een grote zadensite .

Controle is er, neem bijvoorbeeld papaver voor maanzaad Duitsland is een van de weinige landen waar bezit en aanbouw verboden is. Moet je vergunning aanvragen bij zoll en alles precies opgeven en natuurlijk betalen, komen ook controleren. En ja is dan echt voor maandaad of zaadgoed vokgende teeld, jaarlijk moet je dat aanvragen etc. 

Ja zijn de drugs, sneedjes maken en dan dat witte sap voor de zwaar verslaafde oogsten. Maar laten we het bij maanzaad houden voor brood en gebak 😉

Mag wel maar eerst vergunning aanvragen en kopen bij de zoll, als je dan strikt aan de regels zal houden is het wel mogelijk. Maar ze komen controleren en houden het in de gaten.

23 hours ago, fre3ke said:

Is dat niet vanwege drugs? Ik weet dat sommige papaversoorten verboden zijn. Je mag in Duitsland ook geen voederhennep zaaien.

Klopt, papaver somniverum mag je niet hebben. Niet in de tuin, niet als zaadgoed, gewoon niet. Heel gek, maar ik zie die plant dus bij heeeeeeeeeel veel mensen in de tuin. Als sierplant. Bij mijn buren is die letterlijk komen aanwaaien en omdat zij die plant mooi vinden, blijft die staan. Bij buren verderop staat die ook, maar dan de dubbele bloemkopvariant. Die vind ik ook mooi, dus eigenlijk wil ik die ook wel in de tuin.

En verderop in mijn gehucht staat er ook altijd papaver in verschillende tuinen. Het is gewoon een mooie sierplant, alleen jammer dat die zo kort bloeit. Ik zou hem ook niet uit de tuin halen, als die per ongeluk in de tuin groeit. Het is een mooie bijenplant.

Voederhennep zit ook in vogelzaad. Daar moet je ook mee oppassen als de gemorste zaden ineens gaan kiemen in het voorjaar. Lees vaak genoeg dat mensen ineens verbaasd zijn dat er een hennepplant in de tuin groeit. Ik voer ook vogels, maar daar waar de vogels knoeien (midden in mijn gras.. eeuh onkruidveld), wordt alles rigoreus gemaaid. Hennep wil ik niet in de tuin.

Edited by Flup

grappig, je kan  die papaver gewoon in andere Europese landen kopen (zowel als plantje als zaad o.a. België), ik heb ze trouwens ook als sier in de tuin staan. Komen ze dan in je tuin controleren ? 😁 Maar ja dat is iets van Duitsland specifiek, niet verscherpte EU regeling.

Het hangt helemaal van de plantensoort af. Verleden jaar geprobeerd kersenenthout uit de VS te importeren (Prunus avium en Prunus cerasus). De genenbank in Geneva (NY) was heel toeschietelijk, maar zei erbij dat ik de importvergunning zelf moest regelen (moet altijd door de importeur gedaan worden, dus dat is niet zo gek). Dat kersenhout mag alleen de EU grens over als het opgevangen wordt in een speciale quarantaine omgeving, en getoetst is op een groot aantal ziekten. Dat heb ik allemaal niet, toetsing (kan ik niet) moet dan gebeuren voordat het materiaal in de openbare ruimte terecht komt, dus was dat een kansloze missie.

Voor een hele berg planten of onderdelen daarvan gelden volledige invoerverboden of heb je importcertificaten nodig. Wordt in NL geregeld door NVWA,  zie o.a.: https://www.nvwa.nl/onderwerpen/import-planten-groenten-fruit-plantaardige-producten

Binnen de EU gaat het meestal een stuk makkelijker. Afgelopen maandag is er een pakketje enthout verzonden uit de genenbank in Tsjechie, is vanmorgen ongeschonden in Ehv aangekomen.

Edited by marcelru
info toegevoegd

Tussen continenten gelden inderdaad nog strengere regels en niet alleen voor levend materiaal. O.a. verpakkingshout moet behandeld zijn, je kan zomaar niet een europalletje naar bv Canada sturen, en dit ter voorkoming van import van insecten/schimmels etc in het hout.