Jump to content

tot wanneer...

angela

Recommended Posts

Ik ga stoppen met mijn moestuin bij de vereniging, zoals sommige wel weten zijn daar enige problemen.

Het huidige bestuur gaat wel stoppen maar mijn zin om daar heen te gaan is weg, de drempel is te groot.

Echter ben ik niet van plan om daar ook maar iets achter te laten,

en dat geld ook voor mijn fruitbomen,

wat denken jullie is echt de uiterste datum dat ik ze kan verplanten?

Het zijn enkele bomen dus niet zomaar even gebeurd, maar ik ben ook nog aan het klussen aan mijn huis en mijn werk gaat ook gewoon door.

Dus klein beetje last van tijd gebrek 

Hoe eerder hoe beter, als de boom in blad staat ben je te laat.

Maar je zal dan toch weekelijks bij je bomen moeten gaan kijken om te zien hoe ver ze zijn.

B.v. bij mij is één van de twee appelboompjes altijd zo'n 4 tot 6 weken eerder in blad. Die knoppen zijn op dit moment aan het zwellen en duurt niet lang meer voordat daar blad aan zit. Precies voor/op dat moment moet je boom verplaats/verpot zijn.

De bomen/struiken laten dus zelf zien tot wanneer je ze kan verplaatsen.

Komt er b.v. nog een heel droog voorjaar aan, dan kan je ze beter nu verplaatst hebben zodat ze al wat beter geworteld zijn.

Water is wel een redmiddel. Dus al ben je te laat… gewoon dagelijks gieten straks. Zo heb ik in hartje juli met een hittegolf jaren geleden 10 of 12 bomen verplant en een maand lang elke dag begoten. Niet ideaal, maar kan wel.

En balen dat je er gaat stoppen. Wat een sukkels zijn het daar zeg.

3 hours ago, mdubbelm said:

In ieder geval alvast rondom afsteken, zodat ze nieuwe wortels maken.

Heeft nu niet zoveel zin meer, doe je typisch een eind voor de winter.  De wortels groeien nu net zo min als de rest van de boom.

Hoe oud zijn die bomen eigenlijk? Welke onderstam hebben ze?

Als je trage groeiers hebt (bijvoorbeeld M9 voor appel, of Kwee MC voor peer) dan echt je best doen om zoveel mogelijk wortelmateriaal aan de boom laten zitten en meenemen, na herplant flink terugsnoeien, en zoals anderen ook zeggen: niet te bang met water geven.

Op 10-2-2022 om 21:54, marcelru zei:

Hoe oud zijn die bomen eigenlijk? Welke onderstam hebben ze?

Als je trage groeiers hebt (bijvoorbeeld M9 voor appel, of Kwee MC voor peer) dan echt je best doen om zoveel mogelijk wortelmateriaal aan de boom laten zitten en meenemen, na herplant flink terugsnoeien, en zoals anderen ook zeggen: niet te bang met water geven.

Zijn verschillende bomen ik heb enkele van die patio boompjes maar die zijn ook al aan de grote kant en dan halfstam

3 perziken (1 is te groot om te verplaatsen)

2 amandelen

2 peren

6 pruimen

3 appels

1 abrikoos

Da's een mooi boomgaardje bij elkaar.

Maar wel meest Prunus-soorten, kummelijke bomen om te verplanten, vooral omdat je die in de winter en het vroege voorjaar niet echt stevig kunt snoeien i.v.m. mogelijke schimmelinfecties.

Maar goed, als ze ruim uit te steken zijn met voldoende kluit, dan zou ik het gewoon proberen.  Rooien en zo snel mogelijk weer de grond in, en zo snel mogelijk aan de slag met je Prunus soorten, de knoppen van mijn (vroege) kersen beginnen al een beetje te schuiven door het zachte weer. De appels en peren kunnen wel wat later, kun je ook gewoon terugsnoeien zonder problemen.