Jump to content

Covidvrij tafelen.

appelvrouw

Recommended Posts

Volgens mij moeten we het even hebben over het eten voor de lunch etc voor de MTFD. Het kan natuurlijk niet dat iedereen overal aan zit: messen, taarten, brood snijden, bakken chips met je hand erin, opscheplepels etc. Ivm die ShitCovid. 
Hoe gaan we dat aanpakken?

DE2278ED-F6DA-4950-8572-2CCE5594BF99.thumb.jpeg.17537c7034568241bcb722bcb19fbc58.jpeg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Ieder zich s'ochtends even voor vertrek testen een idee?

Vaste mensen die "opscheppen", drinken kan misschien met blikjes of flesjes of zelf verzorgen?

En als het mooi zonnig weer is, vitaminen d winnen en zonnetje pikken. Desinfectie en mogelijkheid handen wassen, wat kun je nog meer doen.

Handen desinfecteren voor aanraken toilet, koffiekan, colafles, taartschep of andere opscheplepels. Ieder eigen mok, glas of beker. Bestek bij je houden etc

We weten inmiddels toch hoe het werkt? Voordat je weggaat een snel Test. Hoe moeilijk kan het zijn.

Vind het trouwens wel apart, nooit maatregelen genomen toen het woord Covid nog niet eens bestond en verkoudheid/griep net zo besmettelijk was....maar goed. 

Als iedereen zijn verantwoordelijkheden neemt..ik wil wel voor een fles handalcohol zorgen hoor...maar pas op wanneer je daarna je vingers aflikt...niet echt smakelijk 🙈

Op 12-3-2022 om 21:07, Ciska zei:

. Ieder eigen mok, glas of beker

Dat is misschien een goed idee, als je je eigen herkenbare spullen meeneemt, kan het ook niet door de war.

Verder ben ik erg voor één persoons porties maken. Dus dat wat je meeneemt om te eten al in 1 persoons porties verpakken. Jorieke stelde voor om kartonnen bekers te halen waar we bijvoorbeeld chips oid in kunnen doen. Ik wilde eerst soep maken maar verander dat in het kopen van die kleine Madeleine cakejes en chips.

Drinken..mmm lastig. Één opschepper of ingieter doen we hier bij de tuin bijeenkomsten, maar dat kan alleen als er afgewisseld wordt. 

De test lijkt me wel te doen voor iedereen, zeker bij klachten en vage klachten. Of willen we dat iedereen zich test? Zeg het maar.

Op 11-3-2022 om 19:06, jootje zei:

eigen ( wegwerp) handschoenen

Misschien ook handig voor het drinken inschenken als we geen inschenkers hebben.

Allemaal overbodig. De overdraagbaarheid van het virus via handen en oppervlakken is twijfelachtig, waarschijnlijk zelfs een non-issue. Zolang er niet gehoest en geniest wordt boven het eten of in de handen, is het veilig genoeg. Voor meer zekerheid kun je chips of pinda's met een opscheplepel pakken. En niet aan je ogen neus of mond zitten. Dat is echt voldoende.

Je kan beter verbieden om hard te praten of te lachen, dan al die aanraakmaatregelen. Maar dat doen we ook niet.

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/more/science-and-research/surface-transmission.html

"It is possible for people to be infected through contact with contaminated surfaces or objects (fomites), but the risk is generally considered to be low.

SARS-CoV-2, the virus that causes COVID-19, is an enveloped virus, meaning that its genetic material is packed inside an outer layer (envelope) of proteins and lipids. The envelope contains structures (spike proteins) for attaching to human cells during infection. The envelope for SARS-CoV-2, as with other enveloped respiratory viruses, is labile and can degrade quickly upon contact with surfactants contained in cleaning agents and under environmental conditions. The risk of fomite-mediated transmission is dependent on:

• The infection prevalence rate in the community
  • The amount of virus infected people expel (which can be substantially reduced by wearing masks)
  • The deposition of expelled virus particles onto surfaces (fomites), which is affected by air flow and ventilation
  • The interaction with environmental factors (e.g., heat and evaporation) causing damage to virus particles while airborne and on fomites
  • The time between when a surface becomes contaminated and when a person touches the surface
  • The efficiency of transference of virus particles from fomite surfaces to hands and from hands to mucous membranes on the face (nose, mouth, eyes)
  • The dose of virus needed to cause infection through the mucous membrane route

Because of the many factors affecting the efficiency of environmental transmission, the relative risk of fomite transmission of SARS-CoV-2 is considered low compared with direct contact, droplet transmission, or airborne transmission 1, 2.

Case reports indicate that SARS-CoV-2 is transmitted between people by touching surfaces an ill person has recently coughed or sneezed on, and then directly touching the mouth, nose, or eyes."

47 minuten geleden, fre3ke zei:

En niet aan je ogen neus of mond zitten

Haha, ja, dat zie ik dus niet gebeuren. Mensen doen dat automatisch let maar eens op.

Afstand houden van elkaar vind ik wel prettig, daar zorg ik zelf wel voor als ik me onveilig voel..als iemand me te dichtbij komt😝

Persoonlijk vind ik eenpersoonsporties wel fijner dan met zijn allen aan t eten zitten. 

Het zal misschien overbodig zijn, die discussie ga ik niet aan, die heb ik in t begin van de Covid al genoeg gehad met Nederlanders die mij voortdurend verzekerden: “mondkapjes doen wij hier in Nederland niet aan Jet, dat is niet noodzakelijk”.

Appelvrouw denk ook dat een discussie niet gewenst is, ieder kan het nodige doen voor zichzelf en alle anderen dus voor elkaar. Jullie zijn alle volwassen genoeg, dat netjes te regelen en uit te voeren.

Een test voor ieder zou ik wel doen en niet alleen testen bij klachten of verdacht, de kindjes krijgen dat ook gebakken dus jullie grote mensen ook wel 😉

Misschien zijn de 1 persoon poties afgedekt te verpakken? En drinken gesloten verpakkingen, blikjes (nog geen statiegeld in nl) en flesjes kan misschien een oplossing zijn. 

7 hours ago, appelvrouw said:

Mensen doen dat automatisch let maar eens op.

Ik heb het twee jaar geleden al afgeleerd 😄. Dus let maar niet op mij.

Ik wil wel afstand houden, maar ik ga niet met handschoenen en eenpersoonsporties in de weer voor een non-existent risico.

Dat iedereen aan het eten zit zou ik wel heel onhygiënisch vinden, ik ben het wel met je eens dat dat niet moet gebeuren. Dat is met bestek te vermijden. Ik heb zo'n saladetang, die kan ik meenemen voor de madeleines. Maar ik heb liever soep. Wat is er mis met soep?

Het feest ( ;) ) zal plaatsvinden in onze schuur, en als het ook maar enigszins lekker weer is dan zitten we vooral buiten. Ook het eten hoop ik vooral buiten uit te stallen. Veel losse hapjes zoals (cup)cakes en broodjes enz. die je makkelijk pakt en eet zijn welkom denk ik. Misschien inderdaad ook papieren zakjes of bekertjes met zoutjes, nootjes, chips, enz. Sowieso handig toch? Met of zonder Corona...

In die schuur kan je handen wassen, er is een RVS aanrecht met wasbak. Ook zijn er papieren handdoekjes. 

• Like 3

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

• 1 month later...
Op 14-3-2022 om 23:04, Arja zei:

Haha, ik vind handen wassen en vooraf testen wel voldoende.

Dit was een antwoord van Arja op een opmerking over je handen in het houtvuur ontsmetten🙏🙀

Maar alle gekheid op een stokje, denken jullie allemaal er aan zaterdag dat we graag Covidvrij tafelen? Neem je eten en drinken op die manier mee dat we dat ook veilig kunnen doen? In porties bijvoorbeeld? En, ik kan het jullie niet opleggen maar ik zou het fijn vinden als jullie je willen testen vooraf. En daarin ben ik niet de enige weet ik. Misschien hebben veel van jullie al Covid gehad, wij niet en dat wil ik graag zo houden. 

Op 12-3-2022 om 21:07, Ciska zei:

Handen desinfecteren voor aanraken toilet, koffiekan, colafles, taartschep of andere opscheplepels. Ieder eigen mok, glas of beker. Bestek bij je houden etc

We weten inmiddels toch hoe het werkt? Voordat je weggaat een snel Test. Hoe moeilijk kan het zijn.

Hoe zat het ook al weer, nemen we een eigen bord en mok mee? 

Op 15-3-2022 om 12:13, Jorieke123 zei:

Ook het eten hoop ik vooral buiten uit te stallen. Veel losse hapjes zoals (cup)cakes en broodjes enz. die je makkelijk pakt en eet zijn welkom denk ik. Misschien inderdaad ook papieren zakjes of bekertjes met zoutjes, nootjes, chips, enz. Sowieso handig toch? Met of zonder Corona...

Ik zal niet iedere keer mijn handen desinfecteren voordat ik iets gemeenschappelijks aanvat. En eenpersoonsporties van tevoren afpassen ga ik ook niet doen. Ik zeg het maar even want als dit een voorwaarde is, dan kom ik niet. 

Edit: ik beschouw het verhaal over Covidvrij tafelen voorlopig maar als aanbeveling, en niet als voorwaarde.

Edit2: sneltest en eenmalig handen wassen is natuurlijk geen probleem, dat zou ik toch al doen. 

Edited by fre3ke

Ik denk dat we allemaal volwassen zijn en best rekening met elkaar kunnen houden toch?

Als iedereen zijn eigen bord of bakje meeneemt of een schoon wegwerp bordje neemt en met een schone lepel opschept denk ik dat er niks aan de hand is. 

Handen wassen vind ik een normale zaak met of zonder covid.

Fijn dank jullie wel👍😎
We nemen dus allemaal ons eigen bord en mok en bestek mee? Of alleen bord?
Het is ook goed rekening te houden met Anna, misschien nog even aangeven? Het is verder niet meer specifiek genoemd behalve in het eerste bericht toch, haar olijfolie allergie

Edited by appelvrouw

10 uren geleden, appelvrouw zei:

Fijn dank jullie wel👍😎
We nemen dus allemaal ons eigen bord en mok en bestek mee? Of alleen bord?
Het is ook goed rekening te houden met Anna, misschien nog even aangeven? Het is verder niet meer specifiek genoemd behalve in het eerste bericht toch, haar olijfolie allergie

Eigen bord, bekers staan er genoeg bij Jorieke andere dingen zelf meenemen mag natuurlijk ook!

Eigen keus als je je daardoor veiliger voelt?

Er zijn ook wegwerp borden en bakjes 

(en even voor de duidelijkheid de eigen borden heeft niets met covid te maken maar met het verminderen van plastic verbruik)

• Like 1

Ik ga zo even de MTFD-doos van zolder halen, om te zien wat er ook alweer allemaal in zit. Maar sowieso genoeg bekers die je ook ter plekke even af kunt wassen om nog een keer te gebruiken of als je hem niet meer nodig hebt. Ik ga er vanuit dat er ook genoeg bordjes in zitten. Een eigen bord(je) scheelt wel afval ja. Er is ook genoeg bestek om elke keer een nieuwe opscheplepel te pakken denk ik :lol:

• Like 1

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/