Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zaden over -> Kiemgroente?


RedTomato

Aanbevolen berichten

Aangezien elk zakjes veel meer zaadjes heeft dan dat plantjes van 1 soort in mijn tuin zet heb ik altijd aardig wat zaadjes over. 

Nu heb ik toevallig laatst eigen kweek prei zaadjes laten ontkiemen (om te checken of ze het überhaupt deden) en kreeg ik het idee om dit te doen met al mijn "rest"-zaden. 

Ik bedoel maar, de houdbaarheid is beperkt. En zo hou ik er nog wat gezonds van over. Zijn er meer die dat doen? Zijn er do's en don'ts? Een logische don't is natuurlijk tomatenplantjes. Maar misschien hebben jullie wel meer tips hiervoor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je van elke soort maar een plantje zet zal je inderdaad veel zaad overhouden.

Je kan ook regelmatig een beetje zaaien zodat je een langere oogsttijd hebt.

En de meeste zaden zijn van een paar jaar tot zelfs een tiental jaar kiemkrachtig.

 

Voor een beetje oogst en maaltijden kan je  zeker wel een half zakje zaaien, de rest dan het jaar daarop.

 

Een veel gemaakte beginnersfout is veel te weinig zaaien, hier zie ik ook weer novicen in de moestuin 10 peultjes zaaien, of een klein rijtje spinazie.

Hup, niet van dat benauwde, wat is er mis met een tuin met driehonderd preiplanten? Een winter duurt lang zat.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn tuin is ook veel te klein maarja wat doe je eraan...
Mijn oplossing: meedoen met de zadenenvelop/doos. Zelf wat dingen kopen die je zeker wil zaaien, het overschot daarvan in de doos steken en dan van andere interessante dingen een paar zaden uit de doos nemen. 

Momenteel is de biozadendoos volgens mij de enige die rond gaat. Daar heb je dit seizoen niets meer maar als je een beetje actief blijft op het forum en biozaden aanschaft komende jaren wellicht wel.

 

aangepast door loes
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16-3-2022 om 15:30, Patrijs zei:

 

 

Een veel gemaakte beginnersfout is veel te weinig zaaien, hier zie ik ook weer novicen in de moestuin 10 peultjes zaaien, of een klein rijtje spinazie.

Hup, niet van dat benauwde, wat is er mis met een tuin met driehonderd preiplanten? Een winter duurt lang zat.

 

Hier in de buurt is de veel gemaakte fout te veel planten.

Eerste jaars tuinders zie ik eigenlijk steeds die fout maken.

En ze dan naar de tuin zien kijken dat 150 andijvieplanten best wel veel is, en die 25 courgetteplanten ook. Hahahahahaha

aangepast door Plotiemoos
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Plotiemoos Klopt, dat gebeurt ook veel, ook nog wel eens bij mij. 😳

Ik noem dat rijkdom als ik wat teveel is om moet schoffelen.

 

Het blijft een hele kunst om de juiste hoeveelheid in te schatten en ook nog eens de oogstperiode te spreiden door regelmatig een beetje te zaaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Patrijs we zeggen hier altijd op de tuin, waar groente groeit groeit geen onkruid.

En andijvie is ook een goede groenbemester.

 

en precies uitkienen is een gave.

ik heb er nog wel eens moeite mee.

of het is te veel, of te weinig.

of ik heb 2 courgetteplanten, groeit er spontaan nog 1 in de tuin, heb ik er ineens drie terwijl 2 al te veel was. Hahaha.

 

Ach.nu met de komkommerwedstrijd heb ik een komkommeroverschot, denk ik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zaai altijd teveel en heb ook altijd teveel zaaigoed. Dat laatste komt omdat ik mij nooit kan beheersen in tuincentra of op mooie zadenwebshops.

 

Toch gooi ik niks weg, alle planten komen wel in de tuin en voorgezaaide planten geef ik (als ik teveel heb) weg. Zo verspil ik niks.

Twee courgetteplanten is te weinig, dat had ik 1 jaar en dat gaf bijna geen opbrengst. Daarom heb ik nu standaard 4 courgetteplanten in de tuin. Dan heb ik wel veel te veel courgetteoogst, maar dat vinden de buren niet erg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over kiemgroenten gesproken, iemand tips voor grotere hoeveelheid alfalfa/luzerne zaad. Op google shopping stond wel een mooie zak, maar ik heb geen 165 euro om er in vast te leggen, het hoeft dus geen 25 Kg te zijn;-).

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...
Op 16-3-2022 om 16:30, loes zei:

Momenteel is de biozadendoos volgens mij de enige die rond gaat.

Om hier even op terug te komen, gaat de biozadendoos nog rond? Ik heb een aantal biozaden van de wedstrijdkomkommer over, die wil ik er graag bij in doen. Ik wil ze ook wel naar iemand toesturen om bij de biozadendoos te doen.

aangepast door HuubvG
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...