speets Posted February 23, 2022 Share Posted February 23, 2022 Het lichtgewicht bakje van de buurman is weggeblazen door Eunice en consorten. Ik heb precies zo'n kasje - gelukkig nog in de verpakking - en wil voorkomen dat 'ie wegwaait. Wat is een handige (goedkope) manier om hem te verankeren? Er zitten geen uitsteeksels aan. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted February 23, 2022 Share Posted February 23, 2022 Dit is zo eentje met plastic ramen toch? Ik heb zo iets in glas en die zet ik vast met prikkers rondom. Tijdens de storm nog een betonnen balkje er op. Maar die plastieken zijn net niets, als je daar beton oplegt is die plat denk ik. Misschien wat betonijzer o.i.d. buigen zodat je die als een soort grote haringen kan gebruiken? Massief ronde staaf ijzer Ø4mm 100cm (praxis.nl) 2 1 Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geoffrey Posted February 23, 2022 Share Posted February 23, 2022 Je kunt er een steen opleggen, maar grote kans dat het plastic raam gaat doorhangen. Beter om dit kasje veilig te stellen door op te ruimen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
annaelizabeth Posted February 23, 2022 Share Posted February 23, 2022 In alle vier de hoeken binnen en buiten een stevig stuk hout in de grond slaan (bijv stuk hardhouten regel). Behoorlijk diep en bovenkant tot ongeveer bovenkant bakje. Bij zeer zware storm brede (30 cm) plank eroverheen met zware stenen erop. Het ding doet het bij mij al meer dan 10 jaar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted February 23, 2022 Share Posted February 23, 2022 (edited) Dan heb jij het kasje op een vaste plek staan? Bij mij verhuisd het kasje over heel de tuin. Zo heb ik hem gisteren verzet om de volgende lichting spinazie te laten kiemen. Over drie weken staat dat boven en dan gaan op een nieuwe plek de peulen er weer in. Edited February 23, 2022 by Patrijs Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted February 24, 2022 Author Share Posted February 24, 2022 Dank voor jullie reacties. Inderdaad zo'n vederlicht plastic dingetje, verplaatsbaar. Er zit geen rand onder, dus ik kan hem niet vastprikken. Betonijzer is een idee! En dan niet over de kas maar over die schoffel, zodat je niet de ijzers eruit hoeft te halen als je hem open wilt zetten? Bedoelde je dat met die foto of is dat toeval? Het is bij nader inzien dus een onhandig ding, want ik moet nu heel goed het weer in de gaten houden. Het stormt nu niet meer, maar het waait nog steeds hard. Afrader 😒 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
annaelizabeth Posted February 24, 2022 Share Posted February 24, 2022 Jawel hoor, best verplaatsbaar, je trekt die regels gewoon weer uit de grond. Maar bij mij nooit pal op de noordwester, wel een beetje beschut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinky Posted February 24, 2022 Share Posted February 24, 2022 Geen idee of @speets iets heeft aan onderstaande opstelling, want mijn bak is van glas en aluminium en vermoedelijk zwaarder. Maar in deze configuratie heeft de bak hier zowel storm Dudley, als Eunice en Franklin overleefd. Met aan de noordkant de muur van de schuur. Als de bak in de zomer niet bij de muur staat, gaat het op deze manier bij storm ook goed. Meestal liggen er alleen de twee balkjes op. De onhandige glazen kleppen die er bij horen (echte windvangers, en zo vaak gebroken) heb ik vervangen door een golfplaatje dat je in allerlei breedtes kunt laten kieren. Speets: misschien een paar proefopstellingen uitproberen bij rustiger weer, zien welk gewicht je kasje kan dragen, en nagaan of de wind nergens onderdoor kan komen? Als het gaat klepperen is het meestal niet goed. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts