Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bakken of rijen...grond of potten??

Aanbevolen berichten

Lekker vaag onderwerp toch?

Ik zal het even toelichten:

1) Bakken of rijen:

Ik zat zelf te denken om mijn moestuin to be in te richten met grote bakken waar ik in de ene bladgroenten zet, in de andere aardappelen, peulvruchten enz. Ieder soort zijn bak en dan elk jaar een vak doordraaien ivm wisselteelt.

Maar....in sommige moestuinen zie ik dan weer rijtjes groente naast elkaar staan zodat je gebruik maakt van 'goed buren'

In het eerste systeem heb je denk ik duidelijk in kaart waar wat heeft gestaan en wat er dan volgend jaar moet komen. Maar in het geval van die rijen ben je denk ik op een gegeven moment de kluts kwijt. Maar maak je wel gebruik van de goede eigenschappen die groente op elkaar kunnen hebben.

Waar kies jij voor en waarom?

2) Grond of potten?

Ik zet in mijn kastje de paprika en komkommer e.d. gewoon in de volle grond. Maar ik zie hier ook veel foto's van kassen voorbij komen waarbij de hele kas betegeld is en er alleen maar potten in staan. Is dat omdat je elkaar dezelfde groente in de kas teelt en op deze manier steeds 'verse' aarde gebruikt? Of zijn er nog andere redenen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met grote bakken bedoel je grote vakken? Want een bak, of een rijtje, zijn niet echt tegenovergesteld aan elkaar.

Ik had vorig jaar grotere vakken met dezelfde groenten. Nu wil ik wat meer met rijen gaan werken. Zodat ook niet alle prei bij elkaar staat, of alle tomatenplanten.

Ik wil me niet heel strak gaan houden (en flink verdiepen in) aan de 'goede buren', maar wil wel flink geurende kruiden naast risico groenten gaan telen. Coriander bij/tussen worteltjes, dat soort dingen (ik kom verder even niet op briljante combi's )

En als dan 1 rei met prei is aangetast door een vervelend vliegje, hoop ik dat er verderop een rij met (later/eerder gezaaide) prei staat die het nog wel goed doet.

Maar ik doe dan ook niet aan hele strikte vruchtwisseling. Ik probeer me te herinneren waar het jaar daarvoor iets gestaan heeft, en zet dat dan niet meer daar neer.

2) Ik zet de tomaten en paprika''s in de kas in de vollegrond. Het telen in potten heeft idd volgens mij te maken met de vruchtwisseling die je daar niet toe kunt passen.

Maar dit is pas mijn 2e jaar met de kas.. dus ik maak mij nog geen zorgen en ik ben van mening dat planten het altijd beter doen in de vollegrond. Als er geen ziektes zijn dan natuurlijk.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat ik er niet uit kon komen met een gewoon vruchtwisselschema heb ik kort geleden eentje bedacht waar ik zowel vruchtwisseling doe op de juiste intervallen als ook gebruik maak van goede en slechte buren (geen garanties trouwens dat ik het allemaal goed heb samengesteld). Omdat mijn bedden nu de maat hebben van een makkelijke moestuinbak denk ik ook gebruik te maken van het daar gebruikelijke raster.

De laatste versie van mijn plan is afgebeeld in https://www.moestuinforum.nl/moestuinplanning-in-excel-t3849.html

De erwten hebben nog geen definitieve bestemming in het plan. Dus daar moet ik nog iets op verzinnen. Mogelijk komen die op termijn gewoon in de MM-bakken van de kinderen terecht en zet ik er een paar voor ons bij de tuinbonen. De kinderen willen namelijk ook beginnen met tuinieren.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

Ik heb mijn kas bij huis betegeld en ik kweek in die kas alles in pot, zodat ik elk jaar tomaten, paprika's en komkommer(achtigen) kan zetten. Op die manier hoef ik in mijn kas geen rekening te houden met wisselteelt.

Maar na de winter komt de lente weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...