Falaigai Posted March 9, 2022 Share Posted March 9, 2022 Hi, Ik ben bezig met mijn opzoekwerk om druiven te zetten en had nog een paar vragen. Ik heb een zuidmuur van 1,7m hoog en ga 3keer 4meter planten Ik dacht steundraden te voorzien op 70cm en dan elke 30cm. De steundraden zijn RVS 3mm. Als snoeivorm dacht ik cordon en te leiden naar 2 etages? Kan dit of haal ik verschillende begrippen door elkaar? Kan ik op 4meter 2 of 3 planten zetten? Ik denk best 2? Voor de keuze van rassen moet ik nog wat opzoekwerk doen maar ik prefereer pitloze tafeldruiven Bedankt voor de tips Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSDG Posted March 9, 2022 Share Posted March 9, 2022 Een cordon met 2 etages kan prima, hoe hoog ga je dan met je tweede etage? En leidt je het cordon naar één of beide kanten van de stam? Zoek even goed uit welke rassen geschikt zijn voor de cordon snoei. Makkelijker is wellicht de guyot-snoei, dit vind ik zelf altijd een handige pagina: http://www.dewijnhoek.nl/database/info62.html Met guyot heb je twee draden nodig, voor cordon met twee etages denk ik 4, de opstaande takken moet je ook aanbinden, dat zijn de takken waar de druiven aan groeien. Maar zoals je kan lezen op die pagina is het nadeel van het cordon dat het erg vol kan worden in de zomer en dat is slecht i.v.m. schimmels, daarnaast is het meer snoeien op termijn, al zal dat met 2 of 3 planten niet zo heel erg zijn. Succes en benieuwd op welke rassen je uitkomt. P.S.: Vaak zijn druiven met pit beter van smaak en beter geschikt voor ons (buiten-)klimaat. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Falaigai Posted March 9, 2022 Author Share Posted March 9, 2022 Voorlopig had ik volgende rassen gekozen: (als er betere opties zijn hoor ik het graag..) Lakemont Himrod Bianca Muscat roze Venus Rondo Voor het snoeien heb ik nog meer opzoek werk nodig. Is er ern voorkeur van snoeimethode voor bovenstaande rassen? Als ik kabels op 70, 100, 130, 160 span. Kan ik dan verder met beide mwthodes? Dan heb ik nog tijd tot de winter om de snoeimethode te bepalen 😜 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSDG Posted March 9, 2022 Share Posted March 9, 2022 (edited) De afstand tussen de twee cordondraden moet meer dan 60 cm zijn, eerder richting een meter. Voor wat betreft de raskeuze en snoeiwijze heb ik geen idee. Ik ken alleen wat bekendere rassen zoals Boskoop Glory, Witte van der Laan en Esther die allen geschikt zijn voor de buitenteelt. Misschien kan je met je zuidmuur zelfs gebruik maken van het microklimaat en er een kasdruif laten rijpen, maar daar kunnen andere mensen je beter in adviseren. Edited March 9, 2022 by MSDG Aanvulling gegeven Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted March 9, 2022 Share Posted March 9, 2022 Afstand tussen twee Cordondraden 60, beter richting 100 cm? Ja, voor de draden per Cordon-etage. Toch is het goed om op elke 30 cm draden te hebben, om de ranken verticaal aan op te binden. Je hebt in totaal 170 cm hoogte (niet méér?). Daar gaat minimaal 60 cm vanaf (van grond tot eerste draad. Blijft over: 110 cm. Veel te krap voor een 2e Cordon-etage. Die 110 cm heb je al nodig voor één tros per rank. Is erg krap om twee trossen per rank te laten groeien; bij mijn 160 cm -vanaf gesteltakken- laat ik wel twee trossen staan. Aantal stokken op 4 meter. Twee kan wel (per stok 1 gesteltak van 2 m, of twee van 1 m), zeker als het vrij krachtige groeiers zijn. Guyot of Cordon. Het enige grote verschil is dat bij Guyot de gesteltakken ieder jaar vernieuwd worden. Bij Cordon gaan dezelfde gesteltakken een aantal jaren mee. (Ik snoei altijd Guyot. Behalve als ik echt geen geschikte rank kan vinden, dan moet de bestaande gesteltak nog maar een jaartje mee). Zijn alle rassen geschikt voor beide snoeimethoden. Nee. Guyot kan altijd. Bij Cordon hangt het af van de groeikracht van de ogen op de stiften (het restantje rank van het vorige jaar, waarvan de ogen nieuwe ranken moeten geven). Volgens Fred Lorsheijd (auteur van het nieuwe handboek druiven) is lang niet ieder ras (zoals ook b.v. Lakemont en Himrod) goed geschikt voor Cordonsnoei. (Boekje is helaas reeds lang uitverkocht, heel soms 2e hands verkrijgbaar tegen 2 a 3x de originele prijs. De oudere uitgave (handboek druiven, heb ik niet) zou minder zijn, o.a. veel minder nieuwe rassen. Ik zie nu ook Rondo op je lijstje staan. Dat vind ik geen tafeldruif. De smaak is weliswaar goed, maar de druiven zijn niet al te groot, ze hebben een stevige schil, en veel pitten. Rondo is weer wel een ideaal ras om mee te beginnen, voor (rode) wijn. Krachtige groei, veel opbrengst, vroeg, geschikt voor ons klimaat. Weet je al hoe je de draden aan de muur gaat bevestigen? Daar is een topic over: https://www.moestuinforum.nl/topic/23391-horizontale-spandraden-aan-stevige-schutting-bevestigen En als je met Rondo gaat beginnen: zie o.a. https://www.moestuinforum.nl/blogs/entry/8527-druivensnoei-begin-2022-wintersnoei/ 1 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted March 9, 2022 Share Posted March 9, 2022 Er zijn verschillende manieren van cordonsnoei. Ik heb mijn druif als leivorm (ookwel espalier) wat een vorm van cordon snoei is met de gesteltakken dichter op elkaar. Ik herken totaal niet dat er 110cm nodig is voor 1 tros. 2 trossen lukt zelfs maar dan wordt het wat minder overzichtelijk en hebben we meer druiven dan we eten dus ik hou het bij 1. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Falaigai Posted March 9, 2022 Author Share Posted March 9, 2022 Na verder opzoekwerk ga ik toch voor de guyot methode kiezen. Kan ik best voor de enkele of dubbele gaan? Kan ik op 4meter dan brst 2 of 3 planten zetten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted March 10, 2022 Share Posted March 10, 2022 Ik heb 1,25 meter tussen mijn planten. Ik heb arme grond. Dan krijg je toch nog een goede kwaliteit tros. Maar dat zijn wijndruiven, waarvan ik de onderstam weet. Bij tafeldruiven, zoals de jouwe, schijnt minstens 2 meter afstand de norm te zijn. Dat heb ik dus gehanteerd bij de nieuwe aanplant vorig jaar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Posted March 10, 2022 Share Posted March 10, 2022 Waarom hebben tafeldruiven meer afstand nodig dan wijndruiven? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted March 10, 2022 Share Posted March 10, 2022 Ik weet het niet eens 🤫 Ik denk omdat er meer vitis labrusca en andere vitis (anders dan vinifera) in de genen zit. Dat levert krachtige groeiers die meer ruimte vragen dan bij pure vitis vinifera. Niet dat de moderne wijndruiven pure vitis vinifera zijn, maar ze zitten er wel dichter bij... Waar ik de informatie over de plantafstand vandaan heb, weet ik niet meer, eerlijk gezegd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts