Birdie91 Posted March 20, 2022 Share Posted March 20, 2022 Hallo allemaal, Vorig jaar maart ben ik mijn nieuwbouwhuis ingetrokken. In november was uiteindelijk de tuin klaar waardoor dit nu mijn eerste winter-lente met planten is! Ik heb oa een aalbes tegen een schutting staan met zon van het zuiden en wil deze graag daartegenaan leiden. Voor nu heb ik horizontale ijzeren draden gespannen met 40 cm onderlinge afstand tot 160cm. Ik heb het boek "Snoeien en Leiden" in de kast staan en wil graag de aalbes als waaier hebben. Nu heb ik verder zitten googlen en kan ik eigenlijk niet meer informatie en/of voorbeelden hiervan vinden. Het boek is vrij technisch, het lukt hopelijk wel maar ik dacht even verder vragen voor info. Heeft iemand van jullie er ervaring mee? of een voorbeeld? tips en tricks? Ik heb een aalbes op 1 stam met 2 uitlopers die ik als eerste gestel takken onder 45graden diagonaal omhoog ga leiden. Alvast bedankt en groetjes! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted March 21, 2022 Share Posted March 21, 2022 Geen ervaring maar hou je er rekening mee dat in tegenstelling tot een druif zo'n gesteltak van een aalbes al na enkele jaren 'versleten ' is , weinig vrucht meer draagt, en vervangen moet worden door een nieuwe ? 1 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
mastert Posted March 21, 2022 Share Posted March 21, 2022 Hoi, kijk even op youtube. In het Engels :growing currants in fan shape. Ander filmpje. How to tie redcurrants and gooseberries. Van Lubera staan ook onder gardenvideo wat mogelijke groeivormen uitgelegd. Zet de plant in ieder geval diep genoeg, want onder de grond worden nieuwe takken aangemaakt. En die heb je nodig, voor een goede oogst, na een jaar of drie wordt de productie minder op een tak. Staat allemaal uitgelegd in vele filmpjes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted March 21, 2022 Share Posted March 21, 2022 18 minuten geleden, mastert zei: Zet de plant in ieder geval diep genoeg, want onder de grond worden nieuwe takken aangemaakt. Ik heb mijn bessen op een stammetje gekweekt, nieuwe takken groeien hier uit het hart van de plant. Nieuwe takken uit de grond wil ik juist niet. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted March 21, 2022 Share Posted March 21, 2022 32 minuten geleden, mastert zei: , want onder de grond worden nieuwe takken aangemaakt. En die heb je nodig, voor een goede oogst, na een jaar of drie wordt de productie minder op een tak. Staat allemaal uitgelegd in vele filmpjes. Precies wat ik zei toch ? Na een paar jaar zul je de oude gesteltakken moeten verwijderen en nieuwe moeten laten groeien (de vraag is nog of bij een struikplant als een aalbes gesteltak wel een goede benaming is). Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSDG Posted March 22, 2022 Share Posted March 22, 2022 Ik kweek m'n aalbessen op als enkeltakkers, de bessen groeien op de korte zijtakken. Na hoeveel jaar zou het nodig zijn om de hoofdtak te vernieuwen? Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
mastert Posted March 23, 2022 Share Posted March 23, 2022 @Frans, correct en tevens juist. Precies zoals jij al zei. Het voordeel van sommige youtube filpjes is, dat je dat dan ook kan zien. Ook andere vormen van leiden, zoals standards/op stam staan op youtube uitgelegd.En voor iemand als mij, is die visuele ondersteuning wel prettig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mastert Posted March 23, 2022 Share Posted March 23, 2022 @MSDG, ik heb zelf geen enkele ervaring daarmee. Maar op Gartenvideo van Lubera wordt dat wel besproken. Als je het niet kan vinden, kan ik wel eens proberen om het terug te vinden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mai Pensato Posted April 3, 2022 Share Posted April 3, 2022 Ik kweek ook aalbessen als leivorm en tot heden gaat dit goed. In 2018 heb ik stekken genomen van de witte bes (Witte Hollander) en deze eind 2018 in mijn kas geplant: in een 40 liter speciekuip met potgrond, ingegraven in de grond. Een stuk of 5 gesteltakken aangehouden en in de jaren daarna alleen wat bijgesnoeid: om de struik open te houden en de takken die teveel naar buiten groeiden ingekort of weggenomen. Afgelopen 3 jaar flinke oogsten gehad. De plant die buiten staat idem gesnoeid deze is al een jaar ouder. Ik heb ook gelezen dat je na een jaar of 3 de plant moet verjongen, maar als ik nu kijk wat er weer allemaal aan komt qua bloem dan vraag ik me af wanneer ik dit moet gaan doen ? De foto's van de struik in de kas van gisteren spreken voor zich onderste deel struik: middelste deel: bovenste deel: Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lia56 Posted April 5, 2022 Share Posted April 5, 2022 Dit is mijn aalbes... in een pot.. nog wel klein hoor maar gaf vorig jaar best wel vruchten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maartendv Posted April 12, 2022 Share Posted April 12, 2022 Op 22-3-2022 om 15:54, MSDG zei: Ik kweek m'n aalbessen op als enkeltakkers, de bessen groeien op de korte zijtakken. Na hoeveel jaar zou het nodig zijn om de hoofdtak te vernieuwen? In de kruisbessenproeftuin kweken ze de aalbessen ook op snoer. In een filmpje kun je zien hoe dat gaat. https://youtu.be/0Fso7LeT7Y0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lia56 Posted May 21, 2022 Share Posted May 21, 2022 De eerst aalbessen kleuren al Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted May 21, 2022 Share Posted May 21, 2022 Dat is toch geen waaier? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lia56 Posted May 21, 2022 Share Posted May 21, 2022 Nee... sorry als t in de verkeerde topic staat 😒 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birdie91 Posted May 26, 2022 Author Share Posted May 26, 2022 Hoi allemaal, Bedankt voor alle reacties en sorry voor mijn alweer late reactie. Maar ik heb alles gelezen! Wat leuk dat jij ze als waaier groeit. Erg fijn om een voorbeeld te zien ipv een plaatje uit een boek. Op 3-4-2022 om 12:06, Mai Pensato zei: Ik kweek ook aalbessen als leivorm en tot heden gaat dit goed. In 2018 heb ik stekken genomen van de witte bes (Witte Hollander) en deze eind 2018 in mijn kas geplant: in een 40 liter speciekuip met potgrond, ingegraven in de grond. Een stuk of 5 gesteltakken aangehouden en in de jaren daarna alleen wat bijgesnoeid: om de struik open te houden en de takken die teveel naar buiten groeiden ingekort of weggenomen. Afgelopen 3 jaar flinke oogsten gehad. De plant die buiten staat idem gesnoeid deze is al een jaar ouder. Ik heb ook gelezen dat je na een jaar of 3 de plant moet verjongen, maar als ik nu kijk wat er weer allemaal aan komt qua bloem dan vraag ik me af wanneer ik dit moet gaan doen ? De foto's van de struik in de kas van gisteren spreken voor zich onderste deel struik: middelste deel: bovenste deel: Onderstaande de passage waarin ik las dat het mogelijk was: En hier het begin van de mijne haha (ik kan em hier niet meer draaien sorry): Groetjes 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts