Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Damsel F1 tomaten zaden?

Recommended Posts

Raak nu een beetje in de war Goldfish, NadineG en Marcel zijn toch niet een en dezelfde persoon?

Dankzij jouw bericht heb ik ook meteen bij Fruitlent besteld en die is netjes verzorgd. Voor ons zijn de f1 nieuw en speciaal voor de kindjes, zeer benieuwd hoe ze zullen bevallen. Voor de zekerheid wat in de kas en buiten, kijken wat ze kunnen hebben en geven.

NadineG kan ze zo snel niet in Duitsland vinden, hopelijk kan iemand anders helpen te krijgen.

@Jane Doe  Nadine bedankt iedereen, maar zegt daarna "Marcel Joosten" is niet bereikbaar.  Is dat omdat ze niet kan bestellen vanwege zijn locatie of omdat hij niet reageert op b.v. een telefoontje of e-mail.  Die nuance ontgaat mij even dus ik heb daarom Marcel maar getagged.   Ik heb ook gemist dat ze in Dld woont.

Ik heb wel een goede Duitse webwinkel (www.bobby-seeds.com, zoek dan naar phr-tomaten) voor haar , maar die heeft naast een paar andere rassen die goed tegen de plaag kunnen (een ander lid heeft daar besteld eerder en was tevreden) ook "phyto resistente" rassen van de Firma Clause.    Twee van die rassen waren toevallig echter getest door Marcel in 2021 en vielen bij hem enorm door de mand.  Daarmee heb ik voorlopig te weinig vertrouwen in de andere selecties van deze Franse firma.

Maar helaas heeft "Bobby" dan weer niet de gezochte Damsel.  Dus helaas maak ik haar daarmee net zo blij mee

, als wanneer ik haar een dode mus zou geven. 

• Like 1

Winterswijk ligt toch niet in Duitsland? Kreeg op mijn mail direct antwoord, was wat vergeten te bestellen en vroeg of ik die nog bij de bestelling kon bijbestellen ivm verzendkosten. En waarom 2 x sturen als het in een keer kan. Dat was geen probleem en alles super snel ontvangen. Is ook een blijvend adresje, fijn is dat je vaste adressen hebt waar je terecht kan. 

Ja bobby seeds hebben mooi spul.

Toch moeten die tomaten zaden te krijgen zijn, als hybriden een stuk moeilijk.

Edited by Jane Doe

Damsel F1 en de andere rassen uit de USA zijn bijna niet meer aan te komen. Door nieuwe regelgeving is dit ook erg moeilijk geworden voor Fruitlent.

Heb je zaden, ben er zuinig op. Probeer stekken de winter door te laten komen en probeer F2 zaden. Veel beters zal er namelijk voorlopig niet beschikbaar komen.

Voor degene die wel vanuit de usa aan zaden kan komen, verdiep je ook eens in:

Brandywise F1

Medusa F1

Galahad F1

Mountaing Rouge F1

Pruple zebra F1

Deze zouden allen goede resistentie moeten hebben en erg goed smaken. zeker Purple Zebra F1 zou iets bijzonders zijn.

• Like 2

Roland een paar van die jij noemt zijn wel in Duitsland te vinden.

NadineG zo lang we hier geen gebruksaanwijzing krijgen bommen bouwen zal dat wel meevallen, we hebben niks te verbergen en doen niks verkeerds.

Kan wel USA bestellen, maar moet dan een grote bestelling doen en dat zie ik niet zo zitten. Te druk met grote verzameling groentjes voor de kindjes bijeen te kopen in Europa voor de blijf.

• Like 1

Op 17-2-2022 om 20:12, Roland zei:

Damsel F1 en de andere rassen uit de USA zijn bijna niet meer aan te komen. Door nieuwe regelgeving is dit ook erg moeilijk geworden voor Fruitlent.

Heb je zaden, ben er zuinig op. Probeer stekken de winter door te laten komen en probeer F2 zaden. Veel beters zal er namelijk voorlopig niet beschikbaar komen.

Voor degene die wel vanuit de usa aan zaden kan komen, verdiep je ook eens in:

Brandywise F1

Medusa F1

Galahad F1

Mountaing Rouge F1

Pruple zebra F1

Deze zouden allen goede resistentie moeten hebben en erg goed smaken. zeker Purple Zebra F1 zou iets bijzonders zijn.

Die Paarse Zebra ziet er echt heel veel belovend uit als winnaar van AAS 2022!! Ik ken wel iemand in de VS waar ik het kan laten leveren, en ik denk dat ze die best wil ompakken en verzenden naar Nederland.  Ik heb alleen geen idee hoe oplettend de Douane is en of er meer sancties op staan dan in beslagname (dacht van niet).  Ik zou dan gelijk gaan voor 100 zaden of meer per soort. Dan nog is 40 tot 50 eurocent per zaadje wel ff wennen.

• 1 month later...

Dag allemaal,

Slechts af en toe kijk ik op dit forum en zie nu hierboven dat de verkrijgbaarheid van de Damsel tomaat wordt bediscussieerd. Tevens worden er vragen gesteld over mijn bereikbaarheid. FruitLent is voor ons een hobby. Telefonische bereikbaarheid is daardoor matig, maar via de mail is deze over het algemeen prima.

Velen hebben inmiddels via de mail vragen gesteld waar de aardappelziekteresistente rassen uit de USA zijn gebleven. Zij hebben allemaal netjes binnen één dag  antwoord gekregen. In het kort komt het er op neer dat we deze niet langer onder andere hobby-tuinders kunnen verspreiden, vanwege import-perikelen uit de USA.

Dus wachten op:

1. een andere Europese partij de import van deze zaden uit de USA oppakt
    (gebeurt al jaren niet, dus ik vraag me af of we daar onze hoop op moeten vestigen), of:

2. nieuwe rassen van Europese veredelingsbedrijven
    (komen er steeds meer, al vielen een paar rassen van het Franse HM Clause vorig jaar enorm tegen), of:

3. eigen selecties met vergelijkbare kenmerken
    (wordt al een aantal jaar aan gewerkt, ook door @Roland van dit forum)

Ik wens jullie allemaal een goed tuinseizoen toe !

Marcel Joosten.

Edited by FruitLent
  • Like 4