Pimschepers Geplaatst: 2 februari 2012 Share Geplaatst: 2 februari 2012 Beste mensen, Na het vorig jaar ben ik dit jaar weer erg enthousiast. Dit is het tweede jaar dat ik groente verbouw dus ik heb nog veel vragen. Ik heb vele zaden gekocht bij de intratuin en heb het een en ander verwerkt in een zaaikalender en eigenschappentabel:kalender:Groen = zaaienRood = oogstenOranje is late zaai. Donkerrood is late oogst.Grijs = langer binnen warm houden.Blauw = beschermen en/of in kasje zetten. (tegen dieren en kou) Eigenschappen tabel:(de uitjes zijn geen zaadjes, maar poot ui-en) Hierna heb ik een plattegrond moestuin gemaakt op basis van welke planten veel water nodig hebben en welke minder, en op basis van hoogte.Ik heb helaas een beperkte grootte van de tuin. Bij mijn vriendin ga ik echter groter te werk. Hopelijk is het zichtbaarDe aardappelen komen op een andere plek. Nu komen de vragen van mijn kant:1 Welke groenten duren het langst voor ontkiemen en tot het een beetje plant is voordat ik ze in volle grond kan poten? (ik dacht zelf: paprika, aubergine, courgette en bloemkool(2,3,4 maand))Ik dacht dat de andere groenten al aardig snel naar buiten kunnen?(1/2 maand)2 Kunnen zaden ontkiemen zonder licht? (dan kan ik ze op een warme geisoleerde plek leggen) Totdat ze zijn ontkiemd, en dan wel verder met zonlicht en water.3 Als de groenten eenmaal ontkiemd zijn, kunnen ze dan verder binnen groeien met ongeveer 20 graden? (kamertemperatuur)4 Voor welke groenten kan ik straks beter een kasje maken ivm dieren (konijnen insecten etc)? Ik dacht sla, veldsla en bloemkool. Over 2 maand ongeveer ga ik de tuin helemaal omspitten om de grond lekker los te maken (40/50cm diep) en dan gooi ik er kunstmest en kalk bij om een goede vruchtbare grond te maken voor de komende plantjes. Verder heb ik ook nog pokon die ik moet mengen met water. Wanneer kan ik deze het best gebruiken, direct of pas in het rijpingsproces? Daarnaast heb ik nog de vraag of ik bepaalde bestrijdingsmiddelen moet aanschaffen voor deze groenten? (ik hoop het niet) Graag advies en tips! Alvast bedankt.. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Dennis29 Geplaatst: 2 februari 2012 Share Geplaatst: 2 februari 2012 1 Welke groenten duren het langst voor ontkiemen en tot het een beetje plant is voordat ik ze in volle grond kan poten? (ik dacht zelf: paprika, aubergine, courgette en bloemkool(2,3,4 maand)) Paprika en aubergine duurt best lang ja, die kan je nu al zaaien. Courgette groeit heel snel en kan je dus een paar weken voor het uitplanten zaaien. Bloemkool weet ik niet, nog nooit geteeld.Ik dacht dat de andere groenten al aardig snel naar buiten kunnen?(1/2 maand)ja2 Kunnen zaden ontkiemen zonder licht? (dan kan ik ze op een warme geisoleerde plek leggen) Totdat ze zijn ontkiemd, en dan wel verder met zonlicht en water.Ja, de meeste zaden wel. Maar je hebt ook lichtkiemers die wel licht nodig hebben. Sla ontkiemt beter met wat licht.3 Als de groenten eenmaal ontkiemd zijn, kunnen ze dan verder binnen groeien met ongeveer 20 graden? (kamertemperatuur)Paprika en aubergine wel. De rest wil in de koude kas of buiten. En wortels kun je het beste in de volle grond zaaien. 4 Voor welke groenten kan ik straks beter een kasje maken ivm dieren (konijnen insecten etc)? Ik dacht sla, veldsla en bloemkool.Ja klopt, vooral konijnen kunnen flink wat schade aanrichten! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Pimschepers Geplaatst: 2 februari 2012 Auteur Share Geplaatst: 2 februari 2012 Snelle reactie! Erg bedankt, kan de informatie goed gebruiken. 