Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Hoi,

Ik ben Cees, 40, vader van een jong gezinnetje. Koningskoppel, dochter 5 en zoon 3. Werkzaam bij een groenteveredelaar in onderzoek tomaat aardappel paprika. Dit jaar  een 1/2 volkstuint (~150m2) kunnen bemachtigen. Zware kleigrond, geen elektra op de tuin, dus veel handwerk.

Zowel mijn vrouw als ik bestieren de volkstuin. Na wat ingelezen te hebben, willen we voor "no dig" gaan, en dat onderhouden, volledig biologisch. Ik ga eerst karton leggen, 10-15 cm compost storten, bedden maken en daarin onze groente, fruit en bloemen laten groeien. Tevens watervat geplaatst om de planten van water te kunnen voorzien. en ik zal een grote composthoek maken.

Wat komt erop:

bieten, kool (spits, rode, witte, en sprouting broccoli), aardappelen, tomaat, wortelen (peen en amsterdamse bak), knoflook, uiten, diverse zomerbloeiers, kruiden, medicinale kruiden, knolselderij, aardbei, framboos braam

IMG-20220205-WA0003.thumb.jpg.7c523007fbe843d181aea25583904c3f.jpg

Start. niet onderhouden volkstuin

IMG-20220114-WA0001.thumb.jpeg.3dd1f0efbd1b6389bee66114739a31b0.jpeg

Start bodemverbeteren. Karton en ComostIMG-20220205-WA0007.thumb.jpg.ab68ada9225a2516d43b23e4f46e7b1f.jpg

Paden met houtsnippers

IMG_20220212_150700.thumb.jpg.2d724ca2df6f9e62e40ed57b3bb92d43.jpg

aangepast door Sarpo Mira
  • Like 6

Onderzoek naar zaden voor kastomaten. Daarom vraag ik me af of er hier dapper buitentomaten worden gezet. En of @Sarpo Mira dan op het werk wordt uitgelachen wanneer alles door phytophthora etc. sneuvelt 😁

aangepast door fre3ke
Geplaatst:

Welkom leuke voorstelling, super dat jullie als jong gezin moestuin actief zijn. Mooie hond, fijn dat die mee kan. 

Opvallend is wel aardappels, geen tomaten en paprika. Kijk uit naar meer info over je werk, ontwikkelen van nieuwe soorten gaat niet zonder vermeerderen en behouden van oude soorten wat wij en zo meer hier doen. Werken jullie ook samen met Wageningen?

Geplaatst:

@redzebra, waarom beantwoord je vragen die niet aan jou gesteld worden? Je weet het antwoord niet.

@Sarpo Mira, ik  vraag me gewoon af waarom iemand die zich professioneel met tomatenveredeling bezighoudt, zelf geen tomaten zet. Ik ben zelf vorig jaar enorm de mist ingegaan met mijn tomatenplanten, zonder kas, en twijfel of ik dit jaar weer tijd en energie erin ga steken. Ik snap dat je geheimhouding hebt en niets over je werk mag vertellen. Ik vraag het meer als een algemene vraag, aan een medemoestuiner.

Geplaatst:
Op 13-2-2022 om 00:23, fre3ke zei:

Onderzoek naar zaden voor kastomaten. Daarom vraag ik me af of er hier dapper buitentomaten worden gezet. En of @Sarpo Mira dan op het werk wordt uitgelachen wanneer alles door phytophthora etc. sneuvelt 😁

Ik weet, net als bij aardappel, wat rassen met phytophthora resistentie. Of wat uit onze eigen keuken, maar die zijn voor hier minder geschikt / smaakvol 

• Like 1
Geplaatst:
Op 13-2-2022 om 10:51, fre3ke zei:

@redzebra, waarom beantwoord je vragen die niet aan jou gesteld worden? Je weet het antwoord niet.

@Sarpo Mira, ik  vraag me gewoon af waarom iemand die zich professioneel met tomatenveredeling bezighoudt, zelf geen tomaten zet. Ik ben zelf vorig jaar enorm de mist ingegaan met mijn tomatenplanten, zonder kas, en twijfel of ik dit jaar weer tijd en energie erin ga steken. Ik snap dat je geheimhouding hebt en niets over je werk mag vertellen. Ik vraag het meer als een algemene vraag, aan een medemoestuiner.

Joh, is niet zo spannend allemaal hoor. De informatie kwam resistentie staat gewoon bij de rassen genoemd. 

Geplaatst:

@fre3keTomaten stonden niet in zijn lijstje, dus ik ging er van uit dat er geen buitentomaten werden gezet: ondertussen is dit lijstje aangepast, het was niet bedoeld als antwoord, mijn excuses. Het was een misverstand vanwege mij waarschijnlijk, ik vond de opmerking nog  al raar "dapper buitentomaten/uitgelachen".

@Sarpo Mira

Nogmaals welkom en veel succes met je nieuwe moestuin

Geplaatst:
Op 13-2-2022 om 07:02, Jane Doe zei:

Welkom leuke voorstelling, super dat jullie als jong gezin moestuin actief zijn. Mooie hond, fijn dat die mee kan. 

Opvallend is wel aardappels, geen tomaten en paprika. Kijk uit naar meer info over je werk, ontwikkelen van nieuwe soorten gaat niet zonder vermeerderen en behouden van oude soorten wat wij en zo meer hier doen. Werken jullie ook samen met Wageningen?

We zijn graag buiten, in de tuin, maar ook het bos en strand. Moestuin hebben we grotendeels voor ons zelf natuurlijk maar ook om de kinderen te leren waar groente en fruit vandaan komen, en wat er allemaal moet gebeuren om een bloemkooltje op je bord te krijgen tijdens het avondeten. Beetje bewustwording bij te brengen.

We werken ook op projectbasis samen met Wageningen inderdaad. 

Geplaatst:

Kwa tomaten, weliswaar in de kas geteeld, vond ik Black Cherry erg lekker. Helaas niet phytophthora resistent. Ik probeer ook aan het ras Yoom te komen, een ras van Syngenta met ook "paarse" vruchten. Volgens mij worden ze verkocht vanaf voorjaar in BelgiĂŤ in de supermarkt. Ondanks dat GA zaden uitsplitsing zullen geven wil ik wat zaden van die vruchten laten kiemen en opgroeien.

Deze https://www.denberk-delice.be/yoom-dÊlice  o.a.  teelt ze blijkbaar in BelgiÍ en werden vorig jaar verdeelt door Delhaize in BelgiÍ. Zelf heb ik ze nog niet geproefd wel de Kumato tomaten (die lagen in carrefour en colruyt : edit: en blijkbaar ook bij  Delhaize die van hun). Dit voorjaar ook maar eens langsgaan bij Delhaize.

aangepast door redzebra
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Hier een update. Verse lading houtsnippers geleverd. 5m3 gedurende afgelopen weekend en dit weekend op de tuin gereden. In de open stukken komt nog compost (oogt nog wat rommelig), bedden worden iets verschoven en verbreed zodat de hele tuin egaal bed-houtsnipper is, aangevuld met een broeikastje.

Tevens IBC vat geplaatst voor bewatering

IMG-20220305-WA0016.jpg

• Like 1
  • 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...