3 Als de groenten eenmaal ontkiemd zijn, kunnen ze dan verder binnen groeien met ongeveer 20 graden? (kamertemperatuur)Paprika en aubergine wel. De rest wil in de koude kas of buiten. En wortels kun je het beste in de volle grond zaaien. Dus paprika en aubergine houdt ik wat langer in huis onder 20 graden omstandigheden. De rest van de groenten plant ik na het ontkiemen uit in de tuin. (ook als het nog 10/15 graden is?) Wortels kan ik direct buiten zaaien? dus bij wijze van: over 2 weken ga ik wortelzaadjes zaaien (als het nog 5 tot 10 graden is?) Een andere vraag: De centrale verwarming gaat 's nachts thuis uit, dan wordt het 16/17 graden beneden. Iemand een idee om de kiemplantjes dan warm te houden? (lamp oid?) Alvast bedankt Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Eefje78 Geplaatst: 2 februari 2012 Share Geplaatst: 2 februari 2012 Als ik een kasje zou hebben (heb ik helaas dus niet), dan zou ik juist de aubergines en paprika's erin zetten, om een betere oogst te kunnen verkrijgen. Uitplanten na een halve maand lijkt me voor de meeste groenten wat snel. Ik zaai vrij veel thuis voor omdat veel zaden bij ons gewoon verdwijnen ipv dat ze opkomen, en afh van natuurlijk de soort en de temp duurt het meestal toch wel min. een maand voordat ik de plantjes groot genoeg vind voor buiten. Alleen de erwten gingen vorig jaar na 2 weken al naar buiten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorg Geplaatst: 2 februari 2012 Share Geplaatst: 2 februari 2012 Als aanvulling op dennis:1. paprika en aubergine zou ik deze maand zaaien, courgette half mei of vanaf half april. Alle drie uitplanten na half mei als de kans op vorst geweken is. Bloemkool weet ik ook niet. 4. de kolen (ivm rupsen, duiven en konijnen) de sla, veldsla zou ik zonder bedekking telen, tenzij je inderdaad last hebt van konijnen. Verder worden wortels nogal eens onder bedekking geteeld vanwege de wortelvlieg. Vraag over bemesting en spitten: zou gaan spitten zodra de grond weer aan het ontdooien is. Hoe eerder hoe beter zodat de grond zich weer een beetje kan zetten. Kunstmest werkt vrij snel dus kijk even goed op de verpakking over wanneer, hoeveel en ook voor de evt werking met kalk. Bij organische bemesting is het zo dat je ze beter niet tegelijk toedient. Niet alles heeft trouwens evenveel bemesting nodig, kijk dus even goed op de verpakking. Pokon pas mengen indien nodig, is inderdaad voor bij te mesten tijdens de groei, maar niet alles heeft dat nodig zeker niet als de grond goed bemest is. Bestrijdingsmiddelen > pas kopen wanneer je ze nodig hebt tenzij je zaken als fruitbomen preventief wilt behandelen tegen van alles en nog wat. Wat je wel al kunt kopen is een flesje spruzit van ecostyle (tegen luizen, spint, trips, witte vlieg, etc). Slakkenkorrels zijn ook aan te raden. Vraag over temperatuur ‘snachts: 16-18 graden is prima voor ‘snachts meer is zeker niet nodig. Vraag over uitplanten. Niet na ontkiemen maar nadat ze enkele echte blaadjes hebben. Zelf verspeen ik de meeste groente in dat geval nog eerst naar individuele potjes om ze dan later als ze goed geworteld zijn verder uit te planten. Wortels, spinazie (evt prei), veldsla meteen in de volle grond zaaien als de temperatuur dat toestaat. Op de zaadpakjes staat vaak een richtdatum vanaf wanneer je kunt zaaien, soms ook de temperatuur. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
wilma Geplaatst: 2 februari 2012 Share Geplaatst: 2 februari 2012 mooi schema, alleen dacht ik dat de ui met de neusjes net aan de grond moesten en geen 5 cm diep.groetjes Wilma Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Pimschepers Geplaatst: 2 februari 2012 Auteur Share Geplaatst: 2 februari 2012 Bedankt voor de reacties mensen. Ik heb weer iets geleerd en kan ermee verder.De paprika en aubergines heb ik gezaaid. De rest zal nog volgen Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
tnauta Geplaatst: 2 februari 2012 Share Geplaatst: 2 februari 2012 Een andere vraag: De centrale verwarming gaat 's nachts thuis uit, dan wordt het 16/17 graden beneden. Iemand een idee om de kiemplantjes dan warm te houden? (lamp oid?) Ik haal de bakjes waar ze in zitten uit de vensterbank en zet ze voor de kachel op de grond. (Opgevouwen kleedje eronder) Als de kachel aanslaat worden mijn plantjes meteen een beetje verwarmd. Ik ben bang dat de vensterbank te koud is ivm het raam wat nogal wat kou afgeeft. Quote Heilige boontjes, ik eet ze rauw! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Koert Geplaatst: 2 februari 2012 Share Geplaatst: 2 februari 2012 Een andere vraag: De centrale verwarming gaat 's nachts thuis uit, dan wordt het 16/17 graden beneden. Iemand een idee om de kiemplantjes dan warm te houden? (lamp oid?) Ik haal de bakjes waar ze in zitten uit de vensterbank en zet ze voor de kachel op de grond. (Opgevouwen kleedje eronder) Als de kachel aanslaat worden mijn plantjes meteen een beetje verwarmd. Ik ben bang dat de vensterbank te koud is ivm het raam wat nogal wat kou afgeeft.UPC box o.i.d. werkt ook goed. Quote Even a broken clock is right twice a day Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Pimschepers Geplaatst: 2 februari 2012 Auteur Share Geplaatst: 2 februari 2012 Hier zitten de paprika's en aubergines in. Het zijn plastic waterflesjes van 0,5liter.In de bodem heb ik kleine gaatjes geprikt. Als ze te groot worden verpoot ik ze direct ( zonder wortels te beschadigen natuurlijk ).Maar zijn deze flesjes geschikt? Ik zet het kratje 's nachts naast de verwarming, die straalt nog wel 20 graden als het goed is. Alvast bedankt Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Koert Geplaatst: 2 februari 2012 Share Geplaatst: 2 februari 2012 Kan zeker wel. Het is wel verstandig om ze even af te dekken met een folietje totdat ze helemaal gekiemt zijn, dan creëer je een ideaal microklimaat om ze te laten kiemen. Hier bij de intratuin en de bloemist krijg ik zo altijd een stapel van die gebruikte plastic potjes en traytjes mee, misschien bij jullie in de buurt ook wel ergens bij een tuincentrum o.i.d. Quote Even a broken clock is right twice a day Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Helly Geplaatst: 3 februari 2012 Share Geplaatst: 3 februari 2012 Ik gebruik sinds dit jaar ook van die afgeschreven potjes van het tuincentrum. Zijn ruim genoeg om ze te laten groeien en van daaruit zo in de volle grond. Ik heb er ook zo'n onderblad bij waar van die potjes in staan. Daar kan je water in geven en dan zuigt de aarde dat omhoog het potje in. Werkt veel makkelijker dan elke keer dat zakje eraf te halen en blijft het micro klimaat waar Koert het over had goed behouden. Quote Good things come in small packages Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jandinther Geplaatst: 3 februari 2012 Share Geplaatst: 3 februari 2012 Een tip veel beginners ,begin vooral niet''met alles tegelijk. Dat zorgd vaak tot teleurstelling,te veel tijd en stres.Zo als met met de meeste dingen,is ervaaring met je voet{jes}in de modder .De beste en vaak de goedkoopste manier om met veel plezier hettuinieren,onder de knie te krijgenLET OP mijn aardvroeter naam wordt JEEVANDEE/ Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Kruidje Geplaatst: 3 februari 2012 Share Geplaatst: 3 februari 2012 Jan, ik snap niet goed wat je bedoeld. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
aardbeijim Geplaatst: 4 februari 2012 Share Geplaatst: 4 februari 2012 Uhm,met die paprika`s enzo kzou ze niet meteen van binnenshuis in de vollegrond zetten maar eerst buiten in halfschaduw enzo zetten zodat ze afharden en ook dat je geen kans hebt op verbranding. Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